onbewust bij elke pas aandrijven en snelle galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

onbewust bij elke pas aandrijven en snelle galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 11:22

Gisteren zei m'n instructrice tegen mij dat ik bij het draven bij elke pas aandrijf. Hier was ik mezelf niet bewust van en het is absoluut niet nodig omdat mijn paardje heel gevoelig is op been en in haar mond. Ik rijd haar nu niet (meer) met sporen, nu ik mij ervan bewust ben dat ik m'n benen niet stilhoud.
Heeft er iemand de gouden tip voor mij hoe ik mijn benen kan stilhouden?
Zou er graag vanaf willen, want het ziet er niet uit, het stoort mijn paardje en maakt haar minder goed aan het been omdat het overbodig is.

Ook wees mijn instructrice mij erop dat Almé veel te snel galoppeerd en dat ze meer moet verzamelen. Ze is nl. gewend om bij de eigenaar veel in het bos te crossen, en het lijkt wel alsof galop gelijk staat aan snel. Ze is braaf, maar gewoon erg pittig en lijkt verzameld galopperen niet te kennen. Vanaf dat ik haar iets terugneem valt ze in draf, en als ik haar terug laat aangalopperen vliegt ze gelijk weer door. Mijn instructrice zegt dat ik niet mag terugnemen met mijn handen maar moet proberen om een beetje terug te nemen op enkel zit, en veel voltes moet rijden en deze moet vergroten en verkleinen. Iemand nog tips?

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Almeetje op 14-12-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kempkes

Re: onbewust bij elke pas aandrijven en snelle galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:28

Hey misschien moet je is zonder sporen proberen te gaan rijden, aangezien je aangeeft dat je het te vaak onbewust doet, en je paardje hier heel gevoelig voor is. Hierdoor kan o.a. ook een oorzaak zijn in het niet verzameld willen worden in de galop. Zorg dat je instructice ook veel op je houding (benen) gaat letten, net zolang tot dat je dit wel onder controle hebt.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 11:32

Mijn haakje stond verkeerd, ik heb haar eventjes met spoortjes gereden omdat de eigenaar dat aanraadde maar doe dit nu niet meer omdat ik mezelf ervan bewust ben dat ik m'n benen niet stil houd en het ook helemaal niet nodig is bij haar, zeker in de galop is het zelfs storend.
M'n instructrice zegt vaak dat ik mijn benen stil moet houden, maar het lukt gewoon niet, mijn benen blijven in draf bij het lichtrijden gewoon telkens een schopje tegen de buik geven...

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:19

Misschien zitlessen gaan proberen en meer aan je houding gaan werken, zodat je een betere onafhankelijk zit krijgt, en hierdoor meer controle krijgt over je lichaam. Uiteindelijk is het mooi om zonder steun van je zadel en hoofdstel je paard te kunnen laten lopen. Met zitlessen wordt je hier meer bewust van en kan het rijden in zijn algemeen een stuk makkelijker worden. Succes.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:42

Zitlessen zou ik ook aanraden! Alleen als je je bewust wordt van je eigen lichaam kan je leren van alles onafhankelijk van elkaar te bewegen of stil te houden!

Succes!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:13

Wat houdt dat allemaal in, zo'n zitles? Ik woon in Antwerpen, en heb er enkel hier op bokt al over gelezen, lijkt wel alsof ze dat in België niet kennen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:27

Kan het zijn dat het paard nog niet zolang onder het zadel is?
En daarom nog geen goede balans heeft in galop en daarom nogal hard gaat?
Of dat hij gewoon nog nooit geleerd heeft om te verzamelen.
(Laten we beginnen met iets terug in tempo, verzamelen is dan nog 100 straten verder.)

Zit les wordt vaak gegeven aan een longeerlijn, waarbij enigste is waar je als ruiter op moet letten,
jezelf!
Dus de longeur zorgt dat het paard loopt en heeft het vast, dus sturen en drijven hoef je niet.
Alleen netjes zitten!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:47

Sjolvir: Almé is 12, en weet niet hoe oud ze was toen ze ingereden werd maar denk wel dat ze al minstens enkele jaartjes onder het zadel is, de eigenaar heeft haar al enkele jaren en denk niet dat hij haar zelf heeft ingereden. Ik denk dat haar balans wel redelijk is, maar ze heeft het inderdaad nog nooit geleerd om te verzamelen, en dan bedoel ik nu met verzamelen beginnen met iets terugnemen in tempo :)
Hoe kan je aan zo'n zitles geraken? Is het met of zonder zadel? Eigen paard of paard van lesgever? En is het duur?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:03

Oke, als er nog nooit iemand van jouw paardje gevraagd heeft in langzamer tempo, maar toch actief
te galoperen is het niet zo gek dat ze dan terug valt naar draf.
Ze moet dit met kleine beetjes tegelijk leren en met hulp van jou, doordat jij dan stil zit,
maar als het nodig is wel ondersteund.

Zitles kan met zadel, met of zonder beugeld, met barebackpad of zonder etc.
Je lesgever vragen, die kan in principe zit les geven, weet niet of jouw paardje geschikt is.
Paard moet braaf rondjes aan de longe kunnen lopen.
Wat het kost geen idee..
Als ik mijn lesgever zou vragen, betaal ik hetzelfde als dat ik voor een gewone priveles betaal.
ga ik er wel van uit, dat ik mijn eigen paard gebruik.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:11

Ik weet dat het normaal is dat ze enkel snel wil galopperen maar heb dus geen idee hoe ik dit juist moet oplossen...
Zal het eens aan mijn instructrice vragen als het zo niet lukt :) Het probleem is dat Almé niet het beste paardje is daarvoor, ze is aan de longe ook erg snel (pittig beestje he :) ) en durft de longe uit je handen trekken, bokken en omdraaien... Ook zijn er maar 2 mensen die haar kunnen longeren, de eigenaar kan haar erg goed longeren en mij lukt het ook een beetje, als iemand anders dit probeert valt ze aan, en smerig ook... (je omver racen, steigeren,...) Verder, al zou het mijn instructrice lukken om haar rustig te longeren, ze gooit enorm hoog op en heeft een harde rug. Dus misschien toch anders proberen oplossen... De paarden van mijn instructrice zijn ook niet de braafsten, moest ze deze al willen gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:55

Idd zitles nemen en ook zorgen dat je ontspannen blijft in je zit en hulpen, hoe meer spieren jij spant hoe sneller sommige paarden gaan lopen, dat het paard snel galoppeert kan aan zijn balans liggen, dan zou ik als ik jou instructrice was niet gaan werken aan verzameling in galop maar juist eerst jou en het dier leren hoe je verzamelt in stap en daarna draf en wat verzameling en wat er dan gebeurd in het paarden lichaam en hoe jij de hulpen moet geven, dat zou je instructrice haarfijn uit moeten kunnen leggen , dus ook de theorie ervan.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 10:56

Verzamelt stappen en draven kan ze wel... In draf volgt ze mijn ritme als ik lichtrijd, moet amper of niets doen met mijn teugels.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:35

misschien dat het je helpt om zonder beugels te gaan rijden

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:45

Misschien kun je naast zitlessen ook zelf simpel beginnen. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het uitstappen gaan dijen heffen. Dat helpt je te leren rijden zonder je benen te klemmen. Heel simpel eerst je linker been optillen terwijl je stapt. Een paar centimeter is genoeg. Je zult merken dat je iets meer op je kont gaat zitten. Na een paar seconden, bijvoorbeeld 10 sec, wissel je van been.
Als je paard rustig is, kun je ook beide benen tegelijk heffen maar ik zou gewoon beginnen met 1 tegelijk. Een simpele oefening in stap waar je misschien wel even spierpijn van krijgt :-)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:33

Tamara, voor het stilhouden van mijn benen? Bij het doorzitten kan ik mijn benen perfect stilhouden, alleen bij het lichtrijden niet, dan gaan ze zeg maar mee met mijn 'lichtrijd' beweging, als ik dus naar omhoog ga floepen mijn onderbenen naar opzij en als ik terug ga zitten geef ik een 'schopje'...
MissNienke, ik snap het nut daar niet van? Ik klem mijn benen niet, mijn knieën flapperen zelfs eerder dan dat ze klemmen, moet eerder daar op letten en het probleem van slappe benen heb ik zeker niet...