Hallo, Ik heb een probleem met springen. Ik heb zelf een hindernis gemaakt (wel in een rijbak maar bij mij thuis en niemand uit mijn gezin kan me helpen want ze hebben allemaal geen verstand van paarden). Ik heb 2 tuinstoelen staan en er ligt een balk op de zitting maar wel zodat hij eraf kan rollen als de balk aangetikt word. Mijn probleem is: Mijn pony wil de hindernis alleen de 1e keer springen maar de 2e keer en 3e keer enz. enz. wil ze hem niet meer springen. Ik weet niet hoe het komt en ik weet ook niet hoe ik het op kan lossen. Weten jullie misschien een oplossing?
Alvast bedankt, Groetjes Marije.
sharintje1
Geplaatst: 29-12-10 14:16
Heb je met de pony weleens gesprongen op een 'echte' hindernis? Reageerde hij toen ook zo? Zoja, dan weet je dat het niet aan de hindernis ligt.
als hij de eerste keer gewoon gesprongen heeft kan het ook te maken hebben met pijn. ( in de rug , been , hoeven of gewrichten, of ik de mond trekken en of op de rug neerploffe en te weinig bewegings ruimte geven aan het paard voor het springen. want mischien wilt hij het drm wel verkomen en weigert hij de sprong.
Probeer het eens met iemand erbij die er verstand van heeft of neem het eens op. Dan hoef je het filmpje hier niet te laten zien maar misschien zie je zelf wat je verkeerd doet. Dit doe ik ook als iets niet lukt. Soms zie je het heel duidelijk. En anders iemand met verstand ervan vragen! Succes!
Probeer je pony er als nog eroverheen te laten gaan.. misschien ben je zelf ook wel bang en je paard voelt dat ook aan. zo niet gewoon blijven proberen, miss moet je een keer op een manege een springlesje volgen.. kan handig zijn. succes!
Horsjuh
Geplaatst: 31-12-10 19:59
misschien kun je een in-uitje proberen? of een gewone dubbelsprong met 3 galopsprongen bv ertussen? misschien dat je pony dat wel wil , en anders zou het inderdaad met pijn te maken kunnen hebben!
ik denk dat je beter opzoek kunt gaan naar oude banden die iemand weg wil gooien, en daar je balk opleggen. voor je paard een stuk overzichtelijker dan die gekke tuin stoelen. + dat je de hoogte van de hindernis dan kunt instellen ( eerst 1 band en dan 2 etc. ) mensen uit het gezin kunnen je hierbij dan ook helpen ( iedereen kan banden stapelen en er een balk opleggen hihi )
ook kan het helpen om hem eerst wat vrij te laten springen zodat je ziet hoe de techniek van je paard is.
land hij wel goed ? zet hij wel goed af, zijn allemaal belangrijke vragen als je paard niet meer wil. het kan duiden op pijn, maar zou ook goed kunnen dat hij de hindernis iets te riskant vindt ( om het maar gek te zeggen )
Dankje voor al jullie reacties. Wij hebben zelf wel oude banden daar had ik zelf nog nooit aan gedacht dat ga ik wel proberen. Een dubbelsprong wil ze wel gewoon springen daarom vind ik het ook zo raar dat ze een enkel niet wil springen. Ik heb het ook een keer geprobeert met mijn nicht toen ging het wel heel goed ook met een enkele sprong, maar omdat de rest van mijn gezin niks met paarden heeft en mijn moeder is er zelfs een beetje bang voor zullen ze me denk ik niet kunnen helpen want dan heb ik er nog meer verstand van dan zij en dat heeft ook geen zin. Ik heb wel eens over gewone hindernissen gesprongen op een manege en daar sprong ze met alle plezier overheen!
Het is moeilijk om, zonder het te zien, een advies te geven. Ik ben geen voorstander van zelf gefabriceerde hindernissen. Wellicht kun je zelf wat cavaletti's in elkaar timmeren? Dat is veel veiliger.
Neem een aantal springlessen. Het hoeft namelijk niet zo zeer aan de hindernis te liggen. Als jij onzeker bent dan komt dat over op de pony en zal deze ook onzeker worden.
probeer indd is een echte hindernis of met emmer? door het niet te kunnen zien is het indd heel moeilijk te beoordelen want misschien legt het toch wel aan je houding je weet maar nooit goede instructie zoeken
XMarije
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-11 19:07
Dankje voor jullie reacties misschien is dit een hele erge domme vraag maar wat is een cavaletti? Ze heeft al veel vaker gesprongen ook met onervaren ruiters.