Hoofd in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

Hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:06

Sinds een paar weken hebben we onze tinker merrie van bijna 5 weer opgepakt. Ze was enkel zadelmak en heeft een paar buitenritjes gedaan. Nu zijn we aan bakwerk toe.

Op been en stem reageert ze heel goed. We doen nog enkel stap/draf en met een losse teugel. De reageert heel goed op druk van het been en je kan gemakkelijk afwenden, voltes rijden zonder aan haar mond te zitten dus enkel op zit en beenhulp. (heerlijk <3 )
Maarrr...in stap komt ze naar mijn hand toe. Ze zoekt het bit op en blijft laag (voorwaarts neerwaarts oprichting wil ik niet ) Ze heeft een mega korte hals en ik wil haar zo lang mogelijk maken. In draf echter schiet haar hoofd in de lucht. Tempo wisselingen in draf gaan goed maar ze blijft eigenlijk met haar hoofd in de lucht waardoor er een boog in de teugel komt (aangezien ik haar juist ook daar naar mijn hand wil krijgen). Ook in draf gaan dan de voltes en zo puur op been. Ze komt ook enkel op het eentrekken van mijn kruis terug naar de stap en gaat dan wel weer netjes naar het bit toe.
Mijn instructrische zegt dat dit vanzelf wel komt. Overgangen blijven rijden en steeds voltes, slangenvoltes ed maken om haar bezig te houden. Mijn handen blijven dus constant op dezelfde plaats.
Heeft iemand hier verder tips voor?

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:09

Gewoon blijven oefenen volgens mij, dat is de beste methode, ze is nog jong, dus dat komt wel *D
x

ellen98

Re: Hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:53

idd gewoon veel oefenen en gedult.. volgens mij komt het dan wel geod..

succes..

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:59

Misschien kun je met touwtjes gaan longeren.
Dan kan je haar ook laag instellen en dan kunnen de spieren getraind worden zonder dat jij met je zit in de weg zit.
(Niet banketstaaf bedoeld)
Doe dit alleen met iemand die hier verstand van heeft.

En geduld is idd een schone zaak.
Want een paard moet niet alleen de beenhulpen leren en jou hand te volgen,de spieren moeten ook ontwikkeld worden.
Luister goed naar je instructrice en als je het idee hebt dat het niet goed gaat dan kan je altijd iemand anders vragen ernaar te kijken.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 02:38

dank jullie
Ik longeer 2 keer per week met stiek (los nog wel) en dit gaat erg goed. Ze is dan eigenlijk veel gemakkelijker nageeflijk. Ik denk dat ik inderdaad kwa gewicht nog in de weg zit (en jah snap wat je bedoeld Sietssie ;) )
Gaan we lekker zo door thx

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:38

Succes ermee!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:55

TinkerTwink schreef:
dank jullie
Ik longeer 2 keer per week met stiek (los nog wel) en dit gaat erg goed. Ze is dan eigenlijk veel gemakkelijker nageeflijk. Ik denk dat ik inderdaad kwa gewicht nog in de weg zit (en jah snap wat je bedoeld Sietssie ;) )
Gaan we lekker zo door thx

Daar zou ik mee oppassen, op elastiek kunnen ze gaan hangen!!

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:07

JPS dank je. Weet het maar kan het gelukkig goed zien en zodra ze probeert te hangen direct voorwaarts. Helpt heel goed!

Overigens vind ik eens stiek (als je weet wat je doet en niet strak aanspant zoals ik veel onkundige zie doen) vriendelijker dan bijzetteugels

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:51

Ik lees dat je in draf een boog in de teugels hebt. Zorg dat je altijd contact houdt. Daarmee bedoel ik niet trekken, maar constant een licht contact. Zonder dit contact kan je paard geen aanleuning nemen. Als je paard eenmaal goed voorwaarts aan het been is, vang je hem een heel klein beetje op van voren. Je houdt dus een klein beetje energie over (erin gestopt met been, maar tegengehouden waardoor niet alle energie in voorwaartse beweging wordt omgezet). Deze energie wordt omgezet in gedragenheid en aanspanning van de bovenlijn, je paard wordt “korter”.
Wanneer je aandrijft en een beetje tegenhoudt zal je paard gaan zoeken met zijn hoofd, wat is een prettige houding? Dan is het aan jou om, wanneer je paard ook maar een klein beetje de goede kant op gaat, iets te ontspannen. Houd wel contact, en houd goed je been erbij zodat hij niet langzamer gaat. Zo leert je paard dat nageeflijk een fijne houding is om in te lopen. Succes! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:01

Hoofd in de lucht is een teken van spanning.
Oorzaak van die spanning kan heel divers zijn.

Past het zadel wel?
Hoe gaat het doorzitten en het lichtrijden?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:13

@ Motje ik houd de teugels gewoon steeds op gelijke lengte ik verkort ze dus niet bij het aandraven. Dan zou ik bij wijze van ineens nog maar 10 cm teugel in mijn handen hebben.

@ JoviBan Het zadel is op maat gemaakt dat past dus prima...doorzitten gaat beter dan ontspant ze meer als ik ga lichtrijden lijkt het alsof ze dit wat "eng" vind of een voorwaartse stuwing krijgt of zo

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:42

Toch denk ik dat je contact moet houden om wat meer lengte in zijn hals te krijgen en zijn hoofd te laten zakken. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar bijvoorbeeld bij het halsstrekken moet je ook contact opnemen als je pony niet verder wil zakken. Je neemt dan iets contact op, drijft bij tot je pony nageeft en geeft dan teugel mee zodat de pony de hals kan laten zakken. Juist doordat je contact hebt kun je door op het juiste moment te ontspannen je pony aanmoedigen naar beneden te gaan.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:04

het is duidelijk dat je paard wel degelijk weet hoe contact te nemen enz.
je zegt dat ze ontspannender loopt bij doorzitten dan bij lichtrijden? dan denk ik dat je paard gewoon nog wat moeilijkheden heeft met balans en gebruik van de juiste spieren.
veel oefenen, goed losrijden, en dan komt het vanzelf :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:45

TinkerTwink schreef:
JPS dank je. Weet het maar kan het gelukkig goed zien en zodra ze probeert te hangen direct voorwaarts. Helpt heel goed!

Overigens vind ik eens stiek (als je weet wat je doet en niet strak aanspant zoals ik veel onkundige zie doen) vriendelijker dan bijzetteugels

Dus jij rijd met teugels uit elastiek? Het is nl niet vriendelijker want het geeft mee als je paard contact zoekt.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:06

ehmm nee ik rijd niet met teugels met elastiek :)
Ik Longeer wel eens met stiek ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:19

TinkerTwink schreef:
ehmm nee ik rijd niet met teugels met elastiek :)
Ik Longeer wel eens met stiek ;)

Het was ook sarcastisch bedoeld gezien er geen teugels van elastiek zijn en ik weet dat je ermee longeerd want daar komt de quote vandaan. Wat ik dus bedoelde is dat je misschien toch beter touwtjes kan proberen omdat een paard daar contact op kan zoeken en elastiek doet dat niet omdat het meegeeft en zo dus juist onvriendelijk is.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:29

veel geduld en overgangen enz. je zou m ook met een touwtje kunnen longeren.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:35

mm Amillia ik ga dat eens vragen aan de instructrice want zij zegt (en ik heb juist geleerd) dat de kans dat ze gaat hangen op touwtjes of een bijzetteugel juist vele malen groter is dan bij een juist gebruikte stiek. Overigens heb ik bijzet wel eens geprobeerd maar heel snel weer afgedaan, ze werd bijna letterlijk gedwongen om te knikken en ik wil juist haar hals verlengd zien.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:08

Dat laat de touwtjes iets langer en houd haar actief. Een actief lopend paard kan vrijwel niet gaan hangen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:46

amillia schreef:
TinkerTwink schreef:

Dus jij rijd met teugels uit elastiek? Het is nl niet vriendelijker want het geeft mee als je paard contact zoekt.

idd, het paard probeert contact te zoeken en elastiek geeft erg mee.
Maar het paard is nog jong dus er valt nog een hoop te leren. :D succes!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:35

Mijn paard had dat probleem ook in lichte mate. Na het bezoek van de tandarts was dat weg. Doordat een paard haken heeft kan het op deze manier reageren.

Ik weet nu hoe belangrijk het is een tandarts te laten kijken. Het gedrag moet eregens vandaan komen.