ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:53

Ik hoop dat het hier goed staat, zo niet hoop ik dat de Mods het verplaatsen :o

Mijn bijna 3 jarige wordt aankomende lente/zomer ingereden, en het leek mij erg leuk om er met meerdere mensen in dit topic ervaringen uit te wisselen, hoe het gaat, hoe jullie het gaan doen, hoe de vorderingen zijn etc etc.
Het is natuurlijk allemaal erg spannend, en ik ben erg benieuwd hoe die het straks allemaal gaat oppakken.

Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen, en om soms even je hart te luchten wanneer nodig, dus liever geen eindeloze discussies waardoor dit topic een slotje krijgt.

Mijn pony heb ik gekocht toen hij 5.5 maanden oud was, toen hebben we hem gelijk in een super goede kleinschalige opfok geplaatst hier heeft die het nog steeds heel erg naar zijn zin, hij is de baas van zijn groepje (max 6)..
Mijn bedoeling was om hem rond zijn 4e naar Utrecht te halen en dan rustig te beleren, maar doordat deze opfok hiermee stopt in september 2011, dus wordt Fury eerder naar Utrecht gebracht dan ik eigenlijk gepland had, had hem liever wat langer lekker laten spelen en doen.
Hij wordt nu 30 april verhuisd, dan gaat die gelijk hier het land op met neef Ivanhoe en nicht Oebel, en wordt het land weer rustig opgebouwd, en gaan we langzaam met hem aan de slag.

Mijn nicht haar vriend, rijd paarden in en die gaat Fury inrijden en tuurlijk zal ik daar ook een handje bij helpen.
Ik vind het allemaal rete spannend, maar ben ook wel blij dat ik vanaf april eindelijk iedere dag naar mijn vriendje toe kan.

Het lijkt mij leuk om met mensen ervaringen te wisselen die in dezelfde situatie zitten.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:55

Ik lees mee. Mijn kleine donder moet volgend jaar ingereden worden en ben het er nog niet helemaal over eens of ik het laat doen en of met hulp van iemand met veel ervaring.....

abeltje_xx

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:58

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:59

Ik heb in oktober een 2 jarige gekocht :)
Heb voorheen wel paarden ingereden/doorgereden, maar dat is alweer een tijdje geleden.
Ik ben wel van plan om alles zelf te doen (onder begeleiding)!

Mijn merrie komt bij de fokker vandaan & staat nu op een pensionstal met 45 volwassen paarden. Een echte opfok heeft ze nog nooit gezien, helaas.
Momenteel zijn we vooral bezig met poetsen, wennen aan dekens en verkeersmak maken. Ze heeft nu één keer een hoofdstel+bit omgehad & één keer een longeersingel.
Begin van de zomer wil ik gaan beginnen met longeren & dan hoop ik er aan het einde van de zomer los mee door de bak te kunnen rijden :)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:59

@ Veersche : Kan je misschien wat meer vertellen over jouw kleine donder ;) wat voor een paardje is het? Hoe is zijn karakter etc etc

@ Doubtless : Hoe pakte jouw paardje het op het bit en hoofdstel en al je andere oefeningen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:04

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:24

Moderatoropmerking:
Omdat het HKtopic waarnaar verwezen werd bij het sluiten van dit topic voornamelijk een kletstopic is en voor degenen die puur geinteresseerd zijn in het beleren van paarden te weinig informatie bevat, gaat dit topic weer open ;)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:29

Bedankt voor het openen van het topic Elles :d Ik hoop dat het een informatief topic zal worden, met veel ervaringen & tips.

Fury08 schreef:
@ Veersche : Kan je misschien wat meer vertellen over jouw kleine donder ;) wat voor een paardje is het? Hoe is zijn karakter etc etc

@ Doubtless : Hoe pakte jouw paardje het op het bit en hoofdstel en al je andere oefeningen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:30

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:37

@ Timokyana : Na overleg heeft Elles dit topic weer geopend omdat de andere een kletstopic is geworden. Dus we gaan in dit topic verder :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:40

dit is een soortgelijk topic,geen hk ;-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:18

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:33

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:41

Hij is nu vanaf Mei 2010 onder het zadel.
Ik heb hem alles zelf geleerd met hulp van mijn instructrice...

Hij heeft nog nooit iets gedaan (ophol slaan, raar doen etc.).
Ik krijg hoogstens een klein bokje met aanspringen in gallop, maar dit doet hij ook om mij te helpen, hij springt als het ware soms overkruist aan in gallop en springt dan achter over in de goede gallop.

Een taal, duidelijkheid en vertrouwen is in mijn ogen het allerbelangrijkste!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:48

Hallo,

wat een leuk topic. Ik heb zelf een veulentje gefokt, zie avator (bijna 3 jaar terug). Die kan ik ook gaan aanrijden komende zomer. Het is een NRPS merrie in de D-of E maat. (geen idee, nog niet opgemeten).
Ik ga het zelf doen. Ze is makkelijk dus ik denk dat ik ook weinig tot geen hulp nodig heb, hooguit een paar keer vasthouden bij de eerste paar keertjes opstappen.
Ik longeer haar al een beetje. Gewoon los aan het halstertje stappen en heel soms een stukje draven en dat gaat al super. Ze kent de commando's stap en draf al heel aardig en een singeltje of een zadeltje vind ze ook niet erg.
Vorige zomer heb ik met hulp een vierjarige KWPN merrie beleerd en daar kan ik al heel leuk mee rijden. Mijn idee was om het met deze 3 jarige heel rustig aan te doen en deze zomer veel weidegang te geven. En natuurlijk de stamboekkeuring in juli *D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:18

Hoi,
Mijn kleine donder heet Enjoy en wordt in mei 2 jaar. Ze is een Gelderse merrie welke mijn vader vorig jaar januari van een ander Bokt-lid heeft gekocht. Dit na overlijden van onze Fjord waarna mijn rijdpaard, Ravel, alleen kwam te staan.
De bedoeling was dat ze voor de koets zou komen (hobby van mijn vader) en dat ik haar zou gaan rijden. Ravel heeft hoefkatrol waardoor ik hem ook niet altijd zal kunnen blijven rijden dus zo zou ik een opvolgster hebben.
We zijn afgelopen zomer een paar keer een rondje gaan lopen. Ze vindt alles stoer en showt zichzelf zodat iedereen weet hoe mooi ze wel niet is! Verder is ze heel erg lief. maar echt een vrouw (sorry als ik nu mensen beledig.....): ze moet overal bij maar haar neus en wilt aan alles knagen. Ze steekt haar neus echt in andermans zakken :D
Helaas is mijn vader in november gestorven en zijn de plannen nu een klein beetje gewijzigd. Zo zal ze niet worden ingespannen en moet ik op zoek gaan naar iemand die mij zou kunnen helpen bij het zadelmak maken....

Het andere zadelmakmaak-topic heb ik een tijdje gevolgd maar dat vond ik eigenlijk nergens op slaan en heb ik helaas geen tips van gekregen. Hopelijk wordt dit een fijner topic :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:23

Ik ga deze week weer 2 paarden oppakken die voor de winter zijn gestopt vanwege het slechte weer. 1 was zadelmak maar nog nooit bereden en op de ander heb ik 2-3 keer gerden voor de winter. (Deze heb ik ook vanaf veulen al)
Met beide heb ik veel aan goede voorbereiding gedaan zoals wennen aan vanalles en nog wat behalve het ruitergewicht en al te zware training voor hun leeftijd. Op die manier moet het niet al te lang duren voordat er iemand op kan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:37

Juntos hebben we als veulen gekocht en heeft tot hij twee werd in de opfok in Friesland gestaan. Omdat we hem daar niet konden benaderen hebben we hem toen al mee naar huis genomen. Toen hij met 2,5 een beetje teveel hengst werd ben ik begonnen met hem te beleren voor de wagen. Simpel longeren, hoofdstel in, tuig op, lange lijnen. Helaas besloot mijn vriend hem met een andere "ervaren" vriend hem voor de sleep te zetten en toen is hij erg geschrokken. Ze hadden wel de sleep op tijd los maar toen ik daarna aan de lange lijnen wilde werken was hij erg nerveus.
Ook onder het zadel kon ik het niet met hem samen doen en toen is mijn vriendin komen helpen. Zadelmak was geen punt, dat had ik er tijdens het eten al opgelegd. Hangen vond hij spannend omdat hij niet wist hoe in beweging te komen. Maar vaak een rondje zonder iemand erop laten lopen zodat hij kon ontspannen. Iedere keer op dezelfde plaats stoppen en steeds dezelfde personen. Uiteindelijk been erover en eerst in verlichte zit stappen. Daarna zitten, lichtrijden in stal, wiebelen en van links naar rechts zitten zodat hij wende aan beweging boven hem. Draven ook verlicht. Eigenlijk heeft hij nooit een verkeerde pas gegeven.

Nu ben ik bezig met een jonger broertje die dit jaar 4 wordt. Vorig jaar zadelmak gemaakt op dezelfde manier en met twee dagen heb ik aan de longe al op hem gedraafd. Daarna is hij voor de hengstenkeuring in training gegaan. Dus binnenkort het weer oppakken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:48

Ola, ik meld mij hier ook even, het HK-topic is voor mij niet bij te benen, hopelijk hier wel.

Heb momenteel ff niks om zadelmak te maken, al heb ik 2 of 3 Friezen voor klanten op de planning staan. Heb wel een 4 jarige in training die ik vorig jaar heb doorgereden nadat ze 6 weken bij een ruiter heeft gestaan voor het zadelmak maken. Mijn eigen 4jarige die ik heb zadelmak gemaakt heb ik verkocht en ga ik zo wegbrengen. Heb ook nog 2 jaarlingen, dus die zijn met een paar jaar ook aan de beurt. :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:27

Enjoy heeft al een aantal verschillende dingen op haar rug gehad: longeersingel, dekjes, handdoek, plastic zak. Het boeit haar allemaal niks.
Ook al een beetje gorndwerk met haar gedaan wat ze erg ontspannend vindt.
Deze zomer gaan we weer verder met wat spelen en wandelen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:15

Ik heb zelf een jong paard beleerd onder begeleiding. Mijn ervaring is; ga nooit zelf prutsen maar laat het over aan een proff :) ik ga dan ook écht nooit meer zelf een jong paard zadelmak maken.

Eigenlijk ging alles wel heel goed en was hij onwijs braaf. Alleen is het mis gegaan toen ik er voor de 5de keer los op zat zonder de longe eraan.. Staleigenaar waar ik toen stond ging met een kettingzaag precies langs de bakrand bezig met een boom. Dat was de eerste keer dat het mis ging, en helaas had het paardje daarna geen vertrouwen meer in mij en om de kleinste verkeerde beweging of gewichtsverplaatsing van mij ging hij aan de kletter. Vertrouwen was weg; ik kon er niets meer mee. Gelukkig was hij verder niet verpest, hij was namelijk bij iedere andere ruiter harstikke braaf.. Alleen bij mij was de klik volledig weg en was ik echt genoodzaakt hem te verkopen...

Heb hem 4 maanden lang nog gehad, door andere laten rijden, in training laten zetten etc etc. Hij was super braaf, maar bij mij niet omdat hij gestresst werd omdat ik van hem gestresst werd..

Mijn ervaring is dus; laat hem door iemand anders beleren en licht doorrijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:02

Deniece, maar dat heeft toch niets met inrijden te maken. Ieder paard zou daar van schrikken alleen een nog onervaren paard heeft meer vertouwen van de ruiter nodig. Ik ben dan ook voorzichtig met gekke dingen als ik met het jonge beest bezig ben. Honden blijven binnen, niet dat als het paard er een keer vandoor ga ik een hond achter me aan krijg. Is alles bevestigd en zit er goed stuur op dan is dit soort dingen geen probleem meer.
Ik heb een andere merrie laten beleren en daar heb ik dus ook geen klik mee gekregen. Maar eigenlijk heb ik haar ook niet zelf beleerd omdat ik dat al verwachtte. Ze is verder braaf maar heeft wel een eigenwijs karakter. De eerste keer thuis op haar was ik helemaal vergeten een halstertouw om haar nek te doen of een riempje aan mijn zadel om zelf steun te kunnen zoeken als er iets zou zijn. Dat is dus het nadeel van wegbrengen, je mist een stukje in de opleiding en moet daar door schade en schande weer achter komen.
Het jonge paard is nog hengst en die wil ik eerst met de andere paarden op stal beleren. Daarna paarden in het land en uiteindelijk ook in de bak. Maar dan moet hij goed stuurbaar zijn en ook een correctie kunnen verdragen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:42

Klopt toen ik het gisteren typte had ik ook zoiets van; maar het zadelmak maken zelf is wel goed gelukt. Het is gewoon balen dat dat met die kettingzaag is gebeurd.. Heb zo vaak gedacht; wat nou als het die eerste periode nou gewoon wel heel rustig was verlopen en we echt een goede vertrouwensband onder het zadel hadden opgebouwd..

Maar toch blijf ik erbij dat ik geen jong paard meer ga doorrijden. Doordat ik 3x echt gigantisch hard van hem ben afgedonderd heb ik best wat schrik gekregen. Ik ben nu op een paard veel eerder onzeker dan voorheen. Toen stapte ik dus gewoon zo even op een paard waar nog nooit iemand op had gezeten; dat laat ik nu toch écht aan iemand anders over :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:52

Ik meld mij ook even hier :D ...Volgende week zaterdag komt mijn nieuwe (lease)paard en hij wordt in april 4. Hij is nog helemaal groen en ga hem zelf (met hulp uiteraard) zadelmak etc maken...

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:56

Hallo allemaal, ik sluit me ook bij jullie aan.
Ik ben in het bezit van een bijna drie jarige ruin die in april terug naar stal komt. Ik heb hem zelf gefokt uit een stermerrie van Rubinson. Paps is Tuschinski. Tot zijn vijf maanden is hij bij ons gebleven. Vanaf veulen af aan is hij eigenlijk altijd erg braaf geweest. Ik heb met hem meegedaan met de IPS veulenkeuring 2008, waar we zelfs in de finale zijn beland en uiteindelijk 17e zijn geworden van ongeveer 150 veulens. Onverwacht maar erg leuk! Vooral een goede ervaring voor hem, zo'n lange dag met heel veel indrukken. Na het spenen is hij naar een kleinschalig opfokadres gegaan waar hij met nog een leeftijdsgenootje en nog wat jonge hengsten bij iemand aan huis kwam te zijn. 24/7 weidegang, veel in de hand, ideaal dus. Omdat ik ver weg woonde kwam ik toen gemiddeld 1x per maand op bezoek bij hem. Toen hij 1 1/2 jaar was kreeg ik de mogelijkheid om hem vlak bij huis te stallen, waar hij op de wei met inloopstal is komen te staan met twee hengstjes die toen net gespeend waren. Een jaar leeftijdsverschil dus, maar door Dessies brave karakter geen enkel probleem. Vorig voorjaar heb ik hem laten castreren en nu komt hij dus in april naar huis. Ik heb meerdere paarden zelf ingereden en ik ga gewoon kijken hoe het met hem gaat. Is het gevoel niet goed, dan breng ik hem weg, anders doe ik het zelf, op het gemakje.
De dingen die hij tot nu kan is halster aan, is braaf bij de hoefsmid en met poetsen en heeft geen enkel probleem om (ook alleen) op de trailer te gaan of alleen van de groep af te gaan. Ik hoop dat hij zo blijft. :-)
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Bijgaand een paar foto's van mijn Descapado, van nul naar tweeënhalf!
Afbeelding
op de IPS veulenkeuring, ca 3 maanden oud

Afbeelding
in de opfok, ca 5 maanden oud

Afbeelding
nog steeds in de opfok, jaarling

Afbeelding
laatste dag als hengst, ca. 2 jaar

Recentere foto's heb ik nog niet, die volgen!