Hoe bokken afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharintje1

Hoe bokken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:36

Cavaliere

Re: Hoe bokken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:32

Nog een tik geven.
Als die van mij bijvoorbeeld met aangalloperen bokt krijgt hij een tik. Na een paar meter ga ik terug naar draf en dan spring ik opnieuw aan zonder bokken.

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:32

Je instructrice heeft wel gelijk..
Eigenlijk gaat het er om dat jij de laatste bent..
Dus een bok is een zweepslag en dit net zovaak totdat jij de laatste zweepslag hebt gegeven en er geen bok meer komt..
Maar je zegt 'Maar dan bokt de paard/pony...' Als je het eng vind als hij/zij bokt vraag dan om een andere pony waar je wel vertrouwen uithaalt.. Paardrijden hoort leuk te zijn en geen angst op te roepen;)
Succes!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:41

nee niet nog een tik geven je vraagt reactie en die krijg je toch

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:44

ik heb een tijdje op een manegepony gereden die iedere keer bokte in de galop, dit negeerde ik gewoon en op laatst stopte ze er mee.

in jou geval zou ik is proberen om nog een tik te geven, wat al eerder is genoemd en anders proberen te negeren.

succes in ieder geval!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:46

D_Desteny schreef:

je krijgt de verkeerde reactie ja, dat wil je niet..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:48

Tja, je zult er eentje met een heel sterk karakter treffen, zoals ik heb. Ga dan maar nog een tik geven, hoor, bij een bokje. Succes :D !!! Ik garandeer je dat je er met een rodeo af ligt op een gegeven moment. :D

Een bok kun je het beste gewoon compleet negeren. Gewoon zorgen dat je voorwaarts gaat en negeren, dat is mijn advies. Ik weet dat ze dat op traditionele maneges anders zien, maar daar lopen vaak ook niet de meest vrolijke paarden rond, maar meer van die afgestompte dieren. Geef mij maar een paard die af en toe eens jolig is of nog laat zien dat hij het er niet mee eens is, maar vervolgens wel naar je aanwijzingen luistert. ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:01

LETS schreef:
D_Desteny schreef:

je krijgt de verkeerde reactie ja, dat wil je niet..

Het gaat om manege pony's die leer je het toch niet af want het uur daarna mogen ze het wel met eigenpaarden is het een ander verhaal

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:41

Ik heb ooit op een manegepaard gereden, waarvan de instructeur al bij het binnenkomen in de bak aan z'n kop kon zien hoe de vlag er die dag bijhing :D Dan was ik al voorbereid. Die wilde ook wel eens een paar bokken geven, maar dan trok ik hem om. Hij bokte dan wel verder, maar moest dat doen in een ongelofelijk krappe cirkel, om zijn eigen as heen. Dat had 2 voordelen: hij was er gauw klaar mee omdat het erg lastig voor hem was, en zolang hij doorbokte, kon ik beter blijven zitten omdat hij niet meer voorwaarts zijn eigen richting op kon, maar in een gecontroleerde beweging bokte. Zo heb ik heel wat bokken van hem uitgezeten :j Hij bleef het toch wel doen, maar even omtrekken, achterover zitten en wachten tot hij klaar was en dan reden we gewoon weer verder :j

Meppen na een bok ben ik niet voor. Je lokt er alleen maar meer bokken mee uit en dat is niet wat je wilt. Rij hem desnoods flink voorwaarts, zodat hij zijn lichaam ergens anders voor nodig heeft. Of zet hem op een kleine cirkel even flink aan het werk: kleine achtjes bijvoorbeeld, van links naar rechts, maar WEL met stelling en buiging. ECHT werken dus :j Als je dat snel en consequent een paar keer doet in een les, zal hij snel weten dat bokken hem niks oplevert, alleen maar een pak extra werk.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:23

Ditmer schreef:
Dus een bok is een zweepslag en dit net zovaak totdat jij de laatste zweepslag hebt gegeven en er geen bok meer komt..
Maar je zegt 'Maar dan bokt de paard/pony...' Als je het eng vind als hij/zij bokt vraag dan om een andere pony waar je wel vertrouwen uithaalt.. Paardrijden hoort leuk te zijn en geen angst op te roepen;)
Succes!

Ik vind het niet eng hoor, gewoon slecht geformuleerd
Want niet alle paarden bokken als je ze een tik geeft ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:46

Ditmer schreef:
Succes!

Ik vind dit echt helemaal verkeerd bij manege pony's het volgend uur mogen ze het toch weer en dan heb jij een les gehad waarin je paard alleen bokt en waarvoor nergens voor.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:04

denk dat dit bij manegepaarden/pony's erg moeilijk is om het af te leren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:11

Het valt niet af te leren bij ponies die chronisch ontevreden zijn door hun werk. Je kunt hooguit een keertje een gevecht winnen, maar dat wil niet zeggen dat hij daarna nooit meer bokt, dus is het niet afgeleerd.
Wat de instructrice feitelijk wil, is dat hij straf krijgt voor ongehoorzaamheid of verzet. En dat is logish. Alleen lokt het vaak meer verzet uit, en negeren, dat is al een paar keer genoemd, en gewoon flink voorwaarts rijden, is vaak een betere oplossing.
Daarbij gaan ponies vaak juist bokken omdat ze teveel ingehouden worden. Houd dat in je achterhoofd. Goed voorwaarts rijden is eigenlijk het antwoord op elk probleem. Pony merkt dat het bokken geen zin heeft en zal het opgeven ipv een gevecht aangaan.

Persoonlijk vind ik dat ponies die bokken niet in lessen thuis horen, maar dat is een ander verhaal.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:15

bij manegepony's is het lastiger af te leren, aangezien niet iedere ruiter hetzelfde rijd. Het kan zeker wel, want manegepony's zijn vaak erg slim, en weten precies wat ze bij welke soort ruiter wel en niet kunnen maken. (wij hebben een grote haflinger op stal die met beginnertjes zo wegrijd en alles doet wat ze vragen, maar zodra er een ervaren ruiter op zit word hij heel vervelend, gaat hij bokken, rennen, tegen de muur aanlopen :') )
ik zou in ieder geval proberen de pony goed aan het been te rijden, dus veel overgangen maken, niet blijven schoppen/prikken met je hakken maar duwen met je kuit, en bij geen reactie een tikje achter je kuit geven, niet op de kont. Blijf de pony bezig houden met overgangen, tempo wisselingen en figuren, Als de pony voorwaarts is en op moet blijven letten zal hij minder snel geneigd zijn om te bokken.
het bokken altijd afstraffen met een tik, ookal komt daardoor NOG een bok als reactie. Mijn pony deed dit vroeger ook wel eens, en dan bleven we doorgaan bok-tik-bok-tik-bok-tik-bok-tik en toen had hij door dat bokken alleen maar weer een tik oplevert, die tik steeds toch wel vervelend was, en hij minder moeite hoefde te doen als hij gewoon doorliep, dan wanneer hij een halve rodeo moest houden :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:18

Ik ben niet voor afstraffen, dat lokt meestal alleen weer bokken uit, en dan ga je een hele strijd aan. Als je die strijd ook kan voorkomen door gewoonweg de bok te negeren en door te gaan met wat je zou hebben gedaan als er geen bok was, bereik je doorgaans hetzelfde resultaat.. en waarom zou je dan liever een strijd aangaan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:53

En ik vind het eigenlijk dieptriest dat die pony niet gewoon mag aangeven dat hij doodongelukkig is op die manege. Die pony schreeuwt, maar wie luistert er naar dat dier?????

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 06:08

Ja idd dat arme dier, het verteld wat of dat probeert hij en hij word er allen voor afgestraft.
Vind het ook heel triest te lezen hier dat je hem gewoon maar een tik ervoor moet geven en dan zijn jullie mensen die zo genaamd van paarden houden,
Sorry verdiep je eens in een paard en zeker een manege paard, ik zou of een hartig woordje met de manege eigenaar gaan spreken om te vragen of de pony na gekeken kan worden of zijn zadel b.v nog past of het hoofdstel wel ok zit enz enz, maar hem er door heen slaan is geen optie een paard bokt nooit voor niks,
Of gewoon een andere manege zoeken waar ze wel begaan zijn met hun dieren, al hoewel dat vrij lastig word denk ik , want helaas gata het op veel maneges zo.

Ook zou je je kunnen af vragen wat de kwaliteit van de lessen zijn,want dat kan ook een rede van bokken zijn, de hulpgeving en dat leer je tenslotte van je instructrice.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:14

Sorry, maar dit vind ik in veel gevallen echt onzin, wat hierboven wordt geschreven.. dier schreeuwt, zielig, daar gaan we weer.

Wel eens aan gedacht dat manege pony's soms techniekjes ontwikkelen om onder werk uit te komen? Juist omdat ze wel door hebben dat de ene ruiter de andere niet is, gaan ze kijken wat ze bij iemand uit kunnen halen, zodat deze wellicht bang wordt en pony lekker niks hoeft te doen. Deze gevalletjes ken ik genoeg en dan is er niks ahhhh pony zielig, maar eigenlijk meer.. wat een slimme pony, met een beetje mazzel hoeft hij dit uur niet te werken.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:39

Citaat:
Ik vind dit echt helemaal verkeerd bij manege pony's het volgend uur mogen ze het toch weer en dan heb jij een les gehad waarin je paard alleen bokt en waarvoor nergens voor.

Als je je manege paard in een uur probeert en de volgende keer weer leert hij het toch in stapjes, heb ik ook bij mij verzorg pony gedaan oke, je rijd vaker, maar als die eigenaar der op ging vloog ze er af en toe wel af, bij mij bokte hij niet met een tik van de zweep maar, dat ze het moeilijk vond en soms wilde ze je eraf gooien, bij mij is het gelukt doordat ik bleef zitten, daarna deed ze het heeeeel weinig.

Je kan idd het beste nog een tik geven, hij doet wel wat jij van hem vraagt maar dan op de verkeerde manier, heel veel galoperen en op dat stuk moet je heel veel oefenen.

suc6 +:)+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:48

Leorah schreef:
Sorry, maar dit vind ik in veel gevallen echt onzin, wat hierboven wordt geschreven.. dier schreeuwt, zielig, daar gaan we weer.

Wel eens aan gedacht dat manege pony's soms techniekjes ontwikkelen om onder werk uit te komen? Juist omdat ze wel door hebben dat de ene ruiter de andere niet is, gaan ze kijken wat ze bij iemand uit kunnen halen, zodat deze wellicht bang wordt en pony lekker niks hoeft te doen. Deze gevalletjes ken ik genoeg en dan is er niks ahhhh pony zielig, maar eigenlijk meer.. wat een slimme pony, met een beetje mazzel hoeft hij dit uur niet te werken.

Wel eens opgemerkt dat de meeste manegepaarden met slecht passende zadels rondlopen? Wel eens opgemerkt dat de meeste manegepaarden compleet afgestompt zijn? En dan zit er wel eens eentje tussen die juist nog karakter heeft en iets aan geeft door dit gedrag. ;)
En dat wil jij er uit slaan? Terwijl je juist beter een paard voorwaarts kunt houden in zo'n geval? In plaats van negatieve aandacht te geven? Naast het feit dat ik eigenlijk vind dat je de oorzaak weg zou moeten nemen (slecht zadel, slechte ruiter kan ook nog ;) , in elk geval doet een paard meestal niet iets zonder reden). Ik ken genoeg van dit soort lespaarden, zie ze helaas dagelijks en nee, een tik geven heeft vrij weinig zin. Zeker omdat het uur er op weer een totaal ander ruitertje op zit.

Misschien moet jij je eens afvragen waarom een paard onder 'het werk' uit wil komen????? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:56

Eens met Twiggy2008. Natuurlijk kan er sprake zijn van aangeleerd gedrag (een keer gebokt op een beenhulp, ruiter is daarna wat terughoudend en stopt met de hulp opnieuw geven tot het gewenste gedrag vertoond wordt, en paard is dus in feite beloond voor het bokken en denkt dat dit de gewenste reactie is op been geven), maar dat is nog altijd wat anders dan 'onder het werk uitkomen'. Behalve ook nog eens slechtpassend tuig en/of slechte rij-, lesmethodes en/of ruiters, is het ook nog zo dat er veel paarden zijn die 23/7 op hun stalletje staan (of erger nog, in stands, afgelopen zondag nog gezien op een manege..). Dat ene uurtje is dan de enige beweging die ze krijgen, tja, die willen ook een keer energie kwijt of een uitlaatklep wellicht..

Vergeet niet dat dieren niet iets doen om de ruiter te pesten of omdat ze 'weten dat ze ermee wegkomen' of 'eronderuit kunnen komen'. Dingen gaan met een reden, en het kan best een kwestie zijn van aangeleerd gedrag, maar dat is NIET hetzelfde als opzettelijk dingen fout doen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:01

Ik merk bij het paardje dat ik rijd zodra ze door heeft dat ik toch wel blijf zitten neemt ze niet eens de moeite om het nog te proberen :P hahah meestal aan het begin als ik ga rijden doet ze het ff 1 of 2 keer gewoon negeren en dan is het vrij snel over.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:28

Twiggy heb ik errrrgens geschreven dat ik gedrag uit een paard wil slaan? Ik neem aan dat je die woorden even heel flink terug wilt nemen. Ik heb helemaal niet gereageerd op de manier waarop om te gaan met bokken, maar enkel op de penny-reacties van mensen die direct roepen ahhh wat zielig, pony schreeuwt van de pijn en wat voor onzin dan nog meer. Ik mag er vanuit gaan dat de instructie goed kan inschatten of de pony met een verkeerd zadel of wat dan ook rondloopt en pijn heeft, of dat het inderdaad een pony met truckendoos is. En nee, die hebben zeeeeeker niet allemaal meteen pijn of zijn sielugg. Er zijn genoeg die gewoon lekker proberen om liever lui dan moe te zijn (en ik geef ze ook geen ongelijk hoor).

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:26

ik ben er ook mee eens dat sommige manegepaarden een hele truckendoos hebben als het gaat om een uurtje minder moeten doen. Kan je hen idd niet kwalijk nemen, maar wil dus niet altijd zeggen dat ze pijn hebben of slecht passend zadel. Ik geef zelf ook les en ook wij hebben een pony lopen die als reactie op tikje van de zweep weleens durft bokken. Bokjes die trouwens heel makkelijk uit te zitten zijn (heb er nog geen enkel kind weten afvallen door het bokken ondanks dat er ook beginnende ruiters op rijden). Wat de reden is dat hij gaat bokken? Hij wil niet graag op kop lopen, gaat alleen in een vlot tempo als hij persoon die lesgeeft moet passeren, wil niet galoperen maar in het midden van de piste blijven staan,... Hij doet dit al zo lang ik hem ken en weet heel goed dat hij bij de kinderen nu eenmaal vaak zijn zin krijgt. Onlangs zat er een jonger kindje op die hem echt niet op hoefslag kreeg om te galoperen, tikje geven en hij gaf een bokje, maar vooruit ging hij niet. Ik heb er mij zelf toen even opgezet en ik zat amper in het zadel, had geen zweep vast en het was echt jaren geleden dat ik op de pony had gezeten en hij ging reeds vanzelf naar hoefslag voor de galop. Na 2 toertjes ben ik terug afgestapt en ruiter er terug opgezet, hem op hoefslag gezet en hij heeft braaf zijn toertjes gegalopeerd.
Daarnaast zijn er ook ruitertjes die hem verdomd goed weten aan te pakken waardoor hij de rest van de les als een engeltje loopt. Zo is er een meisje van net 6 jaar, ze wil altijd met de pony op kop rijden. De eerste 5 min moet ze heel wat bokjes uitzitten omdat hij niet als eerste wil lopen, maar eens hij op kop loopt is er geen probleem meer. En dan komen we natuurlijk aan het punt van het bokken af te leren bij een manegepaard... Zolang niet iedere ruiter even consequent omgaat met de pony zal hij dit nooit afleren, hij kan maar proberen, toch?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:41

Ik rijd zelf op een manege en die paarden zijn idd niet altijd de leukste. Hier zijn het vooral de pony's die nog wel even willen bokken. Het is lastig om te vertellen wat je moet doen, de ene reageer indd goed op nog een keer een tik geven, de andere zal dan juist gemeen gaan doen. Als jou instructrice zegt dat je hem flink moet aanpakken dan zal ze daar gelijk in hebben die kennen meestal de paarden heel goed.
@ D_Desteny ik snap jou opmerking. Jij kan in je eentje niet een manege paard zo iets afleren waar je niet vaak op rijd. Maar je kan er wel voor zorgen dat hij jou gaat 'respecteren' en dan heb je zelf ook iets berijkt in je les. Je kan wel zeggen dat het geen nut heeft, en dat is misschien in jou ogen ook zo, maar je kan natuurlijk ook zelf zo goed mogelijk je best doen. Als iedereen zo'n instelling zou hebben zal het vast wel werken