niet meer kunnen opstappen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chayenna1

niet meer kunnen opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:10

Mijn paard van 7 wil niet meer dat ik op haar ga stappen als ik wil rijden, ze heeft het precies door, ook als je het heel snel en onverwachts probeert!. ze trapt en bijt. We hebben vanalles en nog wat geprobeert!, maar het lukt alleen nog met de praam. Maar zo gauw ik er op zit is het ook goed en doet ze verder niks!, maar ik zou graag willen dat het ook op een andere manier kan!

Herkent iemand dit? of heeft iemand tips?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:14

Is er iets gebeurd dat ze nu zo doet? Sinds wanneer doet ze zo?

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:15

heb je haar al laten nakijken? mischien heeft ze ergens pijn, paarden vertonen vaak ongewenst gedrag als ze ergens last van hebben. gaat het rijden wel goed als je er eenmaal opzit?

chayenna1

Re: niet meer kunnen opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:17

ze was altijd al moeilijk, en dan trapte ze wel eens maar het is nu erger geworden!,
ze is helemaal goed gekeurd! zonder op en aanmerkingen!, jaa zo gauw ik erop zit is het helemaal goed!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:19

das vervelend.
nu zal heel bokt direct beginnen over: hij mankeert iets lichamelijks, dus checken door een DA!

ervan uitgaande dat je het hebt laten nakijken en er ook helemaal van overtuigd bent dat hij niks mankeert, denk ik dat er ergens in het hele opstap-proces iets is geweest waar hij van is geschrokken/ slechte ervaring heeft opgelopen.
hak het proces in stukjes!
probeer alles beetje bij beetje te doen, hem belonen als hij zich netjes gedraagt, en als het fout gaat gewoon een stapje terug nemen.

ook kan je proberen om via een opstapje voortaan op te stappen.
ik ben er absoluut niet voor om zelf dingen aan te moeten passen omdat het je paard niet zint dat je iets zo doet, maar sommige paarden vinden het absoluut niet fijn als je aan hen hangt om op te stappen.
en een makkelijke oplossing is dan een krukje gebruiken.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

succes! :D

edit: ik zie dat het een merrie is, sorry!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:20

het lijkt erop dat ze pijn krijgt tijdens het opstappen. Misschien iets wat bij d'r schoft ontstoken/pijnlijk is? Als ze het daarvoor nooit heeft gedaan en nu wel, dan zou ik d'r eerst grondig na laten kijken door een goede dierenarts ipv allerlei truckjes verzinnen om er toch op te komen. Met een praam opstappen.....sorry hoor, maar dat gaat helemaal nergens over. Je verdoezelt er alleen het probleem maar mee. Paarden kunnen nog steeds niet praten, dus gebruiken ze andere manieren om hun ongenoegen te uiten.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:21

Mijn paard heeft dat ook gedaan na lang zoeken wat de oorzaak is zijn we er achter gekomen dat het zadel te klein was. Nieuw zadel gekocht wat wel paste maar ze dee het nog steeds. Samen met mijn instructice heb ik gedaan alsof ze opnieuw zadelmak gemaakt moest worden en dat heeft geholpen. Dus is Zou als eerst kijken of het zadel past en daarna als dat het niet is gaan hangen en zo opbouwen naar uiteindelijk zitten. Ik hoop dat je er wat aan heb

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:21

Ze was altijd al moeilijk en ze trapte wel eens?? En je hebt er nooit iets aan gedaan om dat gedrag te verbeteren?

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:23

ja klopt we dachten eerst ook dat er wat aan de hand was maar ze is helemaal goedgekeurd!, dus daar kan het absoluut niet aan liggen, toend acht ik dat het door de puberteit komt!, want het is wel uitproberen mij er niet op te krijgen en zo gauw je straft maak je het alleen maar erger.
ik heb ook al geprobeert met een krukje maar die loopt die dan steeds omver :+

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:25

Ineke2 schreef:
Ze was altijd al moeilijk en ze trapte wel eens?? En je hebt er nooit iets aan gedaan om dat gedrag te verbeteren?

jawel!, eerst liep ze steeds om mij heen weg zeg maar en dat heb ik haar afgeleerd!, maar daarna begon ze weer met trappen erbij!, en als je haar dan ging straffen dat ze dat niet mocht doen was het ook goed!, maar nu helpt helemaal niks meer.

Kelly_Taco

Re: niet meer kunnen opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:26

Toch maar eens een foto van die rug maken..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:28

chayenna1 schreef:
ja klopt we dachten eerst ook dat er wat aan de hand was maar ze is helemaal goedgekeurd!, dus daar kan het absoluut niet aan liggen, toend acht ik dat het door de puberteit komt!, want het is wel uitproberen mij er niet op te krijgen en zo gauw je straft maak je het alleen maar erger.ik heb ook al geprobeert met een krukje maar die loopt die dan steeds omver :+

Dat geloof ik graag. Ik zou dit toch echt even aan de prof overlaten en niet zelf meer aanklooien voordat het straks echt uit de hand loopt en er ongelukken gebeuren.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:29

Kelly_Taco schreef:
Toch maar eens een foto van die rug maken..

jaa, dat hebben we al laten doen!, en ze konden niks vinden.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:30

Avrille schreef:
Mijn paard heeft dat ook gedaan na lang zoeken wat de oorzaak is zijn we er achter gekomen dat het zadel te klein was. Nieuw zadel gekocht wat wel paste maar ze dee het nog steeds. Samen met mijn instructice heb ik gedaan alsof ze opnieuw zadelmak gemaakt moest worden en dat heeft geholpen. Dus is Zou als eerst kijken of het zadel past en daarna als dat het niet is gaan hangen en zo opbouwen naar uiteindelijk zitten. Ik hoop dat je er wat aan heb

oke bedankt, maar ik heb zelf 2 zadels en ze doet het bij elke zadel.
maar ik zal even kunnen kijken!,

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:32

sliert schreef:
het lijkt erop dat ze pijn krijgt tijdens het opstappen. Misschien iets wat bij d'r schoft ontstoken/pijnlijk is? Als ze het daarvoor nooit heeft gedaan en nu wel, dan zou ik d'r eerst grondig na laten kijken door een goede dierenarts ipv allerlei truckjes verzinnen om er toch op te komen. Met een praam opstappen.....sorry hoor, maar dat gaat helemaal nergens over. Je verdoezelt er alleen het probleem maar mee. Paarden kunnen nog steeds niet praten, dus gebruiken ze andere manieren om hun ongenoegen te uiten.

jaa maar dat heb ik nou al paar keer gezegt, mijn paard mankeert niks!, ze is 100% goedgekeurd dus ook geen ontsteking, en anders dan zou ze ook wel raar gaan doen als ik aan het rijden ben,
En daarom vraag ik juist nu ook of jullie een andere manier weten?. ik zou er toch op moeten komen?, of moet ik haar weer terug in de stal doen?, ik denk dat dat ook geen goede oplossing is. straks is het wel uitproberen en dan geef ik haar haar zin?
foto's zijn gemaakt en ze konden niks vinden , en ze is ook 100% goed gekeurd. dus ik denk zelf dat het kwa gedrag iets is.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:33

als ze altijd al lastig is geweest met opstappen, dan ga ik eerder mee met Mister o1. Maar dan nog...bij een reguliere keuring worden rug etc. niet meegenomen. Als je zeker weet dat ze fysiek in orde is {knijp/voel d'r schoft voor de zekerheid af Er zitten slijmbeurzen daar die ontstoken kunnen zijn/raken}, dan met een krukje proberen. Probeer er achter te komen wanneer het excacte moment is dat ze lastig wordt. Als je je voet in de beugel doet, of als je alleen al de beugelriem pakt. Als je jezelf omhoog trekt of pas als je gaat zitten.
Als ze al boos wordt bij het pakken van de beugelriem, dan zou ik een paar dagen alleen maar wat aan de riem pulken en niet opstappen {dus niet rijden}. Net zolang totdat ze daarbij niet meer boos doet. Goed belonen als ze gewoon doet. Dit moet bevestigd raken. Dan langsaam aan wat hangen aan de riem, voorzichtig opbouwen. Ook net zolang totdat ze dit ook gewoon accepteerd. Dan met krukje ernaast, gewoon aaien en paaien etc. kan ook dagen duren. Als dat allemaal goed gaat, probeer je gewoon voorzichtig te gaan zitten. Belonen belonen en belonen. Daarna er weer af. Als dat allemaal goed gaat, kan weken duren, begin je pas weer met rijden. Dus tot die tijd zou ik d'r alleen longeren, met touwtjes bijgezet of aan de dubbele lijn. En na het longeren dus die stapjes doen om het opstijgen normaal te krijgen. Het gedrag wat ze vertoond is al behoorlijk bevestigd lijkt het, dus het kan ook veel tijd kosten om het er weer uit te krijgen. Succes.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:34

Heb je ook je zadel laten nakijken?

Opstappen met een krukje is echt het beste voor elk paard!
Misschien kun je zonder dat ze opgezadeld is (dus dit associeert ze misschien niet als moeten gaan rijden) oefenen om braaf naast het krukje stil te gaan staan en jou ook op het krukje te laten stappen, zonder dat zij wegloopt of vervelend doet. Let hierbij vooral op de positieve beloning en probeer ongewenst gedrag tot op zekere hoogte te negeren.
Als dit goed gaat zonder zadel probeer je het met zadel.
Let bij het opstappen op dat je niet achter op je lepel leunt, dat is voor een paard erg gevoelig. Probeer je "af te zetten" op de schoft, zonder het zadel naar een kant te trekken.
Hopelijk heb je iets aan deze tips.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:35

Doet ze het ook als iemand je een pootje geeft? Dat is sneller dan met een krukje en je gewicht hangt niet zo erg aan één kant van het paard.
Als ze het dan niet doet lijkt me dat het echt iets in het opstappen zelf is, zodat je zeker weet dat dát is wat je moet oefenen.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:35

oke dankjewel!, ik zou even gaan kijken.

@ mcsjelle
Laatst bijgewerkt door chayenna1 op 29-12-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:35

chayenna1 schreef:
ja klopt we dachten eerst ook dat er wat aan de hand was maar ze is helemaal goedgekeurd!, dus daar kan het absoluut niet aan liggen, toend acht ik dat het door de puberteit komt!, want het is wel uitproberen mij er niet op te krijgen en zo gauw je straft maak je het alleen maar erger.

je paard is 7, dus pubertijd is absoluut niet aan de orde.
je paard wordt tegen de tijd dat ze een jaar of 7/8 worden eens een beetje volwassen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) maar ik heb ook nog nooit ervan gehoord dat een paard opeens dan je niet meer toe staat op haar rug dat het dan puber gedrag zou zijn.

als je zegt dat ze het altijd al heeft gedaan en dat het nu alleen maar erger is geworden, en ook straffen niet helpt, zijn er 2 opties:
-je straft niet op het juiste moment op de juiste manier, dus heeft het totaal geen enkel nut dat je straft.
-je paard heeft absoluut geen goede opvoeding gekregen hierin, en lijkt het me verstandig om met hulp van een instructeur/trice dit hele opstap probleem opnieuw aan te leren, maar dan op de goede manier.

ik zou eens met een prof ernaar kijken en eens kijken met welke ideen die persoon komt.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:37

julius_juut schreef:
Doet ze het ook als iemand je een pootje geeft? Dat is sneller dan met een krukje en je gewicht hangt niet zo erg aan één kant van het paard.
Als ze het dan niet doet lijkt me dat het echt iets in het opstappen zelf is, zodat je zeker weet dat dát is wat je moet oefenen.

ja dan wil het ook niet.
& als ik nou met bveel gewicht aan het zadel hang?, ik stap normaal altijd met een krukje op en weeg zelf erg weinig.
Laatst bijgewerkt door chayenna1 op 29-12-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:39

Mister01 schreef:
chayenna1 schreef:

je paard is 7, dus pubertijd is absoluut niet aan de orde.
je paard wordt tegen de tijd dat ze een jaar of 7/8 worden eens een beetje volwassen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) maar ik heb ook nog nooit ervan gehoord dat een paard opeens dan je niet meer toe staat op haar rug dat het dan puber gedrag zou zijn.

als je zegt dat ze het altijd al heeft gedaan en dat het nu alleen maar erger is geworden, en ook straffen niet helpt, zijn er 2 opties:
-je straft niet op het juiste moment op de juiste manier, dus heeft het totaal geen enkel nut dat je straft.
-je paard heeft absoluut geen goede opvoeding gekregen hierin, en lijkt het me verstandig om met hulp van een instructeur/trice dit hele opstap probleem opnieuw aan te leren, maar dan op de goede manier.

ik zou eens met een prof ernaar kijken en eens kijken met welke ideen die persoon komt.

jaa maar toen ze eerst een beetje om mij heen liep met opstappen heb ik haar er voor gestraft dat ze gewoon stil moet staan, en dan heeft ook geholpen, dus ik heb het wel op de juiste manier gedaan!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:41

weke delen zijn overigens niet op een foto te zien hoor. Thermografie kan dan wel eens uitkomst bieden, dan zie je eventuele hotspots. En ik heb iets teveel paarden gezien die "helemaal goedgekeurd" waren......jammer alleen van die peeschedes en slijmbeursen etc. die niet op de foto te zien zijn. Ik zeg niet dat je paard wat mankeert, maar ik begrijp niet dat je niet eerder hulp hebt gezocht. Als het niets fysieks is, zoals jij zegt, dan heb je gewoon hulp nodig {iemand met verstand van zaken en niet iemand die er maar een praam opzet}. Ik ben echt geen softie ofzo, maar ik maak veel paarden zadelmak en alle paarden staan gewoon netjes stil tijdens het opstappen. Zoiets kost tijd om het ze te leren en je moet niet over een grens heen gaan. En dat is duidelijk wel gebeurt bij jouw paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:42

Goedgekeurd wil niet zeggen dat je paard geen pijn heeft.
Laat een osteopaat en/of fysio komen en een goede zadelmaker.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:44

je geeft aan in een ander antwoord dat wanneer je haar straft het alleen maar erger wordt.

je hebt allerlei manieren van corrigeren van een paard, de een maakt weinig indruk en de ander maakt veel indruk, en dan heb je correcties waar je paard over gaat nadenken.

als je zegt dat je het goed hebt gedaan is prima!
maar jij zit nu met een paard waar je, zeker alleen, niet op kan stappen. ik probeer alleen maar met je mee te denken, en een oplossing te zoeken!