Ligt dit aan mij of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abra_

Ligt dit aan mij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 18:56

Hey, ik en mijn paard hebben een aantal problemen en we zouden graag wat tips hebben! Ik heb al meerdere topics over de problemen die ik ook heb doorgelezen maar een beetje specifieke tips zijn misschien wel handig.
Eerst nog even, mijn paard (Abraska) is 11 jaar en loopt ongeveer M niveau lopen, alle knopjes zitten er dus op maar hij zal ook alleen doen wat je vraagt als je het echt juist vraagt, anders doet hij gewoon niets. Heb hem nu bijna 3maand dus het is nog wat wennen.
Ik zelf kom recht van de manege om het zo te zeggen, ik kan wel een beetje rijden, maar moet nog veel leren. Ik heb les en het is al fel verbeterd vind ik. Abra is dus mijn eerste eigen paard (en ook het eerste paard dat ik meer dan een keer gereden heb, reed altijd pony’s) en ik wil van hem zo veel mogelijk leren en mijn best doen voor hem. Ook omdat hij, na mijn rampzalige rit met een fjord (waardoor ik nogal bang ben geworden), de eerste is waar ik kon opstappen en wegrijden zonder schrik.

ik heb van wat ik denk dat het echte probleem is in vet gezet.

* Probleem 1: mijn zelfvertrouwen eigenlijk.. als ik alleen in de piste ben kan ik figuren rijden en galloperen zo veel ik wel. Met 2 lukt dat ook nog, en zorg ik dat ik op de zelfde hand bijf als de andere. Maar vanaf 3 of meer kom ik in de problemen ik ben helemaal niet gewoon van met meerdere in de piste te rijden en als er dan nog 2 sprongen zijn opgesteld en iedereen rijd door elkaar weet ik niet meer wat ik moet doen of welke kant ik op moet gaan. Want als er een paard van de andere kant komt durft Abra wel eens gek worden (maar hierover meer sebiet) soms ga ik gewoon naast de sprong stilstaan en wacht tot iedereen een beetje de zelfde kant op gaat. Hier zijn waarschijnlijk wel geen tips voor maar het probleem is er wel.

* Probleem 2 : na dat hij een keer bokkend met mij door de piste is gevlogen als ik rechts wou galoperen durf ik dat niet meer, dus doen we alleen links en dat lukt wel. Maar nu krijg ik tips van mensen die aan het rijden zijn of aan de kant staan, die kennen het paard ook al langer dan mij dus die tips zouden wel goed moeten zijn. Maar nu heb ik er die elkaar tegenspreken. De een zegt dat ik hem naar beneden moet rijden en vanvoor goed moet vasthouden neus naar de grond en tempo terug. En de andere heeft mij gisteren even geholpen en gezegd laat hem vanvoor los hij moet niet aan teugel lopen, maar vooruit drijven drijven drijven en hem niet laten vertragen zo draven en galloperen vooral in het begin hem goed vooruit zetten. Nu heb ik hem vandaag en gisteren zo gereden dus met zen neusje in de lucht los contact op de teugels en zo ging het beter, hij is geen enkele keer verschoten en heeft de andere paarden mooi laten passeren. Nu weet ik niet wat het beste is los laten of vanvoor vasthouden? Want het ging vandaag wel beter maar heb alleen maar voltes enzo gereden (wel zelfs kleintjes wat anders niet lukt).

* Probleem 3: Dus dat gek worden wat die doet als er een ander paard van de andere kant komt in draf en gallop. Nu voel ik meestal al komen, hij verstijft helemaal en gaat achteruit en draait soms nog om op zijn achterbenen. Dit deed hij al bij zijn vorige eigenaar, en die heeft gezegd dat ik hem gewoon goed vooruit moet rijden… ook hiervoor heb ik al tips gehad, als hij dat doet moet je gewoon eens goed je benen er in zetten maar het werd alleen maar erger, nu heb ik heel de week deze situatie vermeden, en vandaag opnieuw geprobeerd (dus met geen druk op de teugels maar wel heel de tijd been er aan) en hij heeft niets gedaan, was nogal trots zeg! :D
* Probleem 4: nu valt hij altijd in stap en wil niet meer vertrekken, waarschijnlijk voelt hij dat ik niet zo graag met veel in de piste rijd en valt hij stil, moet ik consequenter zijn met mijn benen en zweep of ligt het gewoon aan mij omdat ik zit te twijfelen?

Ik heb echt al zitten wenen en wensen dat ik beter kon rijden zodat ik hem kan geven wat hij verdient... maarja dat zal alleen maar lukken door te oefenen zeker.

En er zijn nog wel problemen denk ik maar ik kan er nu niet direct opkomen en ik denk dat het vooral in mijn hoofd zit, zoals de rechtergalop, ze hadden mij gezegd dat hij daar soms wat moeilijk deed => ik zenuwachtig => hij deed moeilijk. Maar dan in de les alles gaat goed, ik niet zenuwachtig => hij is super braaf. Dus als er iemand tips heeft zodat ik meer zelfvertrouwen kan krijgen en rustiger ben, zijn die welkom!
Groetjes Laura & Abra

DeHP

Re: Ligt dit aan mij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:04

lekker veel lessen nemen zodat jullie goed aan elkaar wennen. Jij maakt je druk, waardoor je paard zich ook druk maakt. Zorg voor en rustig persoon op de grond die jullie beiden vertrouwen kan geven.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:11

DeHP schreef:
lekker veel lessen nemen zodat jullie goed aan elkaar wennen. Jij maakt je druk, waardoor je paard zich ook druk maakt. Zorg voor en rustig persoon op de grond die jullie beiden vertrouwen kan geven.

Dankje! het helpt inderdaad echt als er iemand anders gewoon al zegt dat ik het goed doe, al is het maar mijn mama die niets van paarden kent }> , maar er is natuurlijk niet altijd iemand!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:09

Mijn paard heeft een tijd moeite gehad met de rechtergalop omdat dat haar moeilijke kant is. Nu ze soepeler wordt en meer recht geeft de rechtergalop minder probelemen (nog wel te hard).
Wellicht is het bij jouw paard ook een kwestie van rechtrichten en soepeler worden.

Toen ik haar net had en nu soms ook nog wel, werd ze bang als een paard haar tegemoet kwam. Is je paard echt bang, dan kun je hem beter gerust stellen en hem er dan langs rijden. Ik deed dat door zelf te ontspannen, haar niet te strak te houden, dat doe je al gauw als je zelf niet ontspannen zit. Bij het passeren van het andere paard kriebelde ik met mijn binnenhand op haar hals en beloonde haar met mijn stem als ze er langs ging. Even afgesproken dat we net zolang langs elkaar gingen tot het goed ging.
De andere ruiter heeft me hier heel goed bij geholpen want steeds als ik er langs kwam gaf ze me deze aanwijzingen. Blijkbaar spande ik me steeds als ik passeerde. Probeer het eens zou ik zeggen, als hij echt bang is werkt dwingen vaak averechts.

Verder gewoon lekker blijven lessen, liefst elke week een keer prive les dan kun je de andere dagen oefenen. succes.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:14

Mij klinkt het als een paardje wat jouw gevoelens heel goed aanvoelt en daar op reageert, zo heb ik er ook eentje. Ik ben zelf een onzekere ruiter, zelfs bang op onbekende paarden (echt, al zitten huilen van de schrik op paarden...) en zij is heel gevoelig én heel erg dominant, dus ik weet hoe lastig het is...
Probeer je lat niet te hoog te leggen voor jezelf en werk vooral aan de ontspanning bij jezelf, naar mijn ervaring (als ik dit juist inschat natuurlijk, ik zeg het maar omdat ik het herken en ondertussen heb kunnen oplossen) komt de ontspanning bij het paard dan vanzelf wel. Als je zelfvertrouwen hebt gaat je paard jou vertrouwen en ook beter naar je luisteren omdat hij dan voelt dat jij de leider bent, dat hij dat niet op zich moet nemen.
Als het druk is, beslis dan bv. op voorhand dat je niet gaat stilstaan maar rijd... Al stap je de hele tijd, het is beter dan stilstaan. Niet gelijk teveel van je zelf verlangen. Als je in stap vertrouwen hebt kan je eventjes draven, gewoon in kleine stukjes, en als je vertrouwen hebt in draf kan je een stukje galop proberen.
Ik zou zeker les nemen zodat je begeleid wordt met de rechtergalop (bij mij ook een probleem, je zou het over mijn paard kunnen hebben ;) ) Les nemen is trouwens naar mijn ervaring ook goed voor je vertrouwen, ik ben ook begonnen met een instructeur die ten allen tijde naar de veiligheid keek en alles rustig aanpakte, ik voelde mij dan echt op mijn gemak en nam dit gevoel mee als ik zelf ging rijden.

Geef het vooral niet op! Ik ben een onzekere tot bange ruiter, Almé is een heel gevoelige en heel dominante merrie, maar nu, na erg veel geduld, de eigenaar die mij aanmoedigde en hulp van een goede instructeur en instructrice vertrouw ik haar helemaal en gaat ze voor mij door het vuur.
Vroeger staakte ze, ze luisterde absoluut niet, ze schoot minstens 1x weg, heeft eens haar bit vastgepakt en de piste uitgegaan met mij erop, ze bokte, dreigde omhoog te komen. Als ze dan 'braaf' was, was ze wringerig en werkte ze vooral niet mee.
Nu, en het is niet makkelijk geweest, durf ik met haar op straat, vanaf dat de sneeuw weg is ga ik in het bos, ik heb met haar gesprongen en 'crossjes' gedaan in onze grote buitenpiste. Ik stap haar uit zonder beugels, met volledig lange teugel, vertrouw haar volledig.
Dus echt niet zomaar opgeven, je komt er wel als je dat echt wil. Succes ermee. ;)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 21:02

sillyhorse schreef:
Mijn paard heeft een tijd moeite gehad met de rechtergalop omdat dat haar moeilijke kant is. Nu ze soepeler wordt en meer recht geeft de rechtergalop minder probelemen (nog wel te hard).
Wellicht is het bij jouw paard ook een kwestie van rechtrichten en soepeler worden.

Toen ik haar net had en nu soms ook nog wel, werd ze bang als een paard haar tegemoet kwam. Is je paard echt bang, dan kun je hem beter gerust stellen en hem er dan langs rijden. Ik deed dat door zelf te ontspannen, haar niet te strak te houden, dat doe je al gauw als je zelf niet ontspannen zit. Bij het passeren van het andere paard kriebelde ik met mijn binnenhand op haar hals en beloonde haar met mijn stem als ze er langs ging. Even afgesproken dat we net zolang langs elkaar gingen tot het goed ging.
De andere ruiter heeft me hier heel goed bij geholpen want steeds als ik er langs kwam gaf ze me deze aanwijzingen. Blijkbaar spande ik me steeds als ik passeerde. Probeer het eens zou ik zeggen, als hij echt bang is werkt dwingen vaak averechts.

Verder gewoon lekker blijven lessen, liefst elke week een keer prive les dan kun je de andere dagen oefenen. succes.

ik denk ook dat rechts zijn slechte kant is, nu oefen ik om hem in de bochten ook mooi rond mijn been te laten lopen want nu gaat hij soms plat door de bocht met zijn hoofd naar buiten... wat dus niet de bedoeling is, en dan kan hij ook niet juist aanspringen denk ik.

En het passeren, heel soms is hij misschien echt bang maar meestal doet hij het er gewoon voor, ik denk dat ik ook opspan en hij daardoor er van door gaat. want soms doet hij het als het paard nog echt ver is of wel op afstand blijft...

Ik heb nu privé les en de instructrice kent Abra heel goed, ze gaf de vorige eigenaar ook les.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 21:37

Almeetje schreef:
Mij klinkt het als een paardje wat jouw gevoelens heel goed aanvoelt en daar op reageert, zo heb ik er ook eentje. Ik ben zelf een onzekere ruiter, zelfs bang op onbekende paarden (echt, al zitten huilen van de schrik op paarden...) en zij is heel gevoelig én heel erg dominant, dus ik weet hoe lastig het is...
Probeer je lat niet te hoog te leggen voor jezelf en werk vooral aan de ontspanning bij jezelf, naar mijn ervaring (als ik dit juist inschat natuurlijk, ik zeg het maar omdat ik het herken en ondertussen heb kunnen oplossen) komt de ontspanning bij het paard dan vanzelf wel. Als je zelfvertrouwen hebt gaat je paard jou vertrouwen en ook beter naar je luisteren omdat hij dan voelt dat jij de leider bent, dat hij dat niet op zich moet nemen.
Als het druk is, beslis dan bv. op voorhand dat je niet gaat stilstaan maar rijd... Al stap je de hele tijd, het is beter dan stilstaan. Niet gelijk teveel van je zelf verlangen. Als je in stap vertrouwen hebt kan je eventjes draven, gewoon in kleine stukjes, en als je vertrouwen hebt in draf kan je een stukje galop proberen.
Ik zou zeker les nemen zodat je begeleid wordt met de rechtergalop (bij mij ook een probleem, je zou het over mijn paard kunnen hebben ;) ) Les nemen is trouwens naar mijn ervaring ook goed voor je vertrouwen, ik ben ook begonnen met een instructeur die ten allen tijde naar de veiligheid keek en alles rustig aanpakte, ik voelde mij dan echt op mijn gemak en nam dit gevoel mee als ik zelf ging rijden.

Geef het vooral niet op! Ik ben een onzekere tot bange ruiter, Almé is een heel gevoelige en heel dominante merrie, maar nu, na erg veel geduld, de eigenaar die mij aanmoedigde en hulp van een goede instructeur en instructrice vertrouw ik haar helemaal en gaat ze voor mij door het vuur.
Vroeger staakte ze, ze luisterde absoluut niet, ze schoot minstens 1x weg, heeft eens haar bit vastgepakt en de piste uitgegaan met mij erop, ze bokte, dreigde omhoog te komen. Als ze dan 'braaf' was, was ze wringerig en werkte ze vooral niet mee.
Nu, en het is niet makkelijk geweest, durf ik met haar op straat, vanaf dat de sneeuw weg is ga ik in het bos, ik heb met haar gesprongen en 'crossjes' gedaan in onze grote buitenpiste. Ik stap haar uit zonder beugels, met volledig lange teugel, vertrouw haar volledig.
Dus echt niet zomaar opgeven, je komt er wel als je dat echt wil. Succes ermee. ;)

Ik ga zeker niet opgeven! ik wil zo graag goed kunnen rijden voor hem, want soms heb ik momenten dat het wel goed lukt en dan is het wel heel leuk, of na een hele les gewerkt te hebben dan voel ik mij ook zo goed omdat het goed ging!
Dankje voor de tips :D en dat blijven stappen of draven ga ik zeker proberen!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:55

Jou verhaal komt mij heel erg bekend voor ;)
Als het soms lukt weet je dat jullie het kunnen he, het is volgens mij een kwestie van tijd en vertrouwen en dan lukt het altijd zo ;)

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:44

zeker als je zelf een beetje onzeker bent zouik les blijven nemen. dan heb je idd dat steuntje wat je nodig hebt bij je. en ik zou veel overgangen rijden om hem beter aan je been te krijghen en veel schakelen in je tempo. dan gaat hij ook beter op jou letten en minder op de omgevingsfactoren. en zeker niet vast blijven houden van voor want dan kan hij eigenlijk maar een kant op en dat is naar boven en ontploffen........

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:23

Even een klein updateje!
natuurlijk kan het niet dat we al echt vooruit gegaan zijn ofzo, maar ik merk toch al verschil =D
We hebben de laatste dagen gewoon met veel te lange teugels gereden, en ik heb geprobeerd niet in zijn mond te komen, want dat was misschien wel de reden dat hij soms zo ontplofte. Ik denk dat ik hem veel te kort hield en in zijn mond trok! {x)
Maar dat gaan we dus niet meer doen! Nu probeer ik echt heel licht contact te houden en soms op de volte de binnenteugel te laten door hangen, en toch mooi op de volte te blijven (ik had eens gehoord dat dat een goede oefening was?)
We hebben wel geen nageefelijkheid meer, op zich is dit niet zo erg want ik wil eerst terug naar een licht contact...

Verder is hij ook niet meer verschoten, geen rare sprongen meer geen gestop of opzij springen. Hij laat de andere paarden zelfs braaf passeren! (hij is ook we terug gezet in zijn krachtvoer dus heeft die wel minder energie). En ik heb een soort truckje gevonden voor wanneer ik zenuwachtig wordt, namelijk een liedje zingen :+ dan kan ik daar aan denken ipv aan zenuwachtig zijn.

Alleen waren we vandaag weer met 3 in de piste (ik had eerst wel wat alleen kunnen rijden en dat ging goed) maar zodra er andere kwamen was ik afgeleid en Abra natuurlijk ook... en lukte het niet meer! hier moet ik echt iets aan doen...

Ik heb nog 1 vraagje (moet ik hier een nieuw topic over openen? hoop van niet, is niet zo belangrijk, ik werk er aan in de les ) maar de overgang stap => draf, ik krijg hem nooit op gang, zeker niet in het begin! nochtans is hij Draf => galop onmiddellijk weg. Tips? :D en ook trek ik mijn benen heel hard op, vooral in galop, wat kan ik daar aan doen?

Grts {:)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:40

Eigenlijk is je vraag ook je antwoord:
Ja het ligt deels aan jou, je paard voelt jouw onzekerheid waardoor hij trucjes gaat bedenken. Voorwaarts rijden en je paard bezig houden door oefeningen en overgangen te rijden kunnen helpen; het paard moet zijn aandacht bij jou houden.

Dat schrikken zie je vaker bij paarden, het lijkt of ze bang zijn dat de tegenligger hem zal raken, dus zorg voor voldoende ruimte.

En dan nog iets, wat je wellicht tijdens de manegelessen niet hebt geleerd; de algemene regels tijdens het rijden in de bak/piste met meerdere personen/ruiters;
Stappen op de binnenhoefslag
Elkaar de linkerhand kunnen geven wanneer je elkaar tegenkomt (dus degene die linksom rijd, mag op de hoefslag rijden, degene die rechtsom rijd, gaat op de binnenhoefslag wanneer er een tegenligger aankomt)
Verder is het heel belangrijk om voor je te kijken en om je heen te kijken.

Je rechtergalop, zou ik zeker wel gaan oefenen, al is het maar kleine stukjes: In de hoek aanspringen en na 5 of 10 galopsprongen terug nemen, of juist een keer lekker doorzetten: Wat kan je gebeuren ;)

Succes!!

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:31

Er was gevraagd of ik een paar foto's wou uploaden, ik heb wel geen recente, dit zijn er van voor we die 'problemen' hadden. Ik heb er te weinig om er een topic over te openen omdat mijn computer kapot is.
Commentaar mag altijd!

een drafje
Afbeelding

en nog een, geef ik mijn armen te veel mee?
Afbeelding

uitstappen?
Afbeelding

Hier is wel een licht contact, maar geen nagefelijkheid, al kan hij het wel?

Hier heb ik eens heel hard door gevraagd, en dan met lange teugel, toch in de krul {x) mag niet trekken!
Afbeelding

Mijn mooie jongen!
Afbeelding

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:06

Je zegt : hiet heb ik eens heel hard dooorgevraagd.
Maar hard doorgevraagd ?? Moet me denken aan dat je heel hard trekt in zijn mondje !!!
Je zegt : tog in de krul.
Maar ja in de krul hetrokken is niet goed ! nagefelijkheid komt uit ontspanning en als iemand zegt hier heb ik eens even heel hard doorgevraagd, nee dt is geen ontspanning.

Groetjes Daphnijntje

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:13

hoi hoi,

Het klinkt alsof je wat bang bent voor dingen die zouden kunnen gebeuren.
Ik heb dat ook heel lang gehad. Ik ben een keer heel hard van een pony afgevallen, waardoor ik mijn stuitje zwaar gekneusd had en daarom weken niet kon rijden. Ik ben er toen dus niet meteen weer opgegaan waardoor ik het doodeng vond.
Vraag maar aan kruimellover, als er bij mij 5 jaar geleden een paard al te hard stapte, zat ik al te huilen, wanneer hij struikelde, dan slaakte ik een gilletje, enz.

Ik zou veel met hem grondwerken.
Het eerste half jaar dat ik Gin reed ging ie er constant vandoor. Hij was heel eenkennig en ik begon met rijden meteen 5 keer in de week.
Ik vond het doodeng, want hij ging zo loeihard en luisterde niet meer naar mijn hulpen, dus hij maakte alleen een bocht als het einde van de bak eraan kwam.

Toen heb ik een aantal keer met hem horsemanship gedaan en dan gaat ie je als leider zien.
Ook heb ik in het begin veel les gehad van iemand die mij heeft leren rijden en die Gino al van veulen af aan kende, dus die wist precies wat wij wel of niet konden.

Verder ging ik met mijn eerste buitenritten met mensen die ik vertrouwde en paarden die langzaam waren zodat hij niet de drang kreeg om te racen.

Het heeft een half jaar geduurd voor ik hem ging vetrouwen en de band begon te groeien, maar nu, 3 jaar later, kan ik met hem lezen en schrijven.

Ooh, wat ook een goede tip is, die ik kreeg als ik het eng vond. Kinderliedjes zingen.
Dat is geen grapje, door het zingen ga je sowieso al anders ademen, waardoor je ontspant en je concentreert je op de tekst van het liedje, waardoor je bezig bent met iets leuks en niet het enge wat zou kunnen komen.

Succes en laat je vooruitgang vooral weten :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:43

Naast het rij technische aspect dat je nog verder moet trainen denk ik dat je je paard moet opvoeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en daar jullie nog niet zo lang samen zijn probeert hij uit hoe jullie relatie zit : kan hij leider spelen of moet hij de ondergeschikte zijn .
Jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Een goed opgevoed paard erkent jou als leider en zal je dan ook vertrouwen, als je dit voelt zal je zelf ook meer vertrouwen in hem en jezelf krijgen.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent, juist en onmiddelijk reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken voor dit opvoeden en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:30

mooi paardje trouwens

en gewoon super ontspannen zitten daar wordt je paard ook ontspannen van
en misschien de teugels iets korter maken

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:08

daphnijntje schreef:
Je zegt : hiet heb ik eens heel hard dooorgevraagd.
Maar hard doorgevraagd ?? Moet me denken aan dat je heel hard trekt in zijn mondje !!!
Je zegt : tog in de krul.
Maar ja in de krul hetrokken is niet goed ! nagefelijkheid komt uit ontspanning en als iemand zegt hier heb ik eens even heel hard doorgevraagd, nee dt is geen ontspanning.

Groetjes Daphnijntje

Ja, ik weet dat het fout was maar ik was zo gefrustreerd die dag, de dag ervoor had hij in de dag prachtig gelopen, en nu ineens ging dat niet meer. Ik had er daarna ook spijt van.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:32

sofriet schreef:
hoi hoi,

Het klinkt alsof je wat bang bent voor dingen die zouden kunnen gebeuren.
Ik heb dat ook heel lang gehad. Ik ben een keer heel hard van een pony afgevallen, waardoor ik mijn stuitje zwaar gekneusd had en daarom weken niet kon rijden. Ik ben er toen dus niet meteen weer opgegaan waardoor ik het doodeng vond.
Vraag maar aan kruimellover, als er bij mij 5 jaar geleden een paard al te hard stapte, zat ik al te huilen, wanneer hij struikelde, dan slaakte ik een gilletje, enz.

Ik zou veel met hem grondwerken.
Het eerste half jaar dat ik Gin reed ging ie er constant vandoor. Hij was heel eenkennig en ik begon met rijden meteen 5 keer in de week.
Ik vond het doodeng, want hij ging zo loeihard en luisterde niet meer naar mijn hulpen, dus hij maakte alleen een bocht als het einde van de bak eraan kwam.

Toen heb ik een aantal keer met hem horsemanship gedaan en dan gaat ie je als leider zien.
Ook heb ik in het begin veel les gehad van iemand die mij heeft leren rijden en die Gino al van veulen af aan kende, dus die wist precies wat wij wel of niet konden.

Verder ging ik met mijn eerste buitenritten met mensen die ik vertrouwde en paarden die langzaam waren zodat hij niet de drang kreeg om te racen.

Het heeft een half jaar geduurd voor ik hem ging vetrouwen en de band begon te groeien, maar nu, 3 jaar later, kan ik met hem lezen en schrijven.

Ooh, wat ook een goede tip is, die ik kreeg als ik het eng vond. Kinderliedjes zingen.
Dat is geen grapje, door het zingen ga je sowieso al anders ademen, waardoor je ontspant en je concentreert je op de tekst van het liedje, waardoor je bezig bent met iets leuks en niet het enge wat zou kunnen komen.

Succes en laat je vooruitgang vooral weten :)

Ja daar ben ik denk ik ook bang voor, en als je er dan zenuwachtig op zit helpt dat zeker niet.
Ik heb ooit op mijn vorige manege met een grote brede fjord moeten rijden (net onder de man) en zijn ruiter was er af gevallen en had haar been gebroken, dus mocht ik ineens bij de gevorderde gaan rijden. Maarja ik ben niet van de grootste en hij was veelste sterk voor mij. Ik zat er echt bang op, kreeg hem niet alleen de piste rond ofzo. Ik ben vaak vroeger afgestapt omdat ik er ziek van was. De laatste keer dat ik er mee reed was het aan het onweren en alle paarden waren verschoten, hij dus ook. Dus zo met mij de piste door gecrost, en in een bocht is hij in volle galop scherp gedraaid en ben ik uit het zadel gevlogen maar toch rond zijn nek blijven hangen (geen idee hoe ik da hing?) maar terwijl hij zo voort liep stampte zijn benen in mijn buik (of zij?) en toen hij dan stil stond kon ik mij laten vallen maar ik kreeg geen lucht meer, ben even moeten gaan bekomen en ik ben er dan ook niet meer op ge kropen. De week erna vroeg de eigenaar van de manege doodleuk of ik er weer op wilde maar ik was echt veel te bang, dus mocht iemand anders maar de volgende week was hij ineens verkocht. Ik mocht dus weer op de gewone brave manege paarden rijden (ik had die pony doodgraag, echt een schatje) maar zelfs daarop had ik schrik, en kon er een bommetje van maken, teugels veel te straks enzo ... Heeft lang geduurd voor het beter was.

En ik denk dat ik nu het zelfde had gedaan met Abra, hij was wat frisjes en was eens gaan lopen, en ik zal zenuwachtig zijn geworden en ook weer teugels te straks, trekken, hem niet vooruit laten gaan! mijn eigen schuld dus!
Ik ben deze week bezig geweest met aan de lange teugel werken en hem goed vooruit laten lopen en zelf op mijn houding te letten dat ik niet zat te trekken of knijpen. En kijk ik heb ineens weer een super braaf paard onder mij =D mijn vertrouwen in hem is aan het terug keren, want hij was toch het eerste paard na die fjord waar ik kon opstappen en wegrijden zonder angst! <3

Ik heb ook al gedacht om zijn vorige eigenaar om hulp te vragen en nu ga ik dat zeker doen :D
sanso schreef:
mooi paardje trouwens
en gewoon super ontspannen zitten daar wordt je paard ook ontspannen van
en misschien de teugels iets korter maken

Bedankt! ik doe mijn best :o maar in galop blijft het moeilijk
Mijn instructrice zegt dat ook steeds :D ik mag ze nu maximum aan de derde verdikking houden.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:39

MarcR schreef:
Naast het rij technische aspect dat je nog verder moet trainen denk ik dat je je paard moet opvoeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en daar jullie nog niet zo lang samen zijn probeert hij uit hoe jullie relatie zit : kan hij leider spelen of moet hij de ondergeschikte zijn .
Jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Een goed opgevoed paard erkent jou als leider en zal je dan ook vertrouwen, als je dit voelt zal je zelf ook meer vertrouwen in hem en jezelf krijgen.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent, juist en onmiddelijk reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken voor dit opvoeden en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Hier wil ik graag meer over leren! Ik denk wel dat hij goed opgevoed is maar mij gewoon niet ziet als leider...
Ik ben een tijdje geleden naar de bib geweest en een boek over grondwerk gehaald en ben aan het oefenen!
Als ik zijn aandacht er bij heb kan ik hem al achteruit laten gaan door te wijzen, ik oefen ook om zijn aandacht bij mij te houden.
Maar hij komt steeds in mijn 'persoonlijk ruimte' en ik snap de uitleg in het boek niet goed hou ik hem dit (af)leer?

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:14

Wat fijn eigenlijk om te lezen dat ik niet de enige ben met de nodige zenuwen. Nu een jaar geleden ben ik voor het eerst op mijn huidige paard gestapt. Eerst iemand anders, dat ging prima, lekker ontspannen. Toen ik....en hij galoppeerde maar rond en rond en de rem was stuk...
Ik was zo zenuwachtig dat dat paard ook niet meer wist hoe hij het had. Een maand proefgereden en hem toch gekocht ondanks de nodige spanningen.
Hij is al een keer heel hard, met zeer abrupte wendingen, door de bak gerend, zomaar... En de rechter galop, dat vindt hij heel lastig, dan spurte hij er als een gek vandoor. Het hele rijden gaf meer spanning dan ontspanning. Maar iemand met verstand van zaken (en mensenkennis) zei alsmaar "komt goed, komt goed".
Ik ben priveles gaan nemen en dat wordt rustig opgebouwd. Uiteindelijk heb ik me zelfs opgegeven voor een paardenvierdaagse. Héééél spannend. En nu is het leuk. Het paard gedraagt zich prima, de re. galop blijft hij lastig vinden, maar hij rent niet meer weg, omdat ik veel meer ontspannen ben. Als hij een paar keer normaal reageert, krijg je dat vertrouwen vanzelf.
Veel les nemen, zou ik zeggen. Vertrouwen moet groeien, dat merkt je paard echt en dan zal het steeds beter gaan. Jou paard weet wel hoe het moet, maar met een heel gespannen iemand op zijn rug, komt er ook veel spanning bj hem (haar?)
Ik hen wel een keer een weekend een emiel voest freestyle basiscursus gedaan. Toen had ik hem 3 maanden. Dat vond ik erg stress vol, beter was geweest na een half jaar. Maar alles ging perfect, hij volgde prima, maar dat komt ook dat ik echt niet bang of zo voor hem ben als ik er naast sta. maar erop zitten, dat is heel wat anders.
Veel succes, en probeer er vooral niet een groot probleem van te maken. Geef jezelf gewoon een jaar de tijd. En als het dan nog echt niet gaat, dan zie je dan wel weer wat te doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:24

Abra_ schreef:
MarcR schreef:

Hier wil ik graag meer over leren! Ik denk wel dat hij goed opgevoed is maar mij gewoon niet ziet als leider...
Ik ben een tijdje geleden naar de bib geweest en een boek over grondwerk gehaald en ben aan het oefenen!
Als ik zijn aandacht er bij heb kan ik hem al achteruit laten gaan door te wijzen, ik oefen ook om zijn aandacht bij mij te houden.
Maar hij komt steeds in mijn 'persoonlijk ruimte' en ik snap de uitleg in het boek niet goed hou ik hem dit (af)leer?

Als ik je uitleg lees is het voor mij duidelijk dat hij jou niet als leider ziet, hij doet te veel zijn eigen zin.
Een paard dat opgevoed is naar de standaard die wij hanteren zal altijd luisteren naar zijn leider maar dit moet je zelf en je paard leren.
Hier uitleggen hoe en wat je moet doen en laten is veel te moeilijk, het beste is dat je een trainer zoekt die dit kent en het van hem leren.

Grondwerk is een noodzakelijk hulpmiddel maar geen doel op zichzelf en werkt enkel als je weet hoe je je moet gedragen tov je paard.
Toen wij enkele jaren geleden problemen hadden met ons paard zijn wij ook begonnen met grondwerk vanuit een boek en dit hielp al iets.
Maar later zijn we bij onze huidige trainers terecht gekomen en daar hebben we geleerd om ons paard op te voeden door ons te verdiepen in hun denk- en leefwereld.

Als je voldoende engels verstaat moet je eens gaan kijken op de site www.thinklikeahorse.com mogelijk krijg je dan een idee over wat en hoe maar ik blijf er bij : zoek de juiste hulp..
De trainer daar werkt ook volgens deze principes, je moet wel goed opletten want er staan een aantal filmpjes op "to do" en "not to do" dus volg goed de uitleg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:53

Ten eerste: Wat een ontzettend knap paard!

& een algemene opmerking: Dit paard is rijtechnisch verder dan jij. Zorg dat je snel je niveau opkrikt (door les te nemen van een goede instructeur) zodat je hem aan het werk kunt zetten, anders denk ik dat je meer problemen kunt verwachten!

Abra_ schreef:
* Probleem 1: mijn zelfvertrouwen

Hoe luiden bij jullie de bakregels? Op de meeste stallen is het zo dat de ruiters die linksom rijden voorrang hebben op rechtsom & wanneer je gaat stappen pak je de binnenhoefslag. Als dit op jouw stal onduidelijk is kan je dit aan een ieder navragen, dat zijn geen domme vragen ;) Wanneer deze regels duidelijk zijn durf je waarschijnlijk beter 'tegen de rest in' te rijden.

Abra_ schreef:
* Probleem 2 : na dat hij een keer bokkend met mij door de piste is gevlogen als ik rechts wou galoperen durf ik dat niet meer, dus doen we alleen links en dat lukt wel.

Een probleem ontwijken met een paard dat M heeft gelopen is niet slim! Deze heeft wss al snel door wat de manier is om onder het werk uit te komen & dat wil je niet hebben.
Gewoon linksom en rechtsom galoperen, net zo lang blijven proberen tot het goed gaat. Ik zou je teugels gewoon op maat houden ipv helemaal los of helemaal strak. Het tempo kan je beter wat voorwaartser houden dan trager, ook ivm jouw spanning.

Abra_ schreef:
* Probleem 3: Dus dat gek worden wat die doet als er een ander paard van de andere kant komt in draf en gallop.

Als de eigenaar zegt dat je gewoon goed voorwaarts moet rijden, kan je daar het beste naar luisteren. Zij/Hij heeft waarschijnlijk al andere opties uitgeprobeerd, maar dat zal dan niet als beste gewerkt hebben ;)

Abra_ schreef:
* Probleem 4: nu valt hij altijd in stap en wil niet meer vertrekken, waarschijnlijk voelt hij dat ik niet zo graag met veel in de piste rijd en valt hij stil, moet ik consequenter zijn met mijn benen en zweep of ligt het gewoon aan mij omdat ik zit te twijfelen?

Het klinkt alsof jouw paard eens flink aan het werk gezet moet worden :D Paarden die meer gewend zijn dan de ruiter gaan zich vervelen en buiten dat uit op verschillende manieren. Het actief voorwaarts rijden is zo belangrijk! Probeer eens om de eerste 20 minuten alleen maar overgangen te rijden. stap-draf-galop-halthouden en alles daar tussenin. 1x been is weg. Reageert hij niet, geef dan maar 's een keer been met je hak. Reageert hij dan nog niet, dan zou ik eens een goede tik geven. & dit iedere keer herhalen, zodat hij merkt dat je erg consequent bent!

Verder is het misschien slim om hem ook eens aan de longeerlijn aan het werk te zetten, op die manier kan je veel leren over dat specifieke paard & misschien durf je vanaf de grond ook wel meer?

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:57

Abra_ schreef:
Even een klein updateje!
natuurlijk kan het niet dat we al echt vooruit gegaan zijn ofzo, maar ik merk toch al verschil =D
We hebben de laatste dagen gewoon met veel te lange teugels gereden, en ik heb geprobeerd niet in zijn mond te komen, want dat was misschien wel de reden dat hij soms zo ontplofte. Ik denk dat ik hem veel te kort hield en in zijn mond trok! {x)
Maar dat gaan we dus niet meer doen! Nu probeer ik echt heel licht contact te houden en soms op de volte de binnenteugel te laten door hangen, en toch mooi op de volte te blijven (ik had eens gehoord dat dat een goede oefening was?)
We hebben wel geen nageefelijkheid meer, op zich is dit niet zo erg want ik wil eerst terug naar een licht contact...

Verder is hij ook niet meer verschoten, geen rare sprongen meer geen gestop of opzij springen. Hij laat de andere paarden zelfs braaf passeren! (hij is ook we terug gezet in zijn krachtvoer dus heeft die wel minder energie). En ik heb een soort truckje gevonden voor wanneer ik zenuwachtig wordt, namelijk een liedje zingen :+ dan kan ik daar aan denken ipv aan zenuwachtig zijn.

Alleen waren we vandaag weer met 3 in de piste (ik had eerst wel wat alleen kunnen rijden en dat ging goed) maar zodra er andere kwamen was ik afgeleid en Abra natuurlijk ook... en lukte het niet meer! hier moet ik echt iets aan doen...

Ik heb nog 1 vraagje (moet ik hier een nieuw topic over openen? hoop van niet, is niet zo belangrijk, ik werk er aan in de les ) maar de overgang stap => draf, ik krijg hem nooit op gang, zeker niet in het begin! nochtans is hij Draf => galop onmiddellijk weg. Tips? :D en ook trek ik mijn benen heel hard op, vooral in galop, wat kan ik daar aan doen?

Grts {:)

hoi!

Ik wou nog even laten weten hoe het nu gaat! Abra is weer helemaal braaf, en ik vertrouw hem ook weer, dus nu kunnen we weer in de piste werken zonder dat ik er bang op zit of in het midden moet gaan staan omdat ik bang ben dat hij zal verschieten van de andere paarden (of eigenlijk ik die schrik heb van de andere paarden? :( )
Nu wil ik dus proberen goed te rijden zodat het beter zal gaan en dat hij zich ook niet moet lopen vervelen! Ik probeer nu consequent te rijden, en hem goed aan mijn been te krijgen, de overgang stap draf gaat ook al beter, maar soms duurt het nog even voor ik reactie krijg maar ik probeer altijd het zelfde te doen, gewoon benen geven met kuiten, geen reactie = schopje, nog geen reactie = zweep... Nu is hij ofwel weg bij shopje of van de eerste keer, maar dit moet nog beter!
Alleen is het soms zo frustrerend dat een oefening niet lukt omdat ik iets fout doe, meestal realiseer ik me wel dat iets fout gaat maar weet niet wat te doen.. Maar dit kan alleen maar door oefenen en goede lessen worden opgelost, weet ik ook wel.
Als we een volte maken dan hangt meestal mijn buitenteugel los hangen, en dan loopt hij over zijn buitenschouder weg... ik moet daar echt op gaan letten, }:0

Vandaag hebben we wel enkele heel korte goede momenten gehad! in een bocht met netjese stelling, dus binneteugel geopend en contact met de buitenteugel, binnebeen er aan... Dan loopt hij zonder moeite heel netjes en aan teugel. Maar dat is meer heel kort, meestal verlies ik onderweg weer ergens dat contact met e buitenteugel of mijn benen zwaberen ergens de verkeerde kant uit...

oke, ik heb weer een hele uitleg geschreven, nja was niet echt de bedoeling! Maar ik wou toch even laten weten hoe het ging :brr:

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:00

Ik heb niet hetzelfde probleme gahd met mijn verzorgpaard. Maar toen ik haar pas ging rijden, kende wel elkaar niet. We wisten niet wat we aan elkaar hadden. Ze probeerde me aan alle kanten uit. Ik had op dat moment geen zelfvertrouwen. Ik wist niet wat ik ermee aan moest. Ik heb toen priveles genomen van een hele goede instructeur. Ik had ook alleen maar op manege paarden gereden en op de manege waren de lessen niet bevredigend. Sinds ik les heb van mijn nieuwe instructrice gaan we met stappen vooruit. Ik heb haar leren en durven te laten weten wie de baas is. Heb meer zelfvertrouwen gekregen, maar bovenal heb ik geleerd hoe mijn verzorgpaard in elkaar zit. Iets dat heel belangrijk is om een goede band op te bouwen. En een goede begeleiding, die weet wat je moet doen in probleemsituaties en ook nog weet hoe je het moet oplossen, die zijn goud waard.
Succes ermee.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:15

Ik zou eerst zitlessen nemen aan de longeerlijn waardoor je makkelijker zitten kan, als dat beter gaat de stap draf en galop er goed op zitten bij jullie samen, los gaan rijden.
Vind paard bet wel leuk, maar ook best wel groot, dus jullie moeten samen leren werken en reageren op de aanwijzingen, van je zelf en wat het paard je laat voelen, zodat jullie beter op elkaar reageren en sneller de goede dingen opnemen.