moeite met recht-lopen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxlhorsy97

moeite met recht-lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 09:50

mijn paard heeft moeite met netjes op 1 lijn lopen.
als ik afwend en probeer de rechtuit te krijgen gaat ze met dr hoofd gesteld lopen en een beetje wijkend. naar mijn been-hulp luistert ze dan (bijna) niet. ook als ik op de lange zijde rijd gaat ze gesteld lopen. hoe krijg ik dr nou het beste recht??

ik weet dat je het beste leert van praktijk, maar aan tips heb ik ook veel! :o

smeetjoew

Re: moeite met recht-lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:52

Rechtrichten tussen twee benen en twee teugels. En niet direct afwenden, gewoon een tijdje op de binnenhoefslag gaan rijden. Als je altijd op de hoefslag hebt gereden, neigen ze in het begin altijd naar de hoefslag (lees: slingeren en naar de hoefslag toe "trekken"). Je moet het ook even de tijd geven. Maar vooral blijven zorgen dat jij ook recht bent in je been en handhulpen.

Hoe oud is het betreffende paard?

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:02

oke bedankt,
ze is nog maar 5 jaar, en heeft het soms ook met het ras te maken?, ze is een NL-trekpaard

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:04

kent ze al wijken voor de kuit, anders kiun je dat al een paar keer proberen zodat ze sneller aan je zijwaartse been is. Zo kun je haar eerder recht krijgen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe snel een trekpaard ana je been is

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:46

je zult het toch met je benen moeten doen. als ze daar niet op reageert moet je haar daar eerst attent op maken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:04

Ga eens werken aan het rechtrichten, dus niet je paard tussen je teugel en been hulpen laten lopen, want dat is je doel, je paard zal is recht gericht moeten zijn, dus de oefeningen daarvoor gaan doen, het dier is ook nog maar 5 jaar , een paard goed rechtuit laten lopen is een training van jaren en dan nog is het steeds herhalen en werken aan de basis,
Dus ga je zijgangen erbij pakken, schouderbinnen en traver, stelling en buiging, leer ook de theorie ervan , wat is een recht gericht paard en hoe doe je dat.

Kijk eens op paardenberijpen.nl staat genoeg over het rechtrichten .

Miss ook wel nuttig voor smeetjoew om daar even te gaan lezen wat een recht gericht paard is en hoe je dat technisch goed kan leren .

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:18

Goed voorwaarts rijden kan ook helpen, daarnaast zelf goed kijken waar je heen wil, zorgen voor gelijke druk op de teugels en binnenhoefslag rijden is ook een goede om te oefenen.

Succes!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:35

hah, nou bedankt voor je goedbedoelde advies midgie, maar denk dat ik dit soort problemen prima zelf op kan lossen...
Je paard recht laten lopen over de binnenhoefslag of ac lijn heeft te maken met of je paard recht is. Als je paard links of rechtsgebogen is, gaat het niet lukken. Een paard moet altijd tussen twee benen en twee teugels lopen.

Begrijp eigenlijk niet waarom ik mezelf aan het verantwoorden ben, maargoed. B-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:00

Dus zal het paard eerst recht gericht moeten worden eer ze hem rechtuit kan laten lopen over de hoefslag , het paard is ook nog maar 5 en waarschijnlijk nog erg scheef, dus eer ze hem netjes tussen 2 teugels in kan laten lopen is nog wel een aantal mnd zo niet jaren werk.
Jij weet miss wat recht recht rijden is maar denk dat de TS niet eens weet wat recht richten is.

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:44

nou ik toch bezig ben..
hoe krijg ik het voor elkaar om haar te late wijken voor beenhulp.
praktijk leer je het best, maar ik heb ook veel aan tips.
:D :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:37

Dat zal je moeilijk leren via enkele getypte tips... Vraag het liever aan je instructeur of instructrice.
Maargoed, ik zal je wat opweg proberen helpen. Je paard leren wijken is volgens mij het makkelijkste in stap, en beginnen met een paar pasjes, dan terug rechtdoor.
Duw je binnenkuit aan zodat ze opzij gaat, eventueel kan je dit verduidelijken door enkele heel zachte tikjes vlak achter de kuit met een dressuurzweep zodat ze doorheeft dat ze opzij moet.
Dan met je buitenhand begrenzen zodat ze niet over de schouder valt.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:01

en trekpaard die kan wijken dat wil ik nog wel eens zien.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:21

Vermijd rechte lijnen! Dat maakt je paard enkel scheef! Hier staat er ook waarom:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... en-figuren

Als je dit volgt wordt je paard als het ware 'vanzelf' recht! Tenminste, die van mij is loodrecht, en ik heb er nooit moeite voor moeten doen, alleen vermijden van rechte lijnen! ;-)

Trouwens, trekpaarden kunnen ook wijken, ze moeten gewoon de juiste spieren ontwikkelen en er de kans voor krijgen, zoals elk ander paard! ;-)

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:12

het kan natuurlijk ook zijn dat je wat meer aandacht moet besteden aan die buitenteugel. buitenteugel wordt vaak verwaarloosd maar is zeer belangrijk voor je paard.
als je in een wending je buitenteugel niet aanhoudt zal je paard helemaal naar binnen vallen of juist over de schouder weglopen. en het is van zelfsprekend als je paard wegloopt dat je geen mooie wending kan maken en dus die bocht ook niet goed uitkomt, waardoor de start van je rechte lijn al helemaal naar de knoppen is.
ik weet natuurlijk niet of dit het geval is, is maar een mgoelijkheid die ik geef.

ik heb ooit een 4-jaarse gehad die zeer mooi liep. leerde hem wijken in draf, kon die niet meer recht draven maar wijkte constant xD (niet super overdreven hoor, maar toch altijd een klein beetje opschuiven..)
dus even dat wijken achterwege gelaten en gewerkt op dat rechtlopen, en dat oefen je volgens mij best op wandeling, veel lange rechte stukken gereden toen. hielp ook een héél stuk. (paard was wel mooi rechtgericht)

en natuurlijk is het ook zéér belangrijk dat je paard goed rechtgericht is en dit doe je door veel figuren, bochten, enz te rijden. grote cirkels rijden en die steeds kleiner maken, zowel links al rechts! zowel en stap, draf als gallop. die spieren op beide kanten doen op- en ontspannen. als die spieren soepeler worden zal het paard ook sneller geneigd zijn de achterhand meer onder te plaatsen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:54

Angelke87 schreef:
en trekpaard die kan wijken dat wil ik nog wel eens zien.

Nou er zijn erbij die zelfs een pirouette kunnen draaien maken in galop , dus wijken is dan ook echt wel mogelijk, zelfs voor een trekpaard, ik rij zelf tinkers en die kunnen ook best wel hun mannetje staan in de hoge dressuur oefeningen en al zeg ik het zelf de techniek klopt ;)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:01

Rechtrichten indd. Als het goed is weet jij van je paard naar welke kant hij gebogen is. De rechte kant is soms moeilijk in te buigen en moet je veel aandacht aan besteden (de gebogen kant uiteraard ook blijven trainen)
Veel voltes, achtjes, schouderbinnenwaards etc. Verwacht niet dat het de volgende dag perfect zal gaan. Blijf dit consequent oefenen zou ik zeggen.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:11

veel rechtestukken proberen te rijden. (lange weide?)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 08:42

lindadegreef schreef:
veel rechtestukken proberen te rijden. (lange weide?)

Daar krijg je je paard niet recht mee, pas als je paard goed recht gericht is kun je rechtuit lopen, daarvoor heb je oefeningen nodig om je paard recht te richten en dat is juist in het begin geen rechte lijnen lopen maar veel op de volte werken en ook belangrijk is dat je weet wat je dan moet doen op die volte om je paard recht te richten, maar valt me op dat heel veel ruiters dus niet echt weten wat recht richten is.
Kijk eens op de www.paardenbegrijpen.nl staat wat meer over het recht richten

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:24

Ik kon niks vinden bij de zoekfunctie, alleen dit topic die al wat ouder was.
Maar ik krijg echt mijn paardje niet recht. We zijn bezig om te trainen want ben haar nog aan het doorrijden>
Ga nou langzaam aan het werk zeg maar, we hebben een tijd gehad dat we alleen maar rondjes in e bak reden, volte's om de spanning eraf te krijgen met rijden. Dat is gelukt en ben nu een beetje aan het werk.
Alleen ze slingert zog igantisch erg. Op de hoefslag valt het mee, het kan wel zo zijn dat ze opeens naar binnen valt :')
Maar gewoon van a tot c is het één en al slingerbochtjes... ik houdt zelf gewoon de beendruk op hetzelfde.
Misschien dat ik toch nog meer moet oefenen, maar heb toch echt geen idee hoe ik zoiets moet aanpakken.
Maar omdat ze net ingereden is en ze voelt heel goed, is ook niet sterker aan 1 kant.. heb ik toch niet het gevoel dat ze scheef is.. misschien dat het ook aan de bespiering kan liggen? (?) dat ze dat nog te weinig heeft ?