Steigeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Truusje17

Steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:06

Ik heb een viervoeter hier op stal die nu ineens het trucje steigeren bij mij probeert zodra ik ook maar afwend en nog niet eens been aangeef voor het wijken. Gebeurde nu 1x maar meneer kwam mooi paar x achter elkaar omhoog en niet soown klein beetje ook. Het nare is dat ik dan gelijk uit balans raak en hem dan niet kan straffen. En hij springt er dan bij naar voren om vervolgens weer omhoog te komen. Nu deed hij dat zondag ook bij een ander en daar kreeg die terecht van op sn kop omdat hij dat deed alleen ik weet niet hoe ik hem aankan pakken op dat moment? Ik ben namelijk niet zo zeker en ik weet dat als hij goed gek doet ik er dus ook op de kop afga.. Hij heeft altijd al een hekel aan het wijken gehad, maar zover als dit is het nog niet gekomen.

Vandaag maar even flink gelongeerd en gelijk strenger geweest als normaal. Als ik wil dat hij stapt dan hoeft hij niet te gaan draven ed. dus consequenter.

* Even off topic het is een ruin van 10 jr met een koppie erop en wel voorwaarts, maar lastig in de buiging).
Tips??

Almeetje

Re: Steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:23

Hmm, lastig in de buiging en protest bij wijken... Lijkt mij dat hij wat vast zit in de rug of scheef is?
Weer heel cliché, maar ben je zeker dat het zadel goed past? Hoe reageert hij als je stelling vraagt? Is hij scheef of niet?
Hoe reageerde hij toen die andere ruiter hem op z'n kop gaf? Als hij verder klierde zou ik denken dat het echt pijn is, luisterde hij dan kan het een spelletje zijn...
Hoe vraag je het wijken aan je paard? Misschien protest op teveel teugelhulp?
En probeer eens op een onverwacht moment te wijken, dus niet vertrekkend vanaf de middellijn...

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:17

Almeetje schreef:
Hmm, lastig in de buiging en protest bij wijken... Lijkt mij dat hij wat vast zit in de rug of scheef is?
Weer heel cliché, maar ben je zeker dat het zadel goed past? Hoe reageert hij als je stelling vraagt? Is hij scheef of niet?
Hoe reageerde hij toen die andere ruiter hem op z'n kop gaf? Als hij verder klierde zou ik denken dat het echt pijn is, luisterde hij dan kan het een spelletje zijn...
Hoe vraag je het wijken aan je paard? Misschien protest op teveel teugelhulp?
En probeer eens op een onverwacht moment te wijken, dus niet vertrekkend vanaf de middellijn...

Zadel ligt voor 100 procent goed. Plus hijzelf is ook verder gezond, laatst nog naar kraker geweest eigenlijk niks aant handje. Superrug zelfs, alleen hij is erg compact waardoor hij een korte rug heeft. Na een tal x op sn kop krijgen, letterlijk met ze zweep tussen de oren hield hij op.. alleen ik zie mijzelf dit nog niet bij hem doen, puur omdat hij me net te snel af is. Met of zonder teveel teugelhulp maakt niet uit. En inderdaad wat je zij met het middelijn, vraag je het bij hem ergens anders dat hij voor je been opzij gaat doet hij het ook. Laat ik het er maar op hopen dat hij 2 slechte dagen had.. en dat het morgen over is, maar ik ben zeer benieuwd!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:44

Steigeren doen ze niet zomaar, is toch een teken van te veel druk , of ergens een spier wat niet lekker voelt met het wijken, zou toch even terug gaan naar de basis en kijken wat er ergens fout gaat bij je eigen hulp geving.

Met de zweep tussen de oren is ook de oplossing niet zeker als de fout bij jezelf ligt, wat 9 van de 10 x dus echt zo is.
Miss even niet wijken dan en even terug naar de basis waar je het zelf nog snapt en het paard het ook nog begrijpt.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:54

midgie schreef:
Met de zweep tussen de oren is ook de oplossing niet zeker als de fout bij jezelf ligt, wat 9 van de 10 x dus echt zo is.
Miss even niet wijken dan en even terug naar de basis waar je het zelf nog snapt en het paard het ook nog begrijpt.

Nuja misschien ligt de fout idd bij de ruiter, maar dat stijgeren hoort hij niet te doen. No matter what.
Ik kan 45 minuten dressuur rijden met mijn paard, dan begint het tegen te steken en gaat hij bokken en steigeren, dat is gewoon protest omdat hij het niet zo leuk vindt, maar ik ben er niet mee gediend. 1 keer kan dat, 2 keer is de limiet, en na 3 keer moet je hem dat duidelijk maken vind ik.. Als hij geen pijn heeft verdient hij wel eens een goede klap

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:00

Ik heb geen ervaring met steigerende paarden, maar ik denk idd dat hij het niet zomaar doet
Ik ken een meisje die altijd best wel hard aan de mond trok en dat paard steigerde ook altijd
En toen nam ze priveles; ging vriendelijker rijden en het paard ging ook niet meer steigeren;
Wil hiermee niet zeggen dat jij veel aan de mond trekt; heb geen idee
Maar ik denk iig niet dat het een spelletje is

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:05

Als er 1 niet in de mond trekt ben ik het wel, maar die van mij is een boefje! een behoorlijk grote boef. Maar iniedergeval terug naar de basis gaan.. haha ik rijdt nu al 3,5 jaar basis en die stap moet hij nu toch echt eens gaan overwinnen.. Het is meer alleen HOE:P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:51

Ja hoe toch aan je zelf werken, neem les van iemand die ook ziet wat er gebeurd en waarom het paard steigert,
Als alles lichamelijk is uit gesloten dan ligt d efout meestal toch bij de techniek van de ruiter.

@miekemuis als jij 45 min rijd en je paard begint dan te bokken en steigeren ligt de fout ook echt bij jou, het paard heeft bij de bok al aan dat het te veel word, zeker het paard mag niet besluiten dat hij zomaar kan stoppen, maar een ruiter moet ook bedenken dat hij met een levend wezen bezig is en die zijn natuurlijke reacties heeft om duidelijk te maken dat er wat is, spierpijn b.v?
Waarom zou je als ruiter niet naar je paard luisteren en stoppen als je paard aangeeft dat er iets niet helemaal lekker loopt in plaats van hem op zijn flikker te geven om iets wat voor hem heel normaal is??

Nee sorry zo ga ik niet met mijn paarden om, ik luister naar hun en zij luisteren als de beste naar mij, paardrijden is samen werken, als jij gaat joggen en je voelt dat het op een gegeven moment niet meer lekker gaat, adem nood of je spieren stop je ook en dan loopt er ook niet iemand achter je die je met een stok door mept toch?

Paarden spelen idd geen spelletje het zijn geen mensen gelukkig, want een paard is niet oneerlijk en heel vergevings gezind , want volgende keer mag je weer op zijn rug hoe hard je hem ook slaat of in zijn mond trekt, dus waarom zou je niet wat meer naar het paard luisteren en zorgen dat hij ook plezier er in heeft en geloof me als hij gaat bokken of steigeren dan heeft hij geen plezier en daar krijgt hij ook nog op zijn donder voor.

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 10:24

Ik ben wel van mening dat je naar je paard moet luisteren, maar hij hoeft ten alle tijde niet te gaan steigeren wanneer er niks aan de hand is. Wanneer hij gewoon zomaar uit het niks steigert terwijl ik 0,0 hulp voor wqijken heb gegeven is dit overbodig.. ik heb respect voor hem, maar hij moet het ook voor mij hebben.. en laat ik het er maar op hopen dat het spierpijn ed is geweest

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:57

Hoe weet jij dat er niks aan de hand is dan?
Het paard geeft al signalen van te voren die jij waarschijnlijk niet herkent, dus als jij eerder door hebt dat er iets is dan zal hij ook geen rede tot steigeren hebben toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:03

Truusje17 schreef:
Ik heb een viervoeter hier op stal die nu ineens het trucje steigeren bij mij probeert zodra ik ook maar afwend en nog niet eens been aangeef voor het wijken. Gebeurde nu 1x maar meneer kwam mooi paar x achter elkaar omhoog en niet soown klein beetje ook. Het nare is dat ik dan gelijk uit balans raak en hem dan niet kan straffen. En hij springt er dan bij naar voren om vervolgens weer omhoog te komen. Nu deed hij dat zondag ook bij een ander en daar kreeg die terecht van op sn kop omdat hij dat deed alleen ik weet niet hoe ik hem aankan pakken op dat moment? Ik ben namelijk niet zo zeker en ik weet dat als hij goed gek doet ik er dus ook op de kop afga.. Hij heeft altijd al een hekel aan het wijken gehad, maar zover als dit is het nog niet gekomen.

Vandaag maar even flink gelongeerd en gelijk strenger geweest als normaal. Als ik wil dat hij stapt dan hoeft hij niet te gaan draven ed. dus consequenter.

* Even off topic het is een ruin van 10 jr met een koppie erop en wel voorwaarts, maar lastig in de buiging).
Tips??

De opmerkingen dat hij lastig is in de buiging en stijgert bij wijken, doet mij dus ook onmiddellijk denken aan problemen zoals bv scheefheid. Misschien een second opinion daarover vragen bij een goede en ervaren paardenfysiotherapeut?'
Stijfheid aan een kant is bepaald niet ongewoon bij een paard en uit zich bij wendingen en wijken. En gezien een paard alleen iets duidelijk kan maken dmv zijn gedrag, zou ik persoonlijk toch verder denken dan 'stevig aanpakken'

Heb nu twee kapotgereden paarden gezien die in een vroeg stadium aangaven dat er iets niet goed was en daar 'doorheen' werden gereden dmv strenge aanpak. De paarden stopten met het aangeven van de problemen, maar daarmee waren de problemen niet verholpen. In tegendeel. Paard kon eigen lichaam niet meer beschermen tegen verdere schade en het resultaat was onomkeerbare schade.
Iets wat enorm veel gebeurd in de paardenwereld, volgens mijn paardenfysio.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:24

midgie schreef:
Steigeren doen ze niet zomaar, is toch een teken van te veel druk , of ergens een spier wat niet lekker voelt met het wijken, zou toch even terug gaan naar de basis en kijken wat er ergens fout gaat bij je eigen hulp geving.

Dit is waar, maar het is wel heel toevallig dat hij het bij twee verschillende ruiters vlak achter elkaar probeert, het kan ook een spel zijn... Als er niks medisch is kan het ook zijn dat de spieren wat losser moeten worden gemaakt, af en toe een beetje oprekken ;)

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:22

Ik denk meer dat het een spel is, zo van ik heb geen zin dus ga ik dit maar doen. Puur omdat ik het paard ken kan ik dit beoordelen. Want het is verder geen gemeen paard maar als hij ergens geen zin in heeft gooit hij een hele trucendoos open.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:02

Nou ja dat is ieder zijn denken, maar denk niet te menselijk als je met een paard bezig gaat, mensen hebben trukendozen en paarden niet, die hebben hun instinct en spelen geen spel,als mens zul je daar mee moeten leren omgaan en leren als een paard aangeeft dat er iets is door te gaan steigeren of bokken.
Geen een paard speelt een spel , want zijn leven kan er vanaf hangen.

Het kan zijn dat je in een bepaalde hulp te streng ben ook al ben je daar miss zelf niet bewust van, maar het paard geeft het aan door te steigeren, dus miss toch eens meer naar het paard luisteren .
Ik weet niet of hebt les hebt , maar je instructrice zou jou hier in kunnen helpen door .

Idd kijk uit met het toch straffen van het steigeren, het paard zeg t wel degelijk wat en als je hem er doorheen krijgt met veel druk,zweep of wat voor grote hulp ook, dan zal het paard zich daar bij neer leggen omdat dat een vorm van overleven is , maar je maakt je paard lichamelijk en vooral ook mentaal kapot.
Steigeren onder het zadel zegt meer over de ruiter dan over het paard, sorry als je dit niet wil horen, maar de fout ligt denk ik toch bij jou als het paard lichamelijk helemaal ok is en zijn tuig ook goed is, maar dan nog heb je als ruiter daar de verantwoording over, het zadel hoort ook onder jou verantwoording toch?

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:48

Ik zal hem voor de zekerheid is proberen om hem met losse teugel te rijden en hem dan te vragen om te wijken etc..
Gaat dit goed kan je hem steeds iets meer oppakken,

Het kan namelijk zijn dat je ONBEWUST tegen werkt, ik zou het gewoon eens proberen kan nooit kwaad.

Succes *D

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:18

blijkbaar heb ik een heel ander beel geschept.. meneer vind het niet leuk om bovenin te lopen, hierdoor verzet hij zich met name in het wijken, maar nu ook al deels in de gewone gangen.. en dan kun je anky zijn.. dit psaard is lastig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:30

Wat bedoel je met niet leuk bovenin lopen?
Heeft niks met Anky te maken, want zelfs die kan nog wel wat tips gebruiken hier en daar ;-)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:42

TS lijkt maar op 1 manier over paard te willen denken nl hij heeft 'trucendoos' maar misschien moet je je eens wat verder verdiepen in de fysiek van paarden, ben het helemaal eens met midgie. Misschien nog maar eens vertellen maar een paard is niet gemaakt om mensen te dragen dat is wat mensen hebben verzonnen en een paard is zo meewerkend om dit te tolereren, maar veel paarden worden verkeerd getraind om mens te dragen met alle gevolgen van dien. Als TS ervan uit gaat dat paard werkt met trucendoos veel succes dan met de 'correctie' maar denk dat steigeren van kwaad tot erger wordt en dan zit je echt met probleem want dan is het van 'trucenpaard' tot 'gevaarlijk paard' geworden.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 16-12-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:43

Hey, mijn merrie heeft extreem veel gesteigerd, altijd als ze haar zin wou doordrammen,als ze terug wou naar stal, een ander paard weg ging, zij niet verder wou, nu bijvoorbeeld vind zij niet dat ze moet aangaloperen als ze al afbuigt (al is ze nog zo ontspannen). ze is gekraakt, da gekomen, tandarts, noem het op, professionele ruiters, het zit gewoon in haar karakter, ze is jong, wilt spelen en vergeet dan nog wel es dat ik op haar rug zit, ook is het protest tegen werkt, doen ze het 1x dan weten ze het gewoon, mijn merrie ging zo ver dat ze 6/7x achter relkaar steigerde, er toen achte rkwam dat als ze steigerde erna naar voren vloog en bokte ik er meestal wle naast lag. zelfs opzij trekken hielp niet, ze zocht de milisec. er wel tussenuit om te steigeren, tot ik haar die klap met me vlakke hand tussen de oren gaf, toen had ze respect voor me, ik heb iemand anders laten rijden, die gebruikte de zweep, hielp nix, kon wel een rodeo zijn, maar die ene klap heeft heeel veel geholpen, ik heb erna ine en half jaar nog 1 haar moeten corrigeren, ze is nog wel speels en het heeft een jaar geduurt (ze is nu 5) amar ze snapt nu wel dat ook al is ze zo hyper, ze moet met beide benen op de grond blijven staan, en nu zeg ik niet dat dit zo makkelijk is (kben bewusteloos geweest, nier gekneust, hersenschudding) maar het zijn de lastigere paarden, daarom heb ik ook liever dat een paard gewoon bokt haha. maja je moet wat he, ik hoop dat je het haar afgeleerd krijgt, maar het vergt tijd en consequent reageren, maar 1 ding heb ik geleerd, reageren met de zweep werkt niet bij elk paard, vaker krijg je alleen maar meer protest.
succes

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:25

midgie schreef:
Idd kijk uit met het toch straffen van het steigeren, het paard zeg t wel degelijk wat en als je hem er doorheen krijgt met veel druk,zweep of wat voor grote hulp ook, dan zal het paard zich daar bij neer leggen omdat dat een vorm van overleven is , maar je maakt je paard lichamelijk en vooral ook mentaal kapot.
Steigeren onder het zadel zegt meer over de ruiter dan over het paard, sorry als je dit niet wil horen, maar de fout ligt denk ik toch bij jou als het paard lichamelijk helemaal ok is en zijn tuig ook goed is, maar dan nog heb je als ruiter daar de verantwoording over, het zadel hoort ook onder jou verantwoording toch?

Ik ben het eens dat eerst lichamelijke problemen en niet passend zadel moeten uitgesloten worden, maar weet ook dat sommige paarden wel gaan steigeren om gewoon hun zin te krijgen. Mijn paardje is er zo eentje, heel de zomer is er geen probleem geweest, braaf te rijden enz., het wordt wat kouder en heeft wat meer energie dus ineens gaat mevrouw terug steigeren zoals vorige winter het geval was op heel simpele vragen zoals aanspringen in galop. Ik vind wel dat ik op zo een moment het recht heb om haar op haar donder te geven want meer energie of niet, steigeren kan niet. Ze wordt altijd eerst 10 min gelongeerd voor het rijden dus haar teveel aan energie kan ze dan gerust kwijt.

@TS: Indien medische problemen enz uitgelsoten zij zou ik tijdelijk het wijken laten voor wat het is en dit overlaten aan ruiter die er wel mee overweg kan om geen onnodige risico's te lopen. Eens ze weten dat ze op die manier niet moeten wijken en je er ook nog eens af krijgen ben je verder van huis denk ik. Zelf kan je uiteraard wel blijven werken aan de basis.

malita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:36

laat idd je paard eens medisch nakijken.
en mocht daar niks uitkomen je zadel en bit.
je paardje zal niet de eerste zijn die hier last van heeft/krijgt.
zoals al is aangegeven denk ik ook aan zijn rug.(vast,scheefheid) meschien is een ost. een uitkomst?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:45

Paarden doen niets zomaar... zelf of misschien zeker, als ze na 45 minuten pas beginnen gek te doen moet je je eens afvragen waarom!!! Is je paard er klaar voor, krijgen ze spierpijn door de oefening, blokkeer je ze te veel, zijn ze het zat na 45 minuten met het 'vervelende' gedrag van de ruiter? Dat ze het zat zijn wil niet altijd zeggen uit koppigheid, of wat dan nog, maar er zit waarschijnlijk een echte reden achter! En nu gaat het niet altijd om een fysiek probleem, in de zin van een rugprobleem of iet anders, het kan zijn dat de manier waarop je op je paard zit, of een bepaalde oefening vraagt, hem pijn doet op dat moment! Als ik aan het sporten ben en ik doe een beweging waar ik me plots pijn bij doe, of een beweging die telkens pijn doet, dat stop ik de beweging, maar je paard kan je dat niet zeggen... Dat heeft weinig te maken met kopppigheid!

Wees dus voorzichtig met 'aanpakken', vraag je eerst af waar de fout bij jezelf kan zitten!

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:50

Ikzelf zou ook eens (nogmaals) goed naar de rug laten kijken.
Stijgeren bij buiging is toch een teken dat hij pijn heeft.

Verder praktijkgericht.... zorg dat je paard goed aan het been is, en tempo behoudt, zodat hij niet eens de kans krijgt om te steigeren.

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:42

Het paard mankeert medisch niks. Is overal op getest, echt alles! Zadel ligt super, bit is prima onlangs nagekeken, naar de taNarts geweest.. ent is er gewoon 1 met karakter die je moet aanpakken. En ipv allerlei verhalen over verdiepen int paard heb ik niks.. want ik heb me erin verdiept.. en als hij pijn heeft zou hij met dubbele longe niet erdoorheen gaan.. dus wie er tips heeft om het rytechnisch aan te pakken; GRAAG

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:20

Als j een rijtechnische tip wil zul je meer aan de theorie moeten doen, les nemen in het rechtrichten en je meer verdiepen in het paard zelf.
Het probleem ligt echt bij jezelf, je wil het niet horen, want je hebt het maar over het karakter van het paard en dat hij zo moeilijk is en aan gepakt moet worden, maar ik zou toch eens bij mezelf te raden gaan.
Weet niet waar je vandaan komt, maar je bent welkom met je paard , zodat we eens kunnen kijken of het echt niet aan jou ligt.