paard galoppeert niet makkelijk aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davincilover

paard galoppeert niet makkelijk aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:21

Hoi Bokkers,

Hoop dat het hier goed staat. Ik heb een paard van 4 jaar oud en nu rond de 1.70m, hij groeit nog best wel en is nog wat 'slungelig'. Daarom doe ik extra voorzichtig met hem. Ik ben ook net weer aan het opbouwen aan de longe, nu de bak weer goed is na lang bevroren te zijn. Wat me voor het vriezen al opviel is dat hij moeite heeft met longeren aan de longe. Met pessoa doe ik dit nog niet, hij moet eerst maar meer balans hebben, vooral na het stilstaan (wel iedere dag buiten gestaan). Maar ook zonder iets aan en alleen de longeerlijn vind hij het lastig om te galopperen. Als ik hem losgooi galoppeert hij wel direct. Onder het zadel kan hij het wel op dezelfde grote als een longeercirkel galopperen, laatst sprong hij zelfs vanuit de verkeerde galop in de goede onder het zadel. Dit deed hij zelf, wat ik geweldig knap *D vond en direct heb beloond!

Maar nu mijn vraag hoe leer je een paard te galopperen aan de longe als hij er moeite mee heeft ivm zijn grote lichaam? Of moet ik dit nog maar even niet van hem vragen? Theoretisch zou hij het moeten kunnen omdat hij het onder het zadel prima kan. Zal hij een spelletje met me spelen aan de longe? Al geloof ik dat niet, hij gaat wel harder draven maar niet zo snel in galop. Ik denk dat hij er echt moeite mee heeft.

Nou goed ik wil hem niet overbelasten en als hij nog de tijd nodig heeft om meer balans op te bouwen en als dat betekent dat hij aan de longe nog even niet kan galopperen dan gun ik hem die tijd. Ik wil niks forceren. Maar misschien hebben jullie nog tips of ervaringen! ;) Alvast bedankt!

Lielle

Re: paard galoppeert niet makkelijk aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:24

onder het zadel krijgt hij van de ruiter veel meer hulp om in balans te blijven, aan de longe moet hij het zelf doen. Ik zou dus juist wel voor een pessoa kiezen en een goed afgezette cirkel. Maar als het onder de man verbetert, gaat het aan de longe ook beter.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:30

Oke, ik dacht juist dat het wat moeilijker was voor een paard om met het gewicht van de ruiter in balans te blijven. Maar de ervaring zegt juist dat het beter gaat, dat merkte ik inderdaad ook. Dus het klinkt inderdaad logisch wat je zegt dat paarden 'zelf' meer moeite hebben om in balans te blijven op een cirkel.

Maar nog even over de pessoa, wat ik me eigenlijk afvraag, is het wel zo slim om dit al te doen? Dan moet ik hem hoger instellen en er staat in de handleiding dat dit pas kan als hij in balans is in de lagere standen (stan 1 en 2) in draf. dus ik begreep dat hij eerst goed moet kunnen draven aan de pessoa (wat idd nu goed gaat) voor dat ik hem laat galopperen. Is het echt al goed om dit te doen? En als hij alleen maar harder gaat draven, moet ik hem dan harder opjagen? Geeft hij dan niet aan dat hij eigenlijk nog even te slap is?

(hoop dat je me nog kan volgen, is best lastig uit te leggen via de computer)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:36

Een ruiter die zelf in balans kan zitten, kan een jong paard heel veel steun bieden in de wendingen.

Ik zou hem niet hoger instellen, gewoon lekker laag houden. Het voordeel van die pessoa is dat hij steun biedt, en aan de buitenkant begrenst. Ik zou zeker niet opjagen als hij harder gaat draven, zorgen voor een draf die goed in balans is en lekker actief, en van daaruit aangalopperen, net als je onder het zadel doet. In galop laten vallen betekent dat je voorwaarden niet goed zijn, er is dan al geen balans nog voor de galop, daar gaat de galop zeker niet beter van worden. Maar gaat hij op de voorhand lopen duwen, of maakt hij zich recht en valt hij de volte uit?

Ik rijd een nu zesjarige die hetzelfde probleem had, door de combinatie van rijden (ik) en longeren met pessoa (mijn moeder) is het hard verbeterd. Ik zal haar eens vragen hier te reageren.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:45

Oké dank je wel voor de tips. Volgens mij maakt hij zich meer recht en hij als ik hem de hulpen geef aan de longe om aan te galopperen ( in een driehoekje met de zweep zwaai ik dan en maak ik een klakkend geluid) dan gaat hij eigenlijk alleen maar harder draven. Dus neem ik hem weer terug, zoek ik weer ontspanning en probeer ik het weer opnieuw. Maar vaak gebeurd dan weer hetzelfde, doordat hij dan harder gaat draven en niet aanspringt is die hele voorwaartse impuls weg (klinkt misschien een beetje raar omdat hij wel harder gaat, toch is hij dan minder voorwaarts, snap je me nog??). Ja nu ik er zo over nadenk hij valt niet echt op de voorhand maar maakt zich lang en recht, het 'compacte' is dan zeg maar weg. Ik vind het echt heel lastig en ik zie dat hij er gewoon veel moeite mee heeft. Maar ik denk wat jij zegt, die combi met rijden en galopperen op de volte erg goed is. Dat rijden lukt namelijk veel beter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:48

Ik snap je verhaal heel goed, het klinkt als wat die van ons deed (en doet als ze een paar weken rust gehad heeft). Ik ga mijn moeder erbij roepen, die heeft het longeerwerk gedaan, en kan je meer in detail helpen. Maar juist met een hulpteugel help je ze om meer aan elkaar te blijven en zo meer balans te houden.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:50

Oké heel fijn, ben erg benieuwd wat zij ervan zegt en hoe zij het heeft opgelost. Klinkt inderdaad wel logisch dat hij steun zou hebben aan de hulpteugel, doordat hij dan compacter blijft en niet recht uitelkaar valt. Als ik hem maar geen onnodig spierpijn bezorg, maar hij moet het uiteindelijk kunnen. Dus ben erg benieuwd naar hoe je moeder dit heeft opgelost.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:52

Ik heb al een PBtje gestuurd. Maar spierpijn heb je voor een groot deel zelf in de hand door rustig op te bouwen en niet te veel meteen te vragen. Een keer goed aanspringen, en een grote volte is dan al meer dan genoeg. Maar als hij het onder het zadel (met dus hulp van de ruiter kan) moet hij met diezelfde hulp aan de longe ook kunnen.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:14

Daar moet je je niet druk om maken. Galopperen met pessoa zou ik zowiezo niet doen. Als je toch wild galopperen aan de longe dan zonder hulpteugel. Je kan wel de pessoa is stap en draf gebruiken om hem soepeler en sterker te maken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:05

M__ schreef:
Daar moet je je niet druk om maken. Galopperen met pessoa zou ik zowiezo niet doen. Als je toch wild galopperen aan de longe dan zonder hulpteugel. Je kan wel de pessoa is stap en draf gebruiken om hem soepeler en sterker te maken.

Kan je dat onderbouwen? ik ben namelijk beniewd waar jij zegt dat TS zich daar niet druk om hoeft te maken?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:35

Hier is mams ;)
Ik ga uit van een paard dat het longeren al kent en niet groen is daarin.
Ons paard heb ik in het begin, met pessoa, op beide handen heel veel overgangen laten maken: vanuit stap naar draf, na een paar rondjes weer stap, een pas of 3 /4 stap weer draf; 1 rondje draf, weer stap, enz. Ze moest ontspannen voorwaarts blijven en vlot reageren. Ook eens wat sneller laten draven en weer terug naar een rustige arbeidsdraf. Daar werd ze sterker èn gehoorzaam van. Dat laatste is erg belangrijk.

Na verloop van tijd liet ik haar aan het einde van zo'n longeersessie een rondje of 2 galopperen, zònder pessoa. Zeker voor jonge paarden is het moeilijk om, met het hoofd erg laag, in galop te gaan en ik begon op de hand waarop ze het liefst, dus gemakkelijkst, galoppeert. Mijn bedoeling was op dat moment alleen dat ze het commando ging begrijpen en in galop ging, gehoorzaam werd. Galop op de cirkel is zwaar voor een (jong) paard.
Als het paard steeds harder gaat draven en dan niet meer in galop kan springen, moet hij eerst weer terug naar een rustige, ontspannen, voorwaartse draf, pas dan weer met stem en zweepaanwijzing galop vragen. Gaat hij wèèr in een te snelle draf, op tijd vragen naar een rustiger tempo.
Het is wel zo dat een jong paard het nog erg moeilijk vindt om uit een rustige draf aan te springen, dus iets versnellen mag wel. Verder kun je op het moment van aanspringen een beetje "geven" met de longeerlijn zodat hij iets naar buiten kan kijken, dit maakt het aanspringen makkelijker.
Hier is geduld en vasthoudendheid erg belangrijk :D. Volhouden dus. Als het dan lukt, uitbundig belonen (met de stem), 1 of 2 rondjes doorgalopperen, terug naar draf, stap en klaar.
Gaat hij overkruist of in de verkeerde galop, dan vriendelijk terug vragen naar de draf en weer opnieuw galop vragen.
In het begin alleen op de makkelijke hand. Als dat goed gaat ook op de andere hand.
Als het paard op beide handen gehoorzaam op het commando aanspringt en makkelijk gaat galopperen, kun je er een, vrij lange, bijzetteugel aanzetten, waardoor hij wat meer "aan elkaar" komt.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:06

@ M_ Als hij sterk genoeg is dan zou ik het wel fijn vinden als hij ook kan galopperen aan de longe en ook aan de pessoa. Op stand 3 en 4 (de hogere opgerichte) zijn ook bedoeld om mee te galopperen. Het is zover ik weet niet verkeerd om met de pessoa te galopperen, als je het maar niet in de te lage standen doet.

@ Merlijn, de mams :P Bedankt voor de zinvolle tips. Toevallig net gelongeerd en pardoes sprong hij zelf in galop :D toen ik hem wat harder liet draven (ik wisselde wat van tempo in draf). Uitbundig beloond maar wel na één rondje weer terug genomen omdat ik het niet wil forceren. Die overgangen dat klinkt goed, denk ook dat ze daar heel veel sterker van worden. Nu moet ik zeggen dat hij graag 'snel' wil draven en soms nog wel wat bang is. (hij kent longeren al wel en is ook zo beleerd, maar weet niet wat en hoe zijn oude baas dit bij hem deed). Hij is jong en heeft veel energie, dus ik zal moeten blijven herhalen en veel belonen op wat wel goed gaat. Hoe krijg jij die paarden weer gemakkelijk terug van draf naar stap als ze willen blijven draven? Gewoon heel veel oefenen en geduld hebben? Kan namelijk niet zo snel wat anders verzinnen.

Ik krijg wel het idee dat hij stelling naar binnen mist in galop, omdat hij zo recht wordt dan.

Maar heel erg bedankt voor je tips, hier kan ik zeker wat mee en ga ermee aan de slag!

Ik zou eigenlijk wel eens een longeerles willen krijgen :Y) , bestaat dit eigenlijk wel? (anders dan een cursus)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:15

davincilover schreef:
@ M_ Als hij sterk genoeg is dan zou ik het wel fijn vinden als hij ook kan galopperen aan de longe en ook aan de pessoa. Op stand 3 en 4 (de hogere opgerichte) zijn ook bedoeld om mee te galopperen. Het is zover ik weet niet verkeerd om met de pessoa te galopperen, als je het maar niet in de te lage standen doet.

@ Merlijn, de mams :P Bedankt voor de zinvolle tips. Toevallig net gelongeerd en pardoes sprong hij zelf in galop :D toen ik hem wat harder liet draven (ik wisselde wat van tempo in draf). Uitbundig beloond maar wel na één rondje weer terug genomen omdat ik het niet wil forceren. Die overgangen dat klinkt goed, denk ook dat ze daar heel veel sterker van worden. Nu moet ik zeggen dat hij graag 'snel' wil draven en soms nog wel wat bang is. (hij kent longeren al wel en is ook zo beleerd, maar weet niet wat en hoe zijn oude baas dit bij hem deed). Hij is jong en heeft veel energie, dus ik zal moeten blijven herhalen en veel belonen op wat wel goed gaat. Hoe krijg jij die paarden weer gemakkelijk terug van draf naar stap als ze willen blijven draven? Gewoon heel veel oefenen en geduld hebben? Kan namelijk niet zo snel wat anders verzinnen.

Ik krijg wel het idee dat hij stelling naar binnen mist in galop, omdat hij zo recht wordt dan.
Maar heel erg bedankt voor je tips, hier kan ik zeker wat mee en ga ermee aan de slag!

Ik zou eigenlijk wel eens een longeerles willen krijgen :Y) , bestaat dit eigenlijk wel? (anders dan een cursus)

Ha, ha :D , dat ken ik: niet meer terug willen naar de stap. Raimaer was daar een hele "goeie" in; nietwaar Lielle?
Blijft hij heel langzaam doorsudderen in een lui drafje, laat hem dan eerst weer terug gaan naar een echt vlotte, voorwaartse draf. Dan weer opnieuw om stap vragen, met stem en lichte tikjes aan de longe. Lukt niet? Terug naar vlotte draf enz. Volhouden!
Lukt het echt niet, dan kun je de volte steeds kleiner maken in die vlotte draf en het commando stap te herhalen. Als de volte veel kleiner wordt, is het nl veel moeilijker om in draf te blijven.
Bij Raimaer lukte ook dat niet, die blokkeerde ik dan door haar min of meer schuin tegen de bakrand aan te laten lopen en een zeer gedecideerde stap in de richting van de plek vlak voor haar hoofd te maken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :+
Langzamer laten draven:
Ho ho zeggen en kleine tikjes met de longe geven, kan lang duren. Lukt het, dan belonen.
Je kunt hem ook terug laten gaan naar stap, opnieuw aandraven; gaat hij te hard, eerst weer ho ho en eventueel weer naar stap enz.
De clou is meestal dat je het langer moet volhouden dan je paard. Uiteindelijk begrijpen ze dan dat je het echt meent.
Van dat gebrek aan stelling en buiging in de galop moet je je voorlopig niet zoveel aantrekken. Dat kunnen ze pas als de balans er is. Als hij echt heeeel erg naar buiten kijkt kun je een beetje vragen en weer geven met de longe.
Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders wilde ik wel eens langskomen om je te helpen.
Longeerles, tja, ken je niet iemand in de buurt die goed kan longeren en je zou kunnen helpen?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:18

davincilover schreef:
M_ Als hij sterk genoeg is dan zou ik het wel fijn vinden als hij ook kan galopperen aan de longe en ook aan de pessoa. Op stand 3 en 4 (de hogere opgerichte) zijn ook bedoeld om mee te galopperen. Het is zover ik weet niet verkeerd om met de pessoa te galopperen, als je het maar niet in de te lage standen doet.

O,jee, foutje. :+

O, jee, foutje :+ .
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 08-01-11 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:19

Nog even niet cvan hem vragen!
Vraag of hij wil aan galloperen en laat hem dan weer terug komen naar draf, herhaal dat een paar keer!
Daar worden ze gehoorzaam en sterker van en je zult zien dat hij dan op een gegeven moment makkelijker verder gallopeert.
Vooral de overgangen aan een longetouw maken een paard sterker net als balkjes draven succes!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:33

dat ze haar niet druk moet maken zeg ik omdat het heel normaal is dat een jong paard niet aan de longe kan galopperen zeker niet met hulpteugel. Door een hulpteugel kan je sneller hebben dat een paard op de voorhand komt. Persoonlijk doe ik dit dus liever niet en is dit ook helemaal niet nodig er is bijna let op ik zeg bijna geen meerwaarde om het paard ook in galop te gymnastizeren in galop

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:51

Citaat:
Ha, ha , dat ken ik: niet meer terug willen naar de stap. Raimaer was daar een hele "goeie" in; nietwaar Lielle?
Blijft hij heel langzaam doorsudderen in een lui drafje, laat hem dan eerst weer terug gaan naar een echt vlotte, voorwaartse draf. Dan weer opnieuw om stap vragen, met stem en lichte tikjes aan de longe. Lukt niet? Terug naar vlotte draf enz. Volhouden!
Lukt het echt niet, dan kun je de volte steeds kleiner maken in die vlotte draf en het commando stap te herhalen. Als de volte veel kleiner wordt, is het nl veel moeilijker om in draf te blijven.
Bij Raimaer lukte ook dat niet, die blokkeerde ik dan door haar min of meer schuin tegen de bakrand aan te laten lopen en een zeer gedecideerde stap in de richting van de plek vlak voor haar hoofd te maken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Langzamer laten draven:
Ho ho zeggen en kleine tikjes met de longe geven, kan lang duren. Lukt het, dan belonen.
Je kunt hem ook terug laten gaan naar stap, opnieuw aandraven; gaat hij te hard, eerst weer ho ho en eventueel weer naar stap enz.
De clou is meestal dat je het langer moet volhouden dan je paard. Uiteindelijk begrijpen ze dan dat je het echt meent.
Van dat gebrek aan stelling en buiging in de galop moet je je voorlopig niet zoveel aantrekken. Dat kunnen ze pas als de balans er is. Als hij echt heeeel erg naar buiten kijkt kun je een beetje vragen en weer geven met de longe.
Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders wilde ik wel eens langskomen om je te helpen.
Longeerles, tja, ken je niet iemand in de buurt die goed kan longeren en je zou kunnen helpen?

Dat klinkt goed allemaal. Ben benieuwd hoe hij het oppakt, fijn om te horen dat het met geduld moet lukken. Het geeft mij wel wat handvatten dat iemand tegen mij zegt dat ik veel moet herhalen en geduld moet hebben. Het is ook niet eerlijk tegenover mijn paard om hem geen tijd te geven, dus sta ik er ook zeker achter.

Vandaag heb ik hem gereden en buiten een recht stuk gegaloppeerd. Dit ging goed. Ik voel hem dan op 'eigen' benen zijn balans zoeken. Heb het idee dat dit ook wel goed is, zo hoeft hij geen cirkels te galopperen maar kan hij zelf zijn balans zoeken. Verder komt het allemaal wel en zoals ik eerder zei, ik heb geduld.

@kyraliam dat klinkt ook goed met balkjes, dit ga ik ook met hem oefenen.

Bedankt allemaal voor de tips!

Ditta84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:06

Hallo davincilover, lees met veel interesse jouw 'probleem'. Mijn paard heeft zelfde probleem. Zie dat je veel tips hebt gekregen. Is het eindelijk gelukt ? Wat is de gouden tip geweest ? Wellicht werkt dit ook voor mijn paard. :D