Vindt hij het toch leuker of blijven dressuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Vindt hij het toch leuker of blijven dressuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:56

Ik zat ergens over na te denken en ik dacht misschien hebben jullie hier ook wel een mening over.
Toen ik mijn paardje kreeg kende hij net een ruiter en kon wat rondhobbelen.
Al snel kwam ik erachter dat hij echt prachtig aan de teugel kon lopen en dat hij ook echt mooi kon lopen en daarom ben ik dressuur gaan rijden. Ik was dat helemaal niet van plan, maar hij leek het leuk te vinden. Toen hebben we even een ontzettende dip gehad en sinds een paar maand gaat het weer een stuk beter. Hij loopt weer mooi aan de teugel, enzovoorts.
Maar, hij lijkt er niet meer zo'n plezier in te hebben. Hij verzet zich vaak als hij aan de teugel moet, stampt of laat mij op een andere manier merken dat hij zich eraan ergert. Ik ben van plan dressuur wedstrijden met hem te gaan rijden, dat leek me wel leuk, maar nu weet ik het niet zo zeker meer. De enige reden waarom ik ben gaan dressuren is dat mijn paardje er plezier in heeft, want daar gaat het mij om.
Vandaag wilde hij weer bijna niet normaal aan de teugel lopen, had er geen zin in en leek chagrijnig toen hij weer moest dressuren. Zelf had ik ook niet zo'n zin in dressuur, dus toen ben ik gewoon maar wat basis western gaan doen.
(heb ik hem ook geleerd, voor de lol, hij leert graag)
Ineens gaan de oren naar voren, draaft hij enthousiast en loopt geen sterren te kijken (naja, meeste tijd dan, hij vindt het nog wel wat moeilijk zomaar op eigen benen te staan) maar heeft zijn hoofd gewoon braaf laag.
Hij bokt aan 1 kant sinds een week ofzo ook ineens verschrikkelijk als hij aan moet galopperen, aan de andere kant doet hij dat een beetje. Ik heb het idee dat hij daar wat vast zit ofzo?
Zal ik toch maar western gaan rijden, natural horsemanship of wel blijven dressuren? Of misschien gewoon afwisselen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:03

wat is jou manier van aan de teugel vragen jade? Sommige ruiters vergeten wel eens
dat aan de teugel een samenspel is van de achterhand, die je er dus ook bij moet betrekken.
Wanneer je een paard naar beneden wilt laten lopen op een ontspannen manier moet je hem
niet naar beneden trekken of drukken, maar krijg controle over zijn hele lichaam en laat de energie
van acheteren naar voren gaan en het met de teugels opvangen die zorgt voor een correcte aanleuning.
Als jouw paard zich verzet bij dit, kan het misschien wel zo zijn dat hij een blokade heeft in de rug
of dat hij vastzit. Dan kan de energie niet fijn meer naar voren gaan en verzet zich in de hals.
Waardoor je niet fijn meer kan rijden. Ga daarom lekker veel bezig met voorwaarts rijden, laat hem
goed aan het been lopen. En vang hem lichtjes voor op. Zo kun je de blokade er uitrijden, en hem
gymnastieseren door slangebogen en Sjes te maken.

Ik denk dat als je hem echt lekker door het lichaam hebt lopen, dat dat staken vanzelf over gaat en
hij plezier krijgt in het dressuur. Aangezien hij lekker door zijn lijf kan lopen wat fijner is dan een stroef en
stug lichaam, maar dat is logisch :D

ZoZenn

Re: Vindt hij het toch leuker of blijven dressuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:12

Ik weet wel hoe je een paard aan de teugel rijd hoor, heb sinds een tijdje ook nog elke week dressuurles :)
In stap loopt hij gewoon lekker ontspannen aan de teugel, met de achterhand er goed onder. Veel meer voorwaarts hoeft hij niet, het is al best moeilijk om hem op normaal tempo te laten draven nu, hij is zo druk in de winter :P

Hij staakt eigenlijk niet hoor, het is meer dat ik het idee heb dat hij er niet zo'n lol meer in heeft als we dressuren.
Slangebogen en Sjes, goed idee :D Ik was ook al bezig met volte's enzo, om hem wat soepeler te laten lopen :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:13

YRT -> RTP want TS is ouder dan 16

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:08

Wolferus schreef:
Ik weet wel hoe je een paard aan de teugel rijd hoor, heb sinds een tijdje ook nog elke week dressuurles :)
In stap loopt hij gewoon lekker ontspannen aan de teugel, met de achterhand er goed onder. Veel meer voorwaarts hoeft hij niet, het is al best moeilijk om hem op normaal tempo te laten draven nu, hij is zo druk in de winter :P

Hij staakt eigenlijk niet hoor, het is meer dat ik het idee heb dat hij er niet zo'n lol meer in heeft als we dressuren.
Slangebogen en Sjes, goed idee :D Ik was ook al bezig met volte's enzo, om hem wat soepeler te laten lopen :)

Voltes maakt je paard niet echt soepeler, aangezien je alleen maar 1 boog rijd op een volte, dus ik raad je inderdaad
aan om hem lekker los te maken.
Dat hij erg snel loopt, wil niet altijd zeggen natuurlijk dat hij lekker over zijn rug loopt. Het gaat er meer om dat hij wel voorwaarts,
maar ook van achteren begint te 'dragen'. Dravers veruimen inderdaad van achteren erg goed, maar meestal trekken ze wel hun
rug en hals op en loopt het dus niet lekker door het hele lijf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:11

Doe je ook veel verschillende dingen, of rij je alleen maar in de bak.

Kan zijn dat je meer moet afwisselen. Ook regelmatig lekker naar buiten gaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:15

Wolferus schreef:
Hij bokt aan 1 kant sinds een week ofzo ook ineens verschrikkelijk als hij aan moet galopperen, aan de andere kant doet hij dat een beetje. Ik heb het idee dat hij daar wat vast zit ofzo?

En als je dit schrijft (en opmerkt) gaan er geen alarmbellen rinkelen?
Misscien wil je paard je duidelijk maken dat hij ergens pijn of ongemak heeft!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:57

Jazeker alarmeert dat mij ook. Ik wilde gewoon ook even jullie mening horen, ben sowieso van plan er even naar te laten kijken :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:58

Wat versta je onder western rijden? Als dat bij jou betekent teugel los en lekker sjezen dan snap ik wel waarom je paard dat leuker vindt dan kan hij lekker lui zijn. Goed western rijden kost zowel paard als ruiter minstens zoveel moeite als goed dressuur rijden en ik denk dat het dan voor het paard niet zoveel verschil meer maakt.
Dit bedoel ik trouwens echt niet beledigend hoor maar de teugel los en lekker sjezen versie van western rijden kom ik vrij veel tegen bij ruiters die niet standaard western trainen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:12

Ik zou eerst maar eens een osteopaat langs laten komen, misschien dat je zo meer te weten komt.
En anders kan het ook gewoon een dip zijn, dat heb ik ook gehad.
Gewoon lekker veel afwisseling en elke keer wel eventjes de dressuur erbij pakken, niet helemaal laten vallen dus maar ook zeker niet als hoofddoel zien! :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:30

Ga niet denken dat het paard het niet leuk vind omdat het dressuur niet leuk vind. De meeste paarden vinden het leuk wanneer ze lekker lopen en wanneer je het zelf ook leuk vind.

Als ik jou verhaal zo lees is hier wat anders aan de hand. Het paard heeft vast iets scheef zitten etc.
Ik zou het paard na laten kijken. Want als een paard opeens aan 1kant gaat bokken, denk ik dat er iets niet helemaal lekker is.

Misschien eens aan de longe je paard bekijken en dan bijzetten en kijken wat er gebeurd op het moment dat ze aan moet springen in galop, misschien heeft ze/hij de ene pas langer dan de andere of valt je iets anders op. Natuurlijk kun je dit onder het rijden ook doen, door iemand anders je te laten filmen, en dan bekijken wat je ziet en wat er anders is dan aan de andere kant.

Wat mij voor kan stellen maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, is dat je paard de ene kan achter de pas kleiner maakt dan aan de andere kant. En hoe zit het met de staart, gaat die mee in de richting die je draait. Dus zit je op de rechter hand en maak je een volte gaat de staat dan naar rechts? Is dit niet het geval dan is er iets aan de hand.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:20

Ik denk dat het het beste is om gewoon af te wisselen, dan gaan ze zich minder gauw vervelen ;)

Dus dressuur, western en misschien buitenritten en springen?? :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:27

Onder western versta ik niet sjezen met lange teugel ;)
Ik probeer veel af te wisselen, maar vooral met dit weer is dat erg lastig, omdat ik in dit weer eigenlijk alleen maar in de binnenbak ga rijden.
Ik rijd hem meestal 4x per week, longeer 1x en dan heeft hij nog 2 dagen vrij waarop ik of grondwerk doe of hem gewoon even losgooi.
Springen doe ik soms, maar zeker niet regelmatig, want daar vind ik hem nog te jong voor. Toen het beter weer was wandelde of reed ik ook 1x per week een buitenrit :)

Aan de longeerlijn is idd een goed idee, heb ik zelf ook al gedaan en dan zie ik wel dat hij aan de ene kant wat moeite heeft de bocht om te gaan, vooral in galop. Verder niet iets bijzonders. Aan de longeerlijn in de galop bokt hij ook nauwelijks.
Moet wel zeggen dat hij in de winter wat stijf is, dat was vorig jaar ook zo.

Waar de staart heen gaat op een volte weet ik niet precies, ik weet wal dat hij er een beetje mee slaat wanneer ik aan wil galopperen.
Hij doet zijn hoofd ook wat naar binnen/buiten, hangt er vanaf welke kant ik op rijd. Maar als ik hem goed aan de teugel heb doet hij dat niet, dus ik weet niet of dat nu van mij komt of van hem.

Osteopaat of kraker zat ik zelf ook al aan te denken, zal even kijken wat er bij mij in de buurt zit.

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:19

afwisselen lijkt mij een goed idee, maar als hij echt geen plezier heeft in dressuur dan zou ik iets anders proberen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:23

Inderdaad, laat een goede ostheopaat langskomen! Verder moet je doen wat jij leuk vindt, je paard is er voor jou, jij bent er niet voor het paard! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:26

Was jij niet die gene met die draver die eerst staakten? maar waar je geen DA naar wilde laten kijken?

Heb je er inmiddels wel een DA bij gehad? of ben je gewoon doorgegaan waar je mee bezig was?

(sorry als jij dit niet was maar er staat me iets van bij..)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:26

Idd vind het ook een beetje vergezocht om maar te stoppen met dressuren omdat dat je paard niet aanstaat nu even.

Grote kans dat hij momenteel gewoon last van spierpijn heeft.
Inderdaad osteo eens naar laten kijken!

Werk je hem wel goed los?
Stap je hem voldoende lang in?

Dat hebben ze met de kou nu wel nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:27

Ik ga met de mensen mee die aanraden het paard eens na te laten kijken. Omschakelen naar western kan helpen, maar ik denk niet dat dat het echt is. De basis van western lijkt namelijk vrij veel op dressuur. Dus dan denk ik dat je dezelfde problemen tegen blijft komen. Is de medische kant goed, dan zou ik eens overleggen met je instructeur. Wat vindt die van het gedrag van je pony? Die kan dat beter inschatten dan wij achter onze pc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:29

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:35

als ik het zo hoor is jou paardje heel snel verveeld. de beste remedie daar tegen is heeeel veeeel afwisselen. iets anders kun je gewoon bijna niet doen.