Eerst nog even, mijn paard (Abraska) is 11 jaar en loopt ongeveer M niveau lopen, alle knopjes zitten er dus op maar hij zal ook alleen doen wat je vraagt als je het echt juist vraagt, anders doet hij gewoon niets. Heb hem nu bijna 3maand dus het is nog wat wennen.
Ik zelf kom recht van de manege om het zo te zeggen, ik kan wel een beetje rijden, maar moet nog veel leren. Ik heb les en het is al fel verbeterd vind ik. Abra is dus mijn eerste eigen paard (en ook het eerste paard dat ik meer dan een keer gereden heb, reed altijd pony’s) en ik wil van hem zo veel mogelijk leren en mijn best doen voor hem. Ook omdat hij, na mijn rampzalige rit met een fjord (waardoor ik nogal bang ben geworden), de eerste is waar ik kon opstappen en wegrijden zonder schrik.
ik heb van wat ik denk dat het echte probleem is in vet gezet.
* Probleem 1: mijn zelfvertrouwen eigenlijk.. als ik alleen in de piste ben kan ik figuren rijden en galloperen zo veel ik wel. Met 2 lukt dat ook nog, en zorg ik dat ik op de zelfde hand bijf als de andere. Maar vanaf 3 of meer kom ik in de problemen ik ben helemaal niet gewoon van met meerdere in de piste te rijden en als er dan nog 2 sprongen zijn opgesteld en iedereen rijd door elkaar weet ik niet meer wat ik moet doen of welke kant ik op moet gaan. Want als er een paard van de andere kant komt durft Abra wel eens gek worden (maar hierover meer sebiet) soms ga ik gewoon naast de sprong stilstaan en wacht tot iedereen een beetje de zelfde kant op gaat. Hier zijn waarschijnlijk wel geen tips voor maar het probleem is er wel.
* Probleem 2 : na dat hij een keer bokkend met mij door de piste is gevlogen als ik rechts wou galoperen durf ik dat niet meer, dus doen we alleen links en dat lukt wel. Maar nu krijg ik tips van mensen die aan het rijden zijn of aan de kant staan, die kennen het paard ook al langer dan mij dus die tips zouden wel goed moeten zijn. Maar nu heb ik er die elkaar tegenspreken. De een zegt dat ik hem naar beneden moet rijden en vanvoor goed moet vasthouden neus naar de grond en tempo terug. En de andere heeft mij gisteren even geholpen en gezegd laat hem vanvoor los hij moet niet aan teugel lopen, maar vooruit drijven drijven drijven en hem niet laten vertragen zo draven en galloperen vooral in het begin hem goed vooruit zetten. Nu heb ik hem vandaag en gisteren zo gereden dus met zen neusje in de lucht los contact op de teugels en zo ging het beter, hij is geen enkele keer verschoten en heeft de andere paarden mooi laten passeren. Nu weet ik niet wat het beste is los laten of vanvoor vasthouden? Want het ging vandaag wel beter maar heb alleen maar voltes enzo gereden (wel zelfs kleintjes wat anders niet lukt).
* Probleem 3: Dus dat gek worden wat die doet als er een ander paard van de andere kant komt in draf en gallop. Nu voel ik meestal al komen, hij verstijft helemaal en gaat achteruit en draait soms nog om op zijn achterbenen. Dit deed hij al bij zijn vorige eigenaar, en die heeft gezegd dat ik hem gewoon goed vooruit moet rijden… ook hiervoor heb ik al tips gehad, als hij dat doet moet je gewoon eens goed je benen er in zetten maar het werd alleen maar erger, nu heb ik heel de week deze situatie vermeden, en vandaag opnieuw geprobeerd (dus met geen druk op de teugels maar wel heel de tijd been er aan) en hij heeft niets gedaan, was nogal trots zeg!
* Probleem 4: nu valt hij altijd in stap en wil niet meer vertrekken, waarschijnlijk voelt hij dat ik niet zo graag met veel in de piste rijd en valt hij stil, moet ik consequenter zijn met mijn benen en zweep of ligt het gewoon aan mij omdat ik zit te twijfelen?
Ik heb echt al zitten wenen en wensen dat ik beter kon rijden zodat ik hem kan geven wat hij verdient... maarja dat zal alleen maar lukken door te oefenen zeker.
En er zijn nog wel problemen denk ik maar ik kan er nu niet direct opkomen en ik denk dat het vooral in mijn hoofd zit, zoals de rechtergalop, ze hadden mij gezegd dat hij daar soms wat moeilijk deed => ik zenuwachtig => hij deed moeilijk. Maar dan in de les alles gaat goed, ik niet zenuwachtig => hij is super braaf. Dus als er iemand tips heeft zodat ik meer zelfvertrouwen kan krijgen en rustiger ben, zijn die welkom!
Groetjes Laura & Abra
, maar er is natuurlijk niet altijd iemand!
) Les nemen is trouwens naar mijn ervaring ook goed voor je vertrouwen, ik ben ook begonnen met een instructeur die ten allen tijde naar de veiligheid keek en alles rustig aanpakte, ik voelde mij dan echt op mijn gemak en nam dit gevoel mee als ik zelf ging rijden.
dan kan ik daar aan denken ipv aan zenuwachtig zijn.

maar in galop blijft het moeilijk
)