Thiedeman of martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:33

Hoi medebokkers!

Ik heb een probleempje met springen met mijn pony, ze wil het namelijk graag doen (oortjes naar voren, staart omhoog dus dat betekend bij haar opgewonden/leuk) en ze springt dan ook soms een halve meter te hoog over een redelijk laag hindernisje om in te springen.

Na een aantal sprongen (met ook voltes voor de sprong) is ze dan weer rustig, maar zodra ik iets hoger ga meent ze haar hoofd de lucht in te moeten gooien en kan ik niets meer. Dan springt ze onbeheerst, racet ze op de hindernis af en schiet ze daarna in volle galop door.
Nu zei mijn springinstructrise dat ik beter een martingaal of thiedeman kan gaan gebruiken. Nu heb ik geen idee wat het beste is, maar wat denken jullie?

Ik wil haar namelijk niet verpesten, maar haar wel 'leren' dat ze op mijn moet wachten en rekening moet houden met de ruiter (wat neem ik aan vrij normaal is) :+

Zit ik er nu helemaal naast om hulpteugels te gaan gebruiken?

Mijn houding is op onderstaand filmpje trouwens ook niet altijd alles hoor, liever geen commentaar daarop, dit is ruim een half jaar geleden :)

Hou het commentaar op het filmpje trouwens wel netjes, het is puur om te laten zien hoe ze liep/loopt.
Hier had ik het elastiek er op wat achteraf niet heel slim was, en ze was hier redelijk gespannen. :(

midgie

Re: Thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:26

Ik zie een paard wat constant in verzet is en tig keer over de zelfde hindernis moet gaan.
Ik hoor in het filmpje een keer zeggen 2 x na mekaar goed gesprongen , waarom op dat moment niet stoppen en belonen,
Miss ook wat meer met de techniek van het dressuur aan de gang gaan, meer ontspannen gaan rijden , je hebt te veel in je handen nu,

Ik heb geen verstand van springen maar zie wel dat hier geen goeie basis is.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:29

dressuur zit nu op goed niveau, tenminste k heb na 3 wedstrijden 1 wp, en toen dit filmpje was reed ik nog geen wedstrijden e.d, maar bedankt voor je reactie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:33

niet! met hulpteugels gaan springen! al helemaal niet met een thiedeman, dat is onwijs gevaarlijk
als je perse met hulpteugel moet kan je een martigaal gebruiken.

verder zie ik een paard die er geen plezier in heeft... hij raced de sprong over en is onwijs gestrest...

ik zou als ik jou was eerst goed dressuren ( zonder de hulpteugel die je nu gebruikt). pas als je paard rustig en goed ontspannen kan dressuren weer een klein sprongetje proberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:47

Ja waarom rij je met hulpteugel?
Als jou dressuur in orde is dan heb je geen hulpteugels nodig toch?
Ga werken aan techniek en leer daar ook de theorie van.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:12

niet! met hulpteugels gaan springen! al helemaal niet met een thiedeman, dat is onwijs gevaarlijk
als je perse met hulpteugel moet kan je een martigaal gebruiken.

Waarom niet met thiedeman springen? waarom is dat gevaarlijk als ik vragen mag??

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:25

ik heb het zelfde gehad ook al zie ik hier heel veel spanning en dit is een ergere vorm dan bij mij.
Heb je les met 'm? Wat zegt je intsructie ervan? persoonlijk vind ik niet dat je na een winstpunt de dressuur moet laten vallen met de wedstrijdjes. Dressuur is de basis! Tegen mij is altijd gezegd: rijd eerst maar eens met je paardje in de M dressuur en dan kunnen we wel weer verder praten over springen betreft. Je moet meer op je zit leren rijden. teugels daar moet je nix mee doen. een paard is sterker dan jou en mij! die kan doen wat ie wil. Je moet teugels gebruiken als stokjes niet om mee harder of zachter te laten gaan. en bij springen is juist het verzamelen zoo belanrijk! Ik heb het ook gehad en ik ben er nu nog vrezelijk mee aan het oefenen. maar ik zet nu een tijdelijke stop met springen en ga eerst lekker aan de gang met het dressureren. ik verneem nu al dat het paard die ik rijd al veel beheersder en in een normaal tempo op de hindernis afrijd! Tiedeman of martingaal hoef je niet nodig te hebben dat maakt het alleen maar erger.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:11

veel meer op ontspanning gaan rijden. Balkjes lopen totdat de spanning eraf is. Dressuurmatig beginnen met losrijden en dan rustig opbouwen. Martingaal is prima. Thiedemann niet, is gevaarlijk en je trekt snel in zijn mond.

Ik zie ook veel stress, dus naar ontspanning rijden door veel te oefenen en niet te gaan springen als er geen ontspanning is. En proberen niet te trekken, want dan worden ze alleen maar onrustiger.

Kun je rustig rondrijden aan een langere teugel? even niet letten op waar hoofd is? en dan rustig ronddraven? Als dat lukt, dan op de hoefslag een paar balkjes (max 3) en dan rustig blijven ronddraven over de balkjes. Net zolang totdat de rust er weer is. En dan stoppen. En de volgende keer weer een beetje verder.

Veel geduld, veel vakmanschap en een goede instructeur/trice. Succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:57

Helaas kan ik het filmpje niet zien(buitenland en je hebt er muziek bij waarvoor geen auteursrechten zijn verleent in Duitsland)

Zelf zou ik heen hulpteugels gebruiken die het voorwaarts strekken kunnen hinderen, en dat doet een thiedemann overduidelijk. Maar een goed afgestelde martingaal kan geen kwaad, te lang werkt niet en te kort geeft uiteindelijk een onderhals

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:12

Geen een van de twee, zoek een instructrice die je het technisch correct leert oplossen en geen gebruik maakt van die hulpjes!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:18

als ik jou was zou ik zonder hulpteugel rijden, iig niet met thiedemann, martingaal kan misschien maar zie daar het nut ook niet zo van in bij jou probleem.
je kunt ook beter gewoon een laag huppeltje maken, waar je in stap en in draf overheen kan, gewoon heel rustig en niet zoals je nu doet

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:11

Waarom stuur je haar op de hindernis af als ze zooo gespannen is? Beter krijg je haar eerst wat rustiger want het ziet er nogal gestressed uit..Zo heeft het weinig zin om te gaan springen; is voor haar niet leuk en voor jou ook niet, hier leren jullie niks van op deze manier denk ik.
Martingaal kan geen kwaad, als jij denkt dat dat helpt, waarom niet.. Thiedemann zou ik niet aan beginnen; heb daar vroeger zelf mee gereden en gesprongen (paard was niet van mij en hij reed daar nu eenmaal mee..) maar is niet ideaal, vind het zelf eerlijk gezegd ondingen :P
Zou idd zoals al gezegd is eerst werken aan een meer ontspannen paard, balkjes lopen enz..succes!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:20

allereerst: jullie zijn een leuke combinatie!

een volgens mij belangrijke tip: spring nooit en zeker niet zonder begeleiding van een kundig iemand met hulpteugels zoals een thiedeman,
Een martingaal kan niet veel kwaad, deze werkt alleen als je paard zijn hooft omhoog gooit.
Als ik jou was zou ik na de landing meteen op je kont gaan zitten, dan rent je paard ook niet zo weg.

Ook ik zie een paard dat niet echt veel plezier in het springen heeft, zie veel spanning en door je hulpteugel springt hij zonder rug.

Zoek deskundige hulp en dan komt het vast en zeker goed!
Heel veel succes!

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:29

dit paard springt in mijn ogen hélemaal niet graag.
haar houding duidt op pure stress!
je komt absoluut niet genoeg uit je zadel en bent soms zelfs niet mee in de sprong. na de sprong moet je je paard direct weer opvangen, neit laten doorrennen.
en het de bedoeling om op een gelijkmatig goed gecontroleerd tempo aan te rijden, dit zie ik hier niet...
het is ook niet slim om direct na die sprong in stap te gaan. tenzij dat als een beloning werkt voor haar.
GEEN hulpteugels gebruiken, dat is ronduit gevaarlijk en verdoezelt alleen het probleem, daarmee verdwijnt het niet.
volgens mij is het probleem hier vooral dat de basis er niet genoeg in zit.
trouwens, rechtstreeks aanrijden vanuit stilstand??!
denk dat jij een andere instructrice nodig hebt.
tips:
-zorg dat de dressuur er beter inzit!
rijdt veel overgangen, zo gecontroleerd mogelijk. veel figuren zodat ze losser komt want hier is ze allesbehalve los.
eenmaal die dressuur er goed inzit, dan pas kun je beginnen.
-balkjes
balkjes rijden stap/draf/gallop. tot die hélemaal geen probleem meer vormen voor je paard. al duurt het weken. balkjes rijden tot ze het op een rustige en gecontroleerde manier kan. het is dan ook aan jou om zelf rustig te blijven. intussen kun je die verlichte zit wat verbeteren. let erop dat je genoeg uit je zadel komt en je paard niet hindert.
een goede maatstaf is om die balkjes te doen met een lange teugel. als ze niet versnelt en niet uitwijkt, dan is ze er vertrouwd mee.
-lage eenvoudige sprongetjes/kruisjes
hetzelfde principe van de balkjes. blijven oefenen tot het perfect gaat, dan pas verhogen.
aanrijden, heb je controle, spring je, doet je paard gek dan rijdt je niet en rijdt je een cirkel voor de sprong.
-verhogen/verbreden
enkel als het voorgaande perfect ging ;-)

vergeet vooral niet te belonen telkens als het goed gaat!
zelfs al is het nog niet perfect, elke kleine verbetering moet beloond worden :D
en lukt het een les absoluut niet? ga lekkers iets anders doen dan. paarden hebben ook wel eens een slechte dag. maar blijf niet aanmodderen :)
bij die balkjes kan het ook helpen om ze op de hoefslag te leggen. zodanig dat het echt gewente wordt en niets nieuw meer is voor haar.
vogens mij moet je er wel een instructrice bijhalen
maar toch veel succes ermee

ps: eindig nooit met een slechte sprong!
als het niet lukt zet je desnoods een beetje lager, maar zorg ervoor dat je laatste sprong van de rijles altijd een goede was =)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:19

Allemaal heel erg bedankt voor de ontzettend vele tips, ik ga hier zeker mee aan de gang. Denk dat ik inderdaad maar eens hulp ga zoeken bij een andere instructrice, en eerst de dressuur inderdaad naar een hoger punt brengen ;)
Bedankt allemaal!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:40

graag gedaan! ik zou het springen gewoon even een tijdelijke stop zetten is veel minder stress. balkjes en zo is leuk voor de afwisseling maar zet eerst maar de dressuur knopjes er goed op ;)

en als je gaat springen sorg ervoor dat ze ruimte krijgt zo kan zij er niet normaal op af rijden dan raakt ze door de war. en je benen niet te veel afsteken.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:18

t is een filmpje van begin zomer, en in de zomer zijn er veel veranderingen gebeurd, maar ik ga inderdaad aan de slag met balkjes :)

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:26

Ik zou het springen rustig gaan opbouwen, begin met balkjes stappen en draven, ook dit moet ze beheerst doen. Als je merkt dat ze voor de sprong begint aan te trekken kan je meegaan, doet ze dit al heel ver voor de sprong 5 of 6 sprongen dan stuur je haar er met een volte voor langs, tot dat ze weer een rustig tempo heeft. Mijn spring instructeur zegt altijd dat ze wel aanmogen trekken voor de sprong maar max 2 a 3 sprongen voor de sprong. Ook het rijden van in-uitjes is goed om te oefenen omdat ze daarbij hun tempo gelijk moeten houden en langzamer moeten springen dan 1 losse sprong
Je moet zelf ook ontspannen blijven rijden, dit geld voor de dressuur en voor het springen. Op het filmpje zag ik ook dat je eerst heel langzaam aan het draven was en dan opeens in een noodgang over de sprong ging, probeer hetzelfde tempo te houden en dus niet voor de sprong heel langzaam gaan rijden. Ze moet in haar normale tempo over de sprong gaan. Maar dit was ook je probleem ;)
Met een martingaal springen kan geen kwaad, springen wij ook mee op de manege, met een thiedeman heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen
Ik hoop dat je er iets mee kan, het is best lastig, heb dit ook wel eens met pony's of paarden gehad.
Laatst bijgewerkt door Liebje_ op 11-01-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:29

Zo te zien ben je zelf erg gespannen en brengt dit ook over naar het paard...
Ik zat/zit ongeveer met hetzelfde probleem..
Zie mijn topic in mijn onderschrift hoe ik het aan het oplossen ben ;)

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:04

Ik ben het eens met de meeste commentaren over balkjes en dressuur. Wat je volgens mij verder zou kunnen helpen bij de ontspanning is specifieke zitlessen. Heb ik van de zomer gedaan waarbij de helft zadelloos op een superbrave fjord en daarna op m'n eigen paard met zadel vergelijkbare oefeningen. Halverwege de laatste dag heb ik met de fjord zadelloos balkjes gedraafd dat had ik de eerste lesecht niet gekund.
Verder vraag ik me af of het ook zou helpen je pony los te laten springen en/of met een hele ervaren springruiter. Iemand een idee of dat slim is? Mijn instructeur heeft mijn paard wel geholpen.

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:50

Als eerste leuke pony :D

Maar er zijn een paar puntjes waardoor er eigenlijk veel verkeerd gaat.
Het filmpje is al een tijdje geleden dus neem aan dat je vooruit bent gegaan ;), maar je zit soms in de galop een beetje onrustig, doordat je pony ook erg gedreven is werkt dit alleen maar tegen. Probeer afstanden aan te voelen en dan goed mee te komen. Doordat jij soms te vroeg of te laat meegaat wordt je pony vrij onrustig!
Zorg ook dat je goed voorbereid naar de sprong gaat en niet een paar meter van de voren nog moet aandraven, ook moet je na de sprong rustig aan zitten en niet telkens gaan staan want dit maakt je pony nog feller!
Het lijkt allemaal heel erg negatief nu maar het zijn maar kleine dingen waar je op moet letten maar wat heel erg veel gaat schelen! ;)
Ook dressuurmatig goed blijven oefenen, rustig balkjes draven. En ook niet telkens dezelfde hindernis springen maar gewoon maximaal 3x springen en daarna even wat anders doen, even stappen en dan een ander lijntje.

Jullie zijn best een leuke combinatie alleen er nog wel wat werk aan de winkel ;)

Het "kritiek" hier boven zijn tips en vat ze positief op! want ik doe het natuurlijk om jullie te helpen :D

Ik heb wel 1 kritiek punt!!
Je mag echt absoluut niet springen met een elastiek!!
Dat moet je echt nooit meer doen dat is echt gevaarlijk!! Het trekt in de mond met het springen en als je wat hoger zou springen, springen ze heel gemakkelijk met hun been in het elastiek! Ik zou de gevolgen niet willen weten, want je gaat met z'n 2'en gigantisch over de kop!

Als hulpmiddel zou ik voor een martingaal gaan ;)
Een Tiedemann mag niet op concoursen en een martingaal wel (niet met dressuur natuurlijk ;) )

Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen moet je maar even een pb'tje sturen
xxMirte <3

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:25

Ik zou sowiezo eerst stappend naar de sprong toe rijden en op het allerlaatste moment pas rustig draven en niet in galop aankomen! Daarnaast moet ik zeggen je houdong is niet echt super! En meegaan in de sprong moet je ook nog veelal leren lijkt me!
Blijf vooral ook rustig en diep ademhalen, veel mensen vergeten dat. En houd je benen meer terug, en als je een springzadel hebt is dat lastig maar niet onmogelijk!

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:31

Ik zou van voor af aan beginnen, eerst dressuurmatig wat balkjes draven..
dan wat kruisjes en zo weer opbouwen dat ie rustig blijft.. desnoods martingaal om..
Let op dat je m niet te vast houd want daar gaan ze vaak alleen maar harder van..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:37

Je wilt wel tips, maar we mogen niets zeggen over je houding en zit? Daar zit toch wel een belangrijk puntje van aandacht. Je eigen houding is echt niet denderend, je steekt je benen erg af waardoor je je zit alleen maar harder in het zadel duwt, je bovenlichaam is erg onrustig en je hand is erg streng. Eerst zorgen dat je zelf goed op je paard zit, goed de hulpen kunt geven en daarmee je paard goed aan het lopen kunt krijgen. Daarna pas beginnen met balkjes draven.