Van superpony naar rotpony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Van superpony naar rotpony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:38

Op manège moet ik een nog vrij jonge D-pony rijden, ondertussen is ze 4. Ze is altijd heel braaf geweest, veulentje heeft ze ook gehad. Rustig terug opgepakt en alles ging goed. Ze was wel altijd heel sloom en ik probeerde echt zo weinig mogelijk aan te sporen maar ze bleef erg lui.

Maar toen begon het. Als mevrouw echt niet luisterde (dus traag zijn dan) gaf ik eens een tik op d'r kont. Ze ging stilstaan en weigerde een stap vooruit te zetten. Instructrice hielp me dan weer vooruit. Maar dit bleef ze de hele les verder doen, zelfs als ik niets deed met m'n benen, ze maakt gewoon zo'n slidestop van galop naar stilstand en ze verzette geen stap meer, maar ook vanuit draf of stap. Na een stuk of 10 keer stoppen ging mijn instructrice even streng zijn en ze heeft haar een paar goeie tikken op haar achterwerk gegeven. (Daarna moest ik haar wel belonen, want ze ging vooruit en dat was wat we probeerden te bereiken. En begrijp me goed: het is en HEEL goede instructrice dus ik ga geen andere zoeken) De rest van de les liep mevrouw goed.

De volgende les begon ze weer. Toen zei m'n instructrice dat ik even met goeie sporen met haar mocht rijden voor een keer omdat ze weer van die stops aan het doen was. Dit ging heel goed, in het begin stopte ze wel een paar keer, maar ik kreeg haar telkens alleen terug in gang. Uiteindelijk liep ze mooi nagevelijk actief en had echt een goede les gehad.

De les daarna kroop ik erop en instructrice had haar de andere dagen al gelongeerd omdat ze bij het andere meisje dat haar rijdt opeens hard begon te bokken. Mijn instructrice zei dat ik haar direct streng in de hand moest hebben omdat ze wist dat ze anders ging profiteren. Dat deed ik en dat ging ook goed maar uiteindelijk begon ze toch steeds weg te schieten met wat bokkensprongen erbij, en ging ze weer zo stilstaan maar als ik dan een tik gaf maakte ze een bokje of een steigertje (niets ergs ofzo maar ze ging wel niet vooruit!) Uiteindelijk zei de instructrice dat ik op een andere pony mocht omdat het zo niet meer ging en dat de andere paarden in de les mee wegschoten en ik altijd in de weg stond als ze stopten.

Nu vind ik het echt geen leuke pony meer, en we waren zo goed bezig! Ik en dat andere meisje zijn de enige die haar zowat aan het inburgeren zijn in de manègelessen en zij kan zéker even goed rijden als ik. Ze zijn er mee naar de veearts gegaan maar die zei dat er niets aan de hand was. Gewoon een heel irritante pony die geen zin heeft om te lopen dus. Heeft iemand tips?

belle_boef

Re: Van superpony naar rotpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:40

Ik zou der eens goed na laten kijken, fysiotherapeut en misschien nog wel meer ;)
enkel er op los rammen werkt niet als een pony pijn heeft.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:42

norski schreef:
Ik zou der eens goed na laten kijken, fysiotherapeut en misschien nog wel meer ;)
enkel er op los rammen werkt niet als een pony pijn heeft.

Er is al naar gekeken geweest. En ze deed dit van de een op de andere les dus.. Ze profiteert echt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:44

Gewoon lekker op een andere pony rijden. Deze pony heeft correctie nodig, en dat is geen werk voor jou. Ik begrijp tenminste dat je klant bent op deze manege, dan verdien je ook een fijne pony om een leuke les op te rijden. Hard (maar wel waar): zolang jij niet op deze manege werkt of eigenaar bent van deze pony, is het niet jouw probleem!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:44

Precies. Denk je werkelijk dat een dier zomaar stil gaat staan? Sporen erbij, paar flinke tikken op haar kont..
Het dier is nog maar VIER jaar!! En al een veulen gehad...
Jij rijdt op een (kleuter!!) pony die alles nog zou moeten leren, ze is geestelijk en lichamelijk nog niet klaar hiervoor.
Je pony verteld je iets met dit gedrag, probeer daar eens gewoon naar te luisteren?

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:47

Dat zou misschien helpen. Soort van massages of iets, maar ik snap uw punt. Ik ken er nog zo 1.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 28-12-10 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelling verbeterd voor een betere leesbaarheid.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:48

Vind de titel nogal onaardig.
Paard wordt niet zomaar van ene op andere moment een rotpaard,
dan is er ergens iets fout gegaan.

Zou eerst eens bij mezelf (en de instructie) ten rade gaan.
Zadel nakijken, paardje nakijken, gebit nakijken etc.

Juist! als iets opeens is.

Paard verteld jullie op dit moment wat, de kunst is om naar hem te luisteren.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:48

Laat eens naar der rug kijken..

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:50

Sjolvir schreef:
Vind de titel nogal onaardig.
Paard wordt niet zomaar van ene op andere moment een rotpaard,
dan is er ergens iets fout gegaan.

Zou eerst eens bij mezelf (en de instructie) ten rade gaan.
Zadel nakijken, paardje nakijken, gebit nakijken etc.

Juist! als iets opeens is.

Paard verteld jullie op dit moment wat, de kunst is om naar hem te luisteren.

Ja het was niet écht opeens maar het leek wel zo; Oh ik kan lekker niets doen als ik blijf stilstaan dus ik zal dat maar lekker doen he? (Dat was trouwens tegen het einde van de les dus waarom zou ze dan niet in het begin tegenpruttelen?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:53

countrygirl schreef:
Precies. Denk je werkelijk dat een dier zomaar stil gaat staan? Sporen erbij, paar flinke tikken op haar kont..
Jij rijdt op een (kleuter!!) pony die alles nog zou moeten leren, ze is geestelijk en lichamelijk nog niet klaar hiervoor.
Je pony verteld je iets met dit gedrag, probeer daar eens gewoon naar te luisteren?

Ze is nagekeken, alles in orde. En of het nu om een pony van 10 of een pony van 4 (bijna 5) gaat, maakt toch niet uit. Je pony moet wel luisteren of mag een 4-jarige meer als een 10-jarige? Net andersom want als ze 4 zijn nemen ze alles direct op dus hier moet dringend iets aan gedaan worden...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:54

Omdat ze misschien aan het einde last van haar spieren krijgt, als er teveel gevraagd is?
Of omdat ze het in haar koppie nog niet helemaal kan verwerken?

Zou dat het geval zijn dan heeft de ruiter teveel gevraagd, vind dus rotpony wat onaardig,
zeg toch ook niet tegen jou, rotruiter want het is jouw schuld?

Paard doet zoiets doorgaans niet zomaar....

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:55

Als het een manege pony is kan dat nou eenmaal gebeuren.
Jij bent toch niet de enige die er op rijd?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:56

Het moge duidelijk zijn dat het diertje absoluut geen plezier beleefd aan het rijden. Mijn paardje heeft dit ook gehad. Je moet het werk leuk maken.
Misschien is dit gewoon geen geschikt paardje voor de manege.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:58

ho, ho.........je hebt het over een vierjarig paardje wat al bereden is, toen een veulen heeft gehad en nu weer opgepakt wordt? Sorry hoor, maar hoe snel mag dit paardje kapot gereden worden? Ik begrijp dat dit niet je eigen paardje is, maar de manier waarop jij hier over dit paardje praat vind ik verre van vriendelijk. Ga je eerst maar eens verdiepen in het paard op zich en rijdt voorlopig gewoon lekker op een pony die al beleerd is en weet wat er van hem verlangt wordt en de manegelessen ook aankan.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:58

skyline schreef:
Als het een manege pony is kan dat nou eenmaal gebeuren.
Jij bent toch niet de enige die er op rijd?

Zo goed als. Er rijdt nog een ander meisje op maar die kan wel heel goed rijden (die rijdt ook de pony's van de handelaar daar) en de instructrice is er nu ook mee bezig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:59

Tja, nogmaals ts, volgens mij is dit niet aan jou om op te lossen...Niet jouw pony, niet jouw probleem. Hard gezegd maar als de manege wil dat deze pony in de lessen mee kan lopen, moeten ze daar in investeren door hem door te rijden en of door te laten rijden. En niet door dat in de manegelessen door klanten op te laten lossen, vind ik echt niet kunnen. Ik rijd niet op een manege, maar deed ik dat wel zou ik het niet accepteren dat ik zo'n probleem moet op gaan lossen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:01

Hmm ik snap jou wel, dat je er geen plezier meer aan hebt. Als je net zo goed vooruit gaat en dan begint ze zo te doen. Maar ik denk dat je haar eerst nogmaals moet laten nakijken. Fysio, dierenarts enzovoorts, gewoon voor de zekerheid. Paarden hebben altijd een reden om zo te doen. Al met al vind ik het wel raar dat ze zomaar stil gaat staan. De ijslander van mijn vriendin doet dit ook, maar die heeft een gruwelijke hekel aan bakwerk. Met buitenrijden is ze hartstikke voorwaars, maar in de bak is ze niet vooruit te branden :+

Al met al ik denk dat deze pony niet geschikt is voor een manege ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:04

mirim schreef:
ho, ho.........je hebt het over een vierjarig paardje wat al bereden is, toen een veulen heeft gehad en nu weer opgepakt wordt? Sorry hoor, maar hoe snel mag dit paardje kapot gereden worden? Ik begrijp dat dit niet je eigen paardje is, maar de manier waarop jij hier over dit paardje praat vind ik verre van vriendelijk. Ga je eerst maar eens verdiepen in het paard op zich en rijdt voorlopig gewoon lekker op een pony die al beleerd is en weet wat er van hem verlangt wordt en de manegelessen ook aankan.

Niet echt 'bereden' voor ze haar veulen had hoor. Toen kende ze stap en draf maar ze deed alles heel goed toen! En heb al andere pony's ingereden voor deze manege (btw) Kapot gereden zou ik het ook niet noemen trouwens. Ze wordt een paar keer gelongeerd per week en twee keer loopt ze mee in de lessen. Misschien is rotpony wel overdreven maar... het is eigenlijk toch wel een rotpony. Ik doe trouwens alleen wat mij gevraagd word, 't is niet mijn paardje en ik zou ook pas op 4 beginnen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:05

_Esther_87_ schreef:
Tja, nogmaals ts, volgens mij is dit niet aan jou om op te lossen...Niet jouw pony, niet jouw probleem. Hard gezegd maar als de manege wil dat deze pony in de lessen mee kan lopen, moeten ze daar in investeren door hem door te rijden en of door te laten rijden. En niet door dat in de manegelessen door klanten op te laten lossen, vind ik echt niet kunnen. Ik rijd niet op een manege, maar deed ik dat wel zou ik het niet accepteren dat ik zo'n probleem moet op gaan lossen.

Aan de ene kant ben ik wel blij dat ik haar rijdt hoor (raar maar waar) Ik heb er al ontzettend veel van bijgeleerd!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:07

jumpiewumpie schreef:
_Esther_87_ schreef:

Aan de ene kant ben ik wel blij dat ik haar rijdt hoor (raar maar waar) Ik heb er al ontzettend veel van bijgeleerd!

Tja, nou ben ik toch nieuwsgierig, betaal jij dan gewoon voor je lessen als je deze pony rijd?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:09

Sjolvir schreef:
Omdat ze misschien aan het einde last van haar spieren krijgt, als er teveel gevraagd is?
Of omdat ze het in haar koppie nog niet helemaal kan verwerken?

Zou dat het geval zijn dan heeft de ruiter teveel gevraagd, vind dus rotpony wat onaardig,
zeg toch ook niet tegen jou, rotruiter want het is jouw schuld?

Paard doet zoiets doorgaans niet zomaar....

Vroeger kon ze het wel, en nu niet meer... Raar.

Ze moet trouwens niet al te veel doen in de les. Ze mag altijd vroeger uitstappen en ze galoppeert ook minder. Heb ook niet het gevoel is dat ze 'niet meer kan' ofzo op het einde van een les.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:10

Als je het een rotpony vindt dan kun je het beter aan een ander overlaten om dit dier in te rijden. Wat heb je er aan als het voor beiden niet leuk is?
Wel vind ik dat je jezelf af moet vragen of je wel geschikt bent om dit soort werk te doen. Je ziet het blijkbaar niet als een uitdaging om van een schijnbaar 'rotpony' een werkwillige pony te maken. Kijk eens, bij wijze van spreken, op een afstandje wat jij uitstraalt naar dit jonge dier toe. En ga dan eerst met jezelf aan het werk.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:13

jumpiewumpie schreef:
countrygirl schreef:

Ze is nagekeken, alles in orde. En of het nu om een pony van 10 of een pony van 4 (bijna 5) gaat, maakt toch niet uit. Je pony moet wel luisteren of mag een 4-jarige meer als een 10-jarige? Net andersom want als ze 4 zijn nemen ze alles direct op dus hier moet dringend iets aan gedaan worden...

Alles is niet in orde, anders zou ze zich niet zo gedragen. Natuurlijk is er verschil tussen een vier of een 10-jarige.
De vierjarige is nog niet uitgegroeid en geestelijk nog niet volwassen. Kan al helemaal niet als ze ook tussendoor al een veulen heeft gehad!
De rugligamenten, waar jullie bovenop zitten, sluiten pas VANAF vijf jaar.
Dus zou ze niet gewoon pijn hebben? Hoe hard moet ze nog gillen voordat jullie eens naar haar luisteren?

Maarre.... ik zou er evengoed dringend iets aan doen hoor. :+
Ze lekker in de wei laten, waar ze nog thuishoort. En niet als manegepony gebruiken!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:16

mirim schreef:
Als je het een rotpony vindt dan kun je het beter aan een ander overlaten om dit dier in te rijden. Wat heb je er aan als het voor beiden niet leuk is?
Wel vind ik dat je jezelf af moet vragen of je wel geschikt bent om dit soort werk te doen. Je ziet het blijkbaar niet als een uitdaging om van een schijnbaar 'rotpony' een werkwillige pony te maken. Kijk eens, bij wijze van spreken, op een afstandje wat jij uitstraalt naar dit jonge dier toe. En ga dan eerst met jezelf aan het werk.

Zo zie ik het juist wel! En rotpony bedoel ik niet zo, maar ik wist niet goed hoe ik het moest beschrijven in een woord en dit ik zeker ook niet de manier waarop ik met paarden omga. Als ik deze pony terug krijg zoals ze vroeger was dan zal ik weer een pak bijgeleerd hebben. Even doorzetten zal het dan zeker wel worden, maar ik zie het eerder als een ervaring waarbij ik meer bijleer dan wanneer ik op de gemakkelijke pony's moet dan dat ik op een pony moet die alles al kent. Voel me nu eigenlijk wel schuldig over de titel maar had er eigenlijk niet zo verder bij nagedacht.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:18

Je reageert nogal koppig en eigenwijs TS
In de titel al dat het een goede instructrice is en je zeker niet gaat verandern.
Nou als ik jou tekst lees vind ik het een bar slechte instructrice

Pony probeert wat te vertellen ,maar jullie pakken sporen erbij en zweep en slaan en streng zijn en ga zo maar door.

Je zegt zomaar dat ze echt profiteerd? Nou als ik die (4 jarige) pony was die ook nog een veulen heeft gehad zou ik echt helemaal geen ene drol meer voor je doen hoor.

Het is een kleuter !

Citaat:

Het maakt heel veel uit. Een pony van 10 jaar is geestelijk en lichamelijk zo goed als klaar met groeien.
De pony van 4 ontdekt en leert nog en jij zit hem vanalles te bevelen en te doen zonder echt te luisteren.

En ja een pony van 4 mag meer ja. Daar hoor je minder van te verwachten dan van een 10 jarige vind ik.
En ze nemen er wat van op als het tenminste leuk is. Jij en je pony hebben hier geen plezier in en jij hebt er nog minder last van dan de pony... Wat denk je dat die het vind? Sporen , Zwepen etc :z