Leuke dressuuroefeningen in kleine bak voor recreatieruiter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Leuke dressuuroefeningen in kleine bak voor recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:57

Hoi Bokkers,

Mijn 10-jarige Gelderse merrie heeft een tijd lang last gehad van een hoef blessure (scheur van boven tot beneden). Hierdoor heb ik een tijdje niet kunnen rijden, maar gelukkig is het nu onder controle en geneest het goed. Vandaag is de osteopaat langsgeweest en ze loopt nog niet helemaal in evenwicht.
Ik vroeg wat ik zelf voor oefeningen met haar kon doen om het te verbeteren en hij zij dat ik gewoon moest rijden (heb een tijd lang niet teveel bochten gemaakt om het een beetje te ontzien) en vooral veel moest inbuigen zodat ze weer soepel wordt in haar lichaam.

Nou heb ik zelf een hekel aan dressuren in de bak en met dit weer kan ik alleen in de binnenbak, die vrij klein is en waarbij je dus geen mooi uitzicht hebt. Ik verveel me na 10 min. al dood! Dit heeft natuurlijk ook effect op Tina, waardoor de oefeningen alsnog slordig worden.

Hebben jullie misschien nog leuke oefeningen waarbij je moet inbuigen en we een beetje spelenderwijs kunnen dressuren?

Nibbit

Re: Leuke dressuuroefeningen in kleine bak voor recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:59

Slangenvoltes, eventueel met balkjes op de AC-lijn
Pionnen neerzetten en er willekeurig omheen rijden

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:02

Ik weet niet wat jullie niveau is, maar probeer hem eens iets 'nieuws' aan te leren. Een schouderbinnenwaarts, travers of gewoon wijken. Misschien dat je dan ook meer het gevoel krijgt weer ergens naar toe te werken. Dat je echt weer ergens mee bezig hebt en een reden hebt om op je paard te stappen.
Dit soort dingetjes werken in ieder geval wel voor mij.

En Nibbit geeft ook leuke suggesties, ga ook eens lekker spelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:17

Ik heb zelf een vrij groot paard en we hebben op stal twee binnenbakken, een grotere en een kleinere. Mijn ervaring is dat mijn paard in de kleinste binnenbak veel sneller lekker loopt, door die net wat kortere bochten wordt 'ie heerlijk los in zijn lijf :)

Wat betreft oefeningen: gewoon dezelfde als je in een grotere bak zou doen toch? En als je veel moet draaien: slangenvoltes, voltes halve baan links- en rechtsom, achtjes, voltes vergroten en verkleinen, schouder voor... Maar vergeet natuurlijk ook de rechte lijnen tussendoor niet ;-)

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:31

ga het leuk maken voor jezelf en je paard!
de oefeningen die nibbit zei vind ik erg leuk en ook leerzaam voor je paard.
de pionnen zou je eventueel nog kunnen vervangen door hindernisstaanders als je
die eerder tot je beschikking hebt.
en ga doelen stellen voor jezelf. als je iets hebt om naar toe te werken word het vaak al leuker!!