verschil schoudervoor en -binnenwaarts etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

verschil schoudervoor en -binnenwaarts etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 22:20

Tijdens mijn lessen (België, misschien komt het daardoor?) moet ik soms wel eens binnenstelling op de lange zijde vragen. Hier op bokt lees ik wel eens over schoudervoor en schouderbinnenwaarts en het lijkt me hetzelfde...
Is dat ook zo of kan iemand mij het verschil uitleggen?

BabbieB

Re: verschil schoudervoor en -binnenwaarts etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:26

Stelling is van de kaak tot de atlasvleugel.
Buiging is buiging in het hele lichaam en omvat dus ook stelling.
Schouderbinnenwaarts is op drie of vier sporen. Schoudervoor is alles tussen rechtgesteld en schouderbinnenwaart in. Het is dus een kwestie van de gradatie van de buiging: is er veel buiging, dan zit je al snel op drie sporen en is het een schouderbinnenwaarts. Is er minder buiging en zijn de binnenbenengelijk of is het binnenachterbeen ongeveer tussen de voorbenen in, dan noemt men dat schoudervoor.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:32

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 08:59

Hoe ga je dan van schoudervoor naar schouderbinnenwaarts?
En op het filmpje zag ik dat je bij schouderbinnenwaarts stelling naar buiten moet hebben, klopt dit?
En bij schoudervoor stelling naar binnen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:02

Nee, de stelling is bij schoudervoor en schouderbinnenwaarts hetzelfde, naar binnen dus. Bij schoudervoor neem je de voorhand een heel klein stukje mee naar binnen terwijl je paard lengtebuiging heeft. De benen van je paard lopen dan over 4 dicht bij elkaar gelegen sporen. Bij schouderbinnenwaarts neem je je paard alleen nog wat verder mee naar binnen met zijn voorhand en heb je 3 sporen. ;)

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:30

Net zoals Vur zegt;
de stelling is dezelfde,

bij schouderbinnenwaarts plaats je het buitenvoorbeen (van je paard) in hetzelfde spoor als het binnenachterbeen

bij schoudervoor plaats je het buitenvoorbeen in een spoor midden tussen de sporen van de 2 achterbenen
deze oefening is ideaal om je paard in een nette rechte lijn (niet zwalpend) te leren lopen, wanneer je deze op de binnenhoefslag doet
en naar een spiegel toe kan rijden :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:34

Oh ik snap het :) Dan is hetgene wat wij altijd doen tijdens de les schoudervoor...
Hoe vraag je dan schouderbinnenwaarts?