bang voor zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loediez

bang voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:21

m'n paard is bang voor de zweep,
als je gaat longeren en je hoeft alleen al te bukken en ze gaat al rennen,
ik rij ook zonder zweep want anders vliegt ze alleen maar,
ze is verder nergens bang voor maar als je de zweep pakt of opruimt kijkt ze de ogen uit en loopt ze achter in de stal.
zo ver ik weet is er vroeger niks gebeurd waardoor ze er bang voor kan zijn!
wat zou ik hier het beste mee kunnen doen?

Pinkey

Re: bang voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:23

geen zweep gebruiken?
Heb je ook niet nodig bij het longeren, als je het op een "juiste" manier doet.

loediez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:24

Pinkey schreef:
geen zweep gebruiken?
Heb je ook niet nodig bij het longeren, als je het op een "juiste" manier doet.

ik gebruik ook geen zwepen,
anders lukt het longeren toch niet,

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:26

gewoon geen zweep gebruiken,
en anders kan je misschien een zweep bij je houden en met eten lokken ?
Zodat ze het niet als iets 'slechts' ziet.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:29

Dan snap ik je vraag niet goed. Je pony is bang voor zwepen en je hebt geen zweep nodig. Dus?
Mijn pony is ook bang voor zwepen, hengels, kinderen met takken. Zelf rustig blijven tijdens het rijden en het gewoon negeren. Het zal vanzelf minder worden maar hier is het na 3 jaar niet weg.

Als je er echt iets aan wilt doen kan je proberen altijd een zweepje ergens neer te zetten/leggen zodat ze er aan gewend raakt. Maar hier is het zo dat ze er dan niet bang voor is, en er gewoon mee gaat spelen. alleen zodra iemand hem oppakt is het 'eng'. Ik moet wel zeggen dat het een heel stuk minder is geworden. Ik kan haar longeren met zweep, want ze weet dat ik haar niks doe. Maar zodra iemand anders dat wilt is het kansloos.

Ik wete niet of je er iets aan hebt, succes iig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:31

Je kunt je pony gewoon aan de hand laten wennen aan de zweep, zodat ie weet dat het niet eng is.
Al doe ik met longeren en paarden die bang zijn van de zweep de zweep gewoon vasthouden -uitgaande van de 3-hoek die je vormt- en laat ze maar rennen. Ze hebben vanzelf door dat de zweep niks doet, op die manier wennen ze bij mij altijd prima eigenlijk.

loediez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:31

okee bedankt allebei!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:34

Tja, ik heb paard met het andere uiterste, die intresseert zweep geen snars.
Ook niet handig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:16

Je zou je paard kunnen desensibiliseren voor de zweep.
Wanneer je een beetje handig bent, en een goede timing hebt een eitje.
Hoeveel ervaring heb je?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:26

Tja als je een zweep verder ook niet nodig hebt dan lijkt het me niet echt een probleem. Als je er toch wat aan wilt doen, dan zou ik de zweep bijvoorbeeld ergens neerzetten bij haar stal en gewoon laten staan. Laat 'm daar gewoon een tijdje staan, geen aandacht aan de zweep besteden en gewoon doen wat je altijd doet. Na een tijdje zal het paard er waarschijnlijk ook geen aandacht meer aan besteden omdat het ding niks doet. Met longeren het zelfde verhaal, maar dan houd je de zweep gewoon in je hand zonder er verder iets mee te doen. Succes in ieder geval :)

loediez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:55

Okee, bedankt allemaal.
Zal het proberen en de Zweep bij de stal leggen
en met longeren de zweep in een driehoekje houden,
:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:44

Met longeren heb je geen zweep nodig als je eigen houding en positie goed is.
Je kan het paard desensibiliseren voor de zweep , heb daar in geduld en doe het in kleine stapjes , dan zul je uiteindelijk je paard gewoon met de zweep kunnen aaien.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:49

Je kan haar ook gaan trainen op het moment dat ze achter je aan loopt los of aan het halster ga haar dan zachtjes confronteren met de zweep en zodran ze niet meer noemenswaardig beweegt geef je haar lekkers en van te voren met de zweep in je hand wat lekkers.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:28

Ik zou zeggen probeer rustig oefeningen uit aan de hand. Aai bijvoorbeeld met een longeerzweep over de schouders van het paard en ga dichter naar het hoofd toe. Als je paard hier ontspannen over blijft na meerdere keren herhaling ga je verder naar de rest van het lichaam. Vergeet niet aan beide kanten deze oefeningen te doen (niet alleen link!) en let altijd goed op zijn oren etc om te zien of er wat gaat gebeuren. Gebruik je stem om hem gerust te stellen en laat hem een stevige, constante druk voelen met de zweep, want het is heel belangrijk dat je hem niet irriteert of kietelt met de zweep.
Als het paard het aaien accepteerd probeer dan rustig met de zweep over het lichaam te slingeren, met een consequent kalmerend ritme. Sla hem niet en laat de zweep geen zwiepende geluiden maken.

Na het lichaam behandeld te hebben ga je voor hem staan met zon 5 meter afstand en laat je de zweep rustig voor zijn hoofd slingeren.

Denk er wel aan: Neem kleine stapjes en probeer het niet allemaal in een dag te stoppen, als hij al wegrent als hij de zweep ziet heeft hij er zoiezo zon 6 dagen voor nodig. Je moet zoiezo alles 3 keer herhalen schijnt voordat een paard begrijpt wat je bedoelt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:10

laat hem eerst aan de zweep wennen, door bijvoorbeeld alleen te laten zien. daarna bijvoorbeeld aaien en ga daar net zo lang mee door tot dat hij onspannen is.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:30

dat heeft mijn paard ook gehad. ik ben haar gewoon gaan logeren met een houten bos stok. daarmee kun je wel aanwijzingen geven maar het ziet er niet uit als een bedreiging.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:07

Ik ben het niet helemaal eens met de meeste van de tips hier in jouw topic, jouw paard schrikt van een zweep, niet van één die er gewoon maar ligt te liggen maar van één die echt beweegt.
"kehdra" heeft het al aangehaald hier, je kan je paard desensibiliseren voor de zweep, dit wil zeggen met mensen woorden, je paard eraan gewoon maken, ervoor zorgen dat ze dit dood gewoon gaat vinden en dus niet meer zal wegspringen, bdoeling hiervan is ook bv op buitenrit een rondwaaiende plastic zak die tussen de benen vliegt of iets dergelijks, je paard zou daar niet van mogen schrikken, en de oplossing gaan zoeken in het blijven rustig stilstaan en zeker niet weg gaan vluchten.
Zoek een instructeur/trainer die dit ook kan aanbrengen, echt elk paard kan je dit leren hoor.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:17

Ik zou in dit geval het zweepje altijd bij me dragen. Aangezien je paard voor alle zweepjes bang is kun je beginnen met een springzweepje dat je in je laars stopt. Zo heb je mooi je handen vrij om te poetsen en dergelijke. Het paard moet het idee krijgen dat de zweep een lichaamsdeel van jou is. Ben jij tevreden, niets aan de hand. Ben jij boos, ja dan is de zweep ook gevaarlijk. Na een tijdje kun je hem er wat verder uit laten steken of een keer van je linker naar je rechter laars verplaatsen en weer doorgaan waar je mee bezig was. Hij moet in de gaten krijgen dat er niets gebeurd als jij even een zweep vasthebt. Daarna houd je hem een tijdje onder je oksel geklemd tijdens je werkzaamheden. Als dat goed gaat neem je eens een langere dressuurzweep mee enzovoort. Voor het longeren geldt hetzelfde, die lange zweep kun je ook onder je oksel klemmen en van achteren op de grond laten rusten. Beetje bij beetje kun je hem dan oppakken. Belangrijk is dat jouw houding hetzelfde en ontspannen blijft als je hem van de grond opraapt, ook als je paard gaat rennen. Houd hem dan achter je en gedraag je net zo als wanneer je geen zweep hebt. Als je paard ook bang is voor een zweep die op de grond ligt of in de hoek staat kun je daarmee beginnen, nog voor je hem bij je gaat dragen. Succes!

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:28

Mijn pony had precies hetzelfde.
Mijn pony is vroeger heel mishandeld en daardoor heel erg bang voor de zweep, als je er mee aan kwam lopen of langs zen stal of langs hem liep rende die keihard zo ver mogelijk bij het zweepje vandaan dus,
ik deed het net als jij; dan maar zonder zweep.
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe instructrice die er anders over dacht: de zweep moest normaal worden.
Ze pakte een zweepje en pakte mijn pony vast toen ik erop zat, pony ging door het lint maar net zolang gestaan tot die stil ging staan toen samen rondjes lopen met de zweep in de bak, ook moet ik van haar als ik poets gewoon even het zweepje erbij pakken en dan poetsen, of als ik een knuffel geef het zweepje pakken. Het duurt lang maar zolang je maar regelmatig het zweepje pakt lukt het. slaan met het zweepje doe ik nu ook nog niet maar gewoon er mee rijden.
Met heel veel geduld kan het lukken. Succes! +:)+

als je trouwens nadere informatie wil kun je altijd PBen want dit is even in een paar hele grote lijnen beschreven. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:29

begin eens met op afstand rustig te zwaaien met een zweep. Kun je het beste een ljn van 4 meter nemen denk ik, dan heeft je paard wat ruimte om afstand te houden. Gewoon net zo lang heen en weer zwaaien met de zweep tot je paard het negeert. Heb het met mijn paard gedan met een stukje plastic zeil. Eerst vloog ie met z'n oren in z'n nek de hoek van z'n box in, vandaag kon ik het stuk zeil over z'n oren en ogen leggen. Hij schrok er niet van maar wilde er juist mee spelen. Hij heeft al geleerd dat het zeil niet bedoeld is om pijn te doen. Als jouw paardje door krijgt dat een zweep geen pijn hoeft te doen, zal de angst ook afnemen ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:34

op zich wel fijn als je geen zweep hoeft te gebruiken bij het rijden.
maar toch is het beter dat ze er wel aan gewend raakt.
je kunt het het beste rustig aanpakken en niks willen overhaasten.
pak de zweep er eens bij als ze bijvoorbeeld in de wei staat en kijk wat ze er op doet.
als ze bang wordt wacht je net zo lang tot ze het minder eng vind. dat is dan ook genoeg voor die dag.
zo kun je elke dag wat meer uitbouwen. oefen bijvoorbeeld met haar overal zachtjes aanraken met de zweep zonder dat ze bang wordt.
zo laat je haar wennen aan de zweep zonder dat ze het als iets engs ziet.
en dan kun je naar een tijdje ook proberen er mee te longeren of te rijden.