Te diep lopen !!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Te diep lopen !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 14:15

mijn pony is 5 jaar en een jaartje onder het zadel
in stap loopt ze al best goed en niet te diep aan de teugel ik heb dan ook controle over haar.
maar als ik aan ga draven gaat ze erg snel lopen en veel te diep als ik haar op ga vangen gaat ze weer met haar hoofd omhoog of geeft ze een bok !!!
weet iemand een oplossing ???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:17

kan ontzettend veel oorzaken hebben.
Wat zegt je instructeur ervan?
Hoe rij je haar aan de teugel en is ze scherp aan je been (lui of snel)? Heb je een goed zadel en heb je een goede houding etc etc?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:18

Een keer naar tanden en rug later kijken? Wat als je de teugels in een boog laat hangen?

meisje_

Re: Te diep lopen !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:44

inderdaad toch misschien naar tanden en rug laten kijken.
en misschien toch voorzichtig blijven opvangen met veel been erbij!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:49

Eens met bovenstaande waarin aangeraden wordt eerst alle medische oorzaken uit te sluiten.

Wanneer je zeker weet dat het rijtechnisch opgelost kan worden, zou ik me even niet druk maken om de hoofdhouding en je paard voorwaarts drijven. Dan komt ze met haar hoofd omhoog, niet erg, en kun je haar aan het been maken wanneer dat nog niet het geval is.
Laat haar zo maar op eigen benen leren lopen. Ze kan balansproblemen hebben en daardoor in je teugel willen hangen, ze kan immers fijn op jou leunen wanneer je tegendruk geeft. Dat dus absoluut vermijden en eraan werken dat ze haar eigen gewicht gaat dragen. Het kan veel oorzaken hebben, overleg ook vooral met je instructeur of laat stalgenoten die ervaring hebben vanaf de zijkant meekijken.

Succes. :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:23

zadel past goed en ze is ook gezond volgens de dieren arst niks met d`r rug :D
ik zit soms wel een beetje te ver naar voren :o
de instruteur zegt opvangen als ze tehard gaat lopen en aan been naar voren rijden in het begin van de training gaat dit ook goed maar dan begin meneer moe te worden en gaat op m`n hand leunen :( en dan moet ik haar soms laten halsstreken
ik heb donderdag weer les en ga het dan ook ff vragen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:23

En de tanden?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 13:03

het zou kunnen want ze is nog aan het wisselen zou het daar door kunnen komen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:19

dressuur518 schreef:
zadel past goed en ze is ook gezond volgens de dieren arst niks met d`r rug :D
ik zit soms wel een beetje te ver naar voren :o
de instruteur zegt opvangen als ze tehard gaat lopen en aan been naar voren rijden in het begin van de training gaat dit ook goed maar dan begin meneer moe te worden en gaat op m`n hand leunen :( en dan moet ik haar soms laten halsstreken
ik heb donderdag weer les en ga het dan ook ff vragen

Ik denk dat het ook wel een rijtechnisch probleempje is.(Wisselen van de tanden is erg vervelend, dus doe voorzichtig)
Ten eerste zou ik niet blijven rijden tot het paard moe is, zeker geen jong paard.
Het hangen kan alleen komen wanneer je terug hangt, dus je moet het paard actiever bezig houden en zorgen dat het paard niet op je handen kán gaan hangen . (zorgen dat je het sneller voelt aankomen en direct reageren om het te voorkomen)

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:11

vraag het aan je instuctuur dat help ook meestal als hij of zij het ook niet weet vraag dan aan de dieren arts of het komt door het wisselen van de tanden

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:02

je instructuur kan je vast helpen, mijn pony heeft het ook wel eens, gewoon aandrijven en dan doen die van mij het hoofd wel weer omhoog :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:34

Ga niet je pony proberen op te tillen, door de teugels omhoog te doen. Zorg dat je op dat moment je hand even naar voren steekt ( dus de pony niet de kans geeft om te hangen of te diep te lopen) en geeft been. Te laag lopen geeft vaak aan dat de pony niet actief genoeg is in de achter hand. Je moet bij aan de teugel rijden er vanuit gaan dat de moter achter zit, waneer die niet goed loopt is aan de teugel rijden bijna onmogelijk.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:14

Goede instructrice is misschien wel handig! :)*

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:33

Instructrice - Tandarts - DA of Osteopaten

4 woordjes wat ik voor je heb waar je toch wat aan zal hebben :j

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:22

Het probleem even voorleggen bij je instructrice, mssn dat jullie het samen op kunnen lossen? of idd even de tandarts laten kijken

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:37

je pony is nog maar 5,
je hoeft je dus nog geen zorgen te maken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:52

dintje schreef:
je pony is nog maar 5,
je hoeft je dus nog geen zorgen te maken.

Daar ben ik het niet helemaal met je eens.
Ik snap je wel, hoor, maar een paard van 5, wat een jaar ohz is, zou in principe met normale aanleuning nageeflijk zijn rondje kunnen lopen.

Als er niks op medisch gebied aan de hand is, zou het rijtechnisch op te lossen moeten zijn.
Wanneer je paard gaat hangen in de handen, teugels loslaten en weer oppakken.
Hangt je paard aan 1 teugel, laat je die ene teugel waarop gehangen wordt, even los, om vervolgens weer op te pakken en door te gaan met datgene waar je mee bezig was

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:26

Heeft ie wel voldoende bespiering om zowiezo behoorlijk na te kunnen geven? Bij jonkies die niet al te vaak bereden worden zie je wel vaker dat ze nog niet zo best in de bespiering zitten. En dan voelen ze plotseling spieren waarvan ze niet wisten dat ze die hadden en dan kunnen ze het op een best bokken zetten (of anderszins staakgedrag vertonen).

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:00

ik zou (als het niets medisch is) eerst lekker voorwaarts op eigen benen laten lopen
en vooral niet op die voorkant letten. het is niet goed voor je paardje om haar er achter
te laten lopen. waarschijnlijk heb jij dan ook niet zoveel meer te zeggen van voor?
dus probeer het neusje er gewoon een beetje voor te houden en pas als ze lekker voorwaarts
op eigen benen is aan de voorkant te gaan werken

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:45

ja daar zijn we nu mee bezig dat ze niet uit zich zelf heel hard gaat lopen maar dat ik haar meer rij zeg maar *D
en de instructeur zij ook dat ik meer met m`n binnen been en buiten hand moet doen dusss.....

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:46

Je paard/pony goed naar voren rijden.. teugels niet te strak als je je paard/pony naar voren rijd..

Succces

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:14

pony goed naar voren blijven rijden, en dan iets opvangen, en veel overgangen rijden helpt ook vaak ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:49

ja ik was gister ook al bezig geweest met overgangen en voltes en gaat al een stuk beter donderdag weer les en zaterdag dag mijn bijrijder d`r op dus ....
bedankt voor de tip s