probleem met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LienE14

probleem met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:32

Hoi allemaal,

Ik ben een probleem met rijden , mijn (verzorg) paardje zit erg vast; ik heb nu les maar vooruit gaat het niet.
Ze zit erg vast, ze moet meer gaan buigen , maar los krijg ik er niet.
Ze valt dwars door mijn been heen, en als ik er dan een zweepje bij pak om net achter mijn huit een tinkje wil geven dan loopt ze daat dwars door heen.
met rijden rijd ik alleen maar 8jes , slangevoltes, voltes enzo om maar de proberen der los te krijgen.
Ze let & ziet alles, behalve mij bovenop, maar krijg er aandacht niet bij mij(samen met mijn insctuctrice ook niet erg) :(
hoe zou ik nu mijn problemen kunnen oplossen?
Hebben jullie tips voor mij? :P
Laatst bijgewerkt door Elles op 27-12-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vercodes verwijderd

Almeetje

Re: probleem met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:12

Misschien kan je eens met de eigenaar praten over een bezoekje van een ostheopaat?
Als mijn paard door mijn binnenbeen heen valt moet ik van mijn instructrice haar op een kleine volte sturen, dan kan ze het ineens wel ;)
Misschien kan je ook eens wat tempowisselingen en overgangen rijden in je figuren, schakelen, schakelen, schakelen... Bezighouden en losmaken dus.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:15

houd haar vooral de hele tijd bezig, zodat ze wel op jou moet blijven letten.
ik weet niet wat voor niveau je hebt maar je kunt figuren rijden, tempowisselingen, schijnovergangen, pasje opzij voor been enz.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:17

RT-D >> RT-P

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:09

Een goede oefening om wat buiging te verkrijgen als dit moeilijk gaat is het verkleinen en vergroten van de volte. Dus je gaat op de grote volte met een klein beetje buiging. (binnenhand van de hals richting middelpunt volte, buitenhand bij de manenkam zodat de teugel langs de hals loopt, buitenbeen iets naar achteren, kijk zelf een kwart volte vooruit en gewicht op je binnenzitbeenknobbel) Als je paard helemaal niet naar binnen wil kijken op deze manier mag je wel een kneepje in je binnenhand geven, maar pas op dat je dat niet contstant blijft doen om je paard naar binnen te laten kijken. Zodra hij stelling geeft dus binnenhand ontspannen. Druk hierbij je binnenbeen aan. Als hij slecht op je been reageert kun je er een beetje mee wiebelen, dus kloppen in plaats van hard drukken. (snel zijn i.p.v. sterk) En het eventueel iets naar achteren leggen. Dan de volte wat verkleinen waarbij de buiging meer wordt, en weer vergroten.

Voor zijn aandacht en het door de hulpen heen lopen is het goed hem constant bezig te houden. En streng zijn: HO is HO. Maar zodra hij goed reageert ontspan jij meteen weer.

Als je hem leert wijken voor het been is dat ook nuttig om hem attent aan het binnenbeen te krijgen.
Succes! +:)+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:53

Een andere instructrice nemen die jou wel kan helpen met het paard gymmen rechtrichten, leer b.v wat buiging is en werk eerst eens aan de stelling, zonder stelling ook geen goeie buiging, dus vraag aan je instructrice ook eens de theorie van de stelling en buiging

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:23

Als een paard echt niet begrijpt wat stelling en buiging is (en dit komt meestal voor wanneer een paard door een onkundige ruiter verreden is) wil ik het paard eerst nog wel eens stelling aanleren in het halthouden. Gewoon heel simpel puur de basis: teugeldruk aan één kant betekent je neus naar die kant doen. Gewoon om ergens een begin te maken. De rest van de buiging komt dan in de loop van de training in tempo op de voltes en heb je je been bij nodig.
Maar als je maar voltes blijft rijden en het paard blijft als een plank gaan, dat heeft ook geen zin. Dus eventjes halthouden, beetje spelen op één teugel en kijken of hij zijn hoofd een beetje wil verplaatsen, meteen belonen! Zou uitbouwen en later ook in stap en in draf op de volte.
NB: Stelling is deel achter de kaken, hals!
Buiging is het hele lichaam, kop tot staart!

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 01:10

Grondwerk? Rechtrichten en soepel maken kan natuurlijk ook naast ipv op het paard. Zo kan je ook zien of het fysiek al mogelijk is of dat haar spieren het nog bijna niet toelaten. Maak haar soepel met Lengtebuiging korte spieren soepeler, lange spieren meer kracht geven, vraag dan mooi een beetje stelling en laat haar zo in de volte mooi ondertreden. Gymnastiserende oefeningen als travers en schouderbinnenwaards daarna. Ik denk dat het belangrijk is haar losser in haar lijf te krijgen, Onder ruiter oefenen zal voor haar vast al moeilijk genoeg zijn. Kan ze aan de longe wel met mooie buiging in d'r lichaam voorwaards neerwaards lopen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:08

Ik ben het met bovenstaande post eens :j
Vaak is het gemakkelijker om vanaf de grond te werken dan erop, omdat je meer ziet.
Heb je een pessoa teugel? Wanneer je daarmee gaat longeren denk ik dat je wel zal merken dat ze losser wordt.
Uitgebreid masseren wil ook nog wel eens helpen, mits het puur het aanspannen is waar ze last van heeft.

Om haar aandacht erbij te houden zou je balkjes kunnen gaan lopen, of tijdens het dressuren 'ineens' een hindernis mee te pakken.

LienE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:11

Dank jullie wel voor jullie antwoorden , zal is kijken wat ik er mee kan doen! :D