Galloperen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnikaOlly

Galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:44

Hallo, ik heb een vraagje.
ik heb een slechte ervaring met de Galop.
ik durf niet te galopperen al zou ik het heel graag willen.
Hoe ervaren jullie dit?
Willen jullie mij tips geven
Vriendelijke Groeten Anika!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:49

doet me denken aan de eerste paardrijles die ik mijn zusje van 11 gaf.
ze is nogal (lees verschrikkelijk) koppig en had van tevoren vastgesteld dat ze niet wilde galopperen.
Ik heb haar aan de longe laten rijden, en op een gegeven moment gallopeerde de pony aan. Hoewel ze niet wist dat dit galop was, voelde het veel fijner aan dan het draven (prettiiger ritme) en kreeg ze een grote glimlach op haar gezich.

Je moet op een geven moment gewoon alle moed bij elkaar verzamelen en de galop gaan uitproberen! ik wens je daarbij een net zo grote glimlach toe!

AnikaOlly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 00:04

dankjewel. maar ik ben vandaag Van m`n paard gevallen in de galop ging ze er vandoor!, dat kwam door een vrachtwagen....
Maarja! op welke manier kan je het beste proberen!
geef allemaal Tips!
X

midgie

Re: Galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:50

Ja gewoon niet galopperen totdat je je eigen helemaal zeker voelt in de stap en draf .
Hou het leuk voor jezelf maar ook voor het paard, als jij spanning op gaat bouwen voor de galop reageert het paard daar meteen op , vandaar ook dat je in de maneges vaak ziet als de galop moet gaan gebeuren, alle paarden drukker worden. omdat de meeste ruiters toch bang zijn om te galopperen, dus het is al heel erg goed van jou om toe te geven dat je het eng vind, dus ik zou het gewoon even niet doen.
Waarom perse galopperen als je er angst voor hebt , dat komt wel en anders maar, je niet hebt de tijd toch.

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:59

Ik zou eerst wachten tot je het ook echt durft. Ga na wat er nou kan gebeuren, voor de zekerheid een bodyprotector als je dat niet al hebt ?
Ben je er klaar voor ?
Vraag dan of iemand ernaast rent, klinkt stom maar dat is voor jezelf mischien fijner. En dan gewoon met je billen in het zadel en met je handen meegaan, veel oefenen

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:13

Jep, veel oefenen.
Het heeft bij mij wel lang geduurd voordat ik weer durfde te galoperen na een flinke val.
Als de instructeur al zei: en dan gaan we nu aan galoperen, dan kreeg ik zo'n kriebeltje in mijn buik...brrr(ik galopeerde wel, maar vond het doodeng)
Gelukkig ben ik daar weer overheen en galopeer ik weer rustig op elk paardje. Maar het blijft bij sommigen lastig hoor. De een galopeerd heel anders dan de ander.
Ik mocht laatst weer op een paardje waar ik een tijdje niet op had gereden. Ik was helemaal blij, want daar kan je echt km's op galoperen. Maar wat bleek nou, ik vond het vreselijk langzaam zoals hij ging...Hihi zo zie je maar.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:26

Als je het nog niet vertrouwd zou ik even wachten... Als je voelt dat je helemaal relaxt er op zit (ehum) kan je het proberen. Anders vraag je of iemand hem aan het longeer touw wil nemen, zodat stel dat hij iets doet ook in kan grijpen.
Heel veel suc6! Het gaat je vast lukken.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:31

Ik zou het rustig opbouwen. Gewoon een keer een halve volte galopperen en dan weer terugnemen naar draf. Je hoeft niet in een keer de hele baan rond, of lang te galopperen. En alleen doen als je zelf rustig zit.

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:55

Je moet pas galopperen als je er aan toe bent. Ik ben tijdens een galop ook van een paard afgevallen. En binnen 5 minuten zat ik alweer in een galop. Je moet niets forceren, gewoon rustig aan beginnen, en zoals iemand hier al zei, een halve volte is genoeg om te beginnen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:25

probeer het op te bouwen! Desnoods met hulp van iemand. Ik weet niet of je les krijgt of dat je een eigen paard hebt, maar als je les neemt en je instructeur/instructrice vraagt je om aan te galoperen, heb dan vertrouwen, ze weten wie jij bent, en als ze denken dat je het niet kunt zouden ze het niet vragen. Succes!

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:43

Wat ik zou doen is naar je instructeur lopen en zeggen dat je het eng vind, hij zal dit vast wel begrijpen.
Hij is wel degene die jouw hier doorheen kan helpen. Je hoeft niet direct weer in zijn bijzijn te galopperen, maar jullie kunnen er wel naartoe werken.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:49

Ik denk dat je een keer les moet nemen van iemand die je niet kent. dan is er iemand waar je automatisch naar moet luisteren en dan waag je die stap maar. Op dat moment met angst en tegenzin maar je moet wel. Achteraf als je het toch gedaan hebt ben je toch heel trots op jezelf. En heel erg fout kan het niet gaan want er staat meteen hulp en een deskundige bij die meteen kan vertellen hoe aan te pakken mocht niet naar de bedoeling gaan.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:58

Die mening deel ik niet helemaal met je.
Ja je voelt je goed als je eenmaal de stap hebt gezet om te galopperen en dit gaat goed.
Ook al staat er een instructeur bij dan nog kan het fout gaan. Een instructeur staat er maar bij vanaf de grond, wanneer het paard schrikt is er weinig wat jouw instructeur kan doen behalve met woorden beschrijven wat je op dat moment zou kunnen doen.
In dat geval zou het voor de angst fijner zijn als er iemand bij staat die je vertrouwd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:12

RedZone schreef:
Die mening deel ik niet helemaal met je.
Ja je voelt je goed als je eenmaal de stap hebt gezet om te galopperen en dit gaat goed.
Ook al staat er een instructeur bij dan nog kan het fout gaan. Een instructeur staat er maar bij vanaf de grond, wanneer het paard schrikt is er weinig wat jouw instructeur kan doen behalve met woorden beschrijven wat je op dat moment zou kunnen doen.
In dat geval zou het voor de angst fijner zijn als er iemand bij staat die je vertrouwd.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb een angst gehad voor snelle paarden. Noujaa snel.. Zenuwachtig. Ik ben namelijk van een paard afgevallen doordat ze op een volte ineens in een rengalop ging, en een bok gaf. Ben heel hard gevallen.. Maar ik had haar nodig om over die angst heen te komen, helaas werd ze ingeslaapen omdat ze koliek had.. Moest het dus met andere paarden doen. Maar dat kan je op bouwen. Ik krijg al heel lang les van deze instructriece, en ik vertrouw haar. Probeer het anders op te bouwen met een paard dat je vertrouwd, en niet heel hard gaat, dat je als het waren vooruit moet branden, omdat ie het anders niet doet. Dat soort paarden zijn vaak wat rustiger, en gaan er minder snel vandoor. Als je dan de stap hebt gezet om in een rustige galop met dat rustige paard kan rijden, probeer je het de keer erop weer met een ander paard. Zo kan je het heel goed op bouwen. Dat heb ik namelijk ook gedaan, en ik race er intussen op los. Haha. Doe dat dan idd wel met iemand die je vertrouwd, want als jij het vertrouwen niet hebt dat je instructeur je kan helpen en jou verteld wat je moet doen, dan is het soms nog moeilijker om die stap te zetten. Ik had namelijk het gevoel toen ik van iemand anders les kreeg, dat omdat zij mij niet kende, niet wist wat ik kon, en niet wist wat er gebeurd was, me niet goed kon helpen.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:15

Nee! Klopt maar een paard kan altijd schrikken! Maar dat heeft niets met aangaloperen te makenpaarden kunnen altijd schrikken ook met ontspannen uitstappen. Maar daar moet je niet vanuit gaan dat je paard overal van schrikt want dan stimuleer je paard daar ook mee. Mijn ervaring is dat mijn vriend ook instructeur is en ahij mij wat verteld wat te doen en ik durf niet, doe ik t ook niet. Zegt een ander dat dan zet ik me erover heen en doe ik het wel. En zo gaat het bij heel veel mensen. En stel het paard loopt onder je vandaan tijdens galop en je raakt van angst wat in paniek, dan heeft de instructeur op dat moment het woord om mett je mee te denken en wat te doen voor een oplossing. Bijvoorbeeld dan voltes rijden als je zelf in paniek bent kan het zijn dat je daar helemaal niet aan denkt en het van kwaad tot erger maakt. Naar een ander luister je altijd beter dan naar een bekende

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:20

Cybalia schreef:
Nee! Klopt maar een paard kan altijd schrikken! Maar dat heeft niets met aangaloperen te makenpaarden kunnen altijd schrikken ook met ontspannen uitstappen. Maar daar moet je niet vanuit gaan dat je paard overal van schrikt want dan stimuleer je paard daar ook mee. Mijn ervaring is dat mijn vriend ook instructeur is en ahij mij wat verteld wat te doen en ik durf niet, doe ik t ook niet. Zegt een ander dat dan zet ik me erover heen en doe ik het wel. En zo gaat het bij heel veel mensen. En stel het paard loopt onder je vandaan tijdens galop en je raakt van angst wat in paniek, dan heeft de instructeur op dat moment het woord om mett je mee te denken en wat te doen voor een oplossing. Bijvoorbeeld dan voltes rijden als je zelf in paniek bent kan het zijn dat je daar helemaal niet aan denkt en het van kwaad tot erger maakt. Naar een ander luister je altijd beter dan naar een bekende

Daar heb je een punt. Maar vaak is het zo dat als jij zelf in paniek raakt, je sneller reageert. Als je paard er vandoor viegt, en je bent bijvoorbeeld op een buiten rit. Paarden rennen dan altijd naar een plek waar het veilig is, hun thuis, stal dus. Maar je bedenkt dat als je paard op hol slaat je hem straks misschien wel onder een auto ziet liggen, wat je dan bijna automatisch doet is de instructies van je instructeur opvolgen, of het nou een bekende is of niet, je doet het, want je bent in paniek, je weet niet wat je moet doen. In een buitenrit is dat het geval, dat je je paard gewoon in een keer moet omkeren, de meesten staan dan vrijwel meteen stil.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:42

Met een buitenrit is dat zeker waar dat je dat moet doen maar met buitenritten kan meestsl ook moeilijk voltes gaan maken ;). En iedereen heeft een reflex bij schrikken maar dat betekend niet dat dat de goeie is. Als voorbeeld neem ik mezelf, als een paard op zijn achterbenen gaat staan was mijn reflex aande teugels trekken HOE FOUT IS DAT! Dan is het fijn om je rexfex zo aan te passen dat het wel de goede manier is maar dan moet je wel eerst weten hoe het wel goed is en jezelf er elke als je het fout hebt gedaan je er heel erg op wijzen. Maar uiteindelijk lijkt het me verstandig de galop eerst alleen in de bak te trainen totdat je er de volledige controlle en zekerheid ervan hebt. En alles automatsme is geworden. En dan pas op buitenrit of iig niet galoperen dan.