wat te doen tegen bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nwankwo

wat te doen tegen bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 19:42

beste bokkers :P
mijn probleem is in de galop dat mijn pony elke keer maar weer begint te bokken en te vervelen.
mijn instructeurs zeggen dan dat je haar hard door moet drijven of haar hoofd omhoog moet halen maar het is al zo'n scheur monster waardoor ik bijna plat door de bocht ga (en dat gebeurd soms gewoon ook al)
en ik ben bang dat ze dit tijdens te wedstrijden ook gaat doen dus ja.
hebben jullie tips?
groetjes joyce

Elles

Re: wat te doen tegen bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:24

Zeker weten dat ze nergens last van heeft? Zadel knelt nergens? Het is altijd lastig om vanaf een scherm zoiets te beoordelen ;) Kan het zijn dat ze (nog) niet zeker is in galop met iemand op haar rug? Een ruiter brengt een paard in een andere balans en als ze daar paniekerig van wordt, kan ze gaan bokken (of rennen). Hard doordrijven kan helpen haar haar eigen balans te houden, als dat inderdaad het probleem is. Maar je zegt dat ze normaal al hard gaat. Ik heb dus het idee dat ze teveel uit balans raakt in galop. Galoppeert ze aan de longe wel normaal?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:45

Ik denk dat Elles een heel goed mogelijk probleem heeft aangehaald!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:50

IK zou als eerste een andere instructeur zoeken en ten tweede even gaan uit zoeken of het paard ergens last van heeft en ten derde gaan in zien dat het jou fout is en niet dat van het paard, dus goed les nemen is wel een oplossing denk ik.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 22:59

ze heeft nergens last van en is kern gezond alleen eerst galopeerde ze gewoon netjes alleen vanaf ong. het winter seizoen is ze hier mee begonnen

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:01

Hoe oud is je pony? Het kan namelijk uitproberen zijn, of gewoon streken, maar het kan ook heel goed dat ze ergens last van heeft!

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 23:02

ze is 10 en word in januari 11 maar het is wel zo nu en dan een dominante

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:42

Het lijkt me sterk dat het een probleem is met pijn. Volgens mij probeert hij je gewoon uit. Als hij dat doet, toch doen wat je instructrice zei: Hoofd ophalen en benen aandrijven. Laat zien dat je de baas bent en pak haar es flink aan. Als ze te hard gaat achterover lenen en niet blijven trekken maar ophoudingen maken. zelf zo kaml en rustig mogenlijk blijven :)

Succes
_haflinger

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 23:47

bedankt ik zal dan daar maar weer mee verder gaan
groetjes joyce

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:56

Wanneer bokt ze?:
- Bij het aanspringen
- In de bochten in gallop

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:04

Ik heb een voorbeeld, misschien heb je er iets aan?

Ik heb ooit een ontzettend lieve pony vreselijk hard zien rennen in galop, puur omdat er onstabiele beginners op werden gezet. Pony zelf was ook onzeker en onstabiel. Geen goeie combinatie dus. Het was standaard: drie normale galopsprongen en daar ging ie. Je kon echt meetellen: 1, 2, 3 en piiieeeeuww!!! Als een kanonskogel :j Bokken deed ie niet, maar veilig was het ook niet. Omdat het zo voorspelbaar was, ben ik er een keer op gaan zitten. En nee, ik ben alles behalve een held :n ;) Galophulp, 1, 2, 3 en pony bij de eerste aanzet tot rennen op een kleine cirkel gezet. Opnieuw aanspringen, 1, 2, 3 en weer op de kleine cirkel. Dat was een paar keer en toen galoppeerde hij gewoon netjes door.

Misschien kun jij dit ook een keer proberen? :) Het is heel vriendelijk, geen geruk en getrek, gewoon eenvoudig op een cirkeltje zetten tot ze vertraagt of zelfs in draf valt. Dan belonen! en rustig opnieuw aanspringen. Laat je even weten hoe het verder gaat? :)

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:09

Drijven wil niet altijd zeggen dat je harder moet gaan, maar ze moet zich meer gaan strekken. Dus hand eraan en 'voorwaartse drang' creeren zeg maar. Als je dat doet kan ze simpelweg niet meer bokken omdat ze dan te gestrekt is.

Ik heb ook een dominante merrie en de oplossing is dus bovenstaand in combinatie met bezig houden. Veel tempowisselingen, voltes, gebroken lijnen noem maar op. Dan blijft ze met haar aandacht bij jou en heeft ze geen tijd om te bokken.

't is lastig. Ik weet het....maar het is wel de meest vriendelijke oplossing mijns inziens (mits er natuurlijk niets mis is met haar...)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:03

@doei : meestal in de bochten

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:07

@elles : hier ben ik ook in de lessen mee bezig op de kleine volte. maar op wedstrijden galopeerd ze gewoon goed zonder te bokken maar sinds begin dec. is ze hier aan begonnen.
ik had eigenlijk gister wedstrijd maar die is afgelast vanwege het weer dus dan kijk ik volgende week weer eens een keer wat ze dan doet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:11

inderdaad wat Elles zegt...zet maar op de volte en mijn ervaring is: laat de teugels losser als normaal, geef meer ruimte. Je zou denken dat ze dan alleen maar harder gaat, maar meestal is dat niet zo....ze gaan uiteindelijk jouw hand weer opzoeken. Trekken en het hoofd omhoog halen heeft geen nut, je krijgt dan allen nog maar een stuk verzet erbij. Leidt het paard maar af met voltes en achtjes.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:16

@monaparte : oke, meestal rent ze nog al gauw onder je vandaan en dan werkt de gebroken lijn ook niet egt meer alleen nog maar voltes. maar ik denk ook dat het mogelijk is dat ze bokt omdat ze het moeilijk vind want bij haar oude eigenaresse werd ze recreatief bereden, en hier dressuur en messchien ooit nog eens springen of iets anders dus ja

juanito1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:21

Eerste 10 minuten aan de longe met zadel galop.
Dan er op en rustig verder weken.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:24

nwankwo schreef:
@elles : hier ben ik ook in de lessen mee bezig op de kleine volte. maar op wedstrijden galopeerd ze gewoon goed zonder te bokken maar sinds begin dec. is ze hier aan begonnen.

Komt je pony nu in de winter soms minder buiten dan in de zomer? Teveel energie kan natuurlijk ook meespelen!

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:28

@juanito : dit is een opsie idd maar ik zou niet weten waar ik haar moet longeren want de buiten bakken gaat niet en in de binnen bak tijdens de lessen zie ik nou niet egt zitten.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:29

@veerenashley: in de zomer staat ze 's avonds buiten en nou niet dan staat ze in stal en overdag buiten in de paddock

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:43

nwankwo schreef:
@veerenashley: in de zomer staat ze 's avonds buiten en nou niet dan staat ze in stal en overdag buiten in de paddock

Dan zou ik er rekening mee houden, dat hierdoor je probleem grotendeels verklaard kan worden! Hoeveel krachtvoer krijgt ze?

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:57

ze krijgt geen krachtvoer alleen wortels en hooi

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:58

Wortels = suiker = energie ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:10

wortels is voor 95 % water, dus zo heel veel suiker zit daar niet in. Die verbrandt het paard wel met een aantal rondjes lopen door zijn box.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 13:15

oh haha :P