hoe hoog springen met mijn vp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie_tara

hoe hoog springen met mijn vp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:52

hallo
ik heb een vraagje ik spring vaak met mijn verzorgpony in de zomer zeker 1keer in de week.
ze is een welsh van 1.27 en is 5 jaar. wij hebben geen echte hindernissen dus gebreuken wij auto banden en een houte balk. een band is ongeveer 15cm. ik spring 2 banden. maar wat iss een normale hogte voor mijn verzorg pony om te springen inverband met haar stokmaat en leeftijd tot hoe hoog kan ik gaan??
alvast bedankt :D

Peerke_

Re: hoe hoog springen met mijn vp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:54

Hoe hoog een pony kan is erg moeilijk te zeggen..
de een 50 cm een ander 1,30

Ik zou eens met de eigenaar overleggen wat van haar mag :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:56

in principe hangt het helemaal af van jou spring kwaliteiten en natuurlijk die van je pony. de ene pony/paard kan na een goede voorbereiding makkelijk zijn eigen stokmaat springen de ander heeft met 40 cm al moeite ( mijn persoonlijk record met mijn fries hihihi hij is er gewoon niet voor gemaakt maar vind het wel super leuk). ik zou gewoon doen wat goed voelt. je voelt zelf het beste aan wanneer hij/zij het moeilijk krijgt of fouten gaat maken. als je rustig oeffent en het langzaam opbouwt zul je vanzelf steeds hoger kunnen. je komt vanzelf op een punt dat je merkt dat hoger gewoon niet wil. luister goed naar je gevoel en wat je paard of pony aangeeft. veel plezier en doe voorzichtig

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:56

begin bij wat ze al kan.. dan steeds een stukje hoger en kijk wat je pony daar van vind. :)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:44

het licht er heel erg aan o je pony het leuk vind en het ook goed kan. als bijde het geval is dan kun je denk ik toch wel over een centimeter of 80 heen kunnen. alleen jij moet het wel willen en durven, anders komt het nooit goed.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:45

Als je maar één balk tot je beschikking hebt zou ik persoonlijk niet al te hoog gaan, omdat je dan geen grondbalk hebt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:47

Pikeur schreef:
Als je maar één balk tot je beschikking hebt zou ik persoonlijk niet al te hoog gaan, omdat je dan geen grondbalk hebt

Ik zou helemaal niet springen met 1 balk

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:46

ik heb meerdere balken tot mijn beschikking wel 5 ofzoiets.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:51

Het ligt er inderdaad aan hoe hoog je pony kan. Je kan zelf uittesten hoe hoog je kan gaan, maar omdat het een verzorgpony is zal ik toch even vragen of de eigenaar er ook mee gesprongen heeft en natuurlijk hoe hoog zij is gegaan. Verder als je heel hoog gaat dan moet je inderdaad een grondbalk neerleggen. Maar ik neem aan dat je altijd laag begint. Als jij nu twee banden springt begin je daar ook gelijk mee?
Als dat het geval is kan je daar de volgende keer ook weer mee beginnen en dan weer een bandje erbij. Nu weet ik niet hoe stabiel je banden zijn, maar ik zou er niet te hoog mee gaan, als je een keer een balk raakt valt dalijk heel de banden stapel mee, en dat zou natuurlijk niet fijn zijn.

ps. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed jij kan springen, je zit, je lef enz.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:27

Het hangt van de capaciteit van je pony af. Maar daarin moet je wel dingen meerekenen, zoals jouw gewicht lengte en ervaring, en de bakbodem kan ook een boel uitmaken.
Ik zou met zo'n pony oefenen op 40/50 cm ofzo. Gewoon kijken of ze dat aankan, en misschien iets hoger dan. Maar geen meter ofzo :P tenzij het een uberspringtalent is ofcourse xD

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:31

Ik zou eerst gewoon even wat balkjes draven en dan pas kijken wat de pony aankan qua hoogte

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:46

Je kunt denk ik zoiezo wel 3 banden op elkaar leggen.
Maar ipv alleen stapelen kun je ook een traphindernis maken zeg maar.
dan leg je bijv. 2 banden op elkaar met een balk erop en daarachter 3 banden op elkaar met een band erop.
Dan heb je een mini triple bar. :) Vinden mijn ponies altijd leuk om te springen!

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:23

lekker doen tot waar ze nu makkelijk red,, wil je hoger gaan springen zorg dan altijd voor goede begeleiding.

een balkje springen kan iedereen,, maar het zit hem in de techniek om hoger te kunnen komen.
ook zou ik even aan de eigenaar vragen wat zei verantwoord vindt voor jullie.
hij heeft een mooie leeftijd om het springen wat op te pakken, dus als hij er aanleg voor heeft zou ik zeggen neem goede begeleiding en succes :D

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:20

Samanth_ schreef:
lekker doen tot waar ze nu makkelijk red,, wil je hoger gaan springen zorg dan altijd voor goede begeleiding.

een balkje springen kan iedereen,, maar het zit hem in de techniek om hoger te kunnen komen.
ook zou ik even aan de eigenaar vragen wat zei verantwoord vindt voor jullie.
hij heeft een mooie leeftijd om het springen wat op te pakken, dus als hij er aanleg voor heeft zou ik zeggen neem goede begeleiding en succes :D

hier sluit ik mij bij aan...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:27

eerst de hoogte doen die je pony zeker kan en dan steeds een stukje erbij zodat je de hele tijd een stukje hoger komt
let wel niet achter elkaar hoger leggen maar eerst met de iets hogere oefenen en als hij dat goed kan een stukje hoger

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:07

sanso schreef:
eerst de hoogte doen die je pony zeker kan en dan steeds een stukje erbij zodat je de hele tijd een stukje hoger komt
let wel niet achter elkaar hoger leggen maar eerst met de iets hogere oefenen en als hij dat goed kan een stukje hoger

precies, en niet al te lang door blijven springen in 1x ;)

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:33

dank je julie wel met julie adviesen!!
de iegenaar kan er niet op rijden want ze is een volwassen vrouw.
en ik spring begin altijd met balkjes draven en dan 1 band 2 banden en dan 3 banden, allemaal met een grond bal er bij.en nu spring ik ook trappetjes. de banden blijven altijd staan en als ze de balk raakt valt die er altijd af. de ondergrond is gras. we hebben een stuk wei afgezet met de bak maten 20 bij 40. de eigenaar zit er over te denken om er een bak bodem in te doen. en ik spring alleen in de zomer als we weer in de 'bak'kunnen. dan begin ik altijd lang zaam op te bouwen zoals de 1ste keer met balkjes lopen, en de 2de keer balkjes lopen en 1 band 3de keer balkjes lopen 1band en 2banden enz. maar ze kan makelijk 3 banden springen maar als ik er dan de 4de er op leg weigert ze vaak en soms heel soms springt ze er wel over heen. en ik spring 1 keer in de weeek met haar dat is goed toch? alvast bedankt.