Al een aantal jaren rijd ik jonge paarden in voor andere mensen en voor mezelf. Dit doe ik altijd op mijn eigen manier. Ik bouw het rijden op en wanneer de basis erin zit gaan we buitenrijden en eind oktober gaan de jonkies bij mij altijd op rust tot maart/april. Dan begin ik weer met opbouwen, dus 2x pw longeren naar 3x pw, naar uitstappen na het longeren en zo bouw ik het rijden op en het longeren af.
Nu heb ik afgelopen jaar echter voor het eerst een paard dat erg koel in zijn hoofd is. Hij pakt alles goed op, is erg rustig en van het type 'zonder longeren kun je opstappen'. Nu zit ik dus met de vraag in mijn hoofd of ik met hem ook eerst weer het longeren op moet gaan bouwen, of dat ik bijvoorbeeld de eerste week 2x longeer en de week erop gewoon ga rijden..
Kortom; is het belangrijk dat hij eerst conditie opbouwt aan de longe, dus een aantal weken longeren waarbij ik in tijdsduur op ga bouwen alvorens ik er zelf weer opklim.
Of zou ik ook erop kunnen kruipen en zo in tijdsduur van 15 min naar een half uur/uur uit kunnen breiden?
Mss klinkt het echt als een probleem van niets, maar ik vraag me nu dus af of dat het kwaad kan
. maar echt nodig is het imo niet