Paard rustig laten galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missmoonie86

Paard rustig laten galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:42

Hallo...

Ik heb een 21jarige ruin en rijd hem nog zo'n 5x in de week, afwisselend met longeren.
Laatste 2weken merk ik dat ik hem niet rustig kan laten galloperen. Vooral in de springles niet.
Hij vindt het springen helemaal geweldig maar rustig galloperen kan hij dan niet. Wat er dan gebeurt
dat hij als een gek op de hindernis afscheurt en ik hem meestal niet kan uitzitten en als gevolg dat hij
of te vroeg springt of net vlakvoor de hindernis. Ook al komt de sprong niet uit hij springt altijd ( ook nog zonder een balk eraf te gooien).
Wat ik nu vaker doe is hem op een volte laten galloperen en dan weer over gaan op draf en dan weer aan galloperen.
Dat werkt opzicht wel goed. Maar zodra ik weer de hoefslag ga volgen ( ook zonder te springen of dat er een spring parcour opstaat)
heeft hij weer het idee dat hij mag racen. Ik wil niet aan hulpteugels beginnen!!
Ik denk dat het probleem aan mij ligt, misschien dat ik hem teveel aanspoor tijdens de galop of zo? Ik rijd overigens zonder sporen en met instappen heb ik ff de zweep erbij maar zodra we aan het werk gaan leg ik de zweep weg.
Maar heeft iemand misschiens nog tips?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:55

Wat zegt de instructeur ervan? Het gebeurt in de les toch? Lijkt mij dat je dan het beste aan je instructeur kan vragen je daarmee te helpen.

Als je merkt dat hij op de lange zijde gaat versnellen zou ik hem op een volte zetten, wat je zelf ook al doet, alleen niet terugnemen naar draf. Als hij weer rustig galoppeert ga je weer de hoefslag op. Je geeft aan dat je denkt dat je teveel drijft, probeer je benen stil te houden. Hoe is je houding verder? Zit je niet te ver naar voren, heb je goede aanleuning of zijn je teugels misschien te lang? Ook dat zijn redenen waarom je paard harder kan gaan galopperen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:09

Missmoonie86 schreef:
Ik denk dat het probleem aan mij ligt, misschien dat ik hem teveel aanspoor tijdens de galop of zo? Ik rijd overigens zonder sporen en met instappen heb ik ff de zweep erbij maar zodra we aan het werk gaan leg ik de zweep weg.
Maar heeft iemand misschiens nog tips?

Het kan ook doordat je onbewust gespannen bent. Hierdoor ga je niet lekker mee en kun je ook geen goede zithulpen geven. Ook kan het zijn dat je onbewust meer gaat remmen met de teugel, waardoor er juist het tegenovergestelde gebeurd door de spanning in je armen.
Het is héél moeilijk om een paard weer rustig te krijgen wanneer deze zo vrolijk wordt van het springen.
Wat nu dus goed werkt is wat meer dressuuroefeningen (overgang en volte) doen voor de hindernis, helaas verlies je nog de controle bij het parcours dus heb je nog wat tijd nodig. Je kunt de dressuuroefeningen combineren met 2 hindernissen achter elkaar en dit langzaam verhogen. Zou iig een mogelijkheid zijn om de controle te houden bij meerdere hindernissen. Paard leert dan ook dat hij niet mag wanneer hij niet goed op je hulpen reageerd.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:28

Mijn paard had het ook, vond het zelf geweldig omdat hij eigenlijk altijd wel uit kwam en hoefde ik niet mee te rekenen.
Als je je paard 'laat gaan' komt ie dan ook niet uit of alleen maar wanneer je het probeert te regelen.

Een oefening is om op de hindernis af te stappen en pas laat aan te draven, een paard redt zich vaak wel en heeft niet heel veel vaart nodig (ligt aan de hoogte vd sprong).
Nog een oefening is proberen te halthouden voor de sprong, ruime meters ervoor zodat je er daarna wel gewoon overheen kunt zonder weg te hoeven draaien, ook na de sprong halthouden is een goede oefening om de controle te krijgen, probeer het wel beheerst te doen.
Mij is daarnaast altijd geleerd dat weg draaien voor een sprong nooit goed is ivm weigeren.
De eerste oefening lijkt mij de 'beste' omdat je dan rustig kunt bepalen wanneer je de overgang maakt, je paard zal dan nog sterk aantrekken naar de sprong, maar daarin redt zich echt wel... Vertrouw je paard ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:35

Consequent zijn: rennen = volte.
Zowel tijdens de dressuur als springen.
Je kunt ook een paar passen voor de sprong aandraven, en na de sprong even halt laten houden.

Ik ben niet van mening dat weg draaien voor de sprong zorgt voor weigeren. JIJ maakt de beslissing, niet het paard. Ik draaide mijn pony regelmatig weg voor een sprong, of zette hem stil. Dit doe ik bij mijn paard ook.
Beide vertonen geen 'weiger' gedrag.

Over het algemeen: lekker veel galloperen :j Gewoon door blijven oefenen, wordt comfortabel met de galop.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-12-10 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard rustig laten galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:37

oeh ik heb hetzelfde probleem
ik moet 'begrip halve ophouding' doen (ken je dit? zo niet: kont, benen en handen aanspannen en ontspannen, vooruit kijken, vooruit denken , ontspannen aangespannen hand om de teugel.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:30

Maroesjka schreef:
Mij is daarnaast altijd geleerd dat weg draaien voor een sprong nooit goed is ivm weigeren.

Dan kun je geen 1 oefening doen, ook niet met dressuur, om te voorkomen dat het paard de oefening zelf gaat uitvoeren (achterwaarts->staken,galop->op hol etc) :D
Het is idd onzin en als het gebeurd, dan is hij niet goed aan de hulpen en heeft niks met de oefening zelf te maken.

Een ruiter die zijn paard niet goed aan de hulpen heeft staan, moet sommige oefingen nog niet doen om verwarring (onduidelijke-onbevestigde hulpen) te voorkomen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:21

Halthouden ed voor een hindernis kan wel prima, aangezien je het paard voor de sprong houdt en je vanuit die rust weer verder kunt rijden. Het is ook niet de bedoeling dat je een meter voor de hindernis stopt, maar een meter of 10, om die rust en controle in te bouwen.
De ruiter bepaald wat er gebeurt en niet het paard.
Van m'n springinstructeur mochten wij niet wegdraaien, een paard (tenzij 'balkenvreters') wordt er wiebelig van, vaak omdat de ruiter onduidelijk is in het signaal: Wel naar de sprong of volte, oei gaat ie te hard of hou ik het nog, oei toch maar wegdraaien en daardoor is het naar mijn idee geen goede manier om die volte te rijden en omdat het vaak niet zachtzinnig gaat.

Buiten bovenstaande wordt een paard over het algemeen niet rustiger van snel een volte draaien, wel als het gecontroleerd gaat, maar dat lijkt me niet het geval aangezien het paard wil racen en de volte een 'redmiddel' is.

Oefen ook in dressuur met de controle en plotselinge overgangen waarbij je zit erg belangrijk is.
En vertrouw tijdens het springen je paard, meestal redt ie zich...

xx_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:44

Dat probleem met springen heb ik oook :D. SUepr vervelend dus nu spring ik neit zo vaak meer met hem. Voor het galoperen heb ik wel tips dat deed ie ook. Hij moet eigenlijk op je wagten gaat hij harden dan jij wilt teug naar draf en GEEN voltes maken want dan leer je hem aan dat hij alleen rustig met doen op de voltes. En rpobeer de hoeken heeeel goed door te rijden zo krijgt hij de kans niet om harde te gaan rennen. Probeer maar eens bij mij helpt het ook ;)

maaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:00

je kunt proberen om hem eerst in draf op een hindernis af te sturen, ietsje daarvoor draai je weg en maak je een volte. Dit herhaal je een paar keer en doe je daarna in galop. Als jij het gevoel hebt dat hij op jou wacht laat je hem een keer springen. Als ie daarna weer gaat racen draai je weer weg. Zo leer je hem op jou te wachten en alleen te mogen gaan als jij het zegt.
Veel succes iig!

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:35

zwaar gaan zitten,af en toe knikjes geven met beide handen,en niet in mond trekken,dan gaan ze in het bit hangen en alleen maar harder.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 16:51

Hartstikke bedankt voor alle info! Afgelopen zondag ( gister ) heeft mijn vriendin met hem gesprongen in de springles. Zij springt 10x beter dan mij maar zelf bij haar racede hij nog op de hindernis af. Zij draaide vlakvoor de hindernis weg en gallopeerde weer opnieuw aan dat deed ze een paar keer en daarna ging hij wat makkelijker over de hindernis. Maar het blijft toch wel een heet hoofd met springen. Zelf ben ik meer het dressuur type maar voor afwisseling en mijn paard het leuk vindt neem ik ook deel aan de springles.
Ik ga jullie tips zeker proberen;)