Blijven stilstaan voor langer dan seconden onmogelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheBlueHorse

Blijven stilstaan voor langer dan seconden onmogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:26

Ik heb zelf geen eigen paard, maar ik rijd wel lessen op een manege. Nou, daar is dus één paard dat ik echt super vindt ook al is ie redelijk hevig en berijdt ik eigenlijk liever een rustig paardje, en het lukt ook goed om op hem (ruin, mss BWP-bloed) te rijden. Wat nog echt niet lukt is blijven stilstaan!
Als ik hem laat halthouden stopt hij meteen en dan ontspan ik en hij ook, maar na ongeveer 15 seconden gaat hij lopen draaien en stappen. Heeft iemand wat tips zo dat ik hem wat langer rustig kan houden? Meestal zet ik hem weer recht en ontspan weer meteen als hij stilstaat.

Ook, bij de galop gaat hij erg voorwaarts en heel soms (bv op een cirkel) gallopeert hij opeens recht op de omheining af en kan ik hem niet meer houden tot hij dan abrupt vanuit die snelle galop halthoudt! Eén keer vloog ik er af recht de modder in :P Hij doet dit ook in de wei (natuurlijk zonder ruiter) en één keer sprong hij over het hek (dat wel hoog is)...

Hij is niet van mij, maar ik zou heel graag wat tips krijgen om hem kalmer te houden zodat ik deze mss ook later bij andere paarden kan toepassen.

Alvast heel erg bedankt! :Y)

Biepje

Re: Blijven stilstaan voor langer dan seconden onmogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:18

Mja, halthouden is niet meteen iets dat 15 seconden hoeft te duren, dat heeft weinig zin. Je kan best regelmatig kort halthouden en weer verder rijden.

Als hij zo doorgaloppeert, kan je best kleine stukjes galopperen zodat hij niet de kans krijgt van heet te worden en ook telkens wat bezig houden. Volte hier, volte daar, overgang naar draf, van hand veranderen, aangalopperen, weer een volte. Let er ook op dat je steeds goed begrenst met je buitenteugel, zo zal hij ook minder de neiging hebben op omheiningen af te stormen :)

xrossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:37

inderdaad kortere stukjes halthouden, als je paard in gallop al heet is word hij alleen maar opgefokt als ie lang stil moet staan. en met de gallop, op de volte zetten als hij op het hek af wil en als dat niet lukt omtrekken...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:13

Zoals hierboven al gezegd is, waarom zo lang halthouden, heeft geen nut, zeker als hij gewoon braaf ontspant, ...doe meer halthouden, korte stukjes en vraag eventueel langzaam aan telkens een second langer, begin met 3 seconden en bouw zo op! Al vind ik niet dat een paard 15 seconden moet kunnen stilstaan, dat is best lang!

Voor de gallop zou het wel eens kunnen dat je zelf je binnenhand blokkeert waardoor je paard zich recht kan maken en dan gewoon rechtdoor ergens op afstormt! Blokkeer dus je binnenhand NIET, werk goed met je binnenbeen, en als hij rechtdoor raced, laat dan je binnenteugel los, en extra je binnenbeen! Buitenteugel licht contact houden!

Veel succes

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:14

Inderdaad zoals hierboven, veel korte overgangen rijden. Zowel naar halthouden als galopperen. Maar de key is veel korte overgangen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:20

Hierboven gegeven advies is een goed advies, maar als alleen jij dit gaat doen zal het paard het hoogst waarschijnlijk toch altijd blijven doen.
Dat is nu gewoon het nadeel aan een manege paard rijden, jij probeert iets en de volgende ruiter verknoeit het zeg maar weer, door het heel anders op te lossen.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:43

super goed dat je het even vraagt :D
mijn paardje heeft het ook gehad dat ze niet stil kon staan
we lieten haar dan heeleven stilstaan 2 sec en reden ZELF weer verder zo kan je steeds iets langer blijven staan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:03

ik denk dat ontspanning bij dit paard het sleutelwoord is, hij moet zo lang stil staan als dat jij wilt en dat kan je hem leren met belonen en duidelijk te zijn met wat je vraagt, voorwaarde is ook dat ook jij ontspannen bent, wanneer je hem halt laat houden dan is jouw moment van ontspannen al op het moment dat hij denkt te gaan stoppen ( dat voel je) en dan adem je ook uit, belonen door wat toe te staan met je hand en wat te kriebelen door zijn manenkam, jij weet wel of je dit veilig kunt doen. Maar druk eraf, dus teugels, kuiten en lichaam ontspannen. Misschien kan iemand anders hem even vast houden of erbij staan. Maar zo gauw hij doet en begrijpt wat jij wilt, de hemel inprijzen. Verder je les focussen op ontspanning dus ook het paard goed vwnw laten lopen met en ruimte geven in zijn lijf en misschien in een wat rustiger tempo. De galop zal waarschijnlijk een balansprobleem zijn omdat hij versnelt, als hij beter gegymnasticeerd gaat worden zal dat beter gaan.
Zorg ook dat je zelf ook goed op je paard zit en niet stoort.
Wel link zo'n paard waar je af kan donderen, wat zegt je instructie hiervan ? Hoe moet je dat van hem of haar oplossen ? Als je de rust krijgt in dit soort paarden dan is dat zalig rijden. Ik hoop dat je wat aan de tips hebt, succes !

TheBlueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:36

Heel erg bedankt iedereen! Fantastisch advies, ga het zeker proberen :)

En garny - De instructrice die ik toen had (ja dat wisselt op die manege, maar nu is het weer een andere/betere) zei gewoon dat ik er weer op moest klimmen en hem kalmeren, verder niks. Maar heel erg bedankt voor de tips! :D

En dat stilstaan is dan vooral als ik iets aan de instructrice wou vragen of zij legde iets uit. Of in de groepsles waar ik heel af en toe in mee rijd waar je dan apart gallopeert terwijl de rest in het midden staat. Dit vind ik niet echt een goede methode maarja :P