Paard veelste actief op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_julia

Paard veelste actief op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:14

Hallo bokkers,
Ik zit met een probleem die zich nu al langer dan 3 jaar bevind.
Zal eerst ongeveer verhaal uitleggen.

Heb een 19 jarige groninger merrie met nogal veel pit in zich. Ik ga met haar ook veel buitenritten doen en in de bak rijden.
Voor als ik op buitenrit ga rijd ik meestal een kwartiertje nog niet eens is in de bak om zoiezo al wat energie weg te nemen.
Op buitenrit gaan we altijd via het kanaal. Er gaat eerst een weg helemaal tot kanaal en dan splitst die op in 2en.
Op de weg dan helemaal tot einde loopt ze echt heel rustig lekker op de der gemakje en kalm.
Op het einde gaat ze al wat vlotter lopen. Dus ik houd haar dan een beetje in en probeer dan nog weer rustig te blijven met lange teugeltjes.
Maar zodra ze de linkse of rechtse bocht om is en die weg volgt wilt ze gaan.
Ze wilt alleen maar harder lopen en nog is harder.
Ik probeer dan gewoon rustig in te houden en dan weer te ontspannen en blijf maar doen.
Op den duur moet ik rondjes draaien enz.
Maar ze stopt gewoon niet en wil zich niet ontspannen. Als ik haar lange teugel geef is ze zo in galop.
Dat doet ze op allebij de wegen, behalve op de weg heen tot het splitst in 2en.
Ze houd het vol tot we weer bij huizen zijn en dan loopt ze weer rustig.

Wat wij dachten dat het kon zijn was :

Dat ze liever bij de kudde wou zijn dus met 2 paarden of meerdere.
Nee dat was het niet want ik ga altijd met 2 paarden naar buiten en soms met 3.

Dat het kon zijn dat we altijd onder de berg rijden en aan de bovenkant is er ook een kanaal waar boten voorbij komen en dat ze het dan niet kon zijn die boten en dan druk begint te worden.
Nee dat is het ook niet want we lopen nu elke keer daar boven en ze is net zo druk.

Dan dachten we dat het kon zjin dat het open ruimte is.
Dat weten we niet maar er zjin altijd paarden bij en mensen op de fiets dus ze is niet alleen.

Dan dachten we ook nog dat het kon zijn dat ze gewoon heen weg rustig is en terug druk dan.
Nee is het ook niet want we hebben ook is andersom gedaan maar ze liep net zo druk.

En andere wegen loopt ze soms nog heel druk aleen in de bebouwde kom niet.
Ze is ook moeilijk te stoppen en halthouden.

Nouw wij andere bit gekocht en gedaan echt bijna alles maar het hielp niks dus zit denk ik echt in haar karakter.
Ik heb ook al les genomen en in de bak is ze wel gewoon rustig maar op de ene weg niet.

Mijn idee was om zomaar te zeggen opnieuw beleren.
Opnieuw beleren rustig lopen en mijn tempo en dan speciaal die ene weg langs het kanaal.

Kan iemand mij toevallig tips geven om er voor te zorgen dat ze nog gewoon nog een aantal jaren lekker kan genieten op buitenrit en lekker rustig kan lopen zoner zich druk te maken.
Ook mishien tips over 'opnieuw beleren'.

Ik hoor het graag ! :)

123djeby

Re: Paard veelste actief op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:45

mischien moet je proberen om er een keertje naast te lopen als een wegwijzer dan richt hij zich naar een kuddeleider ( ji dan ) en je moet zelf niet denken dat hij dingen weer gaat doen omdat hij dat voelt en netzoals ji naar een paard kijkt kwa houding kijkt hij ook zo naar jou . want het paard programmeerdzich om van deze ongewenste aandacht te ontdoen ( omdat ji dan de teulgel aantrekt en mischien jou benen aan drukt ( klemt ) tegen zijn flank en jou bovenlichaam kromt trekt ( aanspand ) word dat paard onrust,en verhoogd hij zijn tempo het paard voelt het gewicht op zijn rug drukken en klemmen ( de hielen en de handen van jou) en als jouw paard niet goed is beleerd zou hij mischien inmiddels al gaan bokken steigeren of springen de angstigende gedachten van de ruiter ( als je denkt het gaat daar weer gebeuren ) en de handelingen van de ruiter hebben dus veel invloed op een paard zoals die van jou.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:02

Heb je dit probleem al vanaf het begin of is het gaandeweg ontstaan? Wat doe je normaal op buitenrit, stap je alleen of ook draf en galop?
Wat ik bij mijn eigen paard merk is dat ze rustig blijft op wegen/paden waar we altijd alleen maar stappen, zoals in het dorp. Maar zodra we ergens komen waar ik wel eens gedraafd of gegaloppeerd heb, wordt ze onrustig. Bij haar is het puur looplust, ze wil graag hard. Ik probeer het zo te doen dat ik haar pas laat draven als ze ontspannen is in stap. Meestal werkt dat goed alleen de laatste tijd is ze zo fris dat ze wel weer eens probeert er tussenuit te gaan. Zij is vrij makkelijk terug te houden gelukkig, bokt dan wel eens een beetje maar ik hoef geen rondjes te draaien oid. Ik hou haar wel tamelijk kort/opgesloten als ze zo opgefokt wordt want geef ik haar iets te veel ruimte dan is ze weg. Als ze iets ontspant, oren weer naar voren gaan dan krijgt ze iets ruimte, gaat ze harder dan neem ik het terug, blijft ze ontspannen krijgt ze iets meer. Ik gebruik ook veel mijn stem om aan te geven wat wel en niet de bedoeling is (vrolijk 'goedzooo' of juist een brul van 'hee ophouden'), daar is ze gevoelig voor, weet niet hoe dat bij jouw paard is?
Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is dat je erg consequent bent, dat jij het tempo bepaalt en niet je paard. Ik was zelf soms iets te lief denk ik, nu ik wat strenger ben blijkt ze ineens wel in normaal tempo te kunnen draven wat eerst niet zo wilde lukken. Weet niet of dat voor jou geldt hoor ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:19

Best herkenbaar dat gedrag van je paard!
Ik denk dat het een gevalletje "aangeleerd gedrag" is,daarmee bedoel ik dat je paard zich het heeft aangewend om zo te lopen zodra ze een bepaalde afstand van de homebase heeft.

Mijn advies is om je paard af te leiden op het moment dat ze weer begint te versnellen.
Punt is gewoon dat ze op die "snelle" momenten niet meer op jou gefocusd is maar enkel op het feit : snel lopen dan ben ik snel weer thuis.

Je kunt eens proberen om in de bak het volgende te oefenen,tis heel simpel en kan wellicht voor jou en je paard plezier geven.

Als je aan het rijden bent zorg dan dat je wat lekkers voor je paard op zak hebt (snoepjes of stukje appel/wortel)
Tijdens het rijden doe je halthouden en tik je daarbij op dr schouder en reik je een lekkertje aan.Belonen met stem en een aai en loop weer verder.
Dit doe je een paar keer tot je paard begrijpt dat als ze een tikje op dr schouder voelt ze kan omkijken naar jou en een lekkertje krijgt!
Als dit in de bak goed gaat,ga je op buitenrit.Gewoon lekker ontspannen.
Zodra je merkt dat ze enkel wil versnellen,tik je rustig op dr schouder en reik je wat lekkers en loop je vervolgens door.Gevolg zal zijn dat je paard weg gehaald word uit die "kneur-gedachte".

Dit zal jullie steeds makkelijker afgaan en je paard ervaard het als zijnde plezierig,want welk paard is nou niet te paaien voor een lekkertje he?!
Zo heb je geen stress en je paard 'tune' je op een leuke manier op een andere zender.

probeer het maar eens!

Succes!!!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:58

Atalanta

Ja ik heb het al vanaf begin af aan.
Tegenwoordig stap ik alleen maar en draaf soms.
Galoperen doen we eigenlijk weinig.
Mijn paard doet het ook op het strand of in het bos enz..
Ik denk ook dat ze echt looplust heeft enz.
Ik kan alleen haar niet inhouden.
Ze is zo sterk en wilt niet luisteren dus aleen maar recht door gaan :(

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:59

funnyhorses

Heey ja ik denk ook dat het gewoon echt is aangelereerd.
Lijkt me wel een goed idee om dat te doen :)
Ik ga het als het zomer is pas beginnen want wij hebben hier geen binnen bak en ligt dan weer sneeuw of ijs en is dan te gevaarlijk, En in de zomer kan ik dan gelijk door doen plaats van elke keer te stoppen omdat het dan niet gaat.

Bedankt! ik ga het zker proberen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:29

laura_julia schreef:
funnyhorses

Heey ja ik denk ook dat het gewoon echt is aangelereerd.
Lijkt me wel een goed idee om dat te doen :)
Ik ga het als het zomer is pas beginnen want wij hebben hier geen binnen bak en ligt dan weer sneeuw of ijs en is dan te gevaarlijk, En in de zomer kan ik dan gelijk door doen plaats van elke keer te stoppen omdat het dan niet gaat.

Bedankt! ik ga het zker proberen.

Probeer het maar je zult zien dat het weinig kracht kost en je paard is meer met jou bezig ipv alle dingen om hem heen.
En het is ook nog eens leuk om te doen,daarmee versterk je de band alleen maar. ;)

Ik doe het ook zo bij mijn fjord.Die deed in het begin ook zo,in de bebouwde kom super braaf (logisch daar had ze genoeg afleiding om zich heen) maar in open stukken of lange fietspaden nou daar ging ze gelijk in de 4e of 5e versnelling hoor hahaha.
En inhouden???Vergeet het maar,kop op stoer en doorploegen.Tot ik die truuk toepaste!Na 2x oefenen had ze het door,en ik heb echt waar geen enkel probleem meer gehad en ze is er echt niet verwend door geraakt of lastig van geworden,in tegendeel.

Ook met opstappen staat ze braaf stil omdat ze weet dat ze iets lekkers krijgt als ze netjes doet wachten.En onderweg als ik "een obstakel" vermoed dan leid ik haar bij voorbaat gewoon al af en tegen de tijd dat we met"het enge" geconfronteerd worden zijn we al langs en heeft ze er geen moment op gelet.

Mijn ritjes zijn nu zaaaalig relexed en leuk,ik hoop dat het voor jou ook zo gaat worden.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:18

Jaa zekr :)
Oo ja dan heeft een goede indruk :)

Mijn paard is eignelijk zelfde als jouw paard :) hahah
Ook maar hard gaan.
Is soms wel leuk bevorobeeld op strand ofzo maar als je rustig ritje wilt doen gaat niet echt :)
hahaha
nouw ja het gaat denk ik wel lukken hoor:)

Dankjee wel