Tips, een streek van mijn pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniegirl

Tips, een streek van mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:06

Mijn oude lievelingspony (ik heb geen eigen paard) had deze streek altijd... :+
Dacht ik er bij Spetter (pony waar ik vaak op rij, dat mijn was even voor het gemak) vanaf te zijn... Begint hij de laatste tijd ook!

Het gaat dus om het volgende: Spetter is nogal schrikkerig (soms als hij schrikt schrik ik ook, waardoor hij weer van mij kan schrikken en mijn spanning voelt. Dat is wat ik nu heb bedacht, maar het geeft nog geen oplossing) wat meestal niet zo geeft, hij is wat kijkerig maar wat met extra hulpen krijg ik hem wel weer 'bij de les.'

Goed, nu de streek: soms zie ik hem alweer een beetje kijken, dan doe ik wat ik altijd doe, wat extra hulpen en meestal gaat dat goed. Soms dus niet, dan staart hij naar iets, racet er opaf, dat gaat echt in een gigantische rotvaart en staat stil. Ik ben er 2 keer door afgekieperd maar hij heeft het inmiddels een keer of 8 geprobeerd gister. (Waarvan gister wel 4 keer!)
Wat ik meestal doe: een volte proberen te draaien waar ik ook zit, zodat hopelijk het tempo wat afneemt. Verder ga ik overdreven achterover zitten, dat ik er dan niet uitzie maakt me eventjes niet uit want mocht hij dan stil gaan staan kieper ik minder snel voorover.

Hebben jullie tips wat de oorzaak kan zijn, en wat ik er aan zou kunnen doen? (zoek graag de fout bij mezelf maar ik weet het nu echt even niet!)

Pommier

Re: Tips, een streek van mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:09

Heb je ook les met je pony? En wat zegt je instructrice ervan? Je moet goed uitkijken wanneer je hem een volte opdraait dat je absoluut niet aan de binnenteugel trekt want dan trek je hem zo om. Verder is het moeilijk te beoordelen aangezien we de situatie verder niet kennen.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:20

Ja, ik heb les, het is niet mijn eigen pony en ik rijd er ook niet vrij mee. (In de toekomst ga ik dat misschien nog eens vragen.) Mijn instructrice zegt op het moment dat het gebeurd de 2 dingen die ik eerder noemde: een volte opzetten en goed achterover zitten.

Goede tip van je, van die binnenteugel... Ik ben sowieso een tegenstander van aan de teugels trekken omdat het slecht is en je veel gewicht op de mond kan zetten, maar in zo'n situatie schrik ik en wil ik snel handelen en denk ik daar niet over na, maar ik moet het echt proberen in mijn achterhoofd te houden omdat het erg belangrijk is!

Mijn instructrice heeft er verder over gezegd dat Spetter in de winter sowieso veel frisser is (hij is lang niet de enige) en zoals ik zei nogal kijkerig, ook die dingen... Mmm eigenlijk weet ik de oorzaak dus mischien al een beetje :+

Voor de rest als ze hem drukker ziet worden geeft ze gewoon tips als probeer hem te laten nageven, laat hem wat ontspannener lopen, als hij echt even niet wilt even achter een ander aan en dan weer voor mezelf, het tempo rustig houden en dat soort dingen.

Ik wilde het toch nog even hier posten omdat hier veel mensen zitten die allemaal wel wat weten en elke tip is welkom! Die van de binnenteugel is al een tip verder omdat ik zoals ik zei daar in die situatie nooit bij na heb gedacht.

sietssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:03

Probeer wat schouderbinnenwaarts te rijden of vraag stelling naar de kant waar hij niet naar kijkt.
En achter een andere pony / paard planten werkt meestal wel is mijn ervaring.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:56

Meteen proberen de bocht om te sturen en op de volte, dat is wat ik deed, mijn pony heeft dit eens gedaan toen hij ergens in paniek raakte en als een gek probeerde te rennen en mijn lievelingspony deed dit altijd. Gewoon elke keer de bocht om sturen, niet recht laten rennen, want dan kan hij vaart maken.
Je kunt z'n neus ook de omheining in sturen, dan kan hij niet meer vooruit en staat hij vast.

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:27

Je moet jezelf ook aanleren om gewoon door te rijden alsof er niets aan de hand is. Daarmee bedoel ik dat je moet proberen jezelf niet op te spannen of anders te reageren dan normaal als je langs een spannend punt komt. Als je dit elke keer kan volhouden dan verbetert dat schrikgedrag ook wel denk ik.
De tip om achter een ander paard te rijden is ook een goede en helpt heel vaak (paarden zijn nl. kuddedieren).

En ja als hij dan toch wegschiet een volte rijden of de hoek in sturen. Ik denk dat je daar ook echt wel streng in mag zijn. Dus liefst niet trekken aan de teugels maar als hij na een tijd nog niet luistert dan zal hij moeten voelen denk ik..

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:07

Ik neem gewoon iets meer stelling naar binnen maar blijf er wel "aan rijden"

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:14

Meeste tips zijn al genoemd, weet niet of het buitenrijden of binnenrijden betreft?
Met mijn verzorgpony rijd ik buiten en hij heeft ook wel eens deze streken geleverd.
Maar nu zolang ik hem aan het werk houd en hem ontspannen laat lopen is het vaak wel over.
Moet zeggen dat het ook wel aan zijn bui ligt. :)

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:11

Ik denk dat je vooral veel figuren moet blijven rijden zodat hij echt bezig is met jou en niet met de omgeving. Als je merkt dat hij iets op het oog heeft kan je direct een oefening starten, een volte rijden ofzo. Overgangen rijden helpt misschien ook wel, zo blijft hij alert op jou been.
Vooral zelf ontspannen blijven rijden. Als hij weg schiet rij een volte en doe alsof hij niets bijzonders doet, direct weer aan de gang zetten en weer zijn aandacht bij jou krijgen.
En het zal ook wel aan de bui liggen, het blijven dieren ;)
Succes!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:10

duidelijk een pony die een loopje met je neemt, zo zijn er ook een paar bij ons op de manege, mijn instructrice geeft dan de volgende tips:

- hou hem bezig! geef hem geen tijd om plannetjes uit te broeden en rij nooit langer dan een half rondje op de hoefslag
- gebeurt het steeds op dezelfde plek? vermijdt die plek dan zoveel mogelijk
- als hij er toch vandoor schiet, meteen in de rem zetten. Het is even gemeen maar hij merkt dan wel meteen dat je niet met je laat sollen ;)
suc6

edit: en natuurlijk het belangrijkste: blijf ontspannen! wat vaak helpt is gewoon te gaan lachen, bewust je gezicht ontspannen. De rest van je lijf trek je dan vaak mee en glimlachen kan natuurlijk nooit kwaad, paardrijden is immers leuk!

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:15

overdreven achterover zitten is helemaal niet goed, je gaat zwaarder zitten
(ja wat van veel trainers dus moet, "ga zwaar zitten") maar dat is eigenlijk helemaal niet goed,
je verplaatsje zwaartepunt en drukt met je gewicht op 1 punt in de rug waar die het niet gewend is, gevolg de pony zal harder gaan rennen ;) tuurlijk moet je wel wat achterover gaan, maar niet overdreven :)

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:17

Ik ben het er niet echt mee eens dat je die plek zoveel mogelijk moet vermijden. Ik vind juist dat je er zoveel mogelijk moet langsrijden in het motto van "hier is toch niets eng/niets aan de hand". Anders geef je je paard juist een reden om daar weg te lopen, want er is daar blijkbaar echt iets eng (het baasje wilt er zelf ook niet meer langs ;) ).
Mijn paard had ook altijd schrik in een hoek van de piste (er stonden geitjes en kippen), hij durfde er zelfs geen 10m in de buurt komen. Maar ik heb er altijd proberen langs te rijden alsof er niets aan de hand is en na een jaar kon ik zonder moeite voorbij die hoek.

GPxxxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:28

Het meeste is natuurlijk al gezegd.

Mijn vorige pony had zo ook van die streken. Ik reed veel volte's met haar, zodat zij niet makkelijk een recht stuk had om vaart te maken. Als ze vaart maakte en ze niet zo makkelijk stopte maakte ik de volte kleiner met name door mijn buitenbeen eraan te houden.

Om je zit te verbeteren en meer op je zit te rijden kun je een aantal keer oefenen door zonder beugels te rijden (door ze bijvoorbeeld over je zadel heen te slaan). Daardoor kun je hem beter op je zit terugrijden. Als je daarnaast ook meer oefent met hem door veel overgangen te rijden leer je hem in "normale" gevallen ook meer terug te rijden zodat je hem in "paniek" gevallen ook makkelijker terug krijgt.

Succes!

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:52

beter inreiden dat helpt

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:52

en veel voorwaards reiden !

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:23

super hard benen geve als hij of zij zoiets doet.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 09:21

Bedankt voor de tips :)

@ Gowlan
Ik rijd altijd buiten, er is geen binnenbak op mijn manege. Daar is natuurlijk ook veel meer te zien, de plekken waar hij in binnenbakken heeft gelopen was hij rustiger. In de zomer is hij ook rustiger.

@ Deborah
Veel figuren is ook een goede inderdaad, we rijden redelijk wat figuren maar het is wel eens dat we misschien net wat te lang geen figuur rijden.

@ Maaike
Dat is me ook nooit verteld... Voortaan toch maar wat minder proberen.

@Armario
Daar sluit ik me ook bij aan. Ik denk niet dat het goed is juist zo'n plek te vermijden, meestal als hij het doet is het op dezelfde plek (per les wel een andere plek) maar ik blijf er langs rijden, en het wordt wel steeds wat minder.

@ Yael_my
We stappen ruim genoeg in en we draven ook goed in. Verder rijden we ook vrij voorwaarts.

@ DB_CARTAGO
Dat is imo ook niet helemaal de oplossing.

De rest, bedankt voor de tips!
gespannen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:33

Het ligt echt niet aan jou. Als je pony dit nu doet, probeer eens om hem aan te sporen, in plaats van terug te rijden. Dit verwacht hij namlijk niet. Zo spoor je hem aan om door te galoperen en blijf hem maar aan sporen. En dan op het punt dat jij wilt, rij je hem terug naar je eigen tempo.
Het is een heel simpel trucje, maar je spoort hem wel aan om door te gaan, omdat je dat van hem vraagt. Als hij zo graag wil rennen, dan kan die het krijgen ook, als er verder geen andere oplossing voor is, maar dan mag hij wel pas stoppen als jij het zegt.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:02

Sanniegirl schreef:
Bedankt voor de tips :)

@ Gowlan
Ik rijd altijd buiten, er is geen binnenbak op mijn manege. Daar is natuurlijk ook veel meer te zien, de plekken waar hij in binnenbakken heeft gelopen was hij rustiger. In de zomer is hij ook rustiger.

@ Deborah
Veel figuren is ook een goede inderdaad, we rijden redelijk wat figuren maar het is wel eens dat we misschien net wat te lang geen figuur rijden.

@ Maaike
Dat is me ook nooit verteld... Voortaan toch maar wat minder proberen.

@Armario
Daar sluit ik me ook bij aan. Ik denk niet dat het goed is juist zo'n plek te vermijden, meestal als hij het doet is het op dezelfde plek (per les wel een andere plek) maar ik blijf er langs rijden, en het wordt wel steeds wat minder.

@ Yael_my
We stappen ruim genoeg in en we draven ook goed in. Verder rijden we ook vrij voorwaarts.

@ DB_CARTAGO
Dat is imo ook niet helemaal de oplossing.

De rest, bedankt voor de tips!
gespannen

bij u hoeft het niet te helpen maar als mijn pony zo doet da doe ik het een keer super hard en hij is heel de les braaf. Maar vaak doe ik het ook niet want dan reageerd die er op de duur niet goed meer op