Jonge pony bang bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Jonge pony bang bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:28

Hallo,

Momenteel ben ik ook bezig met een 3jarige pony te beleren,
nu zit de basis er goed in, maar zo gauw je een poging wil doen om op te stappen, dus gewoon naast haar gaat staan, wordt ze hartstikke bang. Maar.. als je er op de 1 of andere manier op gekomen bent is er niks aan de hand.

Grondwerk zit er goed in, en normaal is ze ook hartstikke braaf,
ze heeft geen problemen met de rug oid, alleen zo gauw je een poging doet met opstappen .. dan gaat het mis.

Iemand tips?

EngeltjeS

Re: Jonge pony bang bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:32

gebruik je een opstapje? of waar zet jij je voet als je je voet in de beugel zet?

Misschien schuift het zadel tegen haar schoft aan als je wil opstappen.

Veel rust in het werk brengen, en niks overhaasten.
Helpt iemand je ook met het beleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:35

brobeer op te stappen met een krukje veel oefenen.
eerst dat je gewoon naast der kan staan
dan dat je naast er kan staan en kan springen zonder dat ze weg draait.
dan naast der gaan staan met het op stapje
dan je been er overheen en weer terug
en dan op een gegeven moment kan je er zo op..

alles rsutig aan doen en het niet allemaal in 1 dag willen.
Mijn paard wilde her eerst ook niet maar nu als ie het krukje ziet gaat ie er braaf naast staan wachtn tot ik er op zit. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:50

Ja, iemand helpt me met beleren, dit om het paard vast te houden, de longe vast te houden in het begin en dergelijke. Ik gebruik geen opstapje, maar laat iemand me een voetje geven, en het zadel verschuift voor de rest niet. Ik heb alles grondig gecontroleerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:55

misschien ving het paard het gewoon te druk twee mensen aan een kant. (en misschien nog een die hem vast houd)
Ik zou gewoon aan de slag gaan met dat het paard stil moet staan. niet dat iemand hem vast houd.
Ik vind het belangrijk dat je in alle rust en vrede op kan stappen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:00

Een paard asocieert dat met besprongen worden door een roofdier en de dood. Dus veel rust, veel praten en belonen. Je schrijft al dat er iemand bij is. Die kan hem belonen en toespreken. Mijn paard werd altijd bestegen in een hoek. Met de kont in de hoek. Hij kon dus alleen vooruit. De angst was er alleen als ik wilde opstijgen. Ik gebruikte een ander zadel. Bij hem bleek het uiteindelijk een zadelprobleem te zijn. Opstijgen deed pijn. Maar ja, die ging er dan al tijdens het opstijgen in rengalop vandoor. Hongaarse post is voor mij niks. :+

DAISM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:30

Misschien heeft het paard last van zijn rug? Doet het paard ook vreemd als je het zadel erop legt? En wat doet het paard als je gewoon er naast gaat staan zonder op proberen te stappen, dus bijv. met longeren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:38

IK zou ook een opstap gebruiken en miss de eerste paar keer opstappen zonder zadel.
Of gewoon er naats gaan staan en even op het opstapje gaan staan en niet opstappen , maar elke dag een stukje verder , even hangen of je been er over , dus echt stapje voor stapje en gerust stellen en belonen als je weer een stapje verder ben en ook gelijk stoppen, goed is goed en dat blijft hangen, niet als je na het goeie gedrag nog een keer probeert en het gaat fout dus gelijk goed is klaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:46

Opstappen en afstappen zijn voor groene paarden het engst.
Wat moet je gaan doen? Desensibiliseren voor die angst.
Gebruik eerst een vooral een krukje of eender welk opstapje om op te stappen. Oefen dan met dat krukje op iedere mogelijke moment. Dus niet alleen wanneer je daadwerkelijk wil opstappen en rijden, maar bv. in haar stal, tijdens het poetsen etc etc. Blijf dit doen totdat de pony er echt geen zier meer om geeft (dus ook niet net dat ene ontwijkende pasje opzij, dat ene oog dat toch nog net wat angstig kijkt,...). Dan kan je verder gaan met af en toe wat op haar rug gaan leunen. Ook dit kan je weer in verschillende stappen opdelen met telkens wat meer en minder druk. Doe dit ook weer tot ze er geen zier omgeeft.
Volgende stap is het been overzwaaien. Oefen dit ook vanop het krukje en in verschillende gradaties (been gewoon in de lucht zwaaien, been op haar kont leggen, de druk van dat been opvoeren etc.).
En dan kan je beginnen met het hangen en het echte opstappen en wegrijden.

Belangrijk is dat je geen enkele stap overslaat en iedere stap oefent net zolang tot de pony 100% op zijn/haar gemak is. Neem je tijd en overhaast niets. Je leest op bokt zo vaak over opstapproblemen (niet willen stilstaan, oren in de nek, bijten,...) ook bij oudere paarden, dus het is zeker geen verkwisting om hier voldoende tijd en geduld aan te besteden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:49

DAISM schreef:
Misschien heeft het paard last van zijn rug? Doet het paard ook vreemd als je het zadel erop legt? En wat doet het paard als je gewoon er naast gaat staan zonder op proberen te stappen, dus bijv. met longeren?

Ze bolt haar rug wat op bij het zadel opleggen, en ze is er bang voor.
Binnenkort laten we een dierenarts er naar kijken. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:39

Matheno schreef:
DAISM schreef:

Eehm... bedoel je niet de zadelmaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:43

en wat is binnenkort, het topic is al 5 weken oud!

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:50

Zelf heb ik ook een aantal paarden beleerd en natuurlijk is dat opstappen bij sommige paarden ook wel heel eng! Wat altijd handig is om te doen is om iemand te vragen of die je paard even vast wil houden bij de bakstukken. Praat tegen je paard vertel gewoon maar met geruststellende woorden wat je gaat doen en probeer het paard eerst een beetje rustiger te krijgen voordat je opstapt. Blijf wel altijd opletten dat het wel echt bang zijn is en dat heb op een gegeven moment niet een spelletje word! En wat ook heel belangrijk is is natuurlijk dat je zelf ook ontspannen blijft. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 15:18

Matheno schreef:
DAISM schreef:

Eehm... bedoel je niet de zadelmaker?

Nee, Het zadel is voor haar aangemeten, dus een dierenarts om nog maar eens alles grondig te inspecteren,
rug etc.
Maar het gaat al iets beter. Ben er laatst gewoon maar opgesprongen zeg maar, en toen was er niks meer aan de hand,
alles deed ze braaf. Het is alleen puur dat opstappen

xemmaxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:50

Matheno schreef:
Hallo,

Momenteel ben ik ook bezig met een 3jarige pony te beleren,
nu zit de basis er goed in, maar zo gauw je een poging wil doen om op te stappen, dus gewoon naast haar gaat staan, wordt ze hartstikke bang. Maar.. als je er op de 1 of andere manier op gekomen bent is er niks aan de hand.

Grondwerk zit er goed in, en normaal is ze ook hartstikke braaf,
ze heeft geen problemen met de rug oid, alleen zo gauw je een poging doet met opstappen .. dan gaat het mis.

Iemand tips?

ik heb dit al vaak voorgehad, en dan vraag ik aan iemand om mijn pony vast te houden en ga ik erop....
achteraf ging het vanzelf !