problemen met halstreken !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

problemen met halstreken !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 15:25

hoi allemaal,

in de wedstrijden heb ik vaak een probleem met het halsstrekken. ze gaat niet laag maar juist omhoog lopen. als ze dat doet rij ik haar weer nagevelijk en dan weer proberen halsstrekken... nou ja zo gaat de cirkel rond. ze loopt even goed en dan gaat ze weer omhoog.

misschein makkelijk voor jullie.
ik rij mijn paard nagevelijk, eigenlijk loopt ze altijd wel ontspannen. en ze is redelijk aan het been.
ik moet halsstrekken op dde E-B-E volte en de volte A-X-A en C-X-C.

als jullie kunnen uitleggen hoe ik dat haar moet leren en zelf moet doen met benen, handen en houding ?

Alvast bedankt!

inactief

Re: problemen met halstreken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:32

Dan heb ik eerst 1 simpele vraag voor jou: oefen je thuis ook op halsstrekken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:32

Paard moet je hand willen volgen. Die van jou doet het duidelijk niet, of je laat hem/haar in 1 keer te los. Je moet iid achter je hand aan blijven rijden en je paard moet net zoveel zakken als jij toestaat. Oefen dit (thuis) in kleine stukjes. Belangrijk is dat je dus wel blijft rijden met je been naar je hand toe en je paard moet, als jij je hand geleidelijk toestaat, deze in principe mee naar beneden nemen tot het punt waarop jij zegt dit is laag genoeg.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:48

Ik heb even je laatste HAW-topic opgezocht.
Deze toch? [RT-HAW] Naomi op de dressuurtraining.

Ik vind het er daar erg gespannen uitzien.
Gaat het om de zelfde pony?

Je pony zal pas goed gaan halsstrekken als hij ontspannen loopt.
Je pony moet je hand volgen. :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 20:29

dat is even stukje terug. maar nu naar zo'n 3 á 4 weken is wel veel ontspannenerd.

tuurlijk rij ik thuis, en train ik thuis.

maar ik weet goed gedeelte hoe het moet en ben blij met _Sim_ want dat snap ik helemaal enzo.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:26

het ging mij om het feit dat zo'n 98% van de ruiters halsstrekken niet traint, maar uiteindelijk is het een oefening als een ander en moet je het dus ook thuis oefenen, zodat paard leert de hand te volgen, natuurlijk moet een paard in principe altijd de hand volgen, maar op wedstrijd is er natuurlijk altijd wat meer afleiding en dergelijke, dus door het gewoon als oefening te gebruiken, zal het op wedstrijd ook beter gaan..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:32

Je paard moet indd goed ontspannen zijn en een juiste aanleuning hebben.

Ik moet het zo doen.
Buitenkant blijft begrenzen en met m'n binnenhand stelling vragen en weer los. Handen wat breder en laag en niet vastzetten. Het is lastig uitleggen via een toetsenbord.
Ga anders eerst eens oefenen met laag en rond en uitschuiven van de hals.
Daarna kan je naar het zakken toe werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 08:53

Idd je hand volgen, maar dan zal hij ook aan het been moeten zijn, want ook het halsstrekken komt vanuit het voorwaarste. Want ook met halsstrekken moet de achterhand dragen en vaak gooit een paard zich op de voorhand.
Miss dat je wat meet in de techniek kan duiken en de theorie daarvan en anders een goeie instructrice zoeken die jou kan helpen met het rechtrichten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:30

Don_Zhivago schreef:
Je paard moet indd goed ontspannen zijn en een juiste aanleuning hebben.

Ik moet het zo doen.
Buitenkant blijft begrenzen en met m'n binnenhand stelling vragen en weer los. Handen wat breder en laag en niet vastzetten. Het is lastig uitleggen via een toetsenbord.
Ga anders eerst eens oefenen met laag en rond en uitschuiven van de hals.
Daarna kan je naar het zakken toe werken.

:j

Je meot ook niet teveel in een keer willen, begin met kleine stukjes en niet te laag, dan kun je het steeds verder gaan 'uitbouwen'.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:12

Ik lees dit even mee, want heb een soort gelijk probleem.

Ik doe het net als Don_Zhivago. Alleen dan blijft hij te rond...
Of die van mij zakt wel, maar dan een klein stukje en houd zijn neusje er dan net achter.
Ik oefen weldegelijk thuis, maar het lukt nog niet echt.

Dus als ik het een beetje goed begrijp:
Rustig teugel geven zodat hij het kan meenemen naar beneden, maar dan je been erbij houden...

Die van mij is nog al gevoelig voor het been en langere teugel, hij gaat dus harder.
En met een lange teugel opvangen is lastig, zelfs met rustiger lichtrijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:13

Dan vraag ik me af hoe je hem nageeflijk maakt... Een paard dat goed nageeft zou zo mee moeten gaan met je handen, en niet gelijk zijn kop in de lucht gooien zogauw je hem ruimte geeft :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:52

Linnietje schreef:

Of die van mij zakt wel, maar dan een klein stukje en houd zijn neusje er dan net achter.

Rustig teugel geven zodat hij het kan meenemen naar beneden, maar dan je been erbij houden...

Die van mij is nog al gevoelig voor het been en langere teugel, hij gaat dus harder.

Dat is een veel Gemaakte fout.
Als je Goed hals strek heb je geen lange teugels ;)
Je paard blijft goed voorwaarts, de aanleuning moet blijven, contact met de mond en dan laten zakken.

Vaak zie je dat mensen de teugels "losgooien" maar zonder aanleuning en achterbeen gebruikt kan je onmogelijk halsstrekken.

Als je dus goed contact blijft houden zal je paard dus niet sneller moeten gaan ;)
Snap je?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:20

Wat heel goed helpt bij het aanleren van halsstrekken is dat het paard wanneer die ook maar iets je hand volgt te belonen of te kriebelen met je hand net voor het zadel ( zodat je niet het contact verliest) Dit gebruik ik ook veel bij jonge paarden en die vinden het fijn en gaan dan steeds vaker gemakkelijker en langer naar beneden.

voor de rest sluit ik mij aan bij de rest, dat de teugel niet los gegooit moeten worden maar dat er gereden moet worden naar het halsstrekken toe.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:46

Don_Zhivago schreef:
Linnietje schreef:

Je paard blijft goed voorwaarts, de aanleuning moet blijven, contact met de mond en dan laten zakken.

Vaak zie je dat mensen de teugels "losgooien" maar zonder aanleuning en achterbeen gebruikt kan je onmogelijk halsstrekken.

Als je dus goed contact blijft houden zal je paard dus niet sneller moeten gaan ;)
Snap je?

Hoe moet het dan wel?
Ik weet niet anders dan dat je langzaam teugel geeft, zodat hij die mee kan nemen naar beneden.
Ik laat ze niet in een boogje hangen, hij moet hem echt meenemen. Schuif langzaam een beetje teugel door mijn vingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:55

Linnietje schreef:
Don_Zhivago schreef:

Snap je?

Hoe moet het dan wel?
Ik weet niet anders dan dat je langzaam teugel geeft, zodat hij die mee kan nemen naar beneden.
Ik laat ze niet in een boogje hangen, hij moet hem echt meenemen. Schuif langzaam een beetje teugel door mijn vingers.

Is de goede manier :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:58

Ja zo.
Maar jij zegt dat je je paard niet kan inhouden met lange teugel.
Dat klopt dus niet want als je het goed doet heb je contact met de mond, paard moet geen vrijheid krijgen zodat die onder je vandaan kan lopen.

Buiten teugel moet blijven begrenzen om het tempo te blijven bepalen.
Binnenhand vraagt stelling en langzaam uitschuiven en rond blijven rijden.
Doordat het paard voorwaarts moet blijven aan het been zal het niet snel teveel in elkaar kruipen, maar neusje eruit.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:06

als ik op me paard zit dan laat ik haar eerst 10 minuutjes warm lopen, echt alleen maar stappen. en daarna rondje draf links en rechtsom en bij beide x gelijk laten hals strekken, word ze zelf lekker onstpannen van en ze leert zo ook te strekken..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:55

@ Don_zhivago: Ik ga het morgen meteen oefenen (ik verwacht geen wonderen hoor).
Ik laat inderdaad te veel buitenteugel los. Daar moet ik dus extra op letten. :o

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:03

Maar even weer ontopic:
Ik denk dat TS hier ook vast veel aan zal hebben.
Oefenen, oefenen, oefenen...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:09

Linnietje schreef:
@ Don_zhivago: Ik ga het morgen meteen oefenen (ik verwacht geen wonderen hoor).
Ik laat inderdaad te veel buitenteugel los. Daar moet ik dus extra op letten. :o

Juist want je buiten teugel bepaald altijd het tempo.
Succes.
Ts heeft ook veel aan al deze tips denk ik.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:44

Linda Parelli heeft hier een mooie truc voor, die altijd werkt. Zij heeft een rijmethode ontwikkeld, die ze fluidity noemt. Ga daar geen lang verhaal van maken, want het is een vrij alternatieve rijmethode. Maar sommige dingen werken volgens 'natuurwetten'.
Wat zij doet in deze gevallen (en alle andere gevallen waarin het nodig is dat het paard z'n bovenlijn mooi lang en bol maakt) is:
Je teugels 'aaien'. Als je de teugels in 1 hand vasthebt, losjes, dan maak je met je andere hand aaiende bewegingen naar de hand die de teugels vastheeft toe. Dat wissel je af, dus elke hand aait, tot je aan het einde van het stuk teugel bent op het punt dat je wilt vasthouden, dus de gewenste lengte van het halsstrekken.
Elk paard zal op die vorm van contact reageren (is echt zo, ik heb het op veel paarden geprobeerd) reageren door de hals en het neusje wat uit te schuiven. Want je nodigt ze uit om meer ruimte die kant op te nemen.

Als je dat een paar keer oefent, merken je paard en jij al heel snel welke hoeveelheid contact meteen de trigger is voor het halsstrekken. Dan hoef je dat aaien ook niet meer te doen, dus ziet het er daarna weer 'gewoon' uit.
Mijn paard deed ook precies als paard van de ts. En nu kan ik stapen en draven in elk tempo, terwijl haar hals zover gestrekt is als ik aangeef.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:22

Ik zou dit eerst in stap gaan oefenen.

Je laat de teugels steeds iets langer worden, je behoudt wel contact met de mond (dus geen waslijnen).
Ik zorg eigenlijk dat ik constant evenveel contact heb met de mond en probeer dat contact te behouden:
Pakt het paard bv. rechts vast laat hem naar rechts kijken totdat hij links weer aannneemt of geef rechts wat kneepjes (niet in hetzelfde ritme) zodat je paard daar weer loslaat etc.

Ben je te laat om evenveel contact te behouden:
-Dan heb je 2 waslijnen hangen en kan je nog weinig.
- Teugels iets korter maken, handen iets wijder zetten (dan hoef je de teugels niet korter te maken)...
- Open je hand en geef been (meer voorwaarts), sluit je hand (niet vasthouden wel meegaan met de bewegingen) en ontspan weer als het paard je hand weer volgt.

Wanneer het halsstrekken op de volte is stuur ik het liefst voor 90% met mijn benen en een klein beetje met de teugels voor stelling.
Op wedstrijd is halsstrekken over het algemeen moeilijker als thuis, je bent toch op vreemd terrein wat soms voor afleiding kan zorgen.

Ook kan je thuis lang en laag gaan rijden en beetje bij beetje de teugels wat korter nemen en weer terug naar lang en laag etc.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 11:03

wauww.. ik wist niet dat ik zo veel bericht zou krijgen voor mijn probleem!
ik ben echt blij met al jullie tips! Als ik weer kan rijden (ik ben nu ziek en de bak is keihard en wit) dan ga ik zeker jullie tips gebruiken. Ik ben er echt super blij mee dat jullie tijd in mijn probleem steken.

BEDANKT ALLEMAAL!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:09

@ Don_Zhivago: Het werkte echt super! Moet even wennen aan "het gevoel" wat je moet krijgen.
Mijn vriend heeft het gefilmd en het ging fantastisch! Echt al tot op de knie!
Vrijdag wedstrijd, dus kijken of we van die 4/5 af komen en naar een 6 kunnen :D"
Heb gelukkig nog een paar keer om te oefenen en anders: thuis gaat het goed, de rest komt dan wel.... ;)

@ TS: Balen dat je nu niet kan rijden. Ben je niet lid van een vereniging waar je een binnenbak kan gebruiken?
Dat heb ik nu ook gedaan en dat is ideaal! Kun je tch lekker bezig blijven :j . En oefenen natuurlijk ;)
Succes ermee.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:15

Linnietje schreef:
@ Don_Zhivago: Het werkte echt super! Moet even wennen aan "het gevoel" wat je moet krijgen.
Mijn vriend heeft het gefilmd en het ging fantastisch! Echt al tot op de knie!
Vrijdag wedstrijd, dus kijken of we van die 4/5 af komen en naar een 6 kunnen :D"
Heb gelukkig nog een paar keer om te oefenen en anders: thuis gaat het goed, de rest komt dan wel.... ;)

Haha goede tip he ;)
Had er ook altijd een onvoldoende voor en kreeg deze tip van mijn instructrice :D
rij nu 6e en 1x een 7..
succes