Van western naar dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Van western naar dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 09:57

hoi,
ik krijg binnenkort een paardje... hij is western ingereden en aangeleerd.
we hebben er al vaker bij gekeken met mensen die verstand hebben van de aankoop van het paard.
ik wil graag verder in western maar ik vind sommige dingen nogal iri...
het is een jong paard dat nog erg leergierig is dus opzich zou je dat kunne leren.

nou is mijn vraag:
kun je een westernpaard laten wennen aan dressuur?
daarmee bedoel ik dan: bijvoorbeeld gewoon hoofdstel en contact met de mond (natuurlijk blijft een paard dan altijd wel gevoelig dus dat snap ik!)
en western zadel wil ik wel houden opzich maar zou je kunne aanleren dat hij ook een dressuurzadel heeft?

het is niet van speciaal belang maar ik verlang soms een beetje om weer op dressuurzadel te rijden of veelzijdigheids zadel.

groetjes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:45

Ja hoor waarom niet, het zadel maakt niet het verschil het is de manier van rijden.
Net zoals je op een dressuurpaard een westernzadel kan leggen dat is het punt niet het is alleen wel verstandig als je ook echt richting de dressuur wil om daar goed rekening mee te houden.
Maar wat wil je precies neem aan dat je gewoon recreatief dressuur en western wil gaan doen of wil je meer als dat?

Almeetje

Re: Van western naar dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:51

Dressuur is de basis van alles, dus je kan zeker overschakelen van western naar dressuur. Het grootste verschil voor het paard is dan denk ik de oprichting in de halshouding en het tempo bij de draf.
Welk zadel en welk hoofdstel dat je gebruikt maakt niet uit, als het maar past. Dus als jij recreatief wilt rijden met een dressuurhoofdstel en een westernzadel, gewoon doen :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:18

Tigra_: Ja ik wil gewoon recreatief rijden en lekker op mijn gemakje het bos in als het weer lente is;) bedankt

Almeetje: Oké bedankt

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:43

aanvulling:

Maar als ik de teugels in contact leg met de mond zal hij achteruit lopen, Hoe moet je dit dan oplossen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:13

Gewoon wat les nemen zou mssn wel een goed idéé kunnen zijn hé.
Hoe denk je nu als beginnende ruiter, een jong paard te kunnen gaan opleren en rijden zonder les, das echt vragen om moeilijkheden.

Chicalover schreef:
aanvulling:

Maar als ik de teugels in contact leg met de mond zal hij achteruit lopen, Hoe moet je dit dan oplossen?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:11

Ja dat snap ik wel maar ik wil graag verschillende antwoorden omdat het kan zijn dat er sommige mensen zijn die gewoon verkeerde manieren aanleren...

les neem ik zowiezo wel

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:44

optoming maakt niks uit. Heb in één keer ipv een vzh zadel een western zadel op mijn vorige paardje gedaan, ze moest eventjes wennen maar na tien min. liep ze als vanouds. Voor het achteruit gaan zou ik inderdaad les nemen, om te kijken hoe je dat het best kunt oplossen.

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:00

zadel hooftstel en bit maakt eigenlijk niet uit
als hij met een scharen bit is bereden zou hij minder gevoelig kunnen zijn op een trance
je moet in het begin licht contact in de mond hebben zit niet heel veel verschil tussen western en dressuur
in de basis zit echt niet veel verschil daartussen

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 08:13

dankje daar zat ik ook aan te denken... verder wordt ik er ook mee geholpen van iemand die zelf ook van western naar dressuur is gegaan.

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:29

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:40

zolang je zorgt dat de zadels etc gewoon goed passen is er geen enkel verschil in optoming voor je paard ( hij zal niet oppeens in staking gaan omdat jij er een dressuur zadel op legt )

wel is een westernpaard natuurlijk anders gereden dan een dressuur paard,, maar bij bijde kun je druk op de mond hebben, alleen is eigenlijk druk op de mond in beide diciplines niet correct natuurlijk.
vooral rijden op je zit en de rest komt vanzelf :)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:06

naturlijk kan dat! er zijn oo paarden die drie verschillende stijlen kunnen. je moet wel voorzichtigzijn da ze niet in de war raakt, maar het moet kunnen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:51

Bedankt allemaal heb nu een normaal hoofdstel eringedrukt en hij pikt dat super op!