Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
doei schreef:Ik heb geleerd dit niet af te straffen.
Je paard gaat naar voren als je het vraagt alleen helaas soms in gallop.
Dit betekend wel dat ze kracht vanuit achter zet om naar voren te komen en dit wil je juist. Dus niet afstraffen, gewoon rustig terugnemen.
Probeer het verschil aandraven en gallop groter te maken. Bv met aangalloperen je buitenbeen meer naar achter.
Stel je drijft aan om meer tempo in de gallop te krijgen, gaat ze dan inplaats van naar voren omhoog?

raya00 schreef:Zo te horen heb je een meedenkend paard, zo heb ik er ook één die denkt al te weten wat ik ga vragen als ik twee keer achter elkaar hetzelfde heb gevraagd
Als jou paardje nog wat moeite heeft met de galop (wat ik aflees aan je omschrijving) maar wel graag haar baasje wilt pleasen kan het zijn dat ze in haar ogen extra goed haar best doet door zich na een paar keer aanspringen in galop al voor te bereiden op het aanspringen, zodat het voor haar makkelijker gaat.
Kwestie van consequent oefenen. Vraag je geen galop, dan consequent terugnemen naar een rustig drafje en opnieuw proberen alsof er niets gebeurd is. Als je wel galop vraagt kan het helpen voor het gemak je hulpen wat duidelijker te geven (niet harder, maar met een duidelijk verschil tussen de harder-in-draf en de galophulpen, bijvoorbeeld met een stemcommando erbij).
Wat betreft de galop zelf: 'rammelen totdat ze sneller gaat' zou ook niet mijn oplossing zijn inderdaad. Een goede galop vereist impuls vanuit de achterhand en een goede houding in het algemeen. Je kunt haar helpen haar achterbenen eronder te zetten door op het goede moment te drijven, als de impuls vanachter goed is gaan dat hoofd en die nek vanzelf mee omhoog.