Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flaaf

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:40

Er zullen al honderden topics over zijn, maar ik voeg er nog eentje toe :Y)

Ik heb van mijn 8e tot mijn 16e best leuk gereden, voornamelijk dressuur. Daarna ben ik een jaar gestopt en na een jaar weer opgepakt.
We zijn nu alweer een jaar aan de slag, en ik ben al die tijd bezig weer op m'n oude niveau te komen. Wat heel frustrerend voor mij, en misschien ook wel mijn instructrice is/was, omdat ik in mijn hoofd had dat ik meteen weer op m'n oude niveau kon rijden: niet dus.

Er zijn heel veel dingen waar ik tegenaan loop, maar een daarvan is het doorzitten.
Daar waar ik vroeger heerlijk, bij wijze van spreken, een uurtje door kon zitten, stop ik nu al na 5 seconden. Een hoop gestuiter en verkrampingen, wat ook meteen te merken is aan het paard. We zijn al een tijd bezig aan mijn ontspannen zit, maar op een of andere manier wil dat doorzitten maar niet vlotten.

Waarschijnlijk is dit niet voldoende info om mij echt te kunnen helpen, maar heeft iemand enig idee waar het aan ligt of tips/oefeningen die kunnen helpen?

Alvast bedankt }:0

Linnietje

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:48

Wat zegt je instructrice?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:51

Beugels eraf en draven maar!

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:11

Linnietje schreef:
Wat zegt je instructrice?

Dat ik meer op mijn kont moet zitten, m'n bekken moet kantelen. Als ik dat heel overdreven doe is dat wel wat ze bedoelt, maar dat kost mij heel veel moeite en voelt niet goed.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:30

hmm ik ken het.. toevallig gister nog geoefend tijdens mijn les. Ik zit echt nooit door, omdat ik het niet fijn vind maar daardoor leer ik het ook nooit. Daarbij komt ook nog dat het paard altijd reageert als ik ga zitten, door langzamer (overgang stap) of harder (overgang galop) te gaan en dan wordt ie pissig als ik daar geen hulp voor geef (en toch blijf zitten) omdat hij het ook niet meer snapt. :+
Dus ik zit met 2 dingen: ik moet leren zitten en voor het paard moet het duidelijk zijn dat ik in hetzelfde tempo door wil draven terwijl ik blijf zitten. Scheelt ook enorm als het paard wel in 1 tempo blijft lopen, dat maakt het voor de ruiter wat stabieler.
Dus mijn instructrice stond gister te roepen: stuitje in het zadel, dus ook bekken kantelen inderdaad. Persoonlijk ben ik meer van het springen en heb de neiging om een beetje te gaan staan in de beugels en de 'klappen' zo op te vangen. Dus moet ook mijn benen ontspannen laten hangen.

Als dit toch niet werkt dan zou je bijv. een zitles aan de longe kunnen proberen. Dan kan degene die longeert het tempo van het paard controleren en dan hoef jij 'alleen maar' te zitten ;) zonder beugels het liefst.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:33

Het is niet alleen je bekken kanten.
Als jij al met je grote teen omhoog zit, dan spannen er andere spieren aan die jou uit het zadel werken.
Daarnaast heb je ook te maken met je rompbalans.
Het is de kunst om zonder andere spierspanning dan vormspanning te rijden.

Maar om zo 123 uit te leggen hoe het moet is erg lastig.
Je zou eens kijken of er een Anne Muller coach (zit houding coach) bij jou in de buurt woont.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:44

Een vriendin van mij rijdt altijd zonder zadel (met zo'n pad) en bitloos, zij kan uitstekend doorzitten. Ze lacht mij dan ook altijd uit :) Volgens mij moet je het ook vaak en veel doen om je bewust te worden van wat je wel en niet moet aanspannen.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:34

annebe schreef:
Het is niet alleen je bekken kanten.
Als jij al met je grote teen omhoog zit, dan spannen er andere spieren aan die jou uit het zadel werken.
Daarnaast heb je ook te maken met je rompbalans.
Het is de kunst om zonder andere spierspanning dan vormspanning te rijden.

Maar om zo 123 uit te leggen hoe het moet is erg lastig.
Je zou eens kijken of er een Anne Muller coach (zit houding coach) bij jou in de buurt woont.

Anne Muller is een collega of excollega van een vriendin, zal eens even vragen!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:42

kun jij wel goed zitten in je zadel? ik had dit probleem ook, ander zadel geprobeert en zitten maar!
misschien kan iemand je helpen als jij aan de longe zit. kan zij zich richten op je paard en jij op je zit zonder beugels. suc6!

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:46

je moet heel goed proberen met je bekken de bewegingen van je paard op te vangen, waardoor je niet gaat stuiteren.
het is heel moeilijk uit te leggen zo via de komp, dus ik zou het aan andere mensen vragen, die het goed kunnen. het scheelt natuurlijk ook of je op een fries/hackney zit, of op een quarter ofzo..

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:16

Ligt het niet ook een beetje aan het paard misschien?
Rijd je nog steeds op hetzelfde paard?

Verder zou ik gewoon je beugels eraf halen, en dan gewoon steeds een stukje langer draven.
Alles proberen te ontspannen, ook even niet op je tenen e.d. letten. Als ze eerst naar buiten steken maakt dat echt niet uit, dat kun je later wel weer verbeteren. Eerst ervoor zorgen dat je weer goed in de bewegingen kunt meegaan en het gevoel van goed doorzitten weer krijgt.
Heel veel succes!

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:32

ik kon het vroeger ook niet. oefende er ook nooit op xD
en na héél véél dressuurmatig werk mbt rechtrichten en verzamelen ed is doorzitten nu een eitje.
volgens mij is het belangrijk dat je paard zelf ook ontspannen loopt en zijn rug goed gebruikt.
als ik met demijne gewoon vlot draaf lukt het niet. maar als ik ze mooi bij me houdt en over de rug nagefelijk laat lopen gaat het perfect!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:19

Beugels over het zadel, en gewoon puur een ZIT-les nemen :D . Desnoods haal je je beugels eraf!

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:38

Doe je beugels uit. Als je je benen zo "lang mogelijk" probeert te maken, daarmee bedoel ik dat je je hakken naar beneden drukt (NIET TE VER) en je tenen omhoog dan zit je al een stuk steviger! Probeer zo weinig mogelijk te klemmen en gewoon rechte stukken te draven. Door de hoeken is het vaak moeilijker.
lekker ontspannen zitten. ;)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:41

alles proberen te ontspannen behalve je buikspieren. Maak met je bekken ook een beetje 3-hoekig beweging met het doorzitten. En verder inderdaad beugels uit en heel veel oefenen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:06

Hoe meer je aanspant, hoe meer je stuitert. Als je volledig ontspant, ipv je proberen vast te klemmen, moet je meebewegen met wat je voelt. Dit moet vanuit je zit komen, als je bekkens lekker los zijn en meebewegen, volgt je bovenlichaam vanzelf;)

Hoe meer je ontspant, hoe langer je benen. Kortom ontspannen is de key!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:09

probeer eens diep adem te halen als je gaat doorzitten en dan zo ontspannen mogelijk te gaan zitten vroeger lukte het mij ook niet maar nu wel je moet gewoon proberen ontspannen te ziteen en mischien ook eens zonder zadel te oefenen! dan ontwikkel je een betere zit.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:11

Voeten uit de beugels, en dat een paar keer oefenen. Dan zal het wel beter gaan. (denk ik :D)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:13

paardgekky1 schreef:
Voeten uit de beugels, en dat een paar keer oefenen. Dan zal het wel beter gaan. (denk ik :D)

Het is inderdaad zo, dat hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En hoe normaler iets is, hoe beter je je erbij kan ontspannen. Dus het is ook gewoon een kwestie van veel doen.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 18:20

Sassol schreef:
paardgekky1 schreef:

Het is inderdaad zo, dat hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En hoe normaler iets is, hoe beter je je erbij kan ontspannen. Dus het is ook gewoon een kwestie van veel doen.

Maar een goede begeleiding is alsnog vereist? Je moet wel leren de juiste delen van je lichaam te spannen en ontspannen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:24

Veren in je enkels, je enkels zijn dan je schokdempers. Omdat het paard jou feitelijk uit het zadel duwt dmv. zijn bewegingen kun je die beweging naar boven opvangen door te veren in je enkels. Ik ben brak, duidelijker uitleggen kan ik vandaag niet. :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:24

silfie35 schreef:
Beugels eraf en draven maar!

Sluit me hierbij aan. Bij mij is dit ook het enige wat werkt :D
Zonder zadel isnog beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:26

Goede begleiding zorgt er in elk geval voor dat je het probleem niet gaat oplossen door jezelf een andere fout aan te leren :)
Wat bij mij vroeger wel hielp was afleiding, als ik alleen maar heel erg bezig was met letten op het zitten dan was het veel moeilijker dan wanneer ik ondertussen ook probeerde (bijvoorbeel) een net figuur te rijden. Omdat je aandacht even bij iets anders ligt ga je vanzelf meer ontspannen dan wanneer je alleen maar denkt "Help ik stuiter! Oeps, ik stuiter nog steeds", daarvan wordt het alleen maar erger ;)

Daarmee bedoel ik niet dat je helemaal niet op je houding moet letten, maar probeer er eens niet alleen op de focussen.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:40

Wat mijn instructrise zei: 'Denk maar dat je een jongetje bent en dat je zo over dat eigenwijze hoofd van je pony heen kan pissen' ... Hielp wel. :))

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:43

ik heb tzelfde, al kan ik wel op westernpaarden doorzitten..meden omdat ze vlak draven.. kost me totaal geen moeite, maar paarden/poy's die hoog opgooiten of dribbelen pfffff

heb helaas geen tips voor je maar miss zijn echte zitlessen wel een goed idee..en idd als je de mogelijkheid hebt, beugels eraf of over het zadel heen en oefenen maar... indien dat al beter gaat kan je natuurlijk ook eens zadelloos proberen ;) mja ik heb bv geen paard dat allemaal zomaar mee te doen