Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

smurffie schreef:nee hoor, weigeren leer je m daar niet mee. Je pony is enthousiast, en dat gaat niet weg. Maar inderdaad is het stilzetten voor een hindernis een optie. Laat m maar is lekker vrijspringen.. en moet je eigenlijk even meteen erop en m met jou erop laten springen (moet ie nog wel genoeg puf voor over hebben natuurlijk)
je kan als het stilstaan niet lukt ook ineens een volte sturen voor de hindernis.. of zet een hindernis langs het hek en stuur m tegen t hek aan.
Niet te vaak doen natuurlijk. 1 of 2 keer. tot ie bij je blijft en dan laat je m springen.
zodiacje schreef:het is dus een manegepony?
dan nog typisch dat de instructie je daar niet mee helpt, zou toch denken dat ie daar voor betaald krijgt
Ik ga er dus vanuit dat je m tijdens de manegeles rijd,
dat is wel zonde want ik zou idd met balkjes gaan werken en hindernissen zo opstellen dat ie wel
terug moet komen in zijn tempo maar daar heb je denk niets over te zeggen dan...
Wat je kan doen is aller eerst dressuur matig zorgen dat je complete controle hebt over het tempo.
Pas als dit voor mekaar is ga je naar balken/hindernissen toewerken.
Dus ook al zet je instructeur een hindernis neer, eerst zorgen dat je paard luisterd voordat je er ook
maar aan denkt om te gaan springen.
Denk dus vooral aan tempowisselingen, overgangen, wijken, dat soort dingen.
Zorg dat je bij het aanrijden op de hindernis niet lang van te voren al rechtuit gaat rijden.
dan krijgt je paard alleen maar meer kans om te stormen.
Wendt korter af of rijd een volte.
Als je paard alsnog gaat rennen rijd je alsnog een volte (als dat nog kan).
Verder is het ook wel heel belangrijk dat je leert terugrijden op je zit.
Hier hoort je instructeur je echt mee te helpen hoor!
succes ermee!!
julio111 schreef:smurffie schreef:nee hoor, weigeren leer je m daar niet mee. Je pony is enthousiast, en dat gaat niet weg. Maar inderdaad is het stilzetten voor een hindernis een optie. Laat m maar is lekker vrijspringen.. en moet je eigenlijk even meteen erop en m met jou erop laten springen (moet ie nog wel genoeg puf voor over hebben natuurlijk)
je kan als het stilstaan niet lukt ook ineens een volte sturen voor de hindernis.. of zet een hindernis langs het hek en stuur m tegen t hek aan.
Niet te vaak doen natuurlijk. 1 of 2 keer. tot ie bij je blijft en dan laat je m springen.
Maar dat is het probleem, stilzetten voor een hindernis is met die pony gewoon onmogelijk! Maar wel bedankt!;)
[/quote]Chefke schreef:Laten doodlopen op de muur er achter. Dus wel over de hindernis heen en dan stil zetten. Mijn merrie doet het ook. Wat ik de laatste tijd doe is springen uit draf dus met drafbalkje ervoor en dan voor het einde van de baan terug in draf goed belonen en proberen ontspannen te houden. Maar ik heb m eerst dus een tijdje laten doodlopen, omdat je je dan zelf ook focust op de muur en niet op de hindernis. En toen gewoon later gewoon ho zetten zeg maar rustiger en verder van de hindernis af.
marjolein_el schreef:niet eraan gaan hangen, daar gaat hij alleen maar tegenin.

Clairetjuhz schreef:Ik heb dit ook gehad bij een pony, was overigends ook een manege pony.
Zodra ze de hindernis zag was er geen houden meer aan! Je kon doen wat je wou in het begin vaak met mijn handen in het haar gezeten maar met veel geduld en hulp van mijn lesgever ben ik toch nog een eind gekomen!
Je moet niet verwachten dat het meteen beter gaat het heeft tijd nodig.
In het begin hebben wij vooral gedaan met een laag kruisje en drafbalk ervoor. aanrijden in stap en zodra ze begon te rennen meteen stilzetten. Als ik het niet deed of het lukte niet stond mijn lesgever wel naast de sprong en trok hem even op de rem. pony stond wel meteen stil![]()
In stap naar de hindernis toerijden en 3 stappen voor de sprong pas in draf overgaan en dit vaak herhalen.
als dit goed ging begonnen we steeds eerder met aandraven.
Ook hebben wij een paar x aangestapt en dan stilstaan voor de sprong maar heeft wel een tijd geduurd voor het er weer uit was dan krijg je dus een weigerpony zou ik niet doen!.
Eraan gaan hangen of sleuren heeft geen zin gewoon zelf rustig blijven en niet naar voren gaan zitten of verlichte zit en rustige knijpjes geven.
Wat ik ook wel eens deed leerde mijn lesgever zullen sommige het er misschien niet mee eens zijn!![]()
De teugels breed en weer bij elkaar dus steeds je handen breed toen en weer bij elkaar is een beetje moeilijk uit leggen hoop dat je het snapt![]()
en dat blijven doen tot de hindernis.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Helpt je lesgever er niet bij kwa tips? en oplossingen ervoor? Mijn lesgever hielp mij echt altijd super en had altijd en oplossing
Edit : even aangepast en wat makkelijker leesbaar.
__Jolien__ schreef:Je kan als ze te hevig is een volte rijden tot er weer rust inzit, of je kan ook proberen ze bezig te houden met aan de teugel rijden en een beetje stelling enzo dat ze daar even mee bezig is en niet met de sprong.. Ze moet wel de sprong optijd zien en aandachtig blijven maar je kan proberen haar wat bezig te houden dat haar aandacht verdeelt is.
Groetjes
demo_love schreef:je kunt ook een dubbelsprong neerzetten, met een aantal galoppassen ertussen en er dan na de eerste tussen uit sturen. Dan leert hij dat hij moet wachten op jouw toestemming. Dit heeft bij een pony van een vriendin erg goed geholpen!

demo_love schreef:je kunt ook een dubbelsprong neerzetten, met een aantal galoppassen ertussen en er dan na de eerste tussen uit sturen. Dan leert hij dat hij moet wachten op jouw toestemming. Dit heeft bij een pony van een vriendin erg goed geholpen!