Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ineke2 schreef:Ze was altijd al moeilijk en ze trapte wel eens?? En je hebt er nooit iets aan gedaan om dat gedrag te verbeteren?
chayenna1 schreef:ja klopt we dachten eerst ook dat er wat aan de hand was maar ze is helemaal goedgekeurd!, dus daar kan het absoluut niet aan liggen, toend acht ik dat het door de puberteit komt!, want het is wel uitproberen mij er niet op te krijgen en zo gauw je straft maak je het alleen maar erger.ik heb ook al geprobeert met een krukje maar die loopt die dan steeds omver
Avrille schreef:Mijn paard heeft dat ook gedaan na lang zoeken wat de oorzaak is zijn we er achter gekomen dat het zadel te klein was. Nieuw zadel gekocht wat wel paste maar ze dee het nog steeds. Samen met mijn instructice heb ik gedaan alsof ze opnieuw zadelmak gemaakt moest worden en dat heeft geholpen. Dus is Zou als eerst kijken of het zadel past en daarna als dat het niet is gaan hangen en zo opbouwen naar uiteindelijk zitten. Ik hoop dat je er wat aan heb
sliert schreef:het lijkt erop dat ze pijn krijgt tijdens het opstappen. Misschien iets wat bij d'r schoft ontstoken/pijnlijk is? Als ze het daarvoor nooit heeft gedaan en nu wel, dan zou ik d'r eerst grondig na laten kijken door een goede dierenarts ipv allerlei truckjes verzinnen om er toch op te komen. Met een praam opstappen.....sorry hoor, maar dat gaat helemaal nergens over. Je verdoezelt er alleen het probleem maar mee. Paarden kunnen nog steeds niet praten, dus gebruiken ze andere manieren om hun ongenoegen te uiten.
chayenna1 schreef:ja klopt we dachten eerst ook dat er wat aan de hand was maar ze is helemaal goedgekeurd!, dus daar kan het absoluut niet aan liggen, toend acht ik dat het door de puberteit komt!, want het is wel uitproberen mij er niet op te krijgen en zo gauw je straft maak je het alleen maar erger.
ik heb ook al geprobeert met een krukje maar die loopt die dan steeds omver
julius_juut schreef:Doet ze het ook als iemand je een pootje geeft? Dat is sneller dan met een krukje en je gewicht hangt niet zo erg aan één kant van het paard.
Als ze het dan niet doet lijkt me dat het echt iets in het opstappen zelf is, zodat je zeker weet dat dát is wat je moet oefenen.
Mister01 schreef:chayenna1 schreef:ja klopt we dachten eerst ook dat er wat aan de hand was maar ze is helemaal goedgekeurd!, dus daar kan het absoluut niet aan liggen, toend acht ik dat het door de puberteit komt!, want het is wel uitproberen mij er niet op te krijgen en zo gauw je straft maak je het alleen maar erger.
ik heb ook al geprobeert met een krukje maar die loopt die dan steeds omver
je paard is 7, dus pubertijd is absoluut niet aan de orde.
je paard wordt tegen de tijd dat ze een jaar of 7/8 worden eens een beetje volwassen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) maar ik heb ook nog nooit ervan gehoord dat een paard opeens dan je niet meer toe staat op haar rug dat het dan puber gedrag zou zijn.
als je zegt dat ze het altijd al heeft gedaan en dat het nu alleen maar erger is geworden, en ook straffen niet helpt, zijn er 2 opties:
-je straft niet op het juiste moment op de juiste manier, dus heeft het totaal geen enkel nut dat je straft.
-je paard heeft absoluut geen goede opvoeding gekregen hierin, en lijkt het me verstandig om met hulp van een instructeur/trice dit hele opstap probleem opnieuw aan te leren, maar dan op de goede manier.
ik zou eens met een prof ernaar kijken en eens kijken met welke ideen die persoon komt.