problemen met galop 3 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uomia

problemen met galop 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:12

Ik heb een 3,5 jarige ruin en hij is echt super braaf en gaat echt onwijs vooruit alleen de rechter galop is een drama. Dan wilt hij alleen maar hard en is niet op de volte te krijgen. Als ik op de volte aanspring bijvoorbeeld dan het moment dat je richting hoefslag gaat draaid hij linksom en gaat de andere kant op, je heb dan ook niks in te brengen.

het is eigenlijk heel de tijd super gegaan alleen zins paar weken dus niet meer.

Zadel ligt goed (word om de paar maanden nagekeken) en zijn gebit word ook regelmatig gecontroleerd.

Aan de longeerlijn gaat het trouwens wel goed (ook bijgezet met touwetjes gaat het goed)

Iemand een tip? (heb wel gewoon les maar wilde nog andere ideen opdoen)

Linksom gaat trouwens wel goed. (of in elk gevaal voor een 3 jarige doet hij het goed) En stap en draf links en rechtsom is ook geen probleem)

bedankt alvast

unicorn_kiss

Re: problemen met galop 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:16

Aan de longe galopperen, met een ruiter erop. Dat uitbreiden naar grotere cirkel, dan los

Nicjuh_

tja... vol blijven houden, blijven oefenen en misschien eerst alleen maar tevreden zijn met de rechtergalop.. of het nu over de hoefslag gaat, of helemaal niet.. als hij eerst de rechtergalop goed beheerst, kun je hem daarna op de hoefslag leren lopen en evt voltes. en laat hem maar lekker lopen.. als hij straks wat meer balans heeft kun je het tempo gaan vertragen.. ze zijn nog jong, dus laat ze kleine stapjes vooruit gaan.

Jeanneee_

Longeer je hem ook wel eens? Mijn paard vond de galop ook erg moeilijk dus heb ik dat een tijdje alleen aan de longe geprobeerd.
Eerst zonder hulpmiddelen, daarna keer met touwtje en pessoa.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:18

Dat probleem heb ik met de mijne ook gehad..

Ten eerste neem (als je met zweep rijdt) de zweep aan de buitenkant om he, te begrenzen.. Voel je dat hij wilt draaien geef je een tik op zijn schouder..
Sowieso je weet dat hij linksaf slaat.. Extra opvangen en begrenzen dus.. En je binnenhand (rechter dus)
wat naar binnen brengen om zo dus extra aan te geven dat je rechstom gaat..

Als hij dan toch linksom gaat.. dan zal en moet je ten alle tijden rechtsomdraaien.. en dus NIET links draaien om terug op de rechterhand te gaan..
ook als staat i tegen het schot.. je zal en moet rechts om draaien.. want als je linksom terug draait... Heeft hij toch gewonnen.. want hij wilde links!!

Die van mij had het snel door dat het toch geen zin had..

suc6

edit: je kan wel longeren met eventueel ruiter erop.. maar als hij weet dat hij los zit.. zal hij het toch gewoon weer proberen.. Zo slim zijn ze wel

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:20

Unicorn_kiss:dat is wel een goede oplossing denk ik.dank je wel!

Jeanneee; Ja dat stond ook in mijn berichtje, dat gaat juist helemaal goed.

Nicjuh_: ja maar als ik dus rechtuit galopeer dan gaat hij alleen maar steeds harder en dat is dan ook niet te doen eigenlijk

Calvinengino: Met zweepje rij ik al maar daar reageer hij dan niet lekker op[ gaat dan alleen maar harder erdoor heen eigenlijk. Dat rechtsom terug draaien doe ik ook

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:21

Hoelang doet hij dit al? Vanaf het begin...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:22

kan een balansprobleem zijn,draaft hij wel goed los op eigen benen?
Zo niet zorg eerst dat hij dat goed doet,dan pas galop.
(als ik jonge paarden train komt de galop meestal pas veel later....eerst de draf goed)

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:23

ja de draf gaat juist super stuk beter als eerst en toen ging de galop wel beide kanten op goed. (dit is trouwens mijn eigen acount was mijn wachtwoord vergeten dus had nieuwe aangemaakt maar is weer gelukt!)
Laatst bijgewerkt door steffie op 06-01-11 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:23

Nee zins een week of 2 misschien 3

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:30

Je paard is nog jong, ik denk toch dat het een balansprobleem is.
Probeer hem eerst in stap en draf netjes over vier benen te laten lopen en als dat goed gaat, pas verdergaan met de galop.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:32

nou de stap en draf gaan juist een heel stuk beter dan voorheen (en voorheen ging de gelop wel goed en nu niet meer) dat vind ik juist zo apart

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:35

je paard is nog jong en moet nog zijn balans vinden daarom gaat hij hard en rechtuit zet hem op grote voltes of halve voltes om het te oefenen na wat ervaring in zijn balans kkomt het goed;)

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:37

De volte gaat juist helemaal niet! Want dan rent hij gewoon de andere kant op of trekt helemaal naar de hoefslag.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:38

ik snap dat hij zijn balans nog moet vinden. maar eerst deed hij het super en nu krijg ik het rechtsom niet voor elkaar (wel aan de longe)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:39

Steffie: Huh, ben jij nou wel of niet de TS? :D

Ik ga overigens mee met JPS :j
Galop even laten voor wat het is, lekker aan de longe (zonder ruitergewicht) trainen, en daarna weer lekker oppakken! Stap is je basis. Galop hoef je nog even niet aan te denken :D

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:40

ja dat gaf ik paar berichtjes terug al aan was mijn wachtwoord kwijt dus had nieuwe aangemaakt maar lukte toch om weer op mijn oude t e komen..sorry voor de verwarring!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:41

dat komt wel vaker voor met een jong paard dat het eerst goed ging en dat je daarna tegen problemen aanloopt.Het komt vaak voor dat we te snel willen omdat 'hij het zo goed oppakt'.
Daarna is het weer drie stappen achteruit...Gewoon je tijd nemen en voorlopig helemaal geen galop.

Rustig aan doen met een jong paard lijkt dat je dan eigelijk niet opschiet....het tegendeel is waar.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:44

ja dat is ook zo geerke! Komt ook allemaal wel goed. hebben morgen weer les gelukkig. het weer zit ook niet echt mee...met alleen een buitenbak

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:59

steffie schreef:
nou de stap en draf gaan juist een heel stuk beter dan voorheen (en voorheen ging de gelop wel goed en nu niet meer) dat vind ik juist zo apart

Dat zie je wel vaker bij jonge paarden.
Het gaat goed en ze "pikken het snel op" waardoor we geneigd zijn te snel te willen.
Ik heb het vermoeden dat je te vroeg bent begonnen met de galopoefeningen en ik zou er zeker niet op doorhameren!
Ik denk dat het paard je nu aangeeft dat je even een stapje terug moet en dat is helemaal niet erg.
Hij is pas drie jaar, geef hem de tijd en ga een poosje verder met de oefeningen die wel goed gaan!
Eerst stapje voor stapje de stap-en drafoefeningen verbeteren en dan komt het met de galop straks vanzelf goed, echt waar.