Paard gaat in Verzet tijdens Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Paard gaat in Verzet tijdens Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 15:50

Beste Bokkers,

Wie heeft ervaring en tips bij een paard, wat in verzet gaat tijdens galop?

Wij hebben een merrie van 7 jaar oud. Inmiddels 2 veulens gehad en sinds 1,5 jaar onder het zadel.

Tijdens de galop gaat zij zwaar in verzet. Oren naar achteren en wil niet vooruit. Soms een bok. De rem staat erop. Tijdens het aansingelen is ze eveneens geirriteerd.

Vele professionals zijn inmiddels langs geweest. Fysio, DA , Professionele ruiter en Osteopaat. Verschillende zadels eveneens geprobeerd.

Zij is wel meer ontspannen als ik een Trekking zadel gebruikt, waarbij de kamers meer op de zijkant van het paard rusten. Maar helaas de situatie blijft hetzelfde.

Wanneer in stap en draf, dan loopt ze goed en regelmatig zonder verzet.

In de bak tijdens galop, zonder ruiter, gaat ze als een speer. Eveneens tijdens het vrijspringen is 1.20 geen probleem zonder ruiter.

Wie heeft ervaring met dit probleem.

gr.

FraLex

Marita

Re: Paard gaat in Verzet tijdens Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:29

is ze ook gecontroleerd op hormoon- of baarmoederproblemen?

Als dat het niet is, dan is het lastig beoordelen van achter de computer. Sommige merries moet je met veel beleid er doorheen helpen. Anderen moet je aanpakken. Wat doet ze als je aandringt om voorwaarts te gaan? Echt link worden of kom je er doorheen? Wat doet ze als je buitenrijdt achter een ander paard aan en dan lekker voorwaarts gaat galopperen? in verlichte zit en dan aanmoedigen om achter die ander aan te gaan?

Ik denk dat je goed moet kijken naar hoe ze je hulpen oppakt. En dan besluiten of je een zachte methode of een wat hardere gaat volgen.

ps. wat doet ze met zadel maar zonder ruiter? dan ook mis of gaat dat goed? geeft ook al een antwoord, denk ik...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:33

wat mijn merrie deed was de oren al plat leggen als ik haar zadel oplegde.
Inderdaad aanspringen in galop met de handrem er op.

achteraf bleek.......
Met opzadelen vertelde ze me al dat ze het niet wilde.
De handrem kwam bij haar door peesblessures die niet warm of dik waren en waar ze ook niet kreupel op liep.

Dus een handrem probleem kan net zo makkelijk vanuit de benen komen.
Is daar al eens naar gekeken?
Een simpele buigproef kan veel duidelijk maken

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:34

"is ze ook gecontroleerd op hormoon- of baarmoederproblemen?"
Hier dacht ik ook aan!

Misschien wil je paard je vertellen dat je te grote hulpen geeft?
Ik zou een stapje terug gaan in gallop.
Dus longeur geeft commando, ruiter zit op de rug.
Langzaam maar zeker ruiter de hulpen laten geven (Als ze heel gevoelig op de buik is kan je ook als tussen sprongetje een "kusje" geven voor de gallop of van huis uit minimale been hulpen geven).
Totdat het bevestigd is en dan weer los galloperen.

Succes

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:37

Zijn er ook foto's van de rug gemaakt?

Galoppeerde ze vroeger wel zonder problemen onder de man? Misschien is ze scheef?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:00

Beste Marita,

Fijn dat je reageert. Wij hebben haar homonen en haar baarmoeder niet laten controleren. Wat zou je hieruit af kunnen leiden?

Op het moment dat je aandringt om meer voorwaarts te gaan dan staat ze meer op de rem en zie je verzet. De oren liggen gelijk plat in de net en in het uiterste een bokje. Buiten is ze iets meer relax maar toch nog dezelfde problemen. Toevallig begin je erover. Mijn inziens rijdt ze in de verlichte zit beter dan als wanneer je doorzit in tegenstelling wat mijn instructeur vindt.

Zij is wel heel gevoelig voor sporen dus ik rij zonder sporen. Wat ik nog niet heb geprobeert is met zadel maar zonder ruiter laten springen en in galop laten gaan. Mijn instructeur is hier ook weer niet een voorstander van omdat dit te gevaarlijk is.

Ben overigens wel dit van plan te doe in de kleine bak.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:04

Hi alison_belle,

Wat jouw merri doe is precies hoe die van mij reageert, metname ook aanspringen met de handrem erop.

Zal haar voortaan eerst wat meer longeren en de pees in de gaten houden. Kijken hoe ze hierop reageert.

De buigproef zal ik laten doen als de DA weer in de buurt is.

Het is een moeilijke situatie omdat dit zo'n lief paard is. Je kent dit wel. Ze kijkt je aan en het is net alsof ze wil zeggen " ik wil wel, maar ik kan niet"

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:08

Hoi Doei,

De hormonen en baarmoeder laat ik zeker controleren.

Te grote hulpen denk ik niet daar er ook een professionel ruiter bij is geweest en het paard 1 maand heeft getraind. Moet je wel zeggen dat ze me ook een ander paard probeerde te verkopen. Hierbij wil ik niet zeggen dat ze me een bepaalde richting op probeerde te duwen.

Ga je tips zeker ook proberen.

Thanks,

gr.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:08

Vroeger noemden we paarden met een hormoon- of baarmoederprobleem "pissige" merries. Die konden geen druk van het been verdragen en reageerden zeer giftig op te grote hulpen.

Laat de dierenarts daarop controleren (weet niet precies hoe, maar denk via bloedafname). Wellicht is er iemand anders die dat weet?

Dat kan echt een wereld van verschil zijn, als dat het is en het behandeld kan worden. Ik ken merries waarbij dat niet lukte en die bleven ook altijd zo, behalve als ze drachtig waren (andere hormoonspiegel). Dan was de pissigheid voorbij. En als het veulen er was, ging ze weer op de oude voet verder.....

Zou daar toch naar laten kijken!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:11

Beste Jennyxx,

In het begin hadden wij niet de problemen die we nu hebben. Dit situatie is verergerd.

Ben sinds 2 weken veranderd van standpunt. Ze rijdt nu niet meer in de bak. Ze gaat alleen nog maar buitenritten maken met een Trekking zadel waarbij de kamers meer aan de zijkant geplaatst zijn. Wil dit 3 maanden volhouden en dan kijken we verder.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:12

Thanks Marita,

Zal dit zeker laten doen. Hou je op de hoogste hoe dit afloopt daar ik je zeer erkentelijk voor dit advies.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:01

aangezien ik nu zelf ervaring heb met problemen in het si gewricht ,is het misschien voor jou ook een extra optie om naar te laten kijken..

si- gewricht moet vooral met galop,heuvels en achterwaarts ''werken''.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:01

Galoppeert je paard wel gewoon los?
Of vertoont het dan hetzelfde gedrag?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:55

Beste Casanova.

Zal er zeker naar laten kijken. Weet jij hoe ze dit kunnen controleren?

gr.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:56

Beste Vera,

Los zowel in galop als vrijspringen gaat ze als een speer. Voorbeen volop omhoog en gaan.

Dat is het vreemde aan deze situatie.

gr.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:00

si gewricht bekijken ze met scan van binnenuit(camera door anus ruin,vagina/anus merrie),
rug zijn fotos..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:15

casanova schreef:
si gewricht bekijken ze met scan van binnenuit(camera door anus ruin,vagina/anus merrie),
rug zijn fotos..

Of via een Leicher-antenne bij bv. Charlotte Willekens of bij Laarakker.

Persoonlijk zou ik haar door Charlotte laten nakijken op een holistische wijze. Soms zijn de stomste dingen van invloed op zaken waar je het niet verwacht. Dat kunnen ze er daar zo uithalen.

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:17

Denk ook eens aan de nieren??Kan wezen dat het zadel drukt op de nieren van het paard. Dit kan erg vervelend zijn, vooral als een paard daar al last van heeft.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:57

Mijn instructrice heeft net nog verteld over een paard met hetzelfde probleem, niet voorwaarts te branden in galop, bokken, tegen de hand, edm... Er was al iedereen naar komen kijken, dierenartsen, paardenfluisteraars, parelli instructeurs, dressuurinstructeurs, ...

Zij is met het paard begonnen met grondwerk, tot hij aan de hand netjes in galop kon gaan. Daarna is ze gestart met rijden, waarbij ze de focus van de galop heeft afgehaald, dus in plaats van te willen werken naar aangalloperen heeft ze de ruiter heel veel overgangen en wendingen en figuren laten rijden, waarbij ze het paard steeds beter en gevoeliger aan het been wilde krijgen. Telkens als hij voorwaarts ging, goed meegeven en belonen, net zolang tot het paard zelf een galop aangaf! Het ging allemaal redelijk snel, grondwerk was in enkele weken, en het uiteindelijke rijden tot fatsoenlijke galop was ook enkele weken. Nu is er geen enkel verzet meer en galopeert het paard rustig en ontspannen rond!

Is misschien een mogelijkheid?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:33

Ik herken een deel van je verhaal bij mijn pony.
Mijn pony doet ook geïriteerd als ik zadel op haar rug leg en aansingel.
Ik de galop gaat ze alleen niet in verzet maar dan drukt ze haar rug juist heel erg weg en gaat ze sterren kijken.
Ik dacht ook altijd dat het aan het zadel of haar rug lag.
Maar sinds pas geleden is ze naar de paardentandarts geweest en het bleek dus dat ze enorme haken had (vul me nog steeds schuldig dat we daar niet eerder zijn achtergekomen). Sinds dien gallopeerd ze weer redelijk normaal.
Dus misschien even gebit check?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:18

Thanks Casanova,

Als de DA komt zal ik dit zeker aankaarten.

gr.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:19

Ook jij bedankt Vera,

Bedankt voor je informatie.

gr.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:20

Beste Kflower,

Deze heb ik nog niet gehoord. Zal dit ook zeker meenemen. Alle mogelijkheden worden nu bekeken.

gr.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:03

Wat in jouw post staat had echt mijn paardje kunnen zijn; Bij mij hetzelfde verhaal, heeft ook 2 veulens gehad, is geirriteerd met aansingelen en ook iid; oren naar achter bij het aanspringen in galop (soms ook in draf), vaak gepaard met een bok & driftig zwiepen met haar staart

Bij mij lag het aan mijn zit zelf. Ik ging tijdens het aangalopperen te ver naar achter zitten waardoor ik op haar lende 'klapperde' hierdoor ging ze bokken. Ben hier nu mee aan het werken, weet niet of dit bij jou ook het geval kan zijn? Misschien moet je iemand er een keer naar laten kijken of jezelf laten filmen, ik had namelijk zelf niet in de gaten dat ik haar pijn deed

Succes ermee gr. Noortje