Galop wil maar niet lukken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Galop wil maar niet lukken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:21

Hallo bokkers, ik heb sinds een ruime week een goed passend zadel.
M'n paardje is al een tijdje uit de running geweest, heb ook al heel lang niet meer gegaloppeerd omdat dat sowieso onze sterkste kant niet was en ik dus eerst goed aan de draf ging werken.
Draven en stappen gaat met het zadel sowieso al echt heel goed, en ik probeerde vanmiddag dus een galopje.
Ik gaf de galophulp en ze sprong aan, maar stond meteen 'stil'. Ik gaf dus been maar ze reageerde niet, gooide haar hoofd omhoog en begon te staken.
Ik gaf haar toen een tikje met m'n zweep wat een hele boksessie opleverde, ze bokt sowieso al snel als ik m'n zweep gebruik en in galop ook wel vaak, maar ik moest haar toch vooruit rijden!
Na een lange zijde heb ik haar teruggenomen naar draf, ontspanning was er meteen weer en ze liep weer hartstikke goed.
Later nogmaals geprobeerd en weer hetzelfde probleem. Iets medisch is het niet, ze vind het gewoon erg moeilijk en het is een erg flegmatiek paard, dus dat het in draf al zo goed gaat is al een wonder.
Van m'n instructrice moet ik gewoon oefenen oefenen en nog is oefenen. Maar dit is zo gemakkelijk nog niet, als het gewoon niet lukt.
(Want zoals ik al zei doet ze het al langer en ben daarom ook tijdelijk gestopt met galopperen)
Hebben jullie misschien tips of handigheidjes die het kunnen vermakkelijken? Los en aan de longe heeft ze geen problemen met de galop, het is gewoon echt iets wat in haar slimme Arabische koppie zit en wat er niet uit wilt gaan!

Groetjes Amber :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:03

Hoi Amber.

(ik ga er vanuit dat het echt niets medisch is zoals je zegt :) )

Je zou eigenlijk de situatie moeten creeeren waarin jij haar terug kunt nemen vanuit galop en dan belonen. Maar dat is natuurlijk lastig als ze direct na het aanspringen stil staat. Hoeveel galopsprongen maakt ze? Als het er wel een paar zijn moet je snel zijn en haar na 2 of 3 galopsprongen zelf terugnemen naar draf en belonen. Als ze echt niet doorgaloppeert moeten we toch iets verzinnen om te zorgen dat ze op zijn minst een stukje galoppeert.

Ik denk dat je goed bezig bent en vooral moet volhouden. Wel goed dat ze het aan de longe wel doet. Misschien kun je eens iemand vragen om je te longeren. Of je gaat op de volte en laat iemand in het midden staan net alsof die longeert. Het lijkt misschien op het eerste gezicht geen goede oplossing om een ander de controle over je paard te geven, maar zo ben je wel in de gelegenheid om je paard zelf terug te nemen en te belonen voor het stukje galop. Zo heeft ze toch weer even onder het zadel gegaloppeerd. En als je die boksessie kunt uitzitten: lekker laten bokken. Dan merkt ze vanzelf dat het geen indruk maakt en zal ze ermee ophouden. Succes! +:)+

midgie

Re: Galop wil maar niet lukken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:49

Het kan een oud zeer zijn van het vorige zadel.
Geef je niet te veel been, probeer het eens meer met je zit en heel weinig been, kan heel goed ook een balans probleem zijn van jou en het paard.
Ligt het zadel niet te ver naar voren?
Het paard verteld jou dat er toch iets niet in orde is, dus miss toch het zadel nog even laten na kijken.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:49

heb je al is geprobeerd te longeren met zadel. mijn paard had oud zeer en wilde daarom niet meer maar na een aantal keer longeren met zadel kon ik er daarna ook weer op galopperen.
SUCCES!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:57

Ik heb hetzelfde probleem...
Mijn paard is liever lui dan moe, en na 2 jaar heb ik dr eindelijk zover dat we normaal kunnen stappen en aandraven, en soms met een beetje aanleuning... Zodra we de galop proberen word ze dwars en gaat ze bokken, vooral als ik mijn zweepje gebruik.
Sinds kort rij ik nu met spoortjes, en ze doet het nu al iets beter, we kunnen nu inplaats van 1 galopsprong 4 of 5 galopsprongen maken en soms een half rondje. :')

Als ik nu ga galloperen, ga ik al gelijk in verlichte zit, dan kan ze bokken wat ze wil maar veel nut heeft het niet, dan krijgt ze gewoon nog een tik met de zweep want ze mag gewoon niet bokken, en zo gaat het stukje bij beetje steeds beter! Ik heb ook een tijdje les gehad, dat mn instructrice ook wat hulp vanaf de grond kon geven met de galop.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:44

als ze een tijdje uit de running is geweest dan kan je ook even aangalopperen in verlichte zit dan geef je wat meer ruimte

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:49

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:23

Ik zou het eerst eens gaan oefenen aan de longeerlijn met het nieuwe zadel.
In wat voor bak rijdt je? Als je een 20 x 40/60 hebt en je paard heeft al moeite met de galop is het misschien verstandig om eens in de wei te rijden of op een buitenrit waar je echt lange rechte lijnen kunt maken, het zal een kwestie zijn van oefenen en achterhand sterker maken.

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:46

Probeer het daarna mischien dat iemand het longeert en jij erop.

Als het met longeren wel lukt dan he.

Ik hoop dat het je gaat lukke
kus

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:47

Bedankt allemaal voor de tips en ideeën! :)

Het zadel ligt goed, ik heb hem nu een week en het ligt gewoon echt goed. Het moet binnenkort weer opgevuld worden omdat het een nieuw zadel is, maar het ligt echt super en in draf heeft ze er geen last van.

Oud zeer zou het inderdaad kunnen zijn! Nou, ze galoppeert echt 1 pas en dan gaan we op de rem en begint ze omhoog te komen. Been geven is trappen naar m'n been en een tikje met de zweep is dus een boksessie. Ze is sowieso al niet zo gek van de zweep, ze bokt er erg gauw naar. Opzich kan ik de bokkensessie (vaak) wel uitzitten, maar ik vrees dat de galop op die manier niet beter wordt.

Marene is gewoon ontzettend flegmatiek en vind al snel iets te snel gaan of te veel gevraagd. Ik heb zitten twijfelen of een spoortje zal helpen omdat ze zo ontzettend naar de zweep bokt, maar ik los dit probleem liever eerst op voordat ik daar aan begin aangezien ik hem over een tijdje misschien nog wel veel harder nodig heb! ;)

Verlichte zit wil helaas ook niet lukken, ik heb geen tijd om in verlichte zit te staan, want dan staat ze al stil. :') Ik vrees trouwens dat er ook een stukje uitproberen bij zit, omdat ik er zo lang niet meer opgezeten heb. Vanmiddag ging ze onder het draven af en toe in eens stilstaan en steigeren. Het kwam gewoon uit het niets. Verder liep ze keurig met haar oortjes heeelemaal naar voren. Ik ben toen 1x flink boos geworden en toen ging het steigeren weg.. Het klinkt een beetje raar maar het is een paard die je af en toe echt is aan moet pakken wil ze luisteren. Maar met de galop durf ik dit dus niet omdat ik wéét dat ze het sowieso erg lastig vind en ik niet zo van bokken hou :+

Ik heb de beschikking tot twee 20x40 bakken, een 20x60 bak en een springtuin die ongeveer 50x60 is. Ik rijd vaak in de springtuin of in de dressuurbak, tenzij het echt slecht weer is. ;) Ze heeft dus ruimte genoeg!

Nogmaals bedankt allemaal!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:40

kende ook een paard die niet wilde aangaloperen, wat de instructrice deed was het volgende. zette een klein hindernisje neer, liet het paard erop aandraven en na de sprong doorgalopperen. door de sprong was het paard afgeleid van de galop en deed dus braaf na de sprong een paar galopssprongen. de ruiter moest wel na de sprong zelf het paard weer terug nemen. en niet het paard laten beslissen.
dus wie weet is dit ook een optie voor jou.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:36

Bedankt nog voor de tips!
Heb van de week behoorlijk wat stakingen achter de rug, en niet alleen met galop maar ook met draf.
Heb het even aan gekeken, maar vandaag was ze weer helemaal zichzelf. Ze was namelijk deze week ook hengstig (ze heeft er erg veel last van).
Vandaag heb ik gereden en het ging goed, zo goed dat ik een galopje probeerde. En wat er gebeurde? Ze sprong in galop aan met d'r oren plat in d'r nek, hoofd omhoog, huppelsprongetjes, maar ze ging door!
Ik gaf een beetje been en ze nam iets meer sprong aan en liet haar hoofd ook weer zakken! :j
Heb haar na een lange zijde weer terug genomen en uitgebreid beloond, en wat was ze trots (altijd als ik haar uitgebreid beloon, dan wordt ze helemaal happy).

We zijn er natuurlijk nog lang niet. Ze had een goede dag en ik sprong aan op het goede moment.
Ik ga nog zeker aan de slag met jullie tips!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:57

Super hoor, goed gedaan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:54

Ik heb nu even alles gelezen, en wat goed dat het al een beetje aan het lukken is!!!
Maar ze moet het natuurlijk niet alleen doen als zij een goede dag heeft, maar ook als jij het van haar vraagt en ze geen goede dag heeft. Je paard vind het waarscheinlijk gewoon moeilijk, en dat heeft tijd nodig. Ik rij momenteel een 8 jarige merrie, die nog niks kon, ik laat haar nu ook eindelijk goed galoperen, maar dit is alleen nog maar op de rechterhand, links vertikt ze het gewoon om naar me te luisteren. Ze springt verkeerd aan, en gaat als een bezetene door de bak. Maar dat heeft tijd nodig. Ik doe dit ook al weer bijna een jaar. Maar ze moet het leren, en dat is bij jou paard waarscheinlijk ook. Beloon haar als ze het goed gedaan heeft. En probeer op een goede manier te eindigen. Dat helpt ook vaak. Neem er de tijd voor en dan komt het vanzelf goed!

Succes!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:04

Het kan ook heel goed zijn dat ze nu last heeft van het goed passende zadel,. haar lichaam moet daaraan wennen en dus moet ze misschien wel andere spieren gaan gebruiken . een osteopaat te laten kijken kan ook wel helpen, want misschien zit ze toch wel vast in haar rug.
dat gaat helaas niet vanzelf over.
succes

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:10

ik zou oefenen met de longe