Ik heb een shetland merrie van 4 jaar. We gaan vaak wandelen en soms moet ik dan een stukje over de weg en dan hoor je haar stap ritme goed. In stap klikt het gewoon normaal maar als ik ga draven hoor je een soort sleep geluid klikt als ''groik,groik enzv.) Dat zijn haar achterbenen, die tilt ze niet goed op met draven. Ze slepen over de grond. Ze slijten ook raar af van voren hoort het rond te lopen maar het is dan van voren plat en aan de zijkanten rond.Ik rijd ook met haar voor een karretje. Nadat ik gezien heb dat haar achterhoeven zo raar afslijten heb ik gelijk ijzertjes genomen(dus nu is het slijt probleem opgelost). Maar ze tilt haar achtebenen nog steeds niet goed op. Heeft iemand misschien tips of oefeningen om haar wat meer d'r achterbenen te laten gebruiken? Alvast bedankt!
ps: ik dacht zelf eraan om misschien een pessoa teugelte gebruiken of cavaletti lopen.
Mijn pony heeft hier ook last van. Gewone ijzers helpen niet, de hoefsmid smeed speciale ijzers voor haar met een extra hard beschermplaatje voorop zodat ze haar hoeven niet te snel afslijt. Ze heeft niks aan haar benen, het is gewoon luiheid. Het word wel minder als ik haar actief laat draven en voor ietsjes tegen houd. Maar verder kan ik er niet veel aan doen helaas.
Almeetje
Geplaatst: 05-01-11 18:18
Ik denk dat cavaletti's te hoog zijn voor een shet, je kan wel balkjes laten lopen. De maat voor een dravende shet weet ik wel niet, voor een paard zijn het 5 voetjes dus ik gok op 2 voetjes ertussen?
Nassie
Geplaatst: 05-01-11 18:20
Mijn shetlander sleept ook met haar achterbenen, daardoor slijten haar achterhoeven schuin af. Ze heeft hier volgens de hoefsmid geen last van. Enige tip die hij had was om haar zoveel mogelijk in de berm te laten lopen.
Baily12
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-11 18:36
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het luiheid is. In de berm kan ik niet lopen als ze voor het karretje staat. misschien kan ik met de lange lijnen proberen wat aan de teugel te rijden voor impuls of heeft dat geen nut.
S_en_Z
Geplaatst: 05-01-11 21:40
Ik had een paard (iets heel anders) met een lui achterbeen, die had ijzers achter en die ene kwamen telkens de vonken vanaf, heb met rijden (ik weet dat jij dat niet kunt met een shet) met 2 zwepen consequent tikjes op de benen gegeven om hem attenter te maken dat hij ook achterbenen heeft. Heeft super geholpen want uiteindelijk deed hij met een lange teugel er bovenop en er naast niet meer slepen! (heeft lang geduurd)
Hoe je het met een shet op kan lossen durf ik niet te zeggen.. om nou achter 2 lijnen aan te lopen en op zn achterbenen tikjes te geven terwijl je er zelf achterloopt lijkt me nou niet echt verantwoord...
heel herkenbaar, mij shet doet dat ook als hij in een ik-heb-geen-zin-bui is. maar als ik hem wat meer aanmoedig en iets leuks doe (zoals blakjes lopen, vind hij geweldig) dan loopt hij weer normaal.
Ik kan kijken hoe ze reageerd als ik haar voorzichtig bijtik. Trappen zal ze denk ik niet haar beentjes komen niet zo ver xd ze is 90 cm. Ik kan mis voor de zekerheid met 2 menzwepen proberen zodat ik op een afstandje loop. Het zal wel lang duren voordat er een oplossing is denk ik.
Ik heb met mijn paard met 2 zweepjes eigenlijk iedere dag maar een paar minuutjes geoefend en daarom op lange termijn pas resultaat geboekt. Ik denk als je er een weekje of 2 consequent mee bezig bent het heel snel gaat (al moet je het niet te lang doen omdat ze natuurlijk spierpijntjes krijgt als ze dr voetjes ineens intrekt!)
Baily12
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-11 20:05
Ja dat is wel zo die spierpijn:) Bedankt voor de tip! Ga het zeker proberen.