Hi iedereen, ik heb een verzorgpaard. Hij is een echte sterrenkijker en drukt daarbij zijn rug weg.
ik verzorg hem nu al een jaar, maar we waren vooral aan vertrouwen bezig. Ik wil nu wel eens beginnen met dressuurmatig gaan rijden.
Hij heeft ooit eens een ongeluk gehad, waarna hij een probleem had aan zijn rug (precies weet ik het niet), hij is volledig gezond verklaard door de DA hiervan.
Ik heb heel erg het gevoel, dat hij "bang" is zijn rug weer te gebruiken. Ook stuiten we erg op het probleem, dat als hij ergens niet mee eens is, dat die begint te stijgeren en daarna wegrent.
Ik wil heel graag nu met hem werken aan de problemen, maar ik weet gewoon niet hoe. Ik heb les met hem, alleen dat kan nu niet vanwege het weer. Wij hebben geen bak tot onze beschikking en we moeten dus buiten rijden en met dit weer is dat alleen maar stappen.
We rijden veel wendingen, maar het woord stelling kent die niet. We moeten dus helemaal vanaf het begin beginnen.
daarbij vraag ik dus jullie hulp, weten jullie goede oefeningen voor onze problemen (stelling en ruggebruik), die in stap uitgevoerd kunnen worden. En niet alleen: het moet meer zus, maar ook hoe ik daar kom Of neem les, want ik heb les. Waar mee moet ik beginnen.
passoa kan denk ik best wel heftig voor hem zijn. Mijn paard vond dit echt niet leuk ( nou zijn ze natuurlijk niet allemaal gelijk.) Longeren alleen aan touwtjes (lang) hoe loopt hij in de bak neem aan ook wel eens mijn zijn hoofd naar de grond toe toch? Als je probeert in het stappen wat je nu langs de weg kan doen beetje hals strek achtig rijden? Rustig in de stap en straks na tijdje wat korter op pakt?
Ik zou zeker alleen maar stappen met dit paard totdat hij de stelling snapt in stap, kan hij hem wel in stilstand? Snap je zelf wat stelling is en hoe je hem vraagt? Ja en heel af gezaagd neem les van iemand die jou dat kan leren en erbij kan vertellen wat er gebeurd in het paarden lijf als de stelling juist is. Kijk eens op paardenbegrijpen.nl staan heel veel gym/ recht richt oefeningen die heel nuttig voor het paard zijn, maar ook belangrijk is dat je zelf weet wat een oefening doet en waarvoor hij is. Miss juist met dit slechte weer eens de theorie gaan leren hoe maak je het paard soepel en sterk en waarom steigert een paard.
m9ara
Geplaatst: 27-12-10 22:26
ga idd eerst beginnen met stelling en buiging in zijn lijf. veel figuren, en idd zelf leren hoe het precies werkt zodat jij het je paard iig op de goede manier aan kan leren. als je de stelling onder de knie hebt zou ik pas verder gaan kijken succes!
Heel erg bedankt. Ik ben nu paardenbegrijpen.nl aan het doorspitten , heb ook ff boek uit de bieb gehaald. Ik zal morgen werken aan stelling en buiging
niet gelijk hem gaan opjagen. Lekker lang teugeltje wat laten ontspannen. Dat oz vaak mogenlijk. en dan eens iets korter en zo oppakken. Daarna kun je in draft een lang teugeltje doen en dat dan weer een paard dagen en dan weer oppakken. Altijd blijven herhalen. Ik heb dat ook zo bij mijn pony gedaan en op een gegven moment ging ze zoeken naar een aanleuning. Soms moet je je pony ook ffe uitproberen