Sinds 27 Oktober staat er bij ons op stal een nieuw paardje. Overgekomen uit Ierland, hoe lang geleden weten wij niet.. Hij was toen al angstig, maar niet overdreven. De eerste dag was het rijden geen probleem. De dag erna is er iemand afgevallen, door een foutje met opstappen. (lees: voet belandde op de kont van het paard waardoor hij zo ontzettend schrok en dus een sprong nam). Diezelfde avond is het weer geprobeerd. Tot het moment dat ze haar been over zijn kont heen gooide was er niks aan de hand. Wat gespannen maar verder niet. Zodra ze in het zadel zat begon hij uit blinde paniek kei hard te rennen. Zij zat nog niet goed (beugel nog niet in), dus viel er uit eindelijk af toen hij bij de muur de bocht in draaide.
Paard leek vanaf toen enorme angst te hebben voor vrijwel alles. Mensen, dieren, zadels/hoofdstellen alles.
Nu is het probleem dus dat de 3de keer dat er iemand op ging opstapte en net toen ze zat hij gewoon uit blinde paniek begon te rennen. En wij dus denken dat hij de beweging van je been over het zadel dood eng vind. Hoe kan je dit het beste oplossen?
Commentaar op het opstappen van de vrouw die op zijn kont belandde hoef ik niet, ik vraag alleen maar om hulp voor het opstappen of vertrouwen winnen.
Hij krijgt vanaf het begin rescue druppeltjes, om wat te kalmeren en zich wat fijner te voelen.
Heeft iemand tips?
aeolusnr1
Doodgewoon stoppen met die druppeltjes, het is al gek genoeg, een probleem los je niet op met druppeltjes. Eerst leren omgaan met dit paard, dan opstijgen zoals je normaal zou doen, paard moet gewoon blijven stilstaan, niks meer niks minder, maak gewoon die afspraak met je paard.
Maritelisab
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-10 18:52
Die druppeltjes waren ook niet om het probleem op te lossen
Vraagje;; Hoe maak je een angstig paard duidelijk dat hij niet uit angst weg rent als je opstapt? Makkelijker gezegt dan gedaan, lijkt mij zo...
aeolusnr1
Nee das niet zo moeilijk hoor. gewoon eerlijk zijn, supper duidelijk zijn, wees een leider, geef je paard dus duidelijk leiding, blijft hij rustig staan, geef hem dan ook de rust, blijft hij niet staan zet je hem gewoon even aan het werk, dit lijkt gewoon te simpel om waar te zijn héééééé, maar alle paarden snappen die taal heel snel hoor, blijven staan levert hen dus voordeel op (rust) dus ze zullen echt wel zelf kiezen om braaf te blijven staan. Je moet er alleen maar even je training op richten, en meer even niet, dit lukt binnen de kortste tijd.
Maritelisab
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-10 19:00
Okee, ik snap hem! Bedankt ik zal het zeker onthouden en gaan gebruiken. Bedankt voor het reageren, hoop dat het werkt!
Ohh waar ik nog mee zat dan. Stel je "straft" hem, wordt hij daar dan niet "angstiger" van. Want ik merk vaak wel als je bijvoorbeeld poetst en je verheft je stem iets dat hij gelijk angstiger reageert. Dit is ook zo aan de longeerlijn, al verhef je je stem iets toont hij gelijk angst.
Kan het trouwens ook zijn dat hij het gebruikt om er onder uit te komen? Want je mag wel gewoon aan het zadel hangen enzovoort.
pien_2010
Geplaatst: 15-12-10 19:07
Je kunt hem laten vasthouden door iemand terwijl je opstapt. Die kan hem dan geruststellen terwijl jij opstapt. Dan als hij blijft staan belonen. Als de angst over is kun je dit weer afbouwen door iemand er bij te laten staan zonder vasthouden enz. Heeft bij een van mijn paarden goed geholpen. Mijn instructrice hield hem goed vast, dus wel iemand vragen die weet hoe vast te pakken.
Zoe_97
Geplaatst: 15-12-10 19:08
volgens my is dit paard nooit fatsoenlijk zadelmak gemaakt gewoon helemaal opnieuw beginen is volgens mij de enige oplossing is dit niet je probleem ? dan kan je misschien een braaf en ervaren paard gebruiken als u paard dan zijt dat de andere het helemaal niet eng vind word ze misshien wat kalmer
Vasthouden is bij de andere allemaal ook gebeurd. De instructrice heeft hem toen hij in blinde paniek ging rennen niet meer vast kunnen houden omdat hij haar omver liep.
Het rare wat ik vond is dat hij toen hij de eerste keer werd bereden bij ons, wel gewoon braaf was. Keurig bleef staan en alles onder het zadel ook kent.
Ik had hem inderdaad al verschillende keren naar andere ruiter laten kijken die gingen opstappen. Hier staat hij vol intresse naar te kijken, maar toont verder geen angsten.
Ik heb wel regelmatig aan het zadel gewiebeld en gehangen, hij spant dan wel aan maar dat is het. Toen iemand hem vast hield en wortels ging geven vergat hij mij totaal en kon ik aan het zadel zitten wat ik wilde.
aeolusnr1
Geplaatst: 15-12-10 19:12
Er is een duidelijk verschil tussen straffen en aan het werk zetten héééé, ik heb zelf helemaal niet gesproken over straffen hoor. Het verschil zit er hem in dat bij het aan het werk zetten je een doel creerd voor je paard, het is naar daar. Ik stuurde je ook een privé bericht en dat meen ik ook echt, dit probleem als er niets medisch mis is , en het paard al behoorlijk zadelmak is en reeds basis gereden is, is echt "piece of cake" binnen het uur blijft je paard gewoon stil staan daar durf ik een weddenschap op te doen. Zoek een privé instructeur/trainer, doe dit niet op eigenhoutje , je leert nu wat je niet wil, je bent dus verkeerd bezig nu.