Teugelproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Teugelproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:14

Hallo,

Ik heb regelmatig een probleem met de teugels. Ik hoor namelijk verschillende commentaren van verschillende instructeurs.
Het is mij al wel bekend dat ik de teugels veel te losjes houd, en daar heb ik nu last van op mijn jonge paard, die daar misbruik van maakt. Dus nu heb ik wat meer contact op de teugels, maar in de bochten en in figuren weet ik vaak niet waar ik met mijn handen naar toe moet. 1 instructeur zegt dat ik in bochten de buitenhand mee naar voren moet geven. Klinkt logisch omdat je anders het paard tegenhoudt, dus ik geef mee. Maar dan komt er teveel ruimte in de binnenteugel. Dus dan trek ik mijn binnenhand wat terug. FOUT!!! Maar wat moet ik dan doen om wel contact te houden?

Een andere instructeur zegt dat ik de buitenhand bij me moet houden in de bochten, dus niet naar voren mee moet geven. Klinkt voor mij niet logisch, omdat ik teveel vasthoud en 'trek' voor mijn gevoel. Toch gaat ze wel aan de teugel lopen als ik de buitenteugel bij me houd in plaats van mee geef. Wat is nou de goede manier?

En waar moet ik in bochten met mijn binnenhand naar toe?

Groetjes

RonavhN

Re: Teugelproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:19

ik heb het altijd zo geleerd dat je je buitenhand op zijn plek moet houden en bij je moet houden, omdat je je paard dan helemaal kwijt bent.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:19

wat ik geleerd heb is:
binnen hand naar binnen. zeg maar je had op de zelfde plek houden maar meer van de hals af.
buiten hand op de plek houden maar ontspannen. als ik dat vergeet moet ik altijd mijn pink losser doen. dan ben je veel meer ontspannen!
misschien kun je kijken welke manier het beste werkt bij jou en je paard en daar mee verder gaan. en dat uitleggen aan de instructrice die iets anders zegt en vragen waarom zij het anders doet?
succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:22

Je kan ene kant beetje meegeven andere kant beetje tegenhouden maar ik doe het zelf niet.
Als ze nagefelijk lopen beweegt het hoofd van de meeste paarden niet zo veel van plek, alleen het lichaam en de
hals zullen mooi doorkomen.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:35

Probeer eens met je zit te sturen i.p.v. met de teugels. Als je het grootste gedeelte van een bocht op je zit kan rijden, heb je maar een kleine hulp nodig met de teugels.
Ik neem aan dat je dressuur rijdt dus qua teugelposities kan ik je niet zo veel helpen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:48

Ja ik zou ook met mijn zit gaan proberen te sturen, een teugel is geen stuur, daar onderhoud je de stelling mee, en als je de hoek door rijd vraag je iets stelling met de binnen hand en sta je de buitenhand toe zodat het paard de stelling kan aan nemen , want als je je buiten hand op zijn plek houd en je trekt aan de binnen teugel dan zit je te veel in de paarden mond en kan het paard er niks mee, dus vragen en toestaan en niet aan de binnen teugel trekken en de buiten kant begrenzen, tenzij het paard teveel stelling neemt dan kun je begrenzen,maar alles moet met minimaal contact en als je het juist doet voel je het in je handen en je zit, komt er geen weerstand van het paard maar laat hij juist los.
Als je over beide instructeurs twijfelt zou ik een ander zoeken en hou het bij 1 instructeur die het jou wel kan leren en uit leggen , vraag ook een stukje theorie erbij of wees slimmer ga er zelf over lezen,

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:19

ik heb altijd geleerd dat je buitenhand op zijn plaats moet blijven en dat je met je binnenhand eigenlijk bepaald waar je naar toe wilt, buitenhand dient enkel om te begrenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:30

Buitenhand is inderdaad om te begrenzen. :j Wat ik zelf wel doe (vooral met jongere paarden) is de buitenhand een stukje meer naar binnenzetten, een beetje mee met de binnenhand, maar nooit óver de schouder halen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:08

Als je het goed wil doen bepaalt je zit waar je heen wil en niet je hand, bij jonge paarden is dat idd anders dan geef je overdreven aan met je hand van de hals waar je heen wil.
In principe is je indirecte teugel het stuur van de schouder en nooit het hoofd van het paard, aan het hoofd vraag je stelling met b.v je binnenhand en dan geef je wat meet buiten teugel , want als je vraagt aan de binnenteugel en je geeft niks aan de buiten teugel dan kan het paard er niks mee en krijg hij te veel druk op het bit en er mag nooit druk op het bit komen,

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:03

Je zit bepaalt voornamelijk waar je heen gaat.. Je houdt je buitenteugel op de plek ( maar wel ontspannen ) je binnenteugel doe je een stukje van de hals af op de volte bijv.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:29

ik heb mijn rechterhand altijd hoger als mijn linker,
dan doe ik het weer goed,
en 5min. later is het weer zo.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:41

In een wending plaats je beide handen wat naar binnen. Ze blijven wel aan hun eigen kant van de manenkam. De buitenteugel komt hierdoor mooi tegen de hals aan te liggen. De wending wordt door de buitenteugel zowel in de mond als op de hals begrensd. Op de buitenteugel mag iets meer druk staan dan op de binnenteugel. Je binnenhand gaat richting het middelpunt van de wending of volte. Als je hierbij contact verliest buig je je hand vanaf je pols naar binnen toe. Op de binnenteugel mag het contact wat lichter, maar hij mag niet in een boogje hangen.

Of je je buitenhand meer naar voren moet plaatsen hangt echt van de situatie en van je paard af. Normaal gesproken ga je een klein beetje mee naar voren (toestaan). Als je paard over de schouder wegloopt of uitzwaait op de volte moet je de buitenteugel iets strakker nemen.

Ik hoop dat ik het iets duidelijker voor je heb kunnen maken. Succes!

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:13

Het eigenlijke 'sturen' gebeurd meer door met de buitenteugel te 'duwen' dan met de binnenhand te 'trekken'. Daarom zeggen instructeurs vaak dat je je binnenteugel los moet laten, zodat je wel op je buitenteugel MOET sturen. Loslaten is bij jou dus een verkeerde term, want jij gooit té los. Denk dus met je binnenhand niet aan loslaten, maar aan licht en zacht worden en stuur je paard de wending door door met je buitenteugel te duwen en je zit en buitenbeen te gebruiken. Je binnenteugel heb je dan beschikbaar om wat stelling door te kneden en daarna zacht te worden als de stelling gelukt is.
Je buitenteugel dus niet naar je toehalen of je binnenteugel wegsteken, dat zijn te grote acties. Zie de nuance ervan! Het is met wat druk duwen met de buitenteugel en zacht worden in de binnenteugel (om zijn binnenachterbeen niet te blokkeren onder andere).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:55

Ik ben van mening ter allertijde evenveel contact op beide teugels met de mond te behouden.
Dat lukt niet 123 en is een doel opzich...
Paard draagt zichzelf (je hebt dus geen baksteen in handen), correct ruggebruik automatisch de achterhand eronder etc.
Een paard moet recht en sterk zijn hiervoor.
Daarom begin je bij jonge paarden of ongetrainde paarden meestal met lang en laag, hoe hoger je de hals richt hoe zwaarder het voor het paard wordt en hoe sneller paarden die nog niet sterk genoeg hiervoor zijn gaan vasthouden.
Al begrens je of vraag je stelling het contact met beide teugels blijft hetzelfde en evenveel, dit heeft namelijk niets met kracht of trekken te maken.

Vanuit evenveel contact op beide teugels kan je verder.

Bij een jong paard kan je beginnen met "grote duidelijke hulpen" om ze later zo fijn en klein mogelijk te maken.
Bedenk een vast ritueel bv: ruiter kijkt waar die heen wilt, binnenteugel van de hals af (voor mijn part een halve meter om mee te beginnen :+ ) en een duwtje met je buitenbeen om extra te vertellen ik wil dat je van de hoefslag afgaat of met de buitenteugel tegen de hals aan.

Bij reactie niet vergeten te belonen, dit is het belangrijkste stuk!!!

Je zou merken dat als je dit stappenplan consequent vol blijft houden het kwartje bij je paard valt en je alleen nog maar hoeft te kijken waar je naartoe wilt. Natuurlijk kan je later hier en daar begrenzen en werken met je benen en nog meer verfijnen. Wanneer het weer eens minder gaat doe je weer een paar stappen terug naar dat vaste ritueel van eerst om weer op een veilige vertrouwde basis verder te bouwen.

Idem met bv. overgang stap-draf:
Handen openen, lichtelijk onzichtbaar naar voren zitten, been geven, geen reactie? tikje/ zwieberend geluid met de zweep: Wakker worden!!!
Ik hoef nu alleen nog maar lichtelijk naar voren te zitten en we gaan in draf.
Voel ik dat het verslonst gaan we weer even back to basic en herhaal ik het ritueel.

Een heel verhaal :o
Maar ik hoop dat je mijn punt vat...
Wees consequent in je hulpen, geef ieder dingetje dat je je paard leert een vaste gedetailleerde hulp. Een paard wil alles voor je doen zolang hij het maar begrijpt, als het even niet meer lukt ga back to basic naar jullie vertrouwde begin om weer verder te bouwen. Verlies je geduld niet en werk verder aan het leerproces.

Als een kind leert dat een banaan, paars van kleur is, is die banaan paars van kleur!
Maar als de volgende dag wordt verteld dat die banaan geel is, begrijpt het kind er niets meer van...
Je kunt je paard alles leren wat jij wilt... Hou je alleen wel consequent aan jou verhaal (hulpen), anders is er geen duidelijkheid en snappen ze niet wat je wilt.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:01

Teugels zijn enkel zoals de 'richtingaanwijzers' van je auto, en zo moet je ze ook gebruiken, je benen doen het stuurwerk, je handen is simpel, 'binnenhand lichtjes van de hals, buitenhand tegen de hals, zonder de halslijn te kruisen'!

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... der-handen staat het heel mooi uitgelegd!

Contact houden met de mond is wel belangrijk, omdat je bij losse teugels constant een 'los-vast' effect gaat krijgen, waardoor het paard het gevoel krijgt van een onrustige hand, onrustig bit in zijn mond. Dus een heel licht, ontspannen contact nastreven, maar de teugels enkel zien als richting aanwijzers!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:04

:j
Ben het met Toni eens!
Vooral wat het contact met de teugels betreft...