weigeren bij ervaren paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

weigeren bij ervaren paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:38

ik heb overlaatst een paard gekocht.
die ook meteen goedgekeurd was op foto en klinisch.
dus gebreken heeft hem niet en pijn ook niet.
die altijd weigerd.
ik vraag mij af waarom doet hij het niet graag.
of hebben ze in zijn verleden fouten gemaakt.
en wat kan je er aan doen.
moet je hem een tik geven elke keer of wat is het middel tegen weigeren.
komt het ooit nog goed ?
iemand tips ?

hij is 12 jaar en springt heel goed.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:39

Waarmee weigerd je paard?

edit: zie dat je je OP al had aangepast
Laatst bijgewerkt door furious op 30-12-10 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:39

furious schreef:
Waarmee weigerd je paard?

springen..

xHelene

Re: weigeren bij ervaren paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:40

Het kan zijn dat hij ooit eens wat flinke klappen in zijn mond heeft gehad doordat de ruiter de teugels erg kort heeft en niet meegeeft boven de sprong en dat hij daardoor nu niet meer durft.

Cossie

Re: weigeren bij ervaren paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:42

Onzekerheid?

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:42

Een vraagje: Weigerd jou paard ook bij andere dingen of is dit alleen bij springen?

Misschien proberen weer opnieuw te beginnen met springen?
Dus bijv. vanad vrijspringen? Want als hij bijv. in het verleden iets heeft meegemaakt en hij nu bang is is het misschien handig om helemaal weer rustig te beginnen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:44

Kan zijn dat je paard geen groot hart heeft. Als ze niet willen/durfen te springen kan dat nog wel beter worden, maar als het er op aan komt zal hij je nooit redden. Kan ook met het verleden te maken hebben.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:44

livelife schreef:
Het kan zijn dat hij ooit eens wat flinke klappen in zijn mond heeft gehad doordat de ruiter de teugels erg kort heeft en niet meegeeft boven de sprong en dat hij daardoor nu niet meer durft.

vind het erg hoor.
zo een paard met zo een kwaliteiten heel erg.
maar voor ik hem kocht zat er een ruiter op die hem een flinke mep verkocht en toen ging hij overal over.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:45

wil je paard wel balkjeslopen? of vrijspringen?

Als hij dit wel wil, moet je consequenter worden en anders heel langzaam overnieuw beginnen, het liefst onder goede begeleiding.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:45

xTamay schreef:
Een vraagje: Weigerd jou paard ook bij andere dingen of is dit alleen bij springen?

Misschien proberen weer opnieuw te beginnen met springen?
Dus bijv. vanad vrijspringen? Want als hij bijv. in het verleden iets heeft meegemaakt en hij nu bang is is het misschien handig om helemaal weer rustig te beginnen?

alleen bij het springen hij is een prima dressuurpaard.
hij is soepel en bovendien heel braaf ook in omgang en hele lieve aanhankelijke ruin eigenlijk.
en hij springt laag ook nog mooi alles dus ook een prima recreatiepaard.
en ja tijdens het vrijspringen weigerd hij ook hoor :s

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:47

Foto en klinisch goedgekeurd zegt nog helaas niks over of ie wel of geen pijn heeft.
Eroverheen meppen is niet de manier. Dan maak je hem alleen maar onzeker mee.

Op zoek naar de oorzaak gaan dus :)

xHelene

cadee schreef:
livelife schreef:

vind het erg hoor.
zo een paard met zo een kwaliteiten heel erg.
maar voor ik hem kocht zat er een ruiter op die hem een flinke mep verkocht en toen ging hij overal over.

Wat vind je erg?
De mogelijke oorzaak of dat de oude eigenaar hem een flinke tik gaf voordat hij erover ging?

Cossie

De enige tip die ik kan geven is probeer je paard weer plezier te laten krijgen in het springen. Blijkbaar was de keus voorheen een tik óf springen.

xTamay

Maar je hebt dus gezien dat hij daadwerkelijk gesprongen heeft met een andere ruiter?

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:48

_Margot_ schreef:
wil je paard wel balkjeslopen? of vrijspringen?

Als hij dit wel wil, moet je consequenter worden en anders heel langzaam overnieuw beginnen, het liefst onder goede begeleiding.

balkjes lopen denk ik wel.
ook bij het vrijspringen gelijk tijdens het rijden vanaf een bepaalde hoogte stoppen.
en niet meer willen.
gewoon alles dicht slagen voor de hindernis zodat je hem geen keuze kunt laten hem om te draaien.
omdat hij 12 jaar is moet het iets te maken hebben.
zou het kunnen van in het verleden te veel en te hoog te springen ?
maar hoe los je het op
of is daar niets aan te doen.
bestaan er eigenlijk paarden die nooit weigeren tijdens het springen

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:49

Wat vind je erg?
De mogelijke oorzaak of dat de oude eigenaar hem een flinke tik gaf voordat hij erover ging?[/quote]

ik vind heel de situatie erg het was toen de ruiter zijn paard dus ik kon daar niets aan veranderen ik keek toe hoe hij het oploste.
iedereen ruiter is anders.
en weigeren is een probleem.
aangezien hij alle andere dingen proper doet en vroeger veel prijzen sprong..

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:50

Cossie schreef:
De enige tip die ik kan geven is probeer je paard weer plezier te laten krijgen in het springen. Blijkbaar was de keus voorheen een tik óf springen.

hoe geef je, je paard weer plezier in het springen

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:50

Ik zou me als ik jou was nu nog niet teveel bezig houden met springen maar vooral met een band op bouwen. Lekker grondwerk gaan doen en elkaar vertouwen proberen te winnen.
Als dat goed zit, dan zou ik weer beginnen met springen. Misschien doet hij het dan wel ook al heeft hij vroeger misschien wel wat meegemaakt.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:51

cadee schreef:
balkjes lopen denk ik wel.
ook bij het vrijspringen gelijk tijdens het rijden vanaf een bepaalde hoogte stoppen.
en niet meer willen.
gewoon alles dicht slagen voor de hindernis zodat je hem geen keuze kunt laten hem om te draaien.
omdat hij 12 jaar is moet het iets te maken hebben.
zou het kunnen van in het verleden te veel en te hoog te springen ?
maar hoe los je het op
of is daar niets aan te doen.
bestaan er eigenlijk paarden die nooit weigeren tijdens het springen

Misschien durft hij niet hoger? Zou best kunnen?

Zover ik heb gehoord heeft mijn pony zowat nooit (misschien bij de eerste keer springen) geweigerd. In iedergeval nog nooit bij mij tot nu toe.. :D

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:59

cadee schreef:
Cossie schreef:

Eerst werken aan de onzekerheid, ik denk aan niet te veel focussen op het springen. Grondwerk zoals genoemd. Vertrouwensband etc. Begin af en toe eens met lage sprongetjes (los of onder het zadel) en uiteraard zonder zweepgebruik. Gun het de tijd, als het paard er (weer) plezier in krijgt merk je het vanzelf aan haar enthousiastme. Dan kun je verder
uitbouwen. Paard krijgt weer vertrouwen in de ruiter en wordt zekerder. Wellicht met goede begeleiding?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:18

cadee schreef:
Cossie schreef:

als je zeker bent dat hij geen pijn heeft (had hij vroeger ijzers en nu niet meer? check op hoefzweren, en andere dingen die extra belast worden met springen) dan zou ik het een tijdje achterwege laten, gewoon een maandje niet springen, af en toe wat balkjes lopen, maar niets springen. Daarna kan je aan de hand balkjes lopen, hele kleine kruisjes samen springen, lekker samen bezig zijn, zonder enige druk. dan, eventueel onder begeleiding, gewoon lage kruisjes doen met rijden. al kan hij er overheen stáppen, als hij het doet, dan belonen. zo leer je hem dat over een hindernisje gaan geen tikken oplevert, maar een aai. dan kan je na 3-4 weken geleidelijk de hindernissen iets hoger maken, steiltjes bouwen, meerdere hindernissen achter elkaar doen, en opletten dat je niet te lang springt. 20 minuutjes is meer dan genoeg, als je daarvoor dressuurmatig opgewarmd hebt. Als je merkt dat hij het nog steeds leuk vind, kan je weer hoger gaan, parcourtjes springen, langer doorgaan, buiten een boompje meepakken enzovoorts. Dan heb je misschien 3 maanden geen wedstrijden gesprongen, maar ik denk persoonlijk dat het fijner is dat je paard met een prettig gevoel springt, dan dat het springt uit angst om een klap te krijgen.
mijn pony heeft vorig jaar ook even een dipje gehad, sprong makkelijk 1.10, en ging toen niet meer over een hindernisje van 80cm. toen hebben we het even een maandje achterwege gelaten, en zijn we rustig aan opnieuw begonnen, en nu gaat het weer heel goed!

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 22:18

als je zeker bent dat hij geen pijn heeft (had hij vroeger ijzers en nu niet meer? check op hoefzweren, en andere dingen die extra belast worden met springen) dan zou ik het een tijdje achterwege laten, gewoon een maandje niet springen, af en toe wat balkjes lopen, maar niets springen. Daarna kan je aan de hand balkjes lopen, hele kleine kruisjes samen springen, lekker samen bezig zijn, zonder enige druk. dan, eventueel onder begeleiding, gewoon lage kruisjes doen met rijden. al kan hij er overheen stáppen, als hij het doet, dan belonen. zo leer je hem dat over een hindernisje gaan geen tikken oplevert, maar een aai. dan kan je na 3-4 weken geleidelijk de hindernissen iets hoger maken, steiltjes bouwen, meerdere hindernissen achter elkaar doen, en opletten dat je niet te lang springt. 20 minuutjes is meer dan genoeg, als je daarvoor dressuurmatig opgewarmd hebt. Als je merkt dat hij het nog steeds leuk vind, kan je weer hoger gaan, parcourtjes springen, langer doorgaan, buiten een boompje meepakken enzovoorts. Dan heb je misschien 3 maanden geen wedstrijden gesprongen, maar ik denk persoonlijk dat het fijner is dat je paard met een prettig gevoel springt, dan dat het springt uit angst om een klap te krijgen.
mijn pony heeft vorig jaar ook even een dipje gehad, sprong makkelijk 1.10, en ging toen niet meer over een hindernisje van 80cm. toen hebben we het even een maandje achterwege gelaten, en zijn we rustig aan opnieuw begonnen, en nu gaat het weer heel goed![/quote]

merci

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:25

Mijn paard springt ook niet met mij erop, maar wel als hij los springt. Dan springt die heeel erg hoog! Hij weigerd ook als ik op z'n rug zit hijs dan ineens heeel erg onzeker. Mijn paardje is ook erg gemept in z'n verleden. Hij meot idd weer plezier krijgen in het springen! mijn paardje was emt ALLES onzeker je kon neit eens met hem aan de hand lopen! xD Met springen ben ik met hem aant het oefenen door aan de hand te lopen en dan bakjes lopen en dan steeds stapje verder, na de hand er op gaan zitten voor de sprong er af te gaan en hem er over heen te laten gaan, en dan weer er op gaan zitten na de sprong. en nu zit ik er op en springt hij een klein sprongetje met mij er op! :9