willen galopperen tijdens de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madagascar

willen galopperen tijdens de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:28

Hey, ik heb volgend probleem en ik zou daar graag jullie advies over willen. Vanaf ik tijdens het rijden een paar keer heb gegaloppeert is het precies alsof er een knopje bij haar omgaat van " nu is het galoptijd ! ". Ze gaat dan heel traag draven maar als ik haar dan aanspoor galoppeert ze direct aan. Als ik haar dan tegenhoud gaat ze wel meteen draven. Het is dus niet van loperigheid want ze is eerder aan de luie kant. Ik voel dan vaak onder mij alsof ze iets heel raars doet, het lijkt wel of ze haar spieren klaarhoud om aan te galopperen. Dit traag draven en bij de minste hulp in galop springen gebeurt enkel wanneer we al een paar keer tijdens het rijden hebben gegaloppeerd, het is dus niet dat ze dit altijd doet tijdens de draf. Ze galoppeert ook altijd heel verzameld en rijd dan vooral bij linkergalop binnendoor, het rare is dat ze dit niet doet wanneer ik mijn zweep aan de linkerkant houd. ( heb ze anders altijd in mijn rechterhand) Hebben jullie tips om haar galop soepeler en vlotter te maken? ( De meesten zeggen "rammel ze maar af tot ze sneller gaat", maar dit is volgens mij niet de juiste manier) Haar hoofhouding is ook altijd heel laag tijdens de galop en soms gaat ze hangen.
Ik weet wel dat dit waarschijnlijk allemaal aan mij ligt en dat is dan ook de reden waarom ik jullie tips vraag.

S_en_Z

Re: willen galopperen tijdens de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:33

Misschien maak je jezelf te "zwaar" met lichtrijden (zou ook zijn waarom ze dan teveel verzameld in galop)
Als jij zwaar lichtrijd of doorzit en je geeft hulp kan ze niet anders dan aangalloperen...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:35

Als je sneller lichtrijdt, kan je ze aansporen zonder je benen te gebruiken...misschien een tip?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:37

unicorn_kiss schreef:
Als je sneller lichtrijdt, kan je ze aansporen zonder je benen te gebruiken...misschien een tip?

Daarmee maak je jezelf ook "lichter"

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:40

Ik heb geleerd dit niet af te straffen.
Je paard gaat naar voren als je het vraagt alleen helaas soms in gallop.
Dit betekend wel dat ze kracht vanuit achter zet om naar voren te komen en dit wil je juist. Dus niet afstraffen, gewoon rustig terugnemen.

Probeer het verschil aandraven en gallop groter te maken. Bv met aangalloperen je buitenbeen meer naar achter.

Stel je drijft aan om meer tempo in de gallop te krijgen, gaat ze dan inplaats van naar voren omhoog?

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:43

doei schreef:
Ik heb geleerd dit niet af te straffen.
Je paard gaat naar voren als je het vraagt alleen helaas soms in gallop.
Dit betekend wel dat ze kracht vanuit achter zet om naar voren te komen en dit wil je juist. Dus niet afstraffen, gewoon rustig terugnemen.

Probeer het verschil aandraven en gallop groter te maken. Bv met aangalloperen je buitenbeen meer naar achter.

Stel je drijft aan om meer tempo in de gallop te krijgen, gaat ze dan inplaats van naar voren omhoog?

Nee, dat heeft ze nog nooit gedaan. Als ik haar tijdens de galop aanspoor om sneller te galopperen gaat ze een paar seconden versnellen en valt daarna weer in haar oude tempo.

horsexxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:47

Als je paard in draf zit,en je wil naar galop dan is het juist goed dat hij/zij meteen in galop gaat.
Probeer eens eerst te gaan zitten en dan aansporen en dan een tikje met de zweep als die dan nog niet luistert probeer je nog 1 keer in draf en dan nog een keer proberen!
Lichtrijden is ook een oplossing.
Bij mij helpt de eerste oplossing heel erg goed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:07

Ik zou heel veel overgangen gaan rijden.
Daarvan wordt een paard vlot op jou hulpen!

Dus stap, draf, gallop en ook tempowisselingen maken in die gangen.
Wees heel consequent en strikt, jou hulp is reactie anders tikje (geen mep!) wees ook consequent op je zithulpen met terugrijden...
Let er ook op dat je eigen handen ontspannen zijn bij het aandrijven.

WB de gallop zou ik al voordat je paard sloom wordt haar terugnemen, om daarna nog eens aan te springen. Geen kans geven om sloom te worden en steeds meer de kleine stukjes gaan verlengen naar meer.

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:18

schakel eerst eens terug in tempo in de draf. Als je paard langzamer gaat in draf weer rustig naar voren maar met weinig been. Hierdoor rijd je niet steeds alleen naar voren.
Succes

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:26

hier had ik ook last van in het begin ,
als je voelt aankomen dat ze wil gaan galoperen, een goede ophouding met je buitenhand maken.
daarnaast goed voorwaarts rijden! en veel overgangen en tempowisselingenrijden.
zo is het mij goed gelukt, succes ermee!

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:19

Het probleem is dat wanneer ik haar aanspoor om meer voorwaarts te gaan ze meteen aangaloppeert.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:12

een beetje een rare vraag misschien, hoé spoor je haar aan ? dmv een 'trap' (om het even heel grof te zeggen!) of dmv been/kuit? rijd je ook met spoortje? hoe oud is je pony?

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:36

Ongeveer 13 jaar, ik spoor haar eerst aan dmv de kuit, luistert ze niet verduidelijk ik de aansporing met mijn hiel, reageert ze dan nog niet krijgt ze een tikje. Ik rij nooit met sporen.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:11

misschien dat je haar even moet laten 'uitracen' (niet erg letterlijk nemen hoor) als je aan het galoperen bent. Dus been geven en als ze gaat galoperen lekker doorlaten galoperen een tijdje! uiteindelijk terugnemen en goed voorwaarts rijden. Halsstrekken in de draf hielp bij mij altijd wel goed (ook voor de ontspanning). Weet je trouwens zeker dat het zadel goed past? en er niks met zijn/haar rug aan de hand is?! want bij mijn paard scheen het zadel te knellen, en voor het paard is het dan fijner om te galoperen! Dus misschien even handig om te controleren als je dat niet zeker weet :+

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:17

Met het zadel en haar rug is er niets aan de hand. Ze is eerder van de luie kant, het is dus absoluut geen loperigheid dat ze gaat galopperen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:39

Zo te horen heb je een meedenkend paard, zo heb ik er ook één die denkt al te weten wat ik ga vragen als ik twee keer achter elkaar hetzelfde heb gevraagd ;)

Als jou paardje nog wat moeite heeft met de galop (wat ik aflees aan je omschrijving) maar wel graag haar baasje wilt pleasen kan het zijn dat ze in haar ogen extra goed haar best doet door zich na een paar keer aanspringen in galop al voor te bereiden op het aanspringen, zodat het voor haar makkelijker gaat.

Kwestie van consequent oefenen. Vraag je geen galop, dan consequent terugnemen naar een rustig drafje en opnieuw proberen alsof er niets gebeurd is. Als je wel galop vraagt kan het helpen voor het gemak je hulpen wat duidelijker te geven (niet harder, maar met een duidelijk verschil tussen de harder-in-draf en de galophulpen, bijvoorbeeld met een stemcommando erbij).

Wat betreft de galop zelf: 'rammelen totdat ze sneller gaat' zou ook niet mijn oplossing zijn inderdaad. Een goede galop vereist impuls vanuit de achterhand en een goede houding in het algemeen. Je kunt haar helpen haar achterbenen eronder te zetten door op het goede moment te drijven, als de impuls vanachter goed is gaan dat hoofd en die nek vanzelf mee omhoog.

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:10

raya00 schreef:
Zo te horen heb je een meedenkend paard, zo heb ik er ook één die denkt al te weten wat ik ga vragen als ik twee keer achter elkaar hetzelfde heb gevraagd ;)

Als jou paardje nog wat moeite heeft met de galop (wat ik aflees aan je omschrijving) maar wel graag haar baasje wilt pleasen kan het zijn dat ze in haar ogen extra goed haar best doet door zich na een paar keer aanspringen in galop al voor te bereiden op het aanspringen, zodat het voor haar makkelijker gaat.

Kwestie van consequent oefenen. Vraag je geen galop, dan consequent terugnemen naar een rustig drafje en opnieuw proberen alsof er niets gebeurd is. Als je wel galop vraagt kan het helpen voor het gemak je hulpen wat duidelijker te geven (niet harder, maar met een duidelijk verschil tussen de harder-in-draf en de galophulpen, bijvoorbeeld met een stemcommando erbij).

Wat betreft de galop zelf: 'rammelen totdat ze sneller gaat' zou ook niet mijn oplossing zijn inderdaad. Een goede galop vereist impuls vanuit de achterhand en een goede houding in het algemeen. Je kunt haar helpen haar achterbenen eronder te zetten door op het goede moment te drijven, als de impuls vanachter goed is gaan dat hoofd en die nek vanzelf mee omhoog.

Dat meedenken klopt idd wel heel erg ! ;D Bedankt voor je tips ! xx

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:22

Reageert ze goed op stemhulpen? als ze in de galop wil springen dan iets rustigs zeggen, bijvoorbeeld: Hooooo...
Helpt bij wel vaker...(heb het zelfde probleem als jou maar dan is ze niet aan de luie kant..)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:46

Probeer eens wat schijn overgangen. Door bijvoorbeeld in draf je zelf lang en zwaar te maken en doen alsof je wilt gaan stappen, maar voordat ze gaat stappen weer aan te draven. Dit kan je natuurlijk ook in tegengestgelde richting doen, door weer door te gaan zitten maar dit keer spoor je haar meer aan, maar ze mag niet aangaloperen, dus je moet blijven opletten, hier word je paard vaak warm van, en reageert ze als eerste beter op je kuit hulpen, maar ook op je teugelhulpen. Zorg dat er een goede verbinding is met haar mond, want zodra je voelt dat ze wil aangaloperen, dat je haar meteen weer terug kan rijden. Dit kan je vaker doen, en pas op het moment dat ze dat een paar keer goed heeft gedaan galopeer je pas aan.

Succes!

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:48

ik heb dat ook, dan ziet rositha (mn poownie) Dat de anderen ook aan t gallopperen zijn en dan zit ik in de stap en dan draaf ik aan en dan gaat ze steeds harder draven en dan spoor in der aan in de gallop en dan galloppeerd ze gewoon netjes aan.