schriktraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:11

Sorry als ik in de herhaling val. Ik heb gezocht, maar na een aantal pagina's gaf ik het op :o

Ik verzorg een jonge pony, en zou wel eens wat schriktraining met hem willen doen. Gewoon rustig beginnen. Hij is namelijk een echte held op sokken, haha. En het lijkt me een goede basis voor het inrijden ed.
Maar..

Ik weet niet hoe ik het precies moet aanpakken. Heeft iemand hier tips voor? (Ik ga het sowiezo niet alleen doen ;) )

Almeetje

Re: schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:19

Je kan een zeil leggen, aan water, plastiek, paraplu's, kegeltjes, fietsen e.d. laten wennen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:37

Je kunt je paard laten wennen aan alle niet-gewone dingen, dus wees creatief en leef je uit :D

Het belangrijkste tijdens schriktraining, vind ik, is dat je het paard nooit ergens toe dwingt. De meeste paarden zijn nieuwsgierig en onderzoekend genoeg van aard, dus laat hen het 'tempo' bepalen. Vind je paard het eng, dat is dan ook oké :). En natuurlijk uitgebreid belonen bij ieder stapje de goede kant uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:50

Begin eens met de dingen die je gewoon bij het verzorgen tegenkomt.
- Tussen zijn benen door vegen met een bezem
- Borstel terug in je poetskist gooien, ook over pony heen of er onderdoor.
- Jas uit/aan trekken met zwaai
- Iets laten vallen. (emmertje met beetje brokjes zo gemikt dat er te snoepen valt doet het erg goed bv)
- Ga eens op een verhoging/krukje staan tijdens het poetsen.
Kortom alles wat gewoon langskomt op een stal. Simuleer maar ongelukjes/onhandige acties, doe maar raar/gek en stop als pony stil staat en in iets later stadium ontspant.
Daarna pas ga je aan zeiltjes, paraplu's, etc. denken.

Let ook op wat je van je pony verwacht. Hoe normaler jij alles nl vind hoe minder pony zal schrikken. Verwacht je echter een schrikreactie is de kans groot dat je die ook krijgt.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:54

ik lees ff mee. heb een jong beestje staan die ik bomproof wil hebben ;)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:08

nou ik zou zegge
bruggetje (altijd eng)
zeil doe dan zoo veel mogelijk kleuren want anders is dat weer eng
een plank ook dood eng dat maakt geluid
blauwe ton en daar tegen aan schoppen bijv of zoo
thuin bankje die langs bruggetje zetten en daar over heen laaten gaan en dan er weer op w8
een poort met slingers waar je door heen moet loopen
een poort die je open moet doen met zeil er aan
als je op je paard zit emmer van een blauwe ton naar een ander blauwe ton
een lange buis of zoo ook verplaatsen
een plastic zak aan een touw vast maken en iemand er door de bak heen laten hollen of aan het paard vast binden
en al die anderen dingen die zijn gezegt ook goed
alles kan !!! en vooral dingen die je in het verkeer tegen komt
ALLES KAN ALS HET MAAR SUPPER GEK IS

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 08:37

We zijn al bezig met rare bewegingen met het poetsen enzo. Daarom wilde ik het idd verder uitbreiden. Dus ik kan hem gewoon aan de hand meenemen de bak in dan? :) Of waar het ook ligt, haha.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:40

Ik zou persoonlijk beginnen met allerlei gekke dingen in de weide te leggen, op te hangen, te laten horen, ... gewoon in een ruimte waar hij zelf de keuze heeft weg te lopen of er naartoe te lopen, er dan die zaken zelf negeren, en dan eventueel het hooi steeds wat dichter bij het 'enge' ding hangen, leggen, en zo langzaam in alles uitbreiden, je paard niet dwingen ergens naartoe te lopen, want dan vestig je de aandacht erop en maak je het alleen maar enger, maar er zelf gewoon langslopen, eventueel ook met andere paarden die er niet op reageren, zodat hij ziet dat het helemaal niet eng is! Als het goed is zal hij al snel op verkenning gaan uitgaan én zal je snel een paardje hebben die het een leuk spelletje begint te vinden!

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:43

Vlaggetjes in de bak ophangen , zeil op de grond leggen , met pionnen en ballen spelen ! Vind die van mij erg leuk !!