Onzeker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxChrisssxX

Onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:55

Hallo,

Ik ben Christel ik ben 20 jaar oud en ik heb een haflinger merrie van 10 genaamd amarant.
Sinds kort rijd ik op een stal waar hogere prijsklasse kwpn paarden staan, ik ga daar over een tijdje jonge paarden africhten. Nu heb ik mijn haflinger daar gestald staan en krijg ik ook les van de stal-eigenaar. Hij is zeker een vakman alleen ik word een beetje onzeker sinds ik les krijg van hem. Hij wil dat mijn haflinger minimaal 20 cm met haar achterbeen over de afdruk van haar voorbeen heen komt.

Nu heb ik zelf even research zitten doen en wat filmpjes en alles bekeken en natuurlijk ook mijn haflinger aan de dubbellonge gepakt om haar bewegingen te bekijken en ik zie eigenlijk alleen dat mijn haflinger al een best ruime gang heeft.
Moet ik nou deze tips van hem aannemen of met hem praten over het feit dat haflingers andere basisgangen(bewegingen) hebben dan KWPN paarden?

Of wat zouden jullie doen tips, opbouwende kritiek laat het me horen!!!

Groetjes

Nicje87

Re: Onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:01

Ik zou het hem vragen!
Een instructeur zegt iets met een reden met de kennis die hij heeft!
Gewoon vragen en dan kan je je eigen ordeel geven of je het een goed plan van hem vindt of niet ;)

Voor ons is het erg moeilijk te oordelen vanaf de pc aangezien wij niet weten hoe je pony loopt ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:02

20 cm lijkt me een beetje veel maar net als bovenstaande we zien het gangenwerk van je paard niet

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:16

liberty22 schreef:
20 cm lijkt me een beetje veel maar net als bovenstaande we zien het gangenwerk van je paard niet

Weetje toevallig hoe je een filmpje op bokt zet? dan kan ik kijken of ik een filmpje van haar heb om aan jullie te laten zien!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:19

via youtube of iets dergelijks en dan tussen url zetten meer weet ik er ook niet over ben ook niet zo een pc genie

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:27

Als je het filmpje op Youtube zet:

Link kopieren en plakken tussen [video ][/video] maar zonder de spatie.
Voorbeeld maar dan moet je zonder spatie doen:
[video ]http://www.youtube.com/watch?v=n-zcinPv4VQ[/video]
=

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:32

kijk mensen het is mij gelukt:)

Het is wel een beetje een vaag filmpje maarja dan hebben julie tenminste een beetje beeld van hoe of wat!

P.S let niet op mijn comentaar en de berenvacht van amarant(binnekort zal ik een beter filmpje plaatsen)

http://www.youtube.com/watch?v=9216TzzF9vs

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:54

Ik kan het niet heel goed zien.
Wel lijkt ze wat stijf te lopen waardoor ze kort loopt, maar nogmaals bij het opjaag filmpje kan ik het slecht zien.
Heb je een rij filmpje?

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:24

iloveyah87 schreef:
Ik kan het niet heel goed zien.
Wel lijkt ze wat stijf te lopen waardoor ze kort loopt, maar nogmaals bij het opjaag filmpje kan ik het slecht zien.
Heb je een rij filmpje?

Hey,

Slecht maar ik heb na 6 jaar niet een fatsoenlijk rijfilmpje!
komt nog :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:25

Whahaha, daar houden we je dan maar aan ;)
Als je een beter filmpje heb zal ik erna kijken :) Maar tot die tijd sta ik nog steeds achter mijn eerste reactie :D

Trouwens nog welkom op Bokt!

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:30

iloveyah87 schreef:
Als je een beter filmpje heb zal ik erna kijken :) Maar tot die tijd sta ik nog steeds achter mijn eerste reactie :D

Tanks:)
Toch wel eens handig om te discussieren met mede ruiters en verzorgers!
En ik vind het heel leuk om te kijken naar wat andere bereiken met hun paarden

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:23

Weet je: wees blij dat je instructeur je serieus neemt, en jullie als combinatie les geeft zoals ieder ander. Dat lijkt me beter dan iemand die bij voorbaat al zaken niet aanpakt omdat je paardje "maar" een haflinger is, die vast geen ruimte zal/kan hebben.
Zal best lastig zijn, iemand die je geen ruimte laat om de achterhand er NIET onder te rijden, maar wees er blij mee! Je paard kan er alleen maar beter van worden! Aan iemand die je complimenten geeft, of de boel (letterlijk) maar laat sloffen, omdat hij/zij denkt 'laat maar met die haflinger', heb je helemaal niets.

Edit: filmpje gezien: leuke pony!!

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:06

riagr schreef:
Weet je: wees blij dat je instructeur je serieus neemt, en jullie als combinatie les geeft zoals ieder ander. Dat lijkt me beter dan iemand die bij voorbaat al zaken niet aanpakt omdat je paardje "maar" een haflinger is, die vast geen ruimte zal/kan hebben.
Zal best lastig zijn, iemand die je geen ruimte laat om de achterhand er NIET onder te rijden, maar wees er blij mee! Je paard kan er alleen maar beter van worden! Aan iemand die je complimenten geeft, of de boel (letterlijk) maar laat sloffen, omdat hij/zij denkt 'laat maar met die haflinger', heb je helemaal niets.

Edit: filmpje gezien: leuke pony!!

Wow tanks, vanuit dit oogpunt heb ik het eigenlijk nog niet bekeken:) misschien moet ik eens wat vaker positief gaan denken!
Dat is wel moeilijk na 6 jaar alleen maar gezeik te hebben gehad over je 'haflinger' want zo gat dat nu eenmaal(A)

Bedankt voor de positieve tip:)

XX

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:38

Oke!!! Dusse: Go gírl........... En hárd werken :))

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:08

Ik denk dat Riagr gelijk heeft! Wees blij dat je serieus wordt genomen, zo zou het altijd moeten zijn, maar zo ies het niet altijd spijtig genoeg... Toch even aan je instructeur meer uitleg vragen, ALTIJD vragen WAAROM, zo leer je het meeste en leer je ook gewoon de logica achter zaken! :-)

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:47

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:48

XxChrisssxX schreef:
iloveyah87 schreef:

Tanks:)
Toch wel eens handig om te discussieren met mede ruiters en verzorgers!
En ik vind het heel leuk om te kijken naar wat andere bereiken met hun paarden

Ik heb filmpjes voor je :D

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:00

Alleen kijkend naar je rijfilmpjes is te zien dat ze nog veel ruimer zou kunnen lopen. Persoonlijk vind haar zelfs nog erg korte pasjes maken. Als je het vergelijkend met je losgooi filmpje, daar pakt ze veel meer ruimte.

Was alleen even benieuwd waarom het je onzeker maakt als hij eraan wilt werken dat je paard ruimer gaat lopen? Of is het meer door de mensen die je om je heen ziet rijden?? Dat kan ik me namelijk weer erg goed voorstellen. ;)

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:21

Kimbaie schreef:
Alleen kijkend naar je rijfilmpjes is te zien dat ze nog veel ruimer zou kunnen lopen. Persoonlijk vind haar zelfs nog erg korte pasjes maken. Als je het vergelijkend met je losgooi filmpje, daar pakt ze veel meer ruimte.

Was alleen even benieuwd waarom het je onzeker maakt als hij eraan wilt werken dat je paard ruimer gaat lopen? Of is het meer door de mensen die je om je heen ziet rijden?? Dat kan ik me namelijk weer erg goed voorstellen. ;)

Heey, jaa ze kan idd nog ruimer maar ik ben nu 1 week bezig met de aanwijzingen van hans en ze is echt al een stuk vooruit gegaan. Maar ze moet wat meer los komen en haar rug gaan ontspannen en ik moet mijn onderarm meer ontspannen vandaar af en toe ook het losse kontakt. Iki heb haar 3 jaar gereden zonder dat ik een les heb gehad dus die probleempjes zijn er eigenlijk een beetje ingeslopen.

En sinds ik op mijn nieuwe stal sta ga ik ook zowat iedere avond mee op concour en dat is nu op Z niveau en ik probeer mezelf daarmee teveel te vergelijken. plus dat dat nog eens top kwpn paarden zijn waar we mee werken. Ik moet gewoon zelf lekker en ontspannen gaan rijden en geduld hebben. En hans verwacht dat het over een maand of 2/3 al helemaal anders zal zijn en dat mijn techniek dan ook veel beter zal zijn.

Dus ik moet stoppen me te vergelijken met mensen die al heel hun leven zowat op wedstrijden gaan etc. En als ik dadelijk lekker aan de gang kan met zijn jonge paarden zal mijn rijvaardigheid ook zeker een stuk verbeteren:)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:31

Heel herkenbaar die onzekerheid. Een paar maanden geleden ben ik ook verhuist, van een stal waar praktisch niet dressuurmatig gereden werd, en vervolgens naar een stal waar fanatiek dressuurmatig, wedstrijdgericht gereden wordt. Ik wordt daar ook onzeker van. Heel natuurlijk!

Gewoon oogkleppen op en lekker genieten van het rijden. Dan komt het vanzelf wel goed. Makkelijk gezegd dan gedaan misschien. ;)

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:37

Kimbaie schreef:
Heel herkenbaar die onzekerheid. Een paar maanden geleden ben ik ook verhuist, van een stal waar praktisch niet dressuurmatig gereden werd, en vervolgens naar een stal waar fanatiek dressuurmatig, wedstrijdgericht gereden wordt. Ik wordt daar ook onzeker van. Heel natuurlijk!

Gewoon oogkleppen op en lekker genieten van het rijden. Dan komt het vanzelf wel goed. Makkelijk gezegd dan gedaan misschien. ;)

Ja best irritant af en toe, het is ook niet dat ze dom doen tegen mij hoor of raar. Maar ze zijn gelukkig wel eerlijk ook al is dat af en toe niet zo leuk om te horen.

Maar wat vind je van mijn houding zelf?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:03

Ze kan idd wat ruimer lopen, maar dat is niet iets wat je in twee weken oefenen bereikt :) Het is een kwestie van spieren trainen en dan krijgen ze vanzelf de kracht en balans (!) om ruimere passen te gaan maken. En accepteren dat je nooit een uitgestrekte draf a la Totilas zal rijden ;)

Dat je pony wat kort loopt kan ook komen omdat je in een longeercirkel rijdt ipv een rechte lijn (die van mij kan veel meer kracht ontwikkelen op een lange lijn waardoor hij ruimere passen kan maken, buigen is voor hem lastiger).

En trek je niets aan van wat mensen zeggen, en wees blij met je eigen paardje :) Iedereen heeft zo zijn/haar minpunten en dat hoort er gewoon bij. Liever dat ze het recht in mijn gezicht zeggen dan achter mijn rug :+