Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:12

Hier het zoveelste probleem met de aanleuning :P
Heb de zoek machine gebruikt maar kon niks passends vinden.

Mijn pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn.
Als ik mijn handen verder naar voren doe en licht been geef, denkt hij: Hey, ruimte, nog dieper lopen!!!

Mijn houding:
Handen licht gedragen, boven/voor het zadel.
Netjes buiten teugel erbij, maar niet te strak.
Op de rechte zijde kan ik via een rechte hals, tussen de oren door kijken.

Ja, ik heb les.

Graag tips, want ook ik ben niet perfect, maar wil weten wat IK fout doe.
Alle vragen wil ik beantwoorden, maar hou het alsjeblieft leuk en gezellig.
Ik wil leren, niet afgezeken worden ;)

Almeetje

Re: Pony loopt met zijn neusje steeds net achter de loodlijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:37

Kan je misschien een foto plaatsen? Zo kunnen we zien hoe 'erg' het is... Als Almé over de rug gaat lopen gaat haar neusje ook soms ietsje achter de loodlijn, (en soms net ervoor). Maar net dan is haar rug ontspannen. Als ik dan meer teugel geef en been geef gaat ze ook nog dieper lopen en volgt ze zo mijn hand. Het is verre van rollkur hoor, maar net dat ietsje erachter.
Ik denk persoonlijk dat het geen ramp is als het neusje een ietsje voor of achter de loodlijn is, het is de actieve achterhand en het goede rugggebruik dat telt.
Vraag je de pony wat naar beneden of doe je dat nooit? En wat zegt je instructrice ervan?

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:41

als je pony dieper gaat lopen als je je hand naar voren doet, dan loopt je pony van het been.
schakelen en van achteren naar voren rijden. eenvoudig gezegd, rij met je been naar de neus toe, totdat je neus eruit wil. schakelen, schakelen. en overgangen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 19:00

@ Almeetje: Ik heb helaas geen foto bij de hand, die moet ik eerst verkleinen.
Ben daar niet zo handig in :+. Maar die houden jullie te goed.

Verder is de pony lekker aan het been en heeft een actieve achterhand en gaat "steeds beter over de rug.

Volgens mijn instructeur valt het best mee en mag er in de B nog niet zo streng naar gekeken worden.
Maar ik zie het soms wel op mijn coupon terug: Let op aanleuning. (niet bij onderdelen, maar als eind oordeel).
Het is ook niet zo erg, maar hij kan daardoor wel sneller te diep gaan lopen, daar is hij ook gevoelig voor.
Hij trekt zich soms helemaal in de krul op!

Hals strekken vind hij ook moeilijk. Hij blijft "boven in hangen".

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:06

Tjaaaa dan is het dus toch duidelijk dat hij zijn achterhand nog net te weinig gebruikt, dus meer activeren das al, en uiteraard nageeflijk op het bit zijn, meestal begint het probleem daar al.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 19:23

Oke, ik weet dat het nog niet perfect is, maar hoe kan ik het beter doen dan?
Verwacht geen wonderen hoor ;).

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:59

loopt je pony zelfstandig? ik bedoel kan hij op zijn eigen benen lopen? ik heb een tijd geleden van mijn instructrise de opdracht gekregen om tijdens het afbuigen meer teugel te geven, hij mag dan niet gaan halsstrekken maar meot afgeboven naar onder lopen, liefst zover mogelijk naar onder, hierdoor krijgt hij een sterke achterhand omdat als hij zijn achterhand niet gebruikt hij op zijn neus valt (letterlijk:P) je kunt dus in het begin hebben dat je pony struikelt, dat maakt niks uit, word hij alleen maar zelf wakker van dat hij zijn achterhand erbij moet houden, hierbij word de rug optimaal gebruikt. er zijn veel paarden wat wel mooi in de krul lopen maar met dat je ze een beetje loslaten zijn ze helemaal in de war, hun hele aanleuning is weg en ze schrikken er vaker van dat ze niet weten wat ze met hun eigen benen moeten haha. probeer het maar, je paard heeft er alleen maar meer profijt van en leert erna dat hij zijn neus niet zo naar zicht toe moet trekken

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:12

Ammie heeft meer een stuwend achterbeen dan een dragend achterbeen :j Je moet willen schakelen en daarbij niet terug rijden op de voorkant maar juist op je zit, dit doe je al heel veel, maar toch moet dit nog meer op elkaar afgestemd worden :j Rustig doorgaan en toch je hand lekker ontspannen eraan houden en zowel kleine als eenk eertje grotere stukjes schakelen. Hij heeft een mooi achterbeen, maar dat is wel eens sterker geweest, klopt ook wel, want toen had hij zijn neusje er wel uit, lees, je laatste proef toen hij zo fel was ;) Hij meot nog meer willen aantreden en jij moet dan vooral niet pakken aan de voorkan ;) Komt goed joh :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:22

Je krijgt je pony meer op het achterbeen door overgangen te rijden en dan geen laffe overgang, maar werkelijk vertrekken vanuit het achterbeen naar voren, de overgang terug moet vanuit het achterbeen worden opgevangen en niet dat je pony nog meer naar voren duikt bij overgang terug.
Het is bij al deze overgangen belangrijk dat je zelf ook goed in je zadel blijft en je pony naar voren laat gaan om hem zo sterker te krijgen, de oprichting zal gaan volgen..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:13

@ Pauline: Ik blijf gewoon oefenen.

@ Iedereen: Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ga er zeker wat mee doen.
Ik verwacht voor morgen geen wonderen natuurlijk, maar we gaan ons best doen :D

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:25

mij paard blijft ook met hals strekken steeds boven hangen..

mijn tip is ook voor het achter de loodlijn lopen: als je heb nette in de aanleuning hebt en hij/ze loopt netjes maar wel achter de loodlijn, maak een ophouding met je zit en dan rij je iets na voor en duw je je handen en paar centimeter mee na voren. niet te overdreven want dan komt hij/zij eruit. het duurt wel een tijd tot ze het begrijpen maar als je er geduld voor hebt werkt het perfect!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:49

Wat iedereen verteld, komt "ongeveer" op het zelfde neer."
Overgangen, schakelen en naar voren rijden (niet harder).

Daar ga ik voor mij de beste oplossing uit zoeken.
Je moet toch altijd even kijken wat het beste werkt bij jou paardje ;).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:51

Idd de achterhand sterker en soepeler maken, je instructrice zou je hier in moeten kunnen helpen,Vraag aan haar eens wat rechtricht oefeningen en laat haar ook de theoretische kant erbij vertellen, dus het doel van schouderbinnen en traver , want de schouderbinnen en traver zijn oefeningen om je paard sterker te maken in de achterhand zodat hij jou beter kan dragen en waar je hem dus ook mee kan vertellen dat hij achter die loodlijn vandaan moet komen. werk ook aan stelling en buiging , maar wat ik zeg jou juf zou dit al lang hebben moeten kunnen vertellen, het waarom van bepaalde oefeningen, ga anders zelf eens veel lezen over het rechtrichten, kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar staat er veel over

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:53

hihi zeg maar meester midgie :)

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:02

Ga ook niet op je kont zitten, als je op je zitbeenknobbels gaat zitten zit je veel
Beter en zit je stil. Als je op je kont zit voel je de bewegingen minder en zit je veel zwaarder en als je dan op je zitbeen knobbels zit zit je beter en heb je geen stoelhouding! Daarnaast voel je de beweging van je paard en als je paard stapt eb draaft!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:07

inderdaad een kwestie van sterker maken van achteren :j de mijne heeft dat ook, halststrekken gaat nu veel beter,
ik wissel ook veel af met hoofd/halshouding telkens laten zakken en weer oppakken, en uiteraard zoals al gezegd is veel tempowisselingen om de achterkant sterker te maken :j

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 07:53

Helaas, helaas, gister wedstrijd gehad.
Weer op mijn coupon: net achter de loodlijn. :(

Heb natuurlijk ook niet veel kunnen rijden de afgelopen week.
Dat betekend dus ook niet zo kunnen oefenen.

Denk dat ik ook overstap van instructeur, want twijfel over de gene die ik nu heb...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 08:46

Op wie ben je nu boos, op de pony , jezelf of je instructeur?

Ik zou het op mezelf zijn, de pony kan er niks aan doen en je instructeur mis wel , maar neem jij alles aan wat hij zegt of lees jezelf daarbij ook de theorie nog , als het een goeie instructeur zou zijn zou hij het idd erbij moeten kunnen vertellen waarom je pony er achter duikt.
Maar de instructeur heeft hier idd ook wel een fout gemaakt, maar de grootste fout ligt toch bij jou , jij moet leren hoe je je paard traint op een goeie manier en daar moet je niet elke week les voor hebben maar daar moet je jezelf in ontwikkelen .

Dus ga zelf eens op onderzoek uit en leer wat je er aan kan doen, dus leer de techniek , theoretisch en praktisch .
Want helaas op wedstrijd zie je vaak(bijna altijd) dingen gebeuren waar altijd het paard de schuld van krijgt, maar ik zie nooit een instructeur een lesklant in mekaar slaan met een zweep of met zijn benen de ruiter flink in zijn ribben kast trappen, terwijl de fout echt bij de ruiter ligt.
Maar ja de frustratie moet ergens heen en helaas komt die bij het paard terecht en het arme dier accepteert het vaak ook nog en het ergste is dat als het paard het accepteer je er donder op kan zeggen dat het het gedrag van de ruiter vaker voor komt, want een paard schikt zich vaak in zijn lot helaas

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:08

Ze geeft haar paard toch niet de schuld?
Ze zegt duidelijk in de openingspost: wil weten wat IK fout doe.

In ieder geval...Als je aan je instructeur twijfeld zou ik indd een andere nemen...
Maar het komt vast wel goed!

midgie schreef:
Op wie ben je nu boos, op de pony , jezelf of je instructeur?

Ik zou het op mezelf zijn, de pony kan er niks aan doen en je instructeur mis wel , maar neem jij alles aan wat hij zegt of lees jezelf daarbij ook de theorie nog , als het een goeie instructeur zou zijn zou hij het idd erbij moeten kunnen vertellen waarom je pony er achter duikt.
Maar de instructeur heeft hier idd ook wel een fout gemaakt, maar de grootste fout ligt toch bij jou , jij moet leren hoe je je paard traint op een goeie manier en daar moet je niet elke week les voor hebben maar daar moet je jezelf in ontwikkelen .

Dus ga zelf eens op onderzoek uit en leer wat je er aan kan doen, dus leer de techniek , theoretisch en praktisch .
Want helaas op wedstrijd zie je vaak(bijna altijd) dingen gebeuren waar altijd het paard de schuld van krijgt, maar ik zie nooit een instructeur een lesklant in mekaar slaan met een zweep of met zijn benen de ruiter flink in zijn ribben kast trappen, terwijl de fout echt bij de ruiter ligt.
Maar ja de frustratie moet ergens heen en helaas komt die bij het paard terecht en het arme dier accepteert het vaak ook nog en het ergste is dat als het paard het accepteer je er donder op kan zeggen dat het het gedrag van de ruiter vaker voor komt, want een paard schikt zich vaak in zijn lot helaas

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:09

Sorry, maar waar staat dat ik boos ben of wat dan ook?
Dat mag jij mij gaan vertellen.

Staat er iets van: klote beest, poedersuiker jury, of weet ik veel? Dan mis ik dat hoor...

Ik denk dat je even moet gaan lezen...

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:14

@ _Hachney_: Ik zit er wel over te denken ja.
We zijn nog al veel bezig met de voorhand, maar jah... daar heb je niks aan als je de rest niet meeneemt.
Ik heb ook niet het idee dat we vooruit gaan. In het begin gingen we best hard, maar heb nu zelfs het idee dat we bijna achteruit gaan!
Tuurlijk gaat het niet altijd even snel, goed of beter, maar achteruit... nee dat lijkt me niet zo goed.
Zeker als ik 50,- per les neer moet leggen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:16

Even uit het wedstrijd topic gehaald:

Linnietje schreef:
Bij mij liep het wat minder. Had 176 (dat had ik nou ook weer niet verwacht) en was 8ste.
Het loopt al een paar weken niet zo fijntjes. Hij kruipt er steeds achter met zijn neusje of hij gaat overdreven op zijn bit kauwen!
Dit had ik gister dus ook weer. Weet gewoon niet wat ik moet! Ja, hij moet meer van achter.
Maar het wil op een of andere manier gewoon niet. Zo vervelend!

Maar jah... de dingen die hij wel goed deed werden wel ondergewaardeerd.
Ach.. Dat hou je toch met een jury sport ;).

Vind het niet erg, dat ik niet geplaatst ben voor de Gelderse. Hij moet toch eerst weer wat beter worden.
Ben wel 1e reserve :). Ik blijf nog wel even B rijden, tot hij weer iets beter is, dan ga ik lekker naar het L1.
Laat de Gelderse denk ik wel voor wat het is, want weet niet of ik daar wel thuis hoor mijn mijn lieve pown :o

Ben en blijf wel heel trots op hem :D

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:20

:oo 50 euro..best veel...
Het gaat indd bij iedereen wel eens achteruit, maar ik denk wel dat het je zal helpen met een nieuwe lesgever.
Daar kun je weer nieuwe dingen van leren en het is weer een nieuwe start...
Rijtechnisch kan ik je geen tips geven, zelf te weinig ervaring :D ...

Linnietje schreef:
@ _Hachney_: Ik zit er wel over te denken ja.
We zijn nog al veel bezig met de voorhand, maar jah... daar heb je niks aan als je de rest niet meeneemt.
Ik heb ook niet het idee dat we vooruit gaan. In het begin gingen we best hard, maar heb nu zelfs het idee dat we bijna achteruit gaan!
Tuurlijk gaat het niet altijd even snel, goed of beter, maar achteruit... nee dat lijkt me niet zo goed.
Zeker als ik 50,- per les neer moet leggen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:28

Heb het er nog over gehad met mijn beste vriendin.
Ze was het wel een beetje met mij eens. Hij is op zich beter geworden, maar de goede punten worden wel iets minder.
Er zijn dingen die je (nog) niet kan zien, maar die ik al wel kan voelen. Dan ga je ook de verkeerde kant op.

Hij is van zichzelf heel pittig :D en hij is nu wel rustiger geworden (das top!).
Maar hij word niet langer in zijn lijf door ontspanning, maar door wat uit elkaar te gaan lopen.
Hij is nu zelfs wat matjes en te braaf aan het worden (bijna automatische piloot).

Als ik komende week weer ga rijden, heb ik wel weer wat dingetjes om te oefenen.
Ga bezig met de bovenstaande dingen. Het komt wel goed :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:57

Linnietje schreef:
Helaas, helaas, gister wedstrijd gehad.
Weer op mijn coupon: net achter de loodlijn. :(

.

Voor mij ziet dit :( er bozig uit.