paard is onrustig met zijn hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

paard is onrustig met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:55

Als ik mijn paard nageeflijk heb lopen, is ze heel onrustig met haar hoofd dwz dat ze van links naar rechts gaat (met haar hoofd), hard knauwt op het bit en ook steeds met haar hoofd dieper zakt om vervolgens weer iets omhoog te komen (ze blijft dan wel nageeflijk).
Het lijkt alsof ze het moeilijk vind om haar hoofd netjes stil te houden. Ik vind het verder niet storend omdat ik geen wedstrijden rijd maar ik vraag me af of er misschien een tip is zodat ze haar hoofd wat rustiger houd
Ze is ook vals naar andere paarden toe dus het kan misschien ook uit 'vurigheid' zijn.. Het is erger als ook er andere paarden in de bak rijden

Als ze eenmaal netjes met haar hoofd omlaag loopt maak ik geen ophoudingen etc meer en ik zit ook zeker niet te zagen. ik zorg ervoor dat ik lichtjes contact heb met haar mond. Ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden.
Ik had het ook aan iemand gevraagd die langs de kant stond waarom ze dat deed en hij zei dat het een manier was om te proberen onder het werk uit te komen en ik haar gewoon tussen 2 teugels moet houden. Weet niet of dit ook echt zo is..

Ik heb 1x per week les op haar, maar het duurt weer een week voordat ik les heb, en als ik nu een goede tip krijg kan ik daar misschien alvast mee aan de slag

Groetjes Noortje

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:09

Je paard heeft waarschijnlijk tijdens het werk ook nog tijd om na te denken, rij oefeningen en overgangen. Dit zal misschien ook voor wat onrust zorgen omdat de oefeningen elkaar opvolgen, maar op die manier kun je wel proberen je paard bij de les te houden.

Succes!

kirishu

Re: paard is onrustig met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:55

het paard kan ook "last"(jeuk of irritatie) hebben van het hoofdstel,waarschijnlijk vooral achter de oren. als het paard zijn hoofd nagefelijk houd dan neemt de druk achter de oren iets toe. als het paard hier manen of vuil tussen heeft zitten dan kan dit erg gaan irriteren.

het kan echter ook zo zijn dat het gewoon tussen aar oren zit. dat ze zich verveeld f bij een eventuele andere ruiter heeft geleerd dat als ze haar hoofd beweegd e onder haar werk uit komen kan.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:08

bedankt voor de tips, heb dr manen wat korter geknipt tussen de oren zeg maar waar het hoofdstel zit heeft er iemand nog meer tips?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:59

Is zijn gebit nagekeken? als een paard een wond in zijn mondholte heeft doet het ook pijn en schudt hij met hoofd om pijn te vermijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:14

Ik heb er precies ook zo 1.. die wil graag met haar kin op de borst lopen (rollkur) en als ik
dan meer kuitdruk geeft komt ze er wel weer uit maar loopt ze met haar hoofd een beetje
te op en neer-en. Als ik mijn teugels iets korter pak dan gaat het wel al beter maar dan gaat
ze weer in mijn teugel hangen of te opgericht lopen. Ik blijf haar dan gewoon van mijn hand
naar mijn been rijden, houd mijn handen stil zodat ze wat aanleuning aan kan nemen en als
ze in mijn teugels hangt geef ik ze even naar voren of til ik ze ietsjes op zodat ze het zware
even kwijt is. Na een tijdje houdt ze er bij mij vanzelf mee op.. Al twijfel ik zelf ook of ik er
nog even een tandarts naar laat kijken. (heb haar pas een paar dagen) Kan ook zijn dat we
een beetje aan elkaar moeten wennen. Op de vorige stal mocht ze wel lekker diep ;)

Soms schudde ze ook een beetje met haar hoofd en vooral haar oren, ik had het bit net
iets te hoog zitten waardoor er veel druk stond op het hoofdstel achter haar oortjes, toen
ik het bit een gaatje had laten zakken en de neusriem iets minder strak had gedaan was
het probleem al grotendeels verholpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:32

Denk dat je paard technisch niet goed nageeflijk loopt zoals het hoort dan
Ze doet het zeker niet om onder het werk uit te komen, dat zijn de ideen van een mens een paard denkt niet zo namelijk.
Denk dat het echt een rijtechnisch probleem is als tenminste het zadel en tanden ok zijn.

wat doet ze b.v als je bitloos of zonder zadel rijd, miss heb je toch nog teveel druk op 2 teugels, vraag eens wat stelling en geef eens wat buiten teugel

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:05

Op de manege hadden wij ook een aantal paarden die met hun hoofd in de lucht liepen of heel onrustig met het hoofd waren. Die hadden inderdaad gebit problemen, haken enzo. Dit is nu verholpen en ze zijn al een stuk rustiger in het hoofd. Heb je dit al nagekeken?
En verder denk ik dat het paard vooral goed aan het been moet zijn en rustig met de hand blijven.
Verder zou ik het ook niet zo goed weten. Misschien iets irriterend van eht hoofdstel???

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:12

is waarschijnlijk een kwestie van meer met je been naar je hand rijden. Dus meer verbinding tussen je hand en de mond krijgen door bijv. overgangen te rijden (zowel van bijv. draf naar stap en weer naar draf als in de gangen zelf, verruimen en weer opvangen). Daardoor gaat je paard meer je hand opzoeken. Dan mag je paard ook tijdelijk wat teveel met de neus eruit lopen of een beetje zwaar worden. Rustig volhouden, weer na laten geven en dan weer narijden. Vooral veel overgangen rijden en regelmatig even lekker met lange teugel stappen (zodat ie niet erg vermoeid raakt). Succes!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:16

heeft ze geen blokkade op haar 1e halswervel ( atlas ) dat kan ook het schudden veroorzaken , of headshaking syndroom ,,, je kan er een osteopaat naar laten kijken, mijne had een blokkade op de eerste haslwervel ( atlas ) en na 2 behandelingen was dat over