Bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicota10

Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:36

Heey :D

Ik heb laatst een filmpje gezien over het bit,
maar daar zag ik dus dat het bit helemaal niet fijn is voor een paard..
En wat ik dus ook niet wist, is dus dat de onderste neusriem dient voor het dicht houden van de paarden mond.
Moet ik nu zonder bit gaan rijden, of zal ik die onderste neuriem eraf halen?

Xx :o

it_is_me

Re: Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:37

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Hier zijn al meerdere topics over.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:38

Gebruik de zoekfunctie eens,hier zijn al duizenden topics over.

chicota10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:39

it_is_me schreef:
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Hier zijn al meerdere topics over.

Nee,
Ik dacht namelijk dat ik goed advies zou kunnen krijgen hier..
Want ik heb tenslotte pas 1 jaar mijn paard <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:40

Ga gewoon eens de zoekfunctie gebruiken, er staat al superveel goede uitleg op bokt, dan kun je je rustig inlezen en besluiten wat het beste is voor jou paard. :)

Miss_Arie

elk bit is zo vriendelijk of zo pijnlijk als de hand van de ruiter! :Y)

kim345

De onderste neusriem (sperriem) had ik een topic over geopend misschien kun je die eens doorlezen? Staat wel bij discussies.
Maar daar kwam dus uit dat waneer je de sperriem niet vastsnoerd je paard gewoon normaal de mond open kan doen en het ligt dus maar net aan de ruiterhand hoe hard je betn in de mond.
En een sperriem dient er dus voor het bit stiller te laten liggen in de mond ,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:46

Ligt er helemaal aan hoe jij rijd met bit, zoek je steun in de teugels?
Hoe is je zit?
Wat weet je van de techniek?
Weet je waar een bit voor bedoelt is?

Snapt het paard de hulpen van jou houding en zit , snapt het paard het wijken voor druk en de indirecte hulpen van de teugel op de schouder?

Hoe oud is het paard een jong paard kun je beter zonder bit beleren,
Longeer ook nooit aan het bit omdat je dan alle kracht op de onderkaak krijgt als het paard niet in balans loopt aan de longe, longeer b.v aan kaptoom dan kun je de bovenlijn trainen en het binnen achterbeen sterker maken.

Idd is de sperriem voor het dicht houden van de paarden mond bij grof gebruik van het bit door de ruiter , wat helaas vaak gebeurd, zeker bij beginnende ruiters die steun zoeken aan de teugel en bij gefrustreerde gevorderde ruiters die niet door hebben dat ze zelf fout zijn.

Belangrijk is neem les van iemand die jou ook het nut van het bit kan vertellen en jou kan leren het paard zelf te trainen op een goeie technische manier, dus neem les van iemand die jou ook de theorie kan vertellen het waarom een oefening en waarvoor.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:56

Dat filmpje over bitten is gruwelijk overdreven ;)
Er zit een kern van waarheid in maar bij normaal gebruik is een bit geen martelwerktuig. En een neusriem ook niet.
Als jij de neusriem van je paard heel strak vast maakt. Tsja.. dan snoer je de mond dicht.
Zorg jij dat er minstends 2 vingers tussen kunnen dan is er niks aan de hand.

Verder is het bit zo vriendelijk als de ruiterhand. Geef jij lichte hulpen en ga jij netjes met het bit om zal je je paard er geen pijn mee doen.
Loop jij keihard in zijn mond te trekken dan wel.

MAAR dat geld net zo goed voor bitloos. Bitloos is net zo onvriendelijk als je een harde hand hebt. Alleen voelt het paard het dan niet in zijn mond maar op zijn neus. En een paarden neus is bijna net zo gevoelig als de mond :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:04

Hier een zeer recent (want lopend) topic over de voor- en nadelen van rijden met bit en bitloos :)

Vermaak je :)

JoviBan @ [RT-D] TEGEN bitloos rijden
Overigens heb je geen enkele moeite gedaan om te zoeken, de zoekfunctie geeft het topic al als 2e link. Jammer, en ik vind het uitermate onbeschoft naar de andere gebruikers toe, mensen hebben die dingen al uitgebreid uitgelegd, en jij verwacht dat ze, zonder dat jij ook maar enige moeite doet om te zoeken (het kostte mij maar 2 seconden) al die moeite voor jou opnieuw gaan doen? Wie denk je dat je bent dan? Dus hier alsnog een tip voor je: ga werken aan goede manieren op internet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:11

Oei..slechte bui Yamcha?? HIHI..ken dat!!!
Natuurlijk heb je wel gelijk ergens, maar ze zit net op bokt met haar 20 berichten is 13 dus in de pupertijd en dat wil zeggen alles lekker makkelijk doen!
Maar TS..ga inderdaad even op zoek bij de div. topics die hier al over lopen.
Ook bitloos is niet zo plezierig voor elk paard is nu bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:13

Jij hebt ook gelijk :) Ik kan het wel wat vriendelijker brengen, tenslotte willen we een beter Bokt :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:14

Zoals hierboven ook al gezegt is. Of je nou met bit of bitloos rijd, het ligt helemaal aan de hand van de ruiter.
Maar je zou kunnen beginnen om de onderste neusriem eraf te halen.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:12

Bitloos kan net zo fijn als pijnlijk zijn.
Voor een bit geld hetzelfde.
Als je paard een geen last van heeft zie ik geen reden om over te stappen..
Zo wel dan zou ik eerst kijken hoe jezelf rijd, trek je veel? Rijd je meer op je handen?
Pas dan jezelf aan in plaats van het hoofdstel want je gaat met bitloos gewoon door
met trekken en enkel rijden met je handen. Dan blijft het dus onprettig en pijnlijk voor
een paard.
In zo'n filmpje ben ik ook eens getrapt, ben toen heel internet over gegaan en ben nu
dus van mening dat een bit reuze mee valt.
In het filmpje zie extreem korte teugels en paarden die de lucht in vliegen. Nou dat is mij
nooit gebeurt hoor. In het verleden wel eens gehad dat ik dus op mn handen reed en dan
ging de mond open. Heb ik heel gauw afgeleerd en heb nooit meer het idee dat paarden pijn
hebben als ik ze met bit rijd.
Het is vooral een op heisa om het bit heen, laat je niet beinvloeden door types die het bit
de grond in trappen, grote kans dat ze zelf ook niet weten waar ze mee bezig zijn.
Bitloos is namelijk meer dan alleen het 'marteltuig' uit de mond halen..

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:47

Ik zou de sperriem er zeker niet afhalen omdat dan het bit 'eerder' door de mond gaat, de sperriem is ook niet voor niets uitgevonden.
Bitloos kan net zo vriendelijk zijn als met bit, omdat het inderdaad de ruiter is die bepaald wat er in de mond of op de neus van het paard gebeurd.
Mijn paard was gevoeliger bitloos en reageerde enorm op ongelijke teugeldruk, zijn reactie op overgangen terug (ook wanneer hij drukker werd) was hetzelfde.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:33

Kijk eens goed naar dat filmpje! Je ziet dat hoe dat bit woord bewogen al erg is overdreven.
Ze doen alsof het een martelwerktuig is, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Alleen als jij dat bepaald.