omspringen en tegen het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

omspringen en tegen het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:30

ik rijd bitloos, dit gaat erg goed en pakken veel wedstrijdpuntjes mee. :)
met bit is het een beetje een ramp zeg maar, het wijken gaat gewoon niet dan komt ie continue flink tegen de hand en gaat zelfs vaak nog steigeren ook. heel erg vervelend!
niet alleen met wijken overigens...
ik heb goed en vaak les, of we dit er helemaal uitkrijgen is de vraag, misschien is de klik er met het bit niet helemaal tussen ons..
hij is ook erg gevoelig in zijn mondje, zijn gebit is vorig jaar nagekeken, binnenkort gebeurt dit weer, maar lijkt mij vaag dat het daar aan ligt want hij heeft dit altijd al wel gehad...
misschien een idee om er een keer een slof aan te hangen, ik weet dat je dit niet zomaar moet doen maar wellicht helpt het..

en nu dan het omspringen, volgens mij heeft hij dit altijd al gehad maar het lijkt nu wel erger te worden, na (bijna) iedere sprong springt ie van achteren om, ook gewoon met korte wendinkjes met dressuur, eerst geprobeert rijtechnisch op te lossen, meer buitenhand erbij en buitenbeen, helpt een klein beetje maar ik voel dat hij alsnog probeert er tegen aan te springen...
osteopaat hoorde ik? tsja ik weet niet, volgens mijn vader een beetje onzin allemaal, maar ik zit er wel aan te denken, maar welke? niet zo thuis op dat gedeelte.

iemand tips of ervaringen?

Don_Zhivago

Re: omspringen en tegen het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:35

Je paard is waarschijnlijk scheef of heeft weinig balans. Daarom zal hij omspringen.
Rij veel op de binnenhoefslag zodat hij geen steun kan vinden aan de bakrand.

Waarom rij je je wedstrijden ook niet bitloos?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 08:48

Ja miss moet je je toch afvragen of jezelf niet teveel druk geeft op het bit, dat hij niet wijkt en tegen de hand aan komt ligt ook vaak aan de ruiter, de ruiter geeft geen juiste hulp of te grote hulp, vandaar ook dat steigeren.
Ga eens op zoek naar wat wel goed gaat en neem les van een goeie instructrice die jou wel verder kan helpen, want als je een goeie instructrice zou hebben zou je hier geen vragen hoeven te stellen toch?
Ga idd aan de gang met het rechtrichten en ga eens de theorie leren en als je vader het allemaal onzin vind waarom heeft hij je dan een paard gegeven?
Zoek de oorzaak bij jezelf, ga zelf ontwikkelen zodat jij je paard kan trainen op een goeie manier en neem vooral de tijd en heel veel lezen en leren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:54

als het paard tegen de hand aan komt is dit de fout van de ruiter de hand is te stug en gaat niet mee in de beweging waardor het paard dus tegen de han aan loopt.

wat me of valt de je alles bij het paard neer legt inplaats van de fout bij je zelf te zoeken, laten we hety o zeggen, het paard kan het niet fout doen, jij kan het wel fout uitleggen aan je paard wat hij moet doen, als ik je verhaal zo lees is je teugelvoering zwaar knudde, en als dit nog niet onder de knie is moet je nog niet eens willen wijken en dat soor dingen, zoek een instructie die je kan helpen met de juiste teugelvoering en aanleuning te vinden, gewicht van de teugel moet genoeg zijn om je paard fijn en nagevelijk te laten lopen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:59

ik leg niks bij het paard neer, het is gewoon een communicatiestoornis,
omschreef het een beetje kort ja. ;)
ik start ook bitloos maar vroeg of laat moet ik verder met bit.

m'n vader vind het niet ALLEMAAL onzin, dat osteopaat gedeelte vind hij onzin en dat kan uiteraard maargoed.
ik heb goed les. :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:10

Ik zou wel een osteo er bij laten komen.
De meeste paarden die overspringen in galop zij scheef. Misschien dat de osteo jullie daarbij kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:32

In jouw posts geef je aan goed les te hebben, dan ga ik er even gemakshalve vanuit dat je instructrise ook in staat is om de spiergroepen globaal te controleren op blokkades, is dit al gebeurd? Want je kunt rijtechnisch een hoop oplossen, maar als er echt iets bij de lendenen of bekken vastzit, train je dit er niet zomaar uit.
Het omspringen is daar eigenlijk een parallelprobleem van. Want jouw paard geeft aan dat hij de training die van hem gevraagd wordt nog niet aankan en dat hij niet genoeg ondersteuning/begeleiding krijgt van de ruiter. Als het paard helemaal blokkadevrij is dan is het een kwestie van rijtechnisch beter worden om je paard goed op weg te helpen. En als ik jou post lees, heb je goed les, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn.
Bit-problemen hangen 90% samen met de ruiterhand. Dit wil niet zeggen dat (als alles lichaamlijk is uitgesloten) jij express je paard in de weg zit via jouw hand, vaak is het onwetendheid. Maar het zegt wel dat je daar meer aandacht aan moet schenken en dat jouw paard weer het vertrouwen krijgt dat als hij je hand volgt, dat er dan niets iets onverwachts gebeurd en hij ook zijn kaken kan ontspannen. En dan is het aan jou om dat duidelijk te krijgen, maar dit is rijtechnisch en als je er intensief aandacht op legt tijdens de lessen, kun je hier binnen een paar lessen uitzijn.. het kan na 1 les al, dat ligt geheel aan hoever jij bent vanuit een trainersvisie bekeken.
Als ik je een goede behandelaar mag aanraden zal dat Steffie van der Laarse zijn ( http://www.steffivanderlaarse.nl/problemen.html )Zij is naast behandelaar OOK allround Dierenarts (zie credits op haar site).

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:07

Ik vermoed ( als ik het mis heb hoor ik het graag) dat jij MET bit gewoon onbewust te veel druk neemt op je teugels..

Probeer eens zonder druk te rijden (wel licht contact houden) en laat je paard jou handen opzoeken..

Rij zo eerst maar eens lekker rond in draf stap en vele figuren meepakken,,

Succes