Wat kan ik hier aan doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Wat kan ik hier aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 18:12

Sinds kort heb ik een nieuw paardje. Vuranja, een 8 jarige merrie die L springen en B dressuur liep bij haar vorige eigenaar.

Nu ben ik zelf iets meer van de dressuur.
En ben dus ook eerst goed aan het trainen zodat we netjes normaal door de bak kunnen rijden. :)
Springen gaat wel heel erg goed, maar voordat ik spring concoursen wil rijden, zou ik toch eerst netjes dressuur moeten rijden.

Het 1e punt is dat ze niet, maar dan ook niet door 1 hoek wilt. Ik heb alles geprobeerd ..
Soms heb ik het gewoon genegeerd, maar dat werkt ook niet.
Als ik boos word, schiet ze zelf ook in de stress.
Ik heb lopend met een touw er langs gelopen, en dan is er niks aan de hand maar kijkt ze wel heel erg en loopt voorzichtig achter me aan.

Helaas .. niks werkt, en ze rent gewoon weg of springt opzij als ik erop zit. }>

Dan heb ik nog een punt waar ik mee zit. Als ik rechtsom wil rijden, en ik wil iets sturen met mijn rechterhand om naar binnen te gaan pakt ze het bit vast.
Ook al heb ik me buitenteugel er goed aan, me buiten been of binnen been er goed aan, ze blijft dat doen.

In het begin was dat nog niet zo, dus het is waarschijnlijk een fout die ik zelf maak, maar ik ben er nog niet achter wat.

Een kleine toevoeging: in stap loopt ze netjes nagefelijk, maar ik draf lukt dat nog niet.

Ik heb nog geen les, aangezien mijn lesgeefster een tijd terug is bevallen. Met 3 weken ga ik weer lessen met dit paard.

Ik hoop dat jullie tips hebben, en zien wat ik zelf verkeer doe? Aan het paard zelf zal het denk ik niet liggen, want die kan 't wel. :+

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:24

Die hoek zou ik maar lekker laten zitten, dan maak je de bak toch wat kleiner, uiteindelijk gaat hij er wel door. Geen ruzie om maken. :)

Wat betreft je tweede 'probleem', als jij de volte in wilt zetten (of wat anders) kan je je binnenbeen, je hak goed naar achter doen, en zo hoog mogelijk een snel 'tikje' geven, heel kort en daarna meteen weer verder rijden, moeilijk uit te leggen, en het lijkt raar, maar het helpt wel.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 18:26

Henkjan schreef:
Die hoek zou ik maar lekker laten zitten, dan maak je de bak toch wat kleiner, uiteindelijk gaat hij er wel door. Geen ruzie om maken. :)

Wat betreft je tweede 'probleem', als jij de volte in wilt zetten (of wat anders) kan je je binnenbeen, je hak goed naar achter doen, en zo hoog mogelijk een snel 'tikje' geven, heel kort en daarna meteen weer verder rijden, moeilijk uit te leggen, en het lijkt raar, maar het helpt wel.

Je bedoelt dat ik dan met zweepje moet rijden, om een klein tikje mee te kunnen geven? En hoe bedoel je 'zo hoog mogelijk'?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:29

Nee, met je spoortje. Je moet je hak als het ware optrekken en dan naar achter doen en dan een kort tikje geven met je spoor. De hele handeling moet binnen een halve seconde gebeurd zijn, dus niet je been aanleggen ofzo.

AmberHeijman

Re: Wat kan ik hier aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:36

Ik zou niet meteen aan sporen beginnen. :n
Mijn paard durfde ook een bepaalde hoek niet door, en ging gewoon door hoor, dan sprong ze maar weg.
Ik bleef net zo lang daar op de volte tot ze het opgaf. Ik heb een Arabische volbloed, die geven niet zo snel op, maar na een half uurtje had ze het wel gezien en ging ze er langs! Nou, uitgebreid beloond en ze was klaar.
Volgende dag weer hetzelfde probleem, maar gewoon weer hetzelfde aangepakt. Die dag erna ook. Uiteindelijk hebben ze door, dat als ze erlangs gaat, het goed is en ze dus 'klaar' zijn.
Natuurlijk na een paar x niet meteen stoppen met rijden (als ze erlangs gaat), maar dan doe je wat simpele oefeningen en ga je er nog een x langs. Zo langzaam opbouwen tot je er gewoon langs kan gaan!

Niet te veel denken, gewoon doen. Doe desnoods een touwtje om haar hals als ze lelijk wegspringt! :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:42

Ik denk dat die hoeken misschien komen omdat je pony je nog aan het uitproberen is. Lekker laten zitten zoals Henkjan ook zegt, dat komt vanzelf.

In draf is ze moeilijker nageeflijk te rijden? Rij veel overgangen en probeer daarin haar netjes aan de teugel te houden. Wanneer het lukt haar in de overgang ook nageeflijk te houden dan zal het makkelijker zijn haar in de volte ook zo te krijgen, tenminste bij mij :P
Rij relaxed door als ze het bit vastpakt, maak indien nodig een overgang naar stap en rij haar weer aan de teugel en probeer het nog eens. Geduld is een schone zaak!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 20:04

Ambrasoft schreef:
Ik zou niet meteen aan sporen beginnen. :n
Mijn paard durfde ook een bepaalde hoek niet door, en ging gewoon door hoor, dan sprong ze maar weg.
Ik bleef net zo lang daar op de volte tot ze het opgaf. Ik heb een Arabische volbloed, die geven niet zo snel op, maar na een half uurtje had ze het wel gezien en ging ze er langs! Nou, uitgebreid beloond en ze was klaar.
Volgende dag weer hetzelfde probleem, maar gewoon weer hetzelfde aangepakt. Die dag erna ook. Uiteindelijk hebben ze door, dat als ze erlangs gaat, het goed is en ze dus 'klaar' zijn.
Natuurlijk na een paar x niet meteen stoppen met rijden (als ze erlangs gaat), maar dan doe je wat simpele oefeningen en ga je er nog een x langs. Zo langzaam opbouwen tot je er gewoon langs kan gaan!

Niet te veel denken, gewoon doen. Doe desnoods een touwtje om haar hals als ze lelijk wegspringt! :)

Helaas, na een half uur is dit niet gefixt. Ik heb een keer 1,5 door gereden om te kijken of ze gewoon leerde er langs te gaan.
Maar nee hoor, ze gaf niet op ..

Rubber_Duck schreef:
Ik denk dat die hoeken misschien komen omdat je pony je nog aan het uitproberen is. Lekker laten zitten zoals Henkjan ook zegt, dat komt vanzelf.

In draf is ze moeilijker nageeflijk te rijden? Rij veel overgangen en probeer daarin haar netjes aan de teugel te houden. Wanneer het lukt haar in de overgang ook nageeflijk te houden dan zal het makkelijker zijn haar in de volte ook zo te krijgen, tenminste bij mij :P
Rij relaxed door als ze het bit vastpakt, maak indien nodig een overgang naar stap en rij haar weer aan de teugel en probeer het nog eens. Geduld is een schone zaak!

Ja, aan de teugel in draf lukt nog niet .. Misschien na een uur rijden, dat ze dan los komt en dan wat nagefelijker word in de draf, maar ik kan natuurlijk niet telkens een uur rijden, en dat ze dan iets nagefelijk word, en dan nog veel langer door rijden ...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:23

ik denk dat die hoek vooral een probleem is omdat het nog nieuw voor haar is en veel spanning is. als ik jou was zou ik die hoek lekker negeren en er een eindje vanaf gaan rijden. die pak je later wel mee. wen eerst lekker aan elkaar en geef haar vertrouwen. als je zelf gespannen wordt wordt zij dat natuurlijk ook. wat je ook kunt doen voor de hoek is dat je eerst lekker negeert en zo langzamerhand er meer naar toe rijdt. zodat je naar een tijdje er gewoon doorheen gaat.

voor het bit vastpakken zou ik gewoon voorzichtig oefenen. ze vind het duidelijk nog niet makkelijk. oefen ook eens stukjes op de lange zijde wat stelling en laat haar dan weer rechtlopen. probeer veel figuren te rijden om haar los te maken. oefen de voltes vergroten en verkleinen, achtjes en slangenvoltes. ook wijken kan hierbij een goede oefening zijn om haar los te maken.

veel succes!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:28

de hoek zou ik ook nog even laten zitten, en anders heel veel aandacht van haar vragen als je langs die hoek gaat.
als ze het bit vastpakt zou ik vooral niet terug gaan trekken, weet niet of je dit doet maar dat kan een logische reactie zijn. probeer dan wat stelling te vragen en van achter er iets bij te drijven zodat ze weer wat wil ontspannen.
succes!

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:49

niet zo'n probleem van de hoek maken anders wordt de hoek straks echt een probleem. en met rijden zorgen dat ze lekker door haar lichaam gaat lopen en lekker gaat buigen en haar lichaam goed gaat gebruiken dan komt ze ook vanzelf wel naar je hand toe.

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:49

niet zo'n probleem van de hoek maken anders wordt de hoek straks echt een probleem. en met rijden zorgen dat ze lekker door haar lichaam gaat lopen en lekker gaat buigen en haar lichaam goed gaat gebruiken dan komt ze ook vanzelf wel naar je hand toe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 08:53

Je hebt het paard nog maar kort , dus werk aan vertrouwen , logisch dat ze de hoek niet met jou door wil als jij erop zit, want je geeft geen leiding, je word boos en gefrustreerd en dat is voor een paard een teken dat het echt heel eng is daar, dus werk aan je eigen techniek.
Ook stuur je een paard niet met het bit, logisch dat het paard zijn kaken vast zet want hij krijgt waarschijnlijk een pijnprikkel in zijn mond als jij wil sturen op het bit, leer dus wat een bit is en waarvoor het bit is en dat is geen stuur of rem.

Rij vooral niet met zweep als je nog boos word als het paard niet snapt wat jij wil , want dan gebruik je hem verkeerd, een zweep is namelijk geen straft middel en ook het paard moet de aanwijzing van de zweep leren en er niet bang voor worden, zoals zoveel paarden wel zijn.

Oefen dus de komende weken alleen in stap en ontwikkel jezelf, de draf is gewoon nog te moeilijk voor jou, leer de theorie van het paard rijden eens en leer het natuurlijke gedrag van een paard eens kennen.

Omdat je het paard nog maar kort hebt zou ik eerste een gaan werken aan respect en vertrouwen ook van jou kant uit, ga eens wat leren over de lichaam staal van het paard, de fout ligt bij jou, het paard gedraagt zich als paard en zal dat altijd blijven doen ,dus leer je aanpassen zodat je mekaar gaat begrijpen , het paard zal nooit als mens gaan denken , maar je kan hem wel uitleggen dat hij jou kan vertrouwen en dat krijg je niet voor mekaar door hem te dwingen of boos te worden, want dan word het alleen maar erger,

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:21

Ts je verteld dat het paardje L springen is en B dressuur, dat betekend dat het dier een spring gerichte training heeft gehad en nu dus moet omschakelen naar dressuur gericht. Er zijn nog altijd veel ruiters die liever springen en hier op gaan trainen. Het dressuur matige (dus ook hoeken rijden) laten ze te vaak links liggen. Persoonlijk vind ik dat een slechte zaak, maar ze zijn er die het zo doen. Wat boven mij al geadviseerd word ga ik in mee. Bouw eerst een band op, rij veel wendingen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 09:32

Als je door de hoek wilt kun je proberen een grote volte in het midden te rijden en die volte steeds iets op te schuiven naar de betreffende hoek. Op de volte veel overgangen rijden zo dat ze met jou bezig is en eventueel dit afwisselen met stelling naar buiten en binnen vragen.
Doordat ze dan op jou moet letten omdat jij haar elke pas die ze zet bezig houd vergeet ze waarschijnlijk op de hoek te letten en heb je grote kans dat eze er zo doorheen loopt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 09:54

midgie schreef:
Je hebt het paard nog maar kort , dus werk aan vertrouwen , logisch dat ze de hoek niet met jou door wil als jij erop zit, want je geeft geen leiding, je word boos en gefrustreerd en dat is voor een paard een teken dat het echt heel eng is daar, dus werk aan je eigen techniek.
Ook stuur je een paard niet met het bit, logisch dat het paard zijn kaken vast zet want hij krijgt waarschijnlijk een pijnprikkel in zijn mond als jij wil sturen op het bit, leer dus wat een bit is en waarvoor het bit is en dat is geen stuur of rem.

Rij vooral niet met zweep als je nog boos word als het paard niet snapt wat jij wil , want dan gebruik je hem verkeerd, een zweep is namelijk geen straft middel en ook het paard moet de aanwijzing van de zweep leren en er niet bang voor worden, zoals zoveel paarden wel zijn.

Oefen dus de komende weken alleen in stap en ontwikkel jezelf, de draf is gewoon nog te moeilijk voor jou, leer de theorie van het paard rijden eens en leer het natuurlijke gedrag van een paard eens kennen.

Omdat je het paard nog maar kort hebt zou ik eerste een gaan werken aan respect en vertrouwen ook van jou kant uit, ga eens wat leren over de lichaam staal van het paard, de fout ligt bij jou, het paard gedraagt zich als paard en zal dat altijd blijven doen ,dus leer je aanpassen zodat je mekaar gaat begrijpen , het paard zal nooit als mens gaan denken , maar je kan hem wel uitleggen dat hij jou kan vertrouwen en dat krijg je niet voor mekaar door hem te dwingen of boos te worden, want dan word het alleen maar erger,

Ik stuur met me benen, maar ook lijkt het me dat je contact moet houden met de mond.
Het is niet zo dat ik alleen aan de rechterteugel zit de sjorren om hem rechtsaf te laten gaan. Nee, me buitenebeen heb ik er aan, en ook me buitenteugel heb ik contact.
Toch blijft ze vasthouden.

Ik denk dat ik de komende tijd even via de grond dingen met haar ga doen. Longeren, en dat soort dingen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:20

Grond werk is altijd goed, kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar staan heel veel nuttige dingen die je naast het paard kan doen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:02

Wil je eens een foto plaatsen van jou op het paard, op het moment dat je wilt wenden? Ik ben erg benieuwd wat je precies met je handen doet, ik kan het er zo niet uithalen namelijk :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:30

Die zal k dan inderdaad moeten maken! :j

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:08

Als jij niet pastpakt kan je paard dat ook niet... Dus pak die binnenteugel niet vast, ontspan, trek je niets aan van zijn hoofd, en los het op met je binnenbeen! Zonder gefrustreerd te geraken, geef het tijd!

De hoek, negeer het gewoon, dat gaat vanzelf over, maar je moet het niet 'even' negeren, je moet het gewoon negeren, zonder de hoek te vermijden, tot het paard het opgeeft, en dat kan weken duren, maar dat is dan maar zo!

Veel succes!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 11:25

Bedankt voor de adviezen!

Ik ga vandaag zo heen, en ga dan gewoon longeren met bijzetteugel.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:49

Wat betreft die enge hoek:
Ik zou proberen om je paard eerst lekker ontspannen door de rest van de bak te laten lopen. Als hij lekker ontspannen loopt zakt zijn hoofd en dan zien ze ook veel minder 'enge' dingen. Verder veel figuren rijden en m goed aan het werk zetten, zodat ie op jou gefocust is en geen tijd heeft om op enge dingen te letten. Daarna kan je eens proberen om de hoek door te rijden. Let wel op dat jezelf niet gespannen gaat rijden als je op de hoek afrijdt. Je paard voelt dit en zal dit zien als een bevestiging dat het eng is, zo van: mijn baas verkrampt ook, dus het is echt eng in die hoek. Boos worden werkt ook averechts, gewoon zelf ontspannen zodat je paard dit gevoel uiteindelijk overneemt. Als je gewoon ontspannen door de bak rijdt zoals je daarvoor ook deed, dan zal die ene enge hoek ook vanzelf lukken. Niets gaan forceren, maar geduld hebben en af en toe eens proberen of je de hoek mee kan pakken. Uiteindelijk word je geduld vast en zeker beloond.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:02

Ik ga toch ook gedeeltelijk mee met die opmerkingen van "Ambrasoft" & "Idylle" lees die nog maar eens goed door.
Ook ik denk dat je dat hoekprobleem echt wel kan oplossen binnen die korte tijd, tis alleen de ruiter die de vraag heel duidelijk moet blijven stellen, en zeker niet toegeven, blijf dus consequent, maar blijf rustig, het paard moet zelf kiezen hetgeen jij eigenlijk wil, maar hij moet dus denken dat hij zelf op die oplossing is gekomen, dan belonen uiteraard. Daarna is het dan idd zoals "Ambrasoft" ook al zei enkel dagen na elkaar datzelfde doortrainen, het zal dan steeds minder moeite kosten en uiteindelijk eigenlijk als vanzelf gaan lukken.