geestlijk probleem wie o wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

geestlijk probleem wie o wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:37

Hoi!
mijn super lieve pony carina (vermoed ik) dat carina wat geestelijke problemen heeft...
bij de vorige eigenaar is ze heel hard gereden.
In het begin was ze heel nagevelijk maar later toen in eens schoot ze om hoog.
en deed ze het niet meer... |(
we zijn naar de tandarts geweest (2 kiezen getrokken)
Zadelmaker (bontje er onder)
Hoefsmid (niks aan de hand)
na alles alsnog is ze een hele tijd bang geweest toen ik de teugels op pakte.
terwijl ze heel erg graag wil werken.
ik hoopte dat iemand misschien wat raad weet of een paardenfluisteraar
of er iets geestelijk is waarvoor ze bang is of dat ze ergens pijn heeft
want dan kan ik er wat aan doen!
Alvast bedankt.
(zelf ben ik hier best wel verdrietig over wat er nu is dus ik hoef geen reacties van dat het aanstelerij is)
Tips zijn ook altijd welkom!

Jenny_S

Re: geestlijk probleem wie o wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:41

hoi

geen idee hoe oud ze is
maar misschien is ze een beetje klaar met de dressuur en dergelijke en wil ze weer wat plezier tussendoor
denk bv aan vrijspringen of vrijheidsdressuur, beetje samenspel ipv aan het werk ;)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:43

Iemand die craniosacraal therapie doet, kan zowel lichamelijk als geestelijk vlak behandelen. Misschien is dat wat voor je pony. Vaak ben je met 3 behandelingen al een heel eind, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de klachten en de oorzaak van de klachten.
Misschien handig om aan te geven uit welke regio je komt? Dan kunnen mensen je makkelijker tippen omtrent een behandeling.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:44

Jenny_S schreef:
hoi

geen idee hoe oud ze is
maar misschien is ze een beetje klaar met de dressuur en dergelijke en wil ze weer wat plezier tussendoor
denk bv aan vrijspringen of vrijheidsdressuur, beetje samenspel ipv aan het werk ;)

Ze is 11 jaar. Ook een superrr goede springpony!
daar wordt ze altijd heel blij van.
bij dressuur reageerde ze ook alijd blij.
wat ik laatst wel heb gehoort dat ze op haar rug haar ene helft niet zo goed aanspant?
Masseur?

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:46

Paan schreef:
Iemand die craniosacraal therapie doet, kan zowel lichamelijk als geestelijk vlak behandelen. Misschien is dat wat voor je pony. Vaak ben je met 3 behandelingen al een heel eind, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de klachten en de oorzaak van de klachten.
Misschien handig om aan te geven uit welke regio je komt? Dan kunnen mensen je makkelijker tippen omtrent een behandeling.

Oke Bedankt! :D
ik kom uit de regio Friesland

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:50

Heb je les ?

Het is -zeker in zulke gevallen- niet verstandig zelf aan te rommelen met 'aan de teugel' rijden.
'Aan de teugel' is veel meer dan voor het plaatje naar beneden lopen,
dat komt uit nagevelijkheid, vanuit de rug, vanuit de hals.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:51

hlcca schreef:
Jenny_S schreef:
hoi

geen idee hoe oud ze is

Ze is 11 jaar. Ook een superrr goede springpony!
daar wordt ze altijd heel blij van.
bij dressuur reageerde ze ook alijd blij.
wat ik laatst wel heb gehoort dat ze op haar rug haar ene helft niet zo goed aanspant?
Masseur?

als je haar gaat poetsen moet je eens je hand in vuist maken en langs haar ruggengraat voelen van voor naar achter aan beiden kanten en kijken hoe ze reageert
bij spierpijn en andere klachten zal ze aanspannen en inzakken en weet je al genoeg
en dan zou een masseur zeker kunnen helpen ja
maar dan ook langer in en uitstappen en meer tijd besteden aan loswerken

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:45

Heb je ander tuig dan de vorige eigenaar? Bij mijn pony was het hetzelfde, ze liep zeer goed nagevelijk en opeens *POEF* gedaan ermee. Toen bleek dat d'r neusriem wat hoger moest zitten en van de een op de andere keer liep ze terug perfect onderin!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:22

Eerst lekker laten rusten,Lekker spelen met je paard
Eventueel ga je vrijheidsdresuur doen , (springen vind ze leuk dus:) Vrijspringen

Ga opzoek idd naar iemand die zowel lichamelijke als geestelijke problemen kan (ver)helpen
Die haar idd ook mischien even masseert (Mensen gaan soms ook naar de sauna of masseur om even te ontspannen etc)

Lekker lol en plezier hebben en wat rijden met losse teugel.
Zorg voor een goede band en 100% vertrouwen en pak dan af en toe de teugels wat op.

Ga ook opzoek naar een lesgever ,maaaaaar: Zoek geen instructrice die je gelijk aan het werk wil zetten en wilt dat de pony rond loopt. Neeeeh zoek iemand die voor een goede band en rust en vertrouwen is.

Die jou eerst lekker wilt laten rijden totdat jij en je pony er klaar voor zijn en dan pas aan het werk :D

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:40

jumpiewumpie schreef:
Heb je ander tuig dan de vorige eigenaar? Bij mijn pony was het hetzelfde, ze liep zeer goed nagevelijk en opeens *POEF* gedaan ermee. Toen bleek dat d'r neusriem wat hoger moest zitten en van de een op de andere keer liep ze terug perfect onderin!

Mooi dat het bij hebt ontdekt :D
Ik heb inderdaad wel ander tuig...
maar juist beter omdat het vorige zadel te veel op haar rug drukte...
ik heb ook een ander hoofdstel, maar als het goed is moet die goed zitten.
Maar ik kan wel eens voor de zekerheid na vragen:D
Bedankt voor de tip! :D

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:42

hlcca, je hebt e-mail van mij. Hopelijk heb je er wat aan.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:50

nagevelijk lopen moet een paard zelf willen en moet je niet afdwingen. Mijn paardje loopt totaal niet aan de teuegel bij anderen. Als ik er op zit en ga hem dwingen doet hij het ook niet! Je moet eerst zelf ontspannen, dan voelt je paard dat ook en niet dwingen, dan gaat hij ook ontspannen en laat hij z'n hoofd vanzelf zakken. Dit kost heeel veel tijd en geduld. Probeer idd tussendoor ook andere dingen te doen met hem wat hij leuk vind idd als los springen. Vind die van mij ook helemaal geweldig!:) Afdwingen werkt alleen maar aferechts. Die van mij loopt nou ook aan de teugel(na 3 maanden) zonder dat ik het van hem vraag. Hijs ontspannen en zit ie lekker in z'n vel doet ie het vanzelf. Geef het de tijd! *D

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 14:25

Wendie1992 schreef:
nagevelijk lopen moet een paard zelf willen en moet je niet afdwingen. Mijn paardje loopt totaal niet aan de teuegel bij anderen. Als ik er op zit en ga hem dwingen doet hij het ook niet! Je moet eerst zelf ontspannen, dan voelt je paard dat ook en niet dwingen, dan gaat hij ook ontspannen en laat hij z'n hoofd vanzelf zakken. Dit kost heeel veel tijd en geduld. Probeer idd tussendoor ook andere dingen te doen met hem wat hij leuk vind idd als los springen. Vind die van mij ook helemaal geweldig!:) Afdwingen werkt alleen maar aferechts. Die van mij loopt nou ook aan de teugel(na 3 maanden) zonder dat ik het van hem vraag. Hijs ontspannen en zit ie lekker in z'n vel doet ie het vanzelf. Geef het de tijd! *D

Als dat het probleem bij mij zou zijn zou ik er zeker de tijd voor nemen en zelf ontspannen.
alleen het voelt of ze elke keer als ik de teugels in mijn handen heb en nog niet eens contact heb wprdt ze bang oren plat in de nek.
het is zelfs zo geweest dat ik niet meer kon stilstaan want toen stijgerde ze |(

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:00

Denk ook wel wat er wordt gezegt. Misschien is ze bij de vorige eigenaar wel eens hard in de mond getrokken. En dat jij misschien een keer een beweging ofzo hebt gemaakt waardoor zij weer terug dacht aan die tijd bij de vorige eigenaar. (Ik bedoel/zeg hier niet mee dat jij haar in de mond hebt getrokken!, maar gewoon een beweging/zit houding die haar prikkelde aan de vorige eigenaar). Als ik jou verhaal zo hoor zou ik vertrouwen opbouwen. Lekker grondwerk, poetsen, leuke dingen doen !! Dan gaat zij jou meer vertrouwen en andersom !

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:53

Bel anders eens met Linda Peeters, zij is sportmasseur van happyathlete in Friesland.
Marleen Noordhoff, Groningen chiropractor en fysio heb ik ook goede ervaring mee.

Heb je al eens goed gekeken of het aan het bit kan liggen, of bijv te strakke sperriem?
Ga eens keertje enkel met halster rijden, om te kijken of het dan hetzelfde gedrag is.

Maargoed wat Amber zegt, vertrouwen opbouwen en niet te snel alles willen is erg belangrijk.
Maak ook eens een ontspannen buitenritje. Ook lekker wandelen buiten krijg je een goede band met je pony.

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:04

ik zou een keer naar buiten, iets anders dan dressuur. Dat wil ook wel eens helpen!

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:54

__Amber__ schreef:
Denk ook wel wat er wordt gezegt. Misschien is ze bij de vorige eigenaar wel eens hard in de mond getrokken. En dat jij misschien een keer een beweging ofzo hebt gemaakt waardoor zij weer terug dacht aan die tijd bij de vorige eigenaar. (Ik bedoel/zeg hier niet mee dat jij haar in de mond hebt getrokken!, maar gewoon een beweging/zit houding die haar prikkelde aan de vorige eigenaar). Als ik jou verhaal zo hoor zou ik vertrouwen opbouwen. Lekker grondwerk, poetsen, leuke dingen doen !! Dan gaat zij jou meer vertrouwen en andersom !

vroeger is er inderdaad getrokken in de mond! |(
wat ik persoonlijk altijd wel erg zielig vindt.
wat zelfs bleek het bid wat ze altijd heeft in gehad was een paardenmaat!
ik heb gelijk een nieuwe gekocht een dubbelgebroken bit een maatje kleiner.

En nog veel vroegerder heeft ze op een heel slecht zadel opgehad waardoor er bij haar op de schoft een plekje is ontstaan van knelling.

voor de koop kende ik de pony al wat.
dus de vorige eigenaren ken je ook al wat
dus je hebt vertrouwen dat het dan goed zal zijn.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 16:56

twannn schreef:
ik zou een keer naar buiten, iets anders dan dressuur. Dat wil ook wel eens helpen!

ik zit met haar ook in de springles :D
wat ze ook superrr leuk vindt! :D
het is ook dat ze een superrr goede springpony
is. alleen ze heeft ook superrr kwaliteiten voor de dressuur.
en de dressuur hoort en natuurlijk wel bij.
(ik maak ook geregelt een buitenritje Carina vindt buiten rijden sowieso al heel leuk)

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:01

xcomplientx schreef:
Bel anders eens met Linda Peeters, zij is sportmasseur van happyathlete in Friesland.
Marleen Noordhoff, Groningen chiropractor en fysio heb ik ook goede ervaring mee.

Heb je al eens goed gekeken of het aan het bit kan liggen, of bijv te strakke sperriem?
Ga eens keertje enkel met halster rijden, om te kijken of het dan hetzelfde gedrag is.

Maargoed wat Amber zegt, vertrouwen opbouwen en niet te snel alles willen is erg belangrijk.
Maak ook eens een ontspannen buitenritje. Ook lekker wandelen buiten krijg je een goede band met je pony.

ik zat net te kijken linda peeters ken ik die ergens van?
heb ik even gezocht en blijkt dat ze vroeger bij men shetlander op stal heeft gestaan!
rijd ook voor de vereniging waar ik voor rijd :D

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:10

Ik zou je paard als eerste laten bekijken door de dierenarts, voor de zekerheid, dan weet je tenminste of hij echt helemaal gezond is.
En dan zou ik gewoon een goede instructrice zoeken en (dressuur) les nemen, dan kan je ook samen met haar verder kijken wat er met je paard aan de hand is.

Maar ik zou niet zelf blijven proberen, je kan beter iemand hebben die je erbij helpt.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:10

spiritxxx schreef:
Ik zou je paard als eerste laten bekijken door de dierenarts, voor de zekerheid, dan weet je tenminste of hij echt helemaal gezond is.
En dan zou ik gewoon een goede instructrice zoeken en (dressuur) les nemen, dan kan je ook samen met haar verder kijken wat er met je paard aan de hand is.

Maar ik zou niet zelf blijven proberen, je kan beter iemand hebben die je erbij helpt.

ik heb al zoon 1 tot 2 keer in de week dressuur les van een Z ruiter en 1 keer in de week springles :D
alleen misschien vindt ze dressuur niet meer zo geweldig leuk...

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:40

Ik heb ook zo'n soort probleem gehad en paar naar een vrouw met het paard gegaan die veel met parelli en grondwerk en alls in die richting deed en heeft me veel mee gehoplen, misschien is dat een idee?