angst nadat ik het rijden na lange tijd weer opgepakt hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flowergarden

angst nadat ik het rijden na lange tijd weer opgepakt hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 22:25

Hallo Bokkers,

Nadat mijn paardje moest worden ingeslapen ben ik gestopt met rijden, ook mede omdat ik een vast relatie kreeg en we kinderen wilden. Nu ongeveer 12 jaar later heb ik het weer opgepakt - vind het nog steeds erg leuk en het blijft mijn passie. Ik rij puur voor ontspanning tenminste dat zou de bedoeling moeten zijn hahahahah... maar ik ervaar soms een ernorme angst over wat er kan gebeuren en word dan helemaal duizelig en zweterig, dit verdwijnt wel op een gegeven moment maar ik vind het enorm vreemd. Ik vraag mij af of er meerdere mensen zijn die dit herkennen?

Science90

Re: angst nadat ik het rijden na lange tijd weer opgepakt hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:37

Ik heb dat soms ook een beetje met mijn eigen jonge paard, die soms ook wel buien heeft. Mijn moeder is ook bang voor paarden en die brengt dat soms ook weer op mij over. Nu krijg ik gelukkig goede begeleiding en het wordt nu rustig opgebouwd. Langzaam krijg ik nu weer vertrouwen in mezelf en in mijn paard. Als tip kan ik je dan ook meegeven: zoek goede begeleiding, iemand die er vrijwel altijd bij is als je gaat rijden en die niet zegt: gewoon doen!, maar die je desnoods eerst een keertje aan de longe zet, een keer los laat stappen en dan een stukje los draven... Gewoon heel rustig opbouwen, anders doe je jezelf en je paard meer kwaad dan goed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:30

Tja, naar mate je ouder wordt zie je overal meer gevaren. Ik merk het bij mezelf al en ik ben pas 18 en nooit gestopt met rijden!

Lekker rustig aan doen en ook veel op de grond met het paard doen, zodat de vertrouwensband ook groter wordt. Als iemand je kan begeleiden is dat altijd fijn, die kan je even door die spannende momenten heen loodsen.

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:58

Bedankt voor jullie reacties dames! Op een gegeven moment denk je dat je de enigste bent met dit probleem. Want kan me voorstellen dat mensen denken, ja rij dan niet hahaha maar ik vind het zo leuk en heb het altijd met plezier en zonder angst gedaan..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:01

Ik heb dit ook gehad. En soms nog steeds wel eens als Jim een gekke bui heeft.
Naarmate je ouder wordt denk je inderdaad veel meer na over de risico's.
Ik merk wel dat de angst bij mij veel minder is geworden doordat ik bijna elke dag rij en weet wat mijn pony voor fratsen uithaalt. En daar dus op kan reageren.
Gewoon opbouwen en niet teveel in 1x willen. Rustig eerst lekker stappen op een brave. Dan draven er eens bijpakken en als je je zeker voelt galop.
En een braaf paard rijden scheelt ook. Niet zo'n heethoofd :D

Succes! En niet opgeven, wat ze ook denken!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:07

Ik heb er ook last van, vooral als mijn jonge paard een tijd stil heeft gestaan.
Laatst heet ze 2enhalve maand stil gestaan, ging er weer op en het was alleen nog maar crossen en ongecontroleerd, naar een tijdje ging het wat beter. Nu heeft ze al langer dan anderhalve maand stil gestaan en zie ik er ook wel weer tegen op om er straks weer op te ''moeten''. Maar ik probeer die gedachten altijd te verwringen en er wel op te stappen, zowieso onder begeleiding de ''eerste keer'' weer.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:34

ga het paardrijden rustig weer oppakken, niet te overhaast.
meestal als er iemand bijstaat, hoeft niet eens iemand met verstand van paarden ofzo te zijn, gaat het toch wat beter.

divi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:39

Nou troost je ik zie overal spoken tijdens het rijden!!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:48

Ik rijd nu alleen maar buiten met mijn paard en was in het begin wat huiverig voor het asvalt wat ik voor me op de grond zag. In de bak val je toch wat zachter als je valt. Heb toen een tijdje terug een bodyprotector gekocht omdat ik ook misschien wel wou gaan springen met mijn paard en het dan net even extra veilig vind. Heb hem toen tijdens het buitenrijden eens uitgeprobeerd hoe het zat met rijden en voelde me wel een heel stuk veiliger. Als je valt zijn een hoop belangrijke delen toch net even wat beter beschermd. Heb sindsdien iedere keer mijn bodyprotector aangedaan en op het opstijgen na gaat dat prima.

Binnenkort ga ik weer dressuurles(groep) in de bak volgen maar moet wel half uur over de weg heen en weer, denk dat ik hem mooi aanhoud, verder niemand op de club rijd met een bodyprotector maar heb besloten me er niets van aan te trekken wat de rest ervan denkt. Het heeft mij juist een stukje extra plezier in het rijden gegeven.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:06

Ik durf juist niet naar buiten met mijn paard als ik alleen ben. Ik ben een tuje gaan andelen, en dan op de terugweg erop. (als hij op de heenweg niks geks deed)
En zo steeds een stukje verder wandelen, of een ander paadje wandelen. Als dat goed ging, op de terugweg erop.
Toen een eerder gelopen paadje heen en terug gestapt, Wat was ik trots! De volgende stap is een andere route hen en terug rijden.

Ik ben heel bang dat mijn paard gaat staken, daar zit mijn angst. En ja, ik ben ook de enige met een bodyprotector op stal en iedereen kijkt me een beetje meewarig aan. (Ik ben ook de enige die met een cap in de bak rijdt. Voor mij is dat een hele gerustststelling!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:12

Ik heb het ook altijd een periode nadat ik er afgevallen ben, dan ben ik de eerste maand ook huiverig om weer gewoon te gaan rijden en durf er ook vaak minder aan te rijden, waardoor het paard juist de kans krijgt om te gaan draken.
Als ik eenmaal het vertrouwen weer terug heb en weer wat positieve kilometers, gaat het wel weer en ben ik niet meer zo bang. Vallen kan altijd gebeuren helaas, dan had ik maar moeten gaan dammen ofzo. ;)

Alleen met buitenrijden wil het maar niet overgaan. Ben ooit een keer flink aan de kletter gegaan, gelukkig wel met goede afloop maar niet weer direct opgestapt (dom, dom!). Sindsdien zit ik er als een trillend rietje op buiten en ben ik bang omdat ik niet weet wat ik moet doen als het paard op een weg aan de hol gaat en ik hem niet meer stilkrijg, wat de ontspanning van het paard ook niet ten goede komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:20

Hey flowergarden,

De kans is groot dat je angst een hormonale kwestie is. Vanaf een bepaalde leeftijd en ook na het krijgen van kinderen kan je als vrouw door een enorme angst overvallen worden. Bang zijn voor dingen die je vroeger moeiteloos deed.

Gelukkig kan je met dit soort angst wel leren omgaan: zorg ervoor dat je een rustig paard hebt en dat het vertrouwen kan groeien. Denk positief.

Succes ermee!

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 18:25

divi schreef:
Nou troost je ik zie overal spoken tijdens het rijden!!

hahaah ja vreselijk he

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 18:29

Oh bedankt iedereen, klinkt raar maar doet me wel goed dat ik niet de enigste ben!!! een bodyprotector ga ik denk ik ook maar eens aanschaffen, dat kan sowieso geen kwaad.

@sica jee als ik verhaal zo lees, krijg ik al zweethanden hahahah

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:43

Haha, dat was niet de bedoeling hoor! Ik wou alleen laten weten dat angst helemaal niet gek is. Heel veel mensen hebben hier last van zoals je leest.
Komt wel goed, gewoon lekker kilometers maken en vertrouwen krijgen in jezelf en in het paard. Vaak als je eenmaal doorhebt dat als er iets gebeurd waar jij misschien bang voor bent, het lang zo erg niet is of dat je er op dat moment echt wel goed mee om kan gaan.

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:12

Hier ook zo een heerlijke angsthaas om niks.
het hielp mij vooral verschillende paarden te gaan rijden ( manege ) en daarna heb ik pas mijn eigen pony gekocht.
ik vroeg mijn instructrice altijd om de wat bravere paarden zodat ik mijn vertrouwen in ze terug kon krijgen.
klinkt raar als je voor zo een instructrice staat die de extra gevorderde lessen verzorgd, maar het heeft mij goed geholpen, rijden kon ik wel,, maar was gewoon bang om te vallen ( iets wat ik vroeger totaal niet had haha )

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:43

Zo herkenbaar. Ik zit ook met angst,maar ben ook opzoek naar een paard !!
Ja,klinkt een beetje stom ;)
Ik heb jaren een eigen paard gehad, en met hem kon ik lezen en schrijven.Terwijl het best een draakje kon zijn hoor !
Maar als ik nu op een vreemd paard stap om bv even proef te rijden...pfff,het zweet breekt mij uit ! En dat heb ik op elk nieuw/ander paard waar ik opstap !! Ziet er erg leuk uit,ik strak wit gezicht,paard met zijn hoofd in de lucht,ik stuntelen...leuk hoor !!!
Als ik eenmaal een klik heb en vaker heb gereden durf ik weer adem te halen !

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:56

Het is inderdaad erg herkenbaar. Nu mijn kinderen ouder zijn, is mijn angst ook minder. (en ik heb een eigen paardje wat ik voor 100% vertrouw). Maar toen ik nog op manegepaarden reed en de kids waren toen een stuk jonger, was ik veel voorzichtiger. In de winter als de paarden fris waren, galoppeerde ik heel vaak niet mee, omdat ik bang was voor bok-partijen. Vaak kon ik het wel aanvoelen komen (hoe fris het paard was) en dan bleef ik wel even in het midden staan. Of ik galoppeerde alleen. Ik heb het bij mijn vriendin gezien. Durfde alles, niets was te gek, hoe hoger, gekker hoe beter. Tot ze kinderen kreeg en plots veel voorzichtiger werd met rijden. Nu is ze ook gestopt.
Wat ik dus gewoon nog steeds niet durf, is alleen naar buiten. Ik heb een heel braaf paard, bijna bomproof, maar omdat ze van gewone dingen wel schrikt (en opzij springt, verder niets :o ) durf ik het niet aan. Echt heel erg. :o Ik heb me vorig jaar zo vaak voorgenomen : ik ga een rondje alleen, maar nee, niks geworden. Ik ga wel samen met iemand, dat heb ik wel vaak gedaan, maar alleen , ooh nee echt niet.
Maar zoals nu met deze winter dat ik niet kan rijden vanwege de sneeuw, dan stap ik er straks zo weer op. Ik weet dat ze dan niet zo raar doet, ook al heeft ze 2 - 3 weken niets gedaan, behalve in de wei lopen. Dat durf ik dan wel, omdat ik weet dat ze niet van die rare dingen gaat doen. Vorig jaar deelde ik mijn paard met mijn dochter. Ik was voor het springen en dressuur en zij was voor de buitenritten. Nu heeft zij een eigen paardje, dus moet ik straks wel naar buiten := nou ja we zullen wel zien. Voorlopig is er nog geen kans op een buitenrit.

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:17

Kolkje schreef:
Zo herkenbaar. Ik zit ook met angst,maar ben ook opzoek naar een paard !!
Ja,klinkt een beetje stom ;)
Ik heb jaren een eigen paard gehad, en met hem kon ik lezen en schrijven.Terwijl het best een draakje kon zijn hoor !
Maar als ik nu op een vreemd paard stap om bv even proef te rijden...pfff,het zweet breekt mij uit ! En dat heb ik op elk nieuw/ander paard waar ik opstap !! Ziet er erg leuk uit,ik strak wit gezicht,paard met zijn hoofd in de lucht,ik stuntelen...leuk hoor !!!
Als ik eenmaal een klik heb en vaker heb gereden durf ik weer adem te halen !

Nee dat vind ik helemaal niet raar hoor :) Ik had vroeger ook een schat van een paardje, die ken je dan gewoon harstikke goed he- je kunt er een band mee opbouwen. Met de manegepaarden niet helaas. Het jammere is dat ik nu echt geen tijd heb voor een eigen paard, het lijkt me wel weer super hoor, denk dat mijn angst dan ook stuk minder zou worden..

flowergarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:21

sheela schreef:
Het is inderdaad erg herkenbaar. Nu mijn kinderen ouder zijn, is mijn angst ook minder. (en ik heb een eigen paardje wat ik voor 100% vertrouw). Maar toen ik nog op manegepaarden reed en de kids waren toen een stuk jonger, was ik veel voorzichtiger. In de winter als de paarden fris waren, galoppeerde ik heel vaak niet mee, omdat ik bang was voor bok-partijen. Vaak kon ik het wel aanvoelen komen (hoe fris het paard was) en dan bleef ik wel even in het midden staan. Of ik galoppeerde alleen. Ik heb het bij mijn vriendin gezien. Durfde alles, niets was te gek, hoe hoger, gekker hoe beter. Tot ze kinderen kreeg en plots veel voorzichtiger werd met rijden. Nu is ze ook gestopt.
Wat ik dus gewoon nog steeds niet durf, is alleen naar buiten. Ik heb een heel braaf paard, bijna bomproof, maar omdat ze van gewone dingen wel schrikt (en opzij springt, verder niets :o ) durf ik het niet aan. Echt heel erg. :o Ik heb me vorig jaar zo vaak voorgenomen : ik ga een rondje alleen, maar nee, niks geworden. Ik ga wel samen met iemand, dat heb ik wel vaak gedaan, maar alleen , ooh nee echt niet.
Maar zoals nu met deze winter dat ik niet kan rijden vanwege de sneeuw, dan stap ik er straks zo weer op. Ik weet dat ze dan niet zo raar doet, ook al heeft ze 2 - 3 weken niets gedaan, behalve in de wei lopen. Dat durf ik dan wel, omdat ik weet dat ze niet van die rare dingen gaat doen. Vorig jaar deelde ik mijn paard met mijn dochter. Ik was voor het springen en dressuur en zij was voor de buitenritten. Nu heeft zij een eigen paardje, dus moet ik straks wel naar buiten := nou ja we zullen wel zien. Voorlopig is er nog geen kans op een buitenrit.

ja heel herkenbaar, ik heb het ook vooral met galloperen! Ik ga me adem inhouden en ja dan word je vanzelf wel duizelig hahaha. Ik krijg allerlei negatieve gedachten van ; wat als ie nu op hol slaat enz. hahaha het is vreselijk.. het is idd lekker dat je een eigen paard hebt die bomproof is, je hebt er toch een band mee. Dat had ik ook met mijn paardje vroeger.. Maar ik wil het gewoon overwinnen want ik vind het ook weer veels te leuk om te stoppen.. klinkt raar he hahaha