Bestaat er een conditie-opbouw schema ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Bestaat er een conditie-opbouw schema ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:34

Hallo,

ik heb een hele tijd bijna niet gereden met mijn 22 jarige paard. Hoe kan ik nu rustig aan weer conditie op gaan bouwen ?
eerst veel stappen buiten ( als dat gaat met dit weer .... ) ?
Of hoe op te bouwen met longeren b.v. als buiten rijden niet mogelijk is door sneeuw etc ?

groetjes,

maris

Dribbel

Re: Bestaat er een conditie-opbouw schema ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:37

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:43

ooh dank je wel.
Alhoewel er niet in staat hoe je de basisconditie moet opbouwen....

probleem is dat er hier een redelijk zware rijbak is ( maar wel in te rijden/longeren nu dankzij de vlokken ) en dat nu een buitenritje ook moeilijk is ivm gladheid.
Dus ik zal in de bak moeten beginnen met opbouw van de conditie.

Is dan 20 minuutjes longeren een begin, met misschien 5 minuten draven ( met los lopen iedere dag is hij ongeveer 30 minuten aan het spelen steeds, met draven, galop etc. ) ?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:52

Het gaat daar idd niet om basisconditie.

Ik denk dat je het longeren korter moet houden. Dat is een zware belasting voor de benen van een paard. Je zit namelijk constant op een volte. Ik zou het bij 15 minuten houden met een minuutje of 3 draven. Zeker gezien de leeftijd. Ik zou meer gaan uitbouwen met rijden dan met longeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:54

Goed, dank je wel voor je advies !

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:00

Beginnen met veel stappen (erop). Eerst gewoon kort zeg 20 min, en dat met 10 min uitbouwen. Langzaam aan. Als je paard in een goed tempo een uur kan stappen, dan neem je een korte draf erbij. Bv 20 min stap daartussen 2 min draf. En dat bouw je dan ook op. (zit een beetje met dezelfde situatie)

Ik ben het eens met Dribbel dat je longeren kort moet houden. De leeftijd speelt nu een grote rol, het duurt allemaal wat langer dan met een jonger paard.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:05

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:13

Ik meen me te herinneren dat je voor het opbouwen van conditie minimaal 20 minuten achtereen moet bewegen. En dan wel zo dat het paard tegen het eind op zijn grens begint te komen. Een kwartier na de 20e minuut moet het paard weer helemaal in orde zijn en lekker losjes kunnen draven.

Met een paard dat helemaal geen conditie heeft kun je beginnen met 20 minuten stappen (lang teugeltje). Als dat lekker gaat dan ga je na 5 minuten een minuutje draven, 2 minuten stappen, 1 draven etc en stap je de laatste 5 minuten.
Dit bouw je steeds verder uit tot je aan een vrij stevige 20 minuten zit (nog steeds met een lang/contact teugeltje). Bijvoorbeeld 5 minuten draf, 3 minuten galop, 3 minuten draf, 3 minuten galop, 5 minuten draf. Dan ga je ook de tijd verder uitbouwen (in en uitstappen valt in deze fase al buiten de trainingstijd). Je kunt dit gaan afwisselen met zwaarder werk. Meer verzamelen etc.